NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το μυστικό της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας στη Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού.

Λεωνίδας Τσιαντούλας Λεωνίδας Τσιαντούλας    
11 Δεκεμβρίου 2024
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
700
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Λεωνίδας Τσιαντούλας

Ιστορικό της ΝΒΝΕ

Η Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού (ΝΒΝΕ) είναι στρατιωτική περιοχή που ανήκει στην αρμοδιότητα του Πολεμικού Ναυτικού. Εδρεύει σε ακτή της ανατολικής Αττικής, περίπου 50 χιλιόμετρα βορειοανατολικά από το κέντρο της Αθήνας. Στην περιοχή αυτή, πριν την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, κατασκευάστηκαν από την Κυβέρνηση Μεταξά αμυντικές εγκαταστάσεις που αποτελούσαν το Οχυρό Νοτίου Ευβοϊκού (Υπηρεσία υπαγόμενη τότε στην Ναυτική Περιοχή 4, που είχε ως έδρα τη Χαλκίδα). Σκοπός του Οχυρού Νοτίου Ευβοϊκού ήταν ο έλεγχος της νότιας εισόδου του κόλπου. Για το λόγο αυτό ήταν εξοπλισμένη με ναυτικά πυροβόλα και διέθετε πλωτό φράγμα.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για το παλαιό Οχυρό Νοτίου Ευβοϊκού παρακολουθώντας ένα σχετικό βίντεο στο κανάλι YouTube του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας.

Σήμερα στις εγκαταστάσεις της ΝΒΝΕ στεγάζεται και λειτουργεί το Θέρετρο Αξιωματικών Ναυτικού (Θ.Α.Ν.). Το θέρετρο αποτελείται από ξενοδοχειακά συγκροτήματα, οικήματα και βοηθητικές εγκαταστάσεις που μπορούν να φιλοξενήσουν και σιτίσουν περισσότερα από 1500 άτομα. Το Θέρετρο Αξιωματικών Ναυτικού κτίστηκε το 1971 με σχέδια του Τεχνικού Γραφείου Δοξιάδη. Είναι αξιοσημείωτο ότι το παλαιότερο κτίσμα της Βάσης είναι ένα απλό μικρό εκκλησάκι αφιερωμένο στην Αγία Μαρίνα, το οποίο υπήρχε εκεί πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, πριν καν τη δημιουργία του Οχυρού Νοτίου Ευβοϊκού! Το εκκλησάκι αυτό, πέρα από τη θρησκευτική και συναισθηματική του αξία, έχει για το Πολεμικό Ναυτικό μια ιστορική σημασία που δυστυχώς αγνοείται από τους περισσότερους. Για αυτό λοιπόν το θέμα θα μιλήσουμε στη συνέχεια.

Φωτογραφία: Σπύρος Ζαχαριουδάκης
Φωτογραφία: Σπύρος Ζαχαριουδάκης

Διαφυγές για τη Μέση Ανατολή

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τον κατακτητή δημιουργήθηκε από προσωπικό του Ναυτικού που είχε μείνει στην Ελλάδα ένα ρεύμα διαφυγών προς τη Μέση Ανατολή για να ενωθούν με τον υπόλοιπο Ναυτικό που συνέχιζε τον Αγώνα. Τις διαφυγές αυτές, κρυφά από τις Κατοχικές Αρχές, διευκόλυνε αφιλοκερδώς η Γενική Διεύθυνση Ναυτικού (ΓΔΝ). Αυτή ήταν μια Υπηρεσία που είχε ως κύριο έργο της τη μέριμνα και την εν γένει διοικητική παρακολούθηση των κάθε βαθμού στελεχών του Ναυτικού που είχαν παραμείνει στην Ελλάδα μετά την αποδημία του Στόλου στη Μέση Ανατολή.

Διαβάστε επίσης:  Χριστούγεννα 1943 & Πρωτοχρονιά 1944 για την κορβέτα "Κριεζής".

Παράλληλα όμως µε τις φανερές δραστηριότητες, η Γ.Δ.Ν., σε επαφή µε το αρχηγείο τού Ναυτικού στην Αίγυπτο, μεθόδευε την εκτέλεση των διαφυγών μέσω της μυστικής οργάνωσης “Φοξ” που διευθυνόταν από επίλεκτους αξιωματικούς και διέθετε «ιδιόκτητα» μικρά σκάφη, µε κυβερνήτες υπαξιωματικούς που πραγματοποίησαν μεγάλο αριθμό επικίνδυνων πλόων προς και από τα τουρκικά παράλια. Περισσότερα για την Γενική Διεύθυνση Ναυτικού και την οργάνωση “Φοξ”, μπορείτε να διαβάσετε σε σχετικό άρθρο του Αντιναυάρχου (ε.α.) Α. Δημητρακόπουλου ΠΝ στο navalhistory.gr

Προϊστάμενός της ΓΔΝ, σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής, ήταν ο πλοίαρχος Χριστόφορος Κovιάλης (πατέρας του μετέπειτα ναυάρχου Πατρόκλου Κονιάλη)
Ο πλωτάρχης Παναγής Παπαχρήστος. Ιδρυτής και αρχηγός της μυστικής οργάνωσης "Φοξ"

Επειδή όμως η Γενική Διεύθυνση Ναυτικού δεν μπορούσε να βοηθήσει το σύνολο των επιθυμούντων να διαφύγουν, αυτοί κατέφευγαν και σε ιδιοκτήτες καϊκιών οι οποίοι επ΄αμοιβή αναλάμβαναν να τους βοηθήσουν. Δυστυχώς συχνές ήταν οι περιπτώσεις που κάποιοι καπετάνιοι, αφού έπαιρναν την προκαταβολή, εξαφανίζονταν ή, ακόμη χειρότερο, κατέδιδαν στις Κατοχικές Αρχές τους αποπειρόμενους να διαφύγουν και εισέπρατταν αμοιβή. 

Παρακάτω, ο Αντιναύαρχος Δημητρακόπουλος μας περιγράφει μια συνήθη διαδικασία διαφυγής:

“…Τα µέλη της αποστολής συναντιόνταν σε κάποιο σημείο της περιοχής του ναού του Αγίου Κωνσταντίνου, της Πλατείας Βάθη ή του Μεταξουργείου, όπου τους περίμενε ένας «σύνδεσμος» της οργάνωσης, συνήθως υπαξιωματικός. Εκεί, επέβαιναν σε ένα φορτηγό «γκαζοζέν», εφοδιασμένοι µε πλαστές ταυτότητες που εξασφάλιζε η οργάνωση μέσω του αρχηγού της Αστυνομίας Έβερτ, εμφανιζόμενοι ως … μαυραγορίτες. Το αυτοκίνητο, περνώντας από διάφορα “µπλόκα”, τους πήγαινε προς το Γραµματικό και τους άφηνε κοντά στην Αγία Μαρίνα. Στη συνέχεια, πεζοπορώντας, κατέβαιναν στο εκκλησάκι τής Αγίας Μαρίνας, το ίδιο που και σήμερα υπάρχει στο Θέρετρο των αξιωματικών τού Ναυτικού. Μόλις σουρούπωνε, βάρκες τους διαπεραίωναν στην απέναντι ακτή τής Εύβοιας, στο Πόρτο Μπούφαλο ή κοντά στο Aλιβέρι. Με τη συνοδεία τού «συνδέσμου», πάντα νύκτα και µε τα πόδια, διέσχιζαν την Εύβοια κάθετα και µε το ξημέρωμά έφθαναν στους Τσακαίους. Εκεί περίμεναν να έρθει το καΐκι της διαφυγής στον αποκάτω όρμο των Πετριών, καταλύοντας σε σπίτια τού χωριού…”

Διαβάστε επίσης:  Η συμμετοχή των Ιταλών στη Μάχη της Κρήτης και η απόβασή τους στη Σητεία

Η συνέχεια του ως άνω ταξιδιού γινόταν με καΐκι στη Σμύρνη, τρένο στο Χαλέπι της Συρίας και οδικώς στην Αίγυπτο. Εκεί ολοκληρωνόταν το ταξίδι της διαφυγής που, ανάλογα με την περίπτωση, διαρκούσε από μερικές εβδομάδες έως λίγους μήνες.

Αν και οι τρόποι και τα δρομολόγια διαφυγής διαφοροποιούνταν λόγω συνθηκών και εκτάκτων κωλυμάτων, είναι αληθές ότι ένας σημαντικός αριθμός στελεχών του Ναυτικού χρησιμοποίησε ως σημείο αναχώρησης από την Αττική προς την Εύβοια το εκκλησάκι της Αγίας Μαρίνας που σήμερα ευρίσκεται στη ΝΒΝΕ. Ας δούμε τη γλαφυρή αφήγηση του αειμνήστου Αντιναυάρχου (ε.α.) Θεόδωρου Μανωλοπούλου ΠΝ σχετικά με μια από τις προσπάθειές του να διαφύγει για τη Μέση Ανατολή1Αναστάσιος Δημητρακόπουλος, “Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος – Οι πολεμιστές του Ναυτικού θυμούνται”, Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος 2011.¨

“…Κάποια στιγμή, βρέθηκα και εγώ σε μία από τις ομάδες που περιοδικά οργάνωναν οι άνθρωποι της Γενικής Διεύθυνσης Ναυτικού. Η ομάδα αυτή απετελείτο από τον σημαιοφόρο Π. Ψαλιδάκη, πρώην απότακτο του ’35, τους αξιωματικούς εκ πληρωμάτων στόλου Α. Μακρή και Ε. Κώνστα, τον αρχικελευστή ναυτικό δόκιμο Χ. Μαθιουδάκη και τους συμμαθητές μου Α. Γκορτζή, Γ. Καράγιωργα, Σ. Σούλη, Α. Μουραμπά και Π. Αραπάκη, τον κατά μία τάξη νεότερό μου Δ. Αρβανίτη και εμένα. Σύνολο 11 άτομα. Σύνδεσμος της αποστολής ήταν ο υποκελευστής Β’ μηχανικός Ι. Κρυώνης. Πρέπει να ήταν αρχές τού 1944.

O Aντιναύαρχος Θεόδωρος Μανωλόπουλος

Μέχρι το Γραμματικό πήγαμε με «γκαζοζέν» και από εκεί με τα πόδια στο Καπανδρίτι και την Αγία Μαρίνα, όπου σήμερα λειτουργεί το Θέρετρο Αξιωματικών Ναυτικού. Σταματησαμε στην «επικίνδυνη στροφή», λίγο πριν από τη σημερινή πύλη τού Θερετρου. Ηταν σκοτάδι…” “…Την εποχή εκείνη, καθ’ όλο το μήκος τής παραλίας τής Αγίας Μαρίνας υπήρχε πυκνή σειρά σχίνων και όλος ο χώρος απο τα σχίνα μέχρι τα ξενοδοχεία Ξ1 και Ξ2 ήταν βάλτος. Η ομαδα αναγνώρισης έφθασε σε ένα ταπεινότατο, κτισμένο από δυο γριές, εκκλησάκι, το οποίο, μεγαλωμένο σήμερα από το Ναυτικό, είναι το ομώνυμο παρεκκλήσιο του θερέτρου. Εκεί, είδαν ένα καΐκι, το οποίο εξέλαβαν ως το καΐκι της διαφυγής και άρχισαν να του φωνάζουν. Ωστόσο, επρόκειτο για γερμανικό περιπολικό, οι δε Γερμανοί, ακούγοντας ελληνικές φωνές, έριξαν δύο φωτοβολίδες. Τις είδαμε και εμείς απο μακριά. Παράλληλα, γερμανική περίπολος με σκυλιά άρχισε να κτενίζει την ακτή. Οι δικοί μας το έβαλαν στα πόδια, μας βρήκαν και αποφασίσαμε να καβαλήσουμε το λόφο πίσω από τα “ναυαρχικα” και να καταφύγουμε στο λατομείο που συναντάμε στο δρόμο προς την Αγία Μαρίνα. Φθάσαμε με την ψυχή στο στόμα, βρήκαμε κάτι εγκαταλειμμένα καμίνια και χωθήκαμε μέσα…” “…Είδαμε και αποείδαμε και γυρίσαμε, κακήν-κακώς, στην Αθήνα. Σε καμιά δεκαπενταριά μέρες -θα ήταν αρχές Φεβρουαρίου του 1944- μας ειδοποίησαν ότι ξαναφεύγαμε. Ίδια σύνθεση αποστολής, ίδιο δρομολόγιο μέχρι την Αγία Μαρίνα. Νύκτα, καταλήξαμε στο εκκλησάκι, κοντά στο οποίο ήταν κρυμμένη μία μεγάλη βάρκα, με τα κουπιά της τυλιγμένα με λινάτσες για να μην κάνουν θόρυβο, κατάρτι κατεβασμένο και ιστίο διπλωμένο. Όλα αυτά οργανωμένα από τη Γενική Διεύθυνση Ναυτικού. Σύραμε αθόρυβα τη βάρκα μέχρι τη Θάλασσα, μπήκαμε μέσα και κωπηλατήσαμε μέχρι πίσω από το νησί Μπερδούκι. Εκεί, ανοίξαμε το πανί, μας έσπρωξε και η νοτιά, περάσαμε τον Αλμυροπόταμο και φθάσαμε στον όρμο του Πόρτο Μπούφαλο, όπου αποβιβαστήκαμε…”

Διαβάστε επίσης:  11‒13 Απρίλιου 1821. Η πρώτη πολεμική επιτυχία των Ελλήνων στη θάλασσα.

Το σήμερα

Κάθε χρόνο στις 16 Ιουλίου (παραμονή της εορτής της Αγίας Μαρίνας) το Πολεμικό Ναυτικό διοργανώνει με επισημότητα εορταστικό Εσπερινό στο ναΐσκο της ΝΒΝΕ με συμμετοχή της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας. Ο γράφων προτείνει στον επόμενο αντίστοιχο εορτασμό το 2025, να αποκαλυφθεί και μια λιτή μαρμάρινη επιγραφή που να θυμίζει το ρόλο που έπαιξε αυτό το τοπόσημο, τιμώντας παράλληλα όσους με μια πατρίδα σκλαβωμένη τόλμησαν να συνεχίσουν τον πόλεμο μέσα από τα “ξύλινα τείχη” και να γυρίσουν ως ελευθερωτές της.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΑγία ΜαρίναΓενική Διεύθυνση ΝαυτικούΔημητρακόπουλοςδιαφυγέςΕλληνική ΙστορίαΘΑΝΜανωλόπουλοςΝαυτική ΙστορίαΤσιαντούλαςΦοξ
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η Ναυμαχία της Έλλης

Επόμενο Άρθρο

Η αεροναυμαχία του Midway

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η αεροναυμαχία του Midway

Η Ελλάδα εν πλω

Πανταζής Βασσάνης, ο ευεργέτης της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Λεωνίδας Τσιαντούλας

    Ο Αρχιπλοίαρχος (ε.α.) ΠΝ Λεωνίδας Τσιαντούλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Το 1980 εισήχθη στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και σταδιοδρόμησε στο Πολεμικό Ναυτικό επί 40 έτη. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του διετέλεσε Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΝ, Κυβερνήτης των Πλωτών Ναυτικών Μουσείων Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ και Α/Τ ΒΕΛΟΣ (παράλληλα υπεύθυνος για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ και το ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ), Ακόλουθος Άμυνας της Ελλάδος στο Μαυροβούνιο και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη και Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA) στις “Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγική” από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι επίσης απόφοιτος του Κολλεγίου Αμύνης του NATO (NADEFCOL) στη Ρώμη. Την περίοδο 2015-2017 διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού «Ναυτική Επιθεώρηση» και είχε την επιμέλεια των εκδόσεων της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή της μόνιμης έκθεσης για την ιστορία του Θωρηκτού “Γ. Αβέρωφ” η οποία είναι εγκατεστημένη από το 2023 στον χώρο του 1ου υποστρώματος του πλοίου - μουσείου. Είναι συγγραφέας άρθρων σχετικών με την Ελληνική και Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία και υπεύθυνος για την παραγωγή των ντοκιμαντέρ “Η γέννηση του Κυπριακού Ναυτικού 1964-66” και “Το Ναυτικό στη διάρκεια της Επταετίας 1967-74”. Σήμερα είναι Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος. Παράλληλα είναι ο Διευθυντής Παραγωγής του portal "navalhistory.gr"

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.
    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.
    Τα μικρά μυστικά του Αβέρωφ – Επεισόδιο 1: Είναι θωρηκτό, ή μήπως όχι;

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023