NavalHistory
Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Υποβρύχιο “Πρωτεύς” (S-113)

Δημήτρης Μπαλόπουλος Δημήτρης Μπαλόπουλος    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτρης Μπαλόπουλος

[..] (Ο Πρωτεύς) θαλάσσης πάσης βένθεα οίδε [..]

Όμηρος, Οδύσσεια, στίχος Δ385-386

Με αυτόν τον στίχο ο Πρωτέας καθιερώνεται ως θεότητα που έχει άμεση σχέση με το βυθό της θάλασσας και τη ζωή κάτω από την επιφάνειά της. Ήταν λοιπόν σχεδόν αυτονόητο, ότι αυτή η θεότητα θα έβρισκε προνομιακό χώρο στην ονοματοδοσία των υποβρυχίων (Υ/Β) του Πολεμικού μας Ναυτικού. Το πρώτο υποβρύχιο που πήρε το όνομα Πρωτεύς ήταν το (Κ3 – Υ3), που ναυπηγήθηκε στη Γαλλία την περίοδο 1927 -1930, το οποίο βυθίστηκε αύτανδρο, στην Αδριατική στις 29 Δεκεμβρίου του 1940.

Το δεύτερο Υ/Β Πρωτεύς (S-113) είναι το τέταρτο της σειράς των τεσσάρων Υ/Β τύπου 209/1100 που ναυπηγήθηκαν στο Κίελο της (τότε) Δ. Γερμανίας για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Τα άλλα τρία ήταν ο Γλαύκος (S-110), Ο Νηρεύς (S-111) και ο Τρίτων (S-112). Οι συζητήσεις για τη ναυπήγηση των τεσσάρων Υ/Β μεταξύ Ελλάδος και Δ. Γερμανίας είχαν ξεκινήσει το 1965, οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνία δυο χρόνια αργότερα, όταν καγκελάριος ήταν ο Κουρτ Γκέοργκ Κίζινγκερ, ηγέτης του χριστιανοδημοκρατικού CDU, ο οποίος ηγείτο του κυβερνητικού σχηματισμού με το σοσιαλδημοκρατικό SPD. Είκοσι σχεδόν χρόνια μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού είχε αποφασίσει ότι έπρεπε να προχωρήσει σε ένα καινούριο όπλο εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τα υποβρύχια.
Πράγματι, το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα φιλόδοξο και παράλληλα πολύ σημαντικό για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς ήταν η πρώτη φορά που μεταπολεμικά η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα, εκτός της Δ. Γερμανίας, που αποκτούσε νέα πρωτότυπα συμβατικά υποβρύχια εξελιγμένης μορφής και επιχειρησιακών δυνατοτήτων τέτοιου μεγέθους, λαμβανομένου υπόψη ότι τα μέχρι τη στιγμή εκείνη διατιθέμενα από το Γερμανικό Ναυτικό ήταν πολύ μικρότερου εκτοπίσματος.

Ύψωση της Ελληνικής Σημαίας στο υποβρύχιο Πρωτεύς Αρχείο Δρ Π. Στάμου, Αντιπλοιάρχου (Μ) Π.Ν ε.α.

Για την επίβλεψη του προγράμματος ναυπήγησης των υποβρυχίων τύπου 209 / 1100 από τη γερμανική εταιρεία Howaldtswwerke Deutsche Werft A.G. (HDW) συγκροτήθηκε το Ναυτικό Κλιμάκιο Κιέλου με επικεφαλής Πλοίαρχο ως Διοικητή. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 1971 την παραλαβή του πρώτου Υ/Β Γλαύκος που ήταν το πρώτο που θα παρελαμβάνετο, σημειώθηκαν «Τα εν Κιέλω» κρίσιμα γεγονότα που αφορούσαν την παραλαβή του συγκεκριμένου υποβρυχίου, για τα οποία απαιτήθηκε η παρέμβαση της τότε ηγεσίας του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Το άρθρο του Δρος Ιωάννη Κολλινιάτη, Υποναυάρχου (Μ) ΠΝ ε.α, Ναυπηγού (ΜΙΤ) στο περιοδικό ΑΜΥΝΑ και ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ, Δεκέμβριος 2023, με τίτλο ‘’«Τα εν Κιέλω»: ένα κρίσιμο ιστορικό γεγονός για το Πολεμικό Ναυτικό’’, ρίχνει φως στην περίοδο αυτή, αποτελώντας μια χρήσιμη ιστορική καταγραφή.
Στο Υ/Β Πρωτεύς η τοποθέτηση της τρόπιδας έγινε την 15η / 1/1970, η καθέλκυση την 1η /2/1972, η έναρξη εν όρμω δοκιμών στις 15/5/1972 και εν πλω δοκιμών στις 15/6/1972, ενώ η πρώτη κατάδυση έγινε στις 5/7/1972. Η παραλαβή και ύψωση της Ελληνικής Σημαίας έγινε στις 23/11/1972 και πρώτος κυβερνήτης ήταν ο Πλωτάρχης Τιμόθεος Μασούρας Π.Ν. Διοικητής του Ναυτικού Κλιμακίου Κιέλου ήταν ο Πλοίαρχος Χρήστος Τσουτσάνης Π.Ν.

Διαβάστε επίσης:  "Εάλω η Πόλις". Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.
Αρχείο Γεωργίου Τσουτσάνη

Πλήρωμα Παραλαβής του υποβρυχίου «ΠΡΩΤΕΥΣ» (S-113)

Πλωτάρχης Τιμόθεος Μασούρας (Κυβερνήτης),
Πλωτάρχης Βασίλειος Κηρύκος (Ύπαρχος),
Υποπλοίαρχος (Μ) Νικόλαος Λαμπρόπουλος (Αος Μηχανικός),
Ανθυποπλοίαρχος Βασίλειος Μωράκης,
Ανθυποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης,
Ανθυποπλοίαρχος (Μ) Παναγιώτης Στάμου,
Ανθυποπλοίαρχος Άγγελος Κόπιτσας,
Αρχικελευστής (Μηχ) Δημήτριος Λώλης (Βος Μηχανικός),
Αρχικελευστής (Μηχ) Ματθαίος Μαυρομάτης (Υπόλογος Μηχανών),
Αρχικελευστής (Ηλεκ) Δημήτριος Πρωτοπαπαδάκης (Υπόλογος Η),
Αρχικελευστής (Τηλ) Νικόλαος Σταυρινός (Υπόλογος Σν),
Αρχικελευστής (Μηχ) Ιωάννης Λούβαρης (Υπόλογος Ε/Β),
Αρχικελευστής (Η/Ν) Αντώνιος Παγώνης (Υπόλογος Η/Ν),
Επικελευστής (Αρμ) Ελευθέριος Ευαγγελίου (Ναύκληρος),
Επικελευστής (Α/Υ) Κωνσταντίνος Ζερβός (Υπόλογος Α/Υ),
Επικελευστής (Ηλεκ) Γεώργιος Λάμπρου (Υπόλογος προώσεως),
Επικελευστής (Τορπ) Ηλίας Λάμτσιας (Υπόλογος Τ),
Επικελευστής (Αρμ) Σταμάτιος Μουρτζούκος
Επικελευστής (Τ/Τ) Νικόλαος Φράγκος
Επικελευστής (Ηλεκ) Ιωάννης Βουλγαρέλλης
Επικελευστής (Τηλ) Δημήτριος Ξένος
Επικελευστής (Μηχ) Γεώργιος Σταύρου
Επικελευστής (Η/Ν) Ροδόλφος Σταματιάδης
Επικελευστής (Α/Υ) Αντώνιος Κατσαμπής
Επικελευστής (Τορπ) Σωτήριος Κοντογιάννης
Επικελευστής (Μηχ) Χρήστος Διαβάτης
Επικελευστής (ΗΝ/ΡΕ) Εμμανουήλ Κοντός
Επικελευστής (Η/Τ) Νικόλαος Γιαννακόπουλος
Επικελευστής (Ηλεκ) Νεοκλής Καμπεζάς
Επικελευστής (Τηλ) Νικόλαος Μαυρίκης
Κελευστής (Α/Υ) Αθανάσιος Λιβανός
Ναύτης (Εσχ) Διονύσιος Μπαλλάς

Ο πλους του Πρωτέως προς την Ελλάδα ξεκίνησε στις 6/2/1973 και στο υποβρύχιο επέβη και εκπρόσωπος της HDW, ως μηχανικός εγγυήσεως, ο κ. Bern Christiansen, ενώ δεν επέβη ο Ανθυποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης, ο οποίος ζήτησε (και του παρασχέθηκε) πολιτικό άσυλο στη Δανία, ως αντίδραση στο χουντικό καθεστώς (βλ. Δημητρακόπουλος 3, σελ.412). Το πλοίο παρέμεινε στον λιμένα της Μάλαγας στο διάστημα από 24/2/ έως 5/3 λόγω βλάβης του πηδαλίου διεύθυνσης και ασθενείας του κυβερνήτη, ο οποίος αντικαταστάθηκε από τον Πλωτάρχη Ευάγγελο Λαγάρα, κυβερνήτης του Υ/Β Γλαύκος. Ο Πρωτέας κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνα την 16η Μαρτίου 1973, έχοντας διανύσει εν επιφανεία 3.280 ναυτικά μίλια.

Διαβάστε επίσης:  Άγνωστες πτυχές της Ιστορίας. Δημήτρης και Λάζαρος Τσαμαδός.
Σήμα Πλοιάρχου Χ. Τσουτσάνη Π.Ν, Διοικητού Ν.Κ.Κ, εν όψει του απόπλου Υ/Β Πρωτεύς για την Ελλάδα, Αρχείο Γεωργίου Τσουτσάνη

Ο κυβερνήτης του Πρωτέως, Πλωτάρχης Τιμόθεος Μασούρας, συνελήφθη την 25η Μαϊου 1973 λόγω της συμμετοχής του στο κίνημα του Ναυτικού. Στα δραματικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον Ιούλιο του 1974 στην Κύπρο ο Πρωτέας έλαβε ενεργό μέρος σε αυτά, εκτελώντας τρεις πολεμικές περιπολίες.
Ο Πρωτεύς καθ’ όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας συμμετείχε στο σύνολο των εθνικών ασκήσεων της Διοίκησης Υποβρυχίων και του Στόλου αλλά και σε διμερείς, πολυεθνικές και νατοϊκές ασκήσεις.

Ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της ιστορίας του Πρωτέα είναι και ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (Ε.Μ.Ζ) / Πρόγραμμα Neptune -Ι στο οποίο και συμμετείχε. Το Πολεμικό Ναυτικό ύστερα από πολυετείς προσπάθειες έλαβε τον Δεκέμβριο του 1987 την έγκριση για τον Ε.Μ.Ζ των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου «ΓΛΑΥΚΟΣ» και τον Φεβρουάριο του 1989 υπεγράφησαν συμβάσεις μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και ενός consortium Γερμανικών εταιρειών. Οι εργασίες στο Υ/Β Τρίτων εκτελέσθηκαν στο Κίελο, στα ναυπηγεία της HDW. Οι εργασίες των τριών άλλων Υ/Β, με πρώτο τον Πρωτέα, μετά από τη δημιουργία έργων υποδομής, εκτελέσθηκαν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας από προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη και κατοχή από το Πολεμικό Ναυτικό υψηλής τεχνογνωσίας σε ό,τι αφορά στην κατασκευή και γενική επισκευή των Υ/Β. Το πρόγραμμα αυτό, επέτρεψε στα τέσσερα υποβρύχια να παραμείνουν αξιόμαχα για δύο δεκαετίες ακόμα, μετά από εκτεταμένη συντήρηση και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων μάχης. 
Ο Πρωτεύς μετά από μια υπηρεσία 50 χρόνων στο Πολεμικό Ναυτικό Ναυτικό, έχοντας διανύσει 260.000 ναυτικά μίλια παροπλίστηκε στις 16/5/2022. Φαίνεται όμως ότι ήταν ένα τυχερό πλοίο που δεν είχε πει την τελευταία του λέξη.
Στις 14 Φεβρουαρίου του 2022, ψηφίστηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο, την αρχιτεκτονική μελέτη για το οποίο έχει αναλάβει το αρχιτεκτονικό γραφείο του Renzo Piano. To έργο προϋπολογισμού 35 εκατομμυρίων ευρώ, θα υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου με δωρεά της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Δράμας «Κύκλωψ», την οποία έχει συστήσει ο εφοπλιστής και κάτοικος Παλαιού Φαλήρου, Άρης Θεοδωρίδης. Μετά από πρωτοβουλία του Ελληνικού Συνδέσμου Υποβρυχίων και την έγκριση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού Το υποβρύχιο Πρωτεύς επιλέχθηκε να αποτελέσει μουσειακό έκθεμα, το πρώτο μουσείο υποβρυχίου στην Ελλάδα που θα εκτίθεται πλησίον του Θ/Κ Αβέρωφ, μέσα στον χώρο του Πάρκου.

Διαβάστε επίσης:  Η Ναυτική Εκπαίδευση των Ιωαννιτών Ιπποτών

Ακολουθεί βίντεο του Γιώργου Μαραγκουδάκη

Στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες εργασίες που θα καταστήσουν το υποβρύχιο επισκέψιμο.
Το άρθρο αυτό αφιερώνεται σε όλους τους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες που υπηρέτησαν στον Πρωτέα από την παραλαβή του μέχρι και τον παροπλισμό του.

Πηγές

Συνέντευξη Υποναυάρχου (Μ) Δημητρίου Ανδριτσόπουλου Π.Ν ε.α στο ΥοuTube Channel του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας»

Τιμόθεος Μασούρας, και Θωμάς Κατωπόδης, Τα Ελληνικά Υποβρύχια, Τόμος ΙΙ, Ναυτικόν Μουσείον της Ελλάδος, Πειραιάς, 2010

Δρ Ιωάννης Κολλινιάτης, Υποναύαρχος ΠΝ ε.α, Ναυπηγός (ΜΙΤ), ««Τα εν Κιέλω»: ένα κρίσμο ιστορικό γεγονός για το Πολεμικό Ναυτικό», ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ, Δεκέμβριος 2023

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος, Βιογραφικό Λεξικότων Αποφοίτων της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ΓΕΝ, 2006

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ελληνική ΙστορίαΘεοδωρίδηςΜασούραςΝαυτική ΙστορίαΠρωτέαςΠρωτεύςΤσουτσάνηςΥποβρύχιουποβρύχιο μουσείο
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η απελευθέρωση της Καβάλας το 1913

Επόμενο Άρθρο

Η Ιστορία της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Λεωνίδας Τσιαντούλας
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

Στρατής Αναγνώστου
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

Ιωάννης Φακής
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

Παναγιώτης Κουλουμπής
28 Νοεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η Ιστορία της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας

Ένας έρωτας στη δίνη του πολέμου

Τα βουλγαρικά τορπιλοβόλα κλάσης "Nτράσκι".

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Δημήτρης Μπαλόπουλος

    Ο Δημήτρης Μπαλόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1959. Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Μ.Α) στη Δημόσια Ιστορία στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
    Σταδιοδρόμησε ως Οικονομικός Αξιωματικός στο Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο αποστρατεύθηκε το 2015 ως Αντιναύαρχος (Ο) εν αποστρατεία.
    Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα για τα οποία και αρθρογραφεί περιλαμβάνουν θέματα Ναυτικής Ιστορίας, Νεότερη Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία καθώς και σχέσεις μνήμης με τη Δημόσια Ιστορία.
    Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας.
    Έχει συμμετάσχει στο συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821 – 1829, Εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ, ενώ από τον Ιανουάριο 2021 μέχρι και τον Ιούλιο 2023 ήταν Διευθυντής Σύνταξης της ηλεκτρονικής έκδοσης «Θάλαττα. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας», που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας. Από τον Οκτώβριο του 2023 είναι Content Director / Διευθυντής Περιεχομένου στο νέο portal του Ινστιτούτου www.navalhistory.gr .

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905
    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου
    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023