NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον “ψυχρό πόλεμο”.

Άρης Καθρέπτας Άρης Καθρέπτας    
3 Απριλίου 2025
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
359
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Άρης Καθρέπτας

Γεωπολιτική της Βαλτικής Θάλασσας

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, η Βαλτική Θάλασσα χαρακτηρίστηκε από το Σύμφωνο της Βαρσοβίας ως η Θάλασσα της Ειρήνης. Στη δική της ερμηνεία, αυτή η περιγραφή περιλάμβανε έναν ισχυρισμό mare clausum (κλειστή θάλασσα) που βασίζεται γεωπολιτικά στη Βαλτική Θάλασσα ως τη θάλασσα προέλευσης των σοβιετικών ναυτικών προσδοκιών ισχύος. De facto, η Βαλτική Θάλασσα χωρίστηκε στην περιοχή που ελέγχεται από το Σύμφωνο της Βαρσοβίας ανατολικά του νησιού Fehmarn (νησί στη Δανία) και στην ελεγχόμενη από το ΝΑΤΟ περιοχή δυτικά του Fehmarn μέχρι το Skagerrak. Η Δανία, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και η Νορβηγία εξασφάλισαν τις προσεγγίσεις στη Βαλτική Θάλασσα.

Επιπλέον, με τα δύο αδέσμευτα κράτη της Σουηδίας και της Φινλανδίας, υπήρχε μια περιοχή στη Βαλτική Θάλασσα που είχε γεωστρατηγική σημασία για τον έλεγχο των βασικών θαλάσσιων γραμμών σε μια περιοχή όπου κυριαρχούσε το Σύμφωνο της Βαρσοβίας. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να ήταν στόχος σοβιετικής επίθεσης, αλλά δεν είχε ρητά εξεταστεί στα αμυντικά σχέδια του ΝΑΤΟ. Ωστόσο, με βάση την ιστορική τους εμπειρία με τη Σοβιετική Ένωση, και τα δύο κράτη είχαν δημιουργήσει από νωρίς δυνάμεις έτοιμες για μάχη με ολοκληρωμένες αμυντικές στρατηγικές και ετοιμότητα ασφάλειας ολόκληρης της κοινωνίας για να εξασφαλίσουν αποτροπή και ανθεκτικότητα σε ενδεχόμενη σοβιετική απειλή. Η γεωγραφική περιοχή της ανατολικής Βαλτικής Θάλασσας, που συνορεύει με τη Σουηδία και τη Φινλανδία, παρείχε μια στρατηγική στρατιωτική πύλη για προώθηση ναυτικών δυνάμεων στο υπογάστριο του «Σιδηρού παραπετάσματος», σε περίπτωση στρατιωτικής σύγκρουσης.

Η Βαλτική Θάλασσα, ήταν η πιθανή πρώτη γραμμή μιας στρατιωτικής κλιμάκωσης μεταξύ του Συμφώνου της Βαρσοβίας και του ΝΑΤΟ, καθώς η Σοβιετική Ένωση, μαζί με την Πολωνία και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας (ΛΔΓ), είχε αριθμητικά σημαντικό πλεονέκτημα σε ναυτικές δυνάμεις. Οι ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ επικεντρώθηκαν στο κλείσιμο και τον έλεγχο των προσεγγίσεων της Βαλτικής Θάλασσας μέχρι τα Δανικά Στενά.

Το Σουηδικό Ζήτημα Υποβρυχίων

Οι Σουηδικές Ένοπλες Δυνάμεις ισχυρίζονται, ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 έως το φθινόπωρο 1992, η Σουηδία υπέστη συγκεκριμένες παραβιάσεις από ξένα υποβρύχια, στα όρια και μέσα στα χωρικά της ύδατα, με σκοπό την προσέγγιση των Ναυτικών της Βάσεων και κατασκοπείας των αμυντικών της δυνατοτήτων. Τόσο ο τύπος όσο και οι επίσημες και ανεπίσημες πηγές από το Υπουργείο Άμυνας «ενοχοποιούσαν» τη Σοβιετική Ένωση.

Η Σοβιετική Ένωση αρνιόταν σταθερά ότι ήταν υπεύθυνη για την αποδιδόμενη σε αυτή παραβίαση των σουηδικών υδάτων. Ενώ οι «θεάσεις» ξένων υποβρυχίων υποχώρησαν με την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, η συζήτηση σχετικά με αυτά τα γεγονότα ήταν πάντα στην επιφάνεια, έχοντας αποτελέσει αντικείμενο μιας σειράς κρατικών ερευνών στη Σουηδία, συνεχίζοντας να προσελκύουν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης και των ερευνητών.

Το γεγονός ότι οι σουηδικές ένοπλες δυνάμεις δεν μπόρεσαν να βυθίσουν ή ακόμα και να εξαναγκάσουν ένα «αγνώστου ταυτότητας» υποβρύχιο να αναδυθεί ώστε να επιβεβαιωθεί η εθνικότητά του, δημιούργησε πλήθος  «σκεπτικιστών» οι οποίοι υποστήριζαν την πιθανότητα εμπλοκής ΝΑΤΟικών υποβρυχίων.

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου καταγράφηκαν 18  περιστατικά που αφορούσαν ξένα υποβρύχια  που εντοπίστηκαν στα σουηδικά χωρικά ύδατα ή εγγύς αυτών και 4 περιστατικά μετά το 1990 , που αποδίδονται από τα σουηδικά μέσα ενημέρωσης στη Σοβιετική Ένωση .

Οι εντοπισμοί έγιναν είτε από υδρόφωνα υποβρυχίων, ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων και εντοπισμό περισκοπίων από ραντάρ πλοίων επιφανείας και ελικόπτερα. Όπως αναφέρθηκε, σε καμία περίπτωση δεν επιβεβαιώθηκε η εθνικότητα των «ξένων» υποβρυχίων πλην μιας, του Σοβιετικού υποβρυχίου U-137

Διαβάστε επίσης:  Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Whisky on the Rocks- Το Συμβάν

Το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 1981 δύο Σουηδοί ψαράδες μετέφεραν τα αλιεύματά τους πίσω στην Karlskrona όταν παρατήρησαν μια μυστηριώδη πετρελαιοκηλίδα. Ένας από αυτούς επέστρεψε στην περιοχή για να ερευνήσει και στις 10 το πρωί αντιμετώπισε ένα εκπληκτικό θέαμα: ένα υποβρύχιο μήκους εβδομήντα έξι μέτρων είχε προσαράξει με τη δεξιά του πλευρά στις βραχώδεις ακτές του νησιού Torumskär. Ένας αξιωματικός στεκόταν στον πύργο του υποβρυχίου, τον κοιτούσε με κιάλια — και κρατούσε ένα πολυβόλο. Ένα υποβρύχιο που είχε στον ιστό του τη σημαία της Σοβιετικής Ένωσης.

Ένας από αυτούς έπλευσε πίσω στην Karlskrona και ειδοποίησε την κοντινή σουηδική ναυτική βάση, η οποία φιλοξενούσε δύο από τους τρεις παράκτιους στολίσκους άμυνας της Σουηδίας. Η Ναυτική Βάση Karlskrona είναι φυσικά  προστατευμένη λόγω της θέσης της σε έναν ρηχό κόλπο που η προσέγγιση οποιουδήποτε πλωτού μέσου απαιτούσε προσεκτική ναυτιλία μέσα από μια ζώνη βραχονησίδων. Το υποβρύχιο είχε περάσει μέσα από αυτή την δύσκολη  διαδρομή εμποδίων, και προσάραξε σε ένα σημείο μόλις έξι μίλια μακριά την κύρια σουηδική ναυτική βάση στην Karlskrona, φυσικά εντός σουηδικών χωρικών υδάτων.

Οι σουηδικές ναυτικές δυνάμεις αντέδρασαν άμεσα στην παραβίαση της εδαφικής τους κυριαρχίας. Ο Διοικητής της βάσης πλοίαρχος Karl Andersson επιβιβάστηκε στο περιπολικό σκάφος Smyge και προσέγγισε το σοβιετικό υποβρύχιο γύρω στις  τις 11 π.μ. Κατάφερε να συνομιλήσει με ένα μέλος του πληρώματος στα γερμανικά

Οι σοβιετικοί ισχυρίστηκαν ότι ταυτόχρονες βλάβες των συστημάτων  πλοήγησης ήταν η αιτία που το σκάφος είχε  χαθεί (παρά το γεγονός ότι για να βρεθεί σε αυτή τη θέση έπρεπε να πλοηγήσει ανάμεσα από δαιδαλώδη αβαθή,  υφάλους βράχων, στενών και νησιών για να πλησιάσει τόσο κοντά στη ναυτική βάση).

Με τη δημοσιοποίηση του γεγονότος από τα ΜΜΕ, πλήθος δημοσιογράφων προσέγγισαν την περιοχή με κάθε μέσο.

Το σοβιετικό ναυτικό θα εκδώσει αργότερα μια αντικρουόμενη δήλωση ισχυριζόμενη ότι το σκάφος είχε εξαναγκαστεί στα σουηδικά ύδατα λόγω σοβαρού κινδύνου, αν και το σκάφος δεν είχε στείλει ποτέ σήμα κινδύνου.

Από την επιτόπου αυτοψία επιβεβαιώθηκε  ότι πρόκειται για σοβιετικό υποβρύχιο τύπου S-363 που σύμφωνα με τις κωδικές ονομασίες του ΝΑΤΟ τα ονόμαζαν «κατηγορία Whiskey».

Αργά το βράδυ της 27ης Οκτωβρίου 1981, το σοβιετικό υποβρύχιο κλάσης WHISKEY (Αρ. 137) με κυβερνήτη τον πλοίαρχο τρίτης τάξης Anatolly Gushchin, έπλεε ανατολικά στην περιορισμένη στρατιωτική περιοχή μεταξύ των νησιών Sturkoe και  Senoren στους υφάλους ανοικτά της Karlskrona, στη μέση ενός ναρκοπεδίου βυθού. Επί του σκάφους επέβαινε ο  Διοικητής στολίσκου της βάσης υποβρυχίων Baltlysk (πρώην Pillau) και ο πλοίαρχος πρώτης τάξης Avchukievich.

Η παρουσία του σκάφους συνέπεσε με άσκηση του σουηδικού ναυτικού και  δοκιμών νέων όπλων στην περιοχή. Πράγματι, το προηγούμενο βράδυ, στις 27 Οκτωβρίου, το σουηδικό υποβρύχιο Neptune και δύο ελικόπτερα δοκίμαζαν έναν νέο τύπο τορπίλης που ενδεχόμενα είχε μεγάλο ενδιαφέρον για τους Σοβιετικούς.

Το  περιστατικό πυροδότησε μια διπλωματική κρίση, η οποία επιλύθηκε μετά από 11 ημέρες έντονων διαπραγματεύσεων.

Οι Σουηδοί ήταν αποφασισμένοι να συνεχίσουν να ερευνούν τις συνθήκες της κατάστασης. Ο Σοβιετικός κυβερνήτης, μετά από εγγύηση της ασυλίας του, αποβιβάστηκε από το σκάφος και ανακρίθηκε παρουσία σοβιετικών εκπροσώπων. Επιπλέον, αξιωματικοί του ναυτικού της Σουηδίας εξέτασαν τα ημερολόγια και τα όργανα του υποβρυχίου.

Ο Διοικητής της Ναυτικής Βάσης Karlskrona επί του σοβιετικού υποβρυχίου

Ενώ ο Gushin ανακρίνονταν, μια ξαφνική θύελλα με ανέμους 60 mph έπληξε το υποβρύχιο και το  έσπρωξε ακόμα πιο κοντά στα βράχια παίρνοντας μια επικίνδυνη κλίση. Το πλήρωμα εξέπεμψε σήμα SOS και έριξε φωτοβολίδες κινδύνου για να καλέσει σε βοήθεια.

Διαβάστε επίσης:  Η Μανιάτικη πειρατεία

Τέσσερα  σουηδικά ρυμουλκά που ήδη είχαν αναπτυχθεί στην περιοχή έδεσαν το υποβρύχιο και το τράβηξαν από τα βράχια.

Η αντίδραση των Σουηδών-Σοβιετική επίδειξη ισχύος

Κατά τη διάρκεια ολόκληρου του επεισοδίου, οι σουηδικές αμυντικές δυνάμεις βρίσκονταν σε πλήρη πολεμική επιφυλακή.

Στην περιοχή αναπτύχθηκαν όλες οι διαθέσιμες ναυτικές δυνάμεις, αναπτύχθηκαν και ενεργοποιήθηκαν όλες οι παράκτιες μεταφερόμενες πυροβολαρχίες. Το όριο των χωρικών υδάτων 12 nm από τη γραμμή βάσης ήταν υπό συνεχή παρακολούθηση. Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Άμυνας είχαν ξεκαθαρίσει, ότι αν διαπιστωθεί παραβίαση χωρικών υδάτων από σοβιετικές μονάδες ή προσπάθεια απελευθέρωσης του υποβρυχίου από τους σοβιετικούς, θα γίνει χρήση πυρός.

Οι σοβιετικοί από την πλευρά τους άμεσα ανέπτυξαν ναυτικές δυνάμεις στα όρια των χωρικών υδάτων της Σουηδίας. Μια  ομάδα διάσωσης με ένα δεξαμενόπλοιο, ρυμουλκά και άλλα βοηθητικά πλοία συνοδευόμενα από μονάδα κρούσης με διοικητή τον αντιναύαρχο Aleksky Kalinin επί του αντιτορπιλικού Obraztsovy. Ο υπόλοιπος στόλος αποτελούνταν από ένα αντιτορπιλικό κλάσης Kotlin, δύο κορβέτες κλάσης Nanuchka και μια φρεγάτα κλάσης Riga.

Η  διπλωματία των κανονιοφόρων ήταν στα σκαριά;

Καθώς ο σοβιετικός στόλος  εμφανίστηκε στα ανοιχτά της ακτής την πρώτη μέρα, δόθηκε εντολή στα ραντάρ των παράκτιων πυροβολαρχιών να μεταπηδήσουν σε συχνότητες λειτουργίας άκρως απόρρητου πολέμου, και να «στοχοποιήσουν» τις σοβιετικές ναυτικές μονάδες δείχνοντας στους Σοβιετικούς ότι υπήρχαν ενεργές πυροβολαρχίες με πρόθεση εμπλοκής. Η κεντροδεξιά κυβέρνηση της Σουηδίας ήταν αποφασισμένη να διαφυλάξει την εδαφική ακεραιότητα της Σουηδίας.

Σχεδόν αμέσως ο σοβιετικός στόλος αντέδρασε και όλα τα σκάφη εκτός από ένα βαρύ ρυμουλκό επιβράδυναν, γύρισαν και παρέμειναν στα διεθνή ύδατα. Σουηδικά τορπιλοβόλα αναχαίτισαν  το ρυμουλκό, το οποίο επίσης απομακρύνθηκε.

Πυρηνικά όπλα στο πλοίο;

Εν τω μεταξύ, σουηδικά πλοία διεξήγαγαν φασματοσκοπικές αναλύσεις ακτίνων γάμμα του S-363 και εντόπισαν ίχνη αυτού που φαινόταν να είναι Ουράνιο 238 – υποδηλώνοντας ότι επί του υποβρυχίου υπήρχε πυρηνικό όπλο.

Πίσω στη δεκαετία του 1950, η Σοβιετική Ένωση είχε αναπτύξει αρκετές  πυρηνικές τορπίλες, συμπεριλαμβανομένων μικρότερων τύπων σχεδιασμένων για να εξοντώσουν πολλαπλά εχθρικά σκάφη, καθώς και μεγαλύτερου τύπου για πυρηνική επίθεση ναυτικών βάσεων και παράκτιων πόλεων – μια ιδέα που πρόσφατα γνώρισε μια αναγέννηση. Πράγματι, το S-144 κλάσης Whiskey είχε δοκιμάσει μια αντιπλοϊκή πυρηνική τορπίλη T-5 με κεφαλή πέντε κιλοτόνων το 1957.

Αν και η παρουσία πυρηνικών όπλων στο S-363 δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ επίσημα από τις σοβιετικές αρχές, ο πολιτικός αξιωματικός του σκάφους, Βασίλι Μπεσεντίν, επιβεβαίωσε αργότερα ότι υπήρχαν πυρηνικές κεφαλές σε ορισμένες από τις τορπίλες και ότι το πλήρωμα έλαβε εντολή να καταστρέψει το σκάφος, συμπεριλαμβανομένων αυτών των κεφαλών, σε περίπτωση που  οι σουηδικές δυνάμεις προσπαθούσαν να πάρουν τον έλεγχο του σκάφους.

Το βράδυ της 5ης Νοεμβρίου, ο πρωθυπουργός Thorbjoern Faelldin πραγματοποίησε μια από τις πιο συναρπαστικές δημοσιογραφικές συνεντεύξεις από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ανακοίνωσή του έπεσε σαν βόμβα: «Το σοβιετικό υποβρύχιο πιθανότατα φέρει πυρηνικό οπλισμό, εντοπίστηκε  στο σκάφος ουράνιο 238 ».

Πρωθυπουργός Σουδίας Thorbjoern Faelldin

Τι ήταν το τόσο συνταρακτικό; Το ουράνιο 238 από μόνο του δεν είναι πυρηνικό όπλο. Αλλά αυτό το υλικό χρησιμοποιείται ως «κέλυφος» για το πλουτώνιο ή ενισχυμένου ουρανίου στα πυρηνικά όπλα ως προστασία από ακτινοβολίες. Το U-137 είχε  περίπου 10 κιλά ουρανίου 238 στους αριστερούς τορπιλοσωλήνες .

Διαπραγματεύσεις – Οι Σοβιετικοί αποδέχονται τους Σουηδικούς όρους

Μετά από μέρες παρατεταμένων διαπραγματεύσεων, στις 2 Νοεμβρίου ο κυβερνήτης  Gustjtjin, συνοδευόμενος από τον πολιτικό αξιωματικό Vassily Besedin, υποβλήθηκε σε εξάωρη ανάκριση στο τορπιλοβόλο Vastervik. Επέμεινε ότι το S-363 είχε υποστεί βλάβη στα τέσσερα διαφορετικά συστήματα πλοήγησης και απομακρύνθηκε εκατό μίλια από την ακτή της Πολωνίας. Ωστόσο, δεδομένου ότι η είσοδος τόσο μακριά στον κόλπο Karlskrona απαιτούσε πολλούς ακριβείς ελιγμούς, ο Σουηδός συνομιλητής του παρατήρησε ότι ένα τέτοιο λάθος ήταν «άξιο του Βιβλίου των Παγκόσμιων Ρεκόρ Γκίνες».

Διαβάστε επίσης:  Η ανταρσία του Μπάουντι μέσα από την κινηματογραφική αφήγηση.

Μετά από μια αρκετά μεγάλη καθυστέρηση, που σίγουρα προκλήθηκε από μια εσωτερική συζήτηση στο Μόσχα μεταξύ των κορυφαίων πολιτικών και στρατιωτικών ηγετών, τελικά στις 29 Οκτωβρίου και την 1η Νοεμβρίου η συμφωνία για τις σουηδικές απαιτήσεις ήρθε από τον Υπουργό Εξωτερικών Andrey Gromyko:

  1. Η Σουηδία θα πραγματοποιήσει την επιχείρηση διάσωσης του υποβρυχίου.
  2. Ο κυβερνήτης του υποβρυχίου, αφού εξασφαλιστεί αμνηστία, να διατεθεί για ανάκριση, όπως και ο αξιωματικός ναυσιπλοΐας και άλλα μέλη του πληρώματος·
  3. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα από η Σοβιετική Ένωση θα «παραλάβει το υποβρύχιο από το Σουηδικό Ναυτικό έξω από τα όρια των χωρικών υδάτων·
  4. Η Σοβιετική Ένωση να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για την παραβίαση των Σουηδών Χωρικών υδάτων.

Όταν την 1η Νοεμβρίου ο Πρέσβης Yakovlev επισκέφθηκε το Υπουργείο Εξωτερικών της Σουηδίας, δήλωσε «λυπημένος» που η απάντηση καθυστέρησε τόσο πολύ, αλλά αυτό ήταν το αποτέλεσμα ορισμένων παρεξηγήσεων μεταξύ διαφόρων σοβιετικών αξιωματούχων: σε απλή γλώσσα, το υπουργείο Άμυνας μάλλον ήθελε να φέρει περισσότερες δυνάμεις στην περιοχή ως επίδειξη ισχύος έναντι των Σουηδών.

Ίσως όμως η απόφαση έπρεπε να ληφθεί ακόμη και από τον ίδιο τον Γραμματέα Μπρέζνιεφ και να ακολουθήσει η απίστευτη σοβιετική γραφειοκρατία., ήτοι, από την πολιτική αρχή η οδηγία πρέπει να έχει περάσει μέσω της  Ανώτατης Διοίκησης του Ναυτικού και το Κύριο Επιτελείο Ναυτικού στον Ανώτατο Διοικητή του Στόλου της Βαλτικής στο Καλίνινγκραντ και στη συνέχεια να προωθηθεί  σε ένα από τα αντιτορπιλικά των δυνάμεων που βρισκόταν στην περιοχή Karlsfrona και να  μεταδοθεί μέσω ασυρμάτου στο υποβρύχιο. Μια τέτοια διαδικασία σίγουρα απαιτεί χρόνο, ειδικά αν όλα τα ενδιάμεσα κλιμάκια προωθήσουν τέτοιες οδηγίες απρόθυμα.

Το πλήρωμα του υποβρυχίου «σφραγίστηκε» στο υποβρύχιό του για έξι ημέρες με το ηθικό του καταπονημένο,  όπως ανέφερε ο Σουηδός Διοικητής Καρλ Άντερσον μετά τις επισκέψεις του. Αλλά η Σουηδία δεν βιαζόταν καθόλου.

“Αντίο και τα λέμε ξανά”

 Το Σάββατο, 31 Οκτωβρίου, ήρθε μια επίσημη συγγνώμη από τη Σοβιετική Ένωση και λίγες μέρες αργότερα άρχισαν οι εργασίες αποκόλλησης του σκάφους. Το πρωί της Παρασκευής 6 Νοεμβρίου, το U-137 ρυμουλκήθηκε πέντε χιλιόμετρα έξω στα διεθνή ύδατα, το σκάφος παραδόθηκε επίσημα στον σοβιετικό αντιναύαρχο Alexei Kalinin που επέβαινε στο αντιτορπιλικό Obraztsovy. Αρχικά, το σχέδιο ήταν να λάβει το σουηδικό Πολεμικό Ναυτικό γραπτή απόδειξη ότι το σκάφος είχε επιστραφεί, αλλά λόγω της θαλασσοταραχής αυτό συνέβη μέσω ασυρμάτου. Όταν αποσυνδέθηκε το καλώδιο ρυμούλκησης ο κυβερνήτης   Gushchin  έστειλε το μήνυμα ” Αντίο, και τα λέμε ξανά “

Ο αγγλόφωνος τύπος παγκοσμίως αποκάλεσε χιουμοριστικά το περιστατικό «Whiskey on the Rocks», και έτσι έμεινε στην ιστορία.

σ.σ (1) Από ανεξακρίβωτες πηγές έγινε γνωστό ότι ο κυβερνήτης   Gushchin λίγες μέρες μετά εθεάθη περιφερόμενος ασκόπως στον αρκτικό κύκλο.
     (2) Το γεγονός έγινε τηλεοπτική σειρά σουηδικής παραγωγής με χιουμοριστική προσέγγιση

Πηγές

  • The Swedish Submarine Issue by Bengt Gustafsson
  • DEPARTMENT OF THE NAVY NAVAL INTELLIGENCE SUPPORT CENTER ‘WHISKEY ON THE ROCKS’ – THE SUBMARINE INCIDENT OFF KARLSKRONA –ETCCU) UNCLASSIFIED NISC-TRANS-6789 NND, APPROVED cu.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363
  • https://www.emmitsburg.net/archive_list/articles/misc/cww/2011/whiskey.htm
  • https://www.euractiv.com/section/global-europe/opinion/the-brief-whiskey-on-the-rocks/
  • https://nationalinterest.org/blog/buzz/how-whiskey-rocks-nearly-started-war-between-russia-and-sweden-24687
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_submarine_incidents#During_the_cold_war
  • https://nationalinterest.org/blog/reboot/1981-stranded-russian-submarine-sent-sweden-frenzy-172520
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: KarlskronaThorbjoern FaelldinU-137Whiskey on the RocksWhisky classWhisky on the RocksΆρης ΚαθρέπταςΒαλτική θάλασσαΠαγκόσμια ιστορίαΣοβιετική ένωσηΣουηδικό ΝαυτικόΨυχρός Πόλεμος
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Επόμενο Άρθρο

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Η συγκλονιστική Μεγάλη Εβδομάδα της σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας

Ο ναύαρχος Νικόλαος Bότσης, ο ήρωας του 1912.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άρης Καθρέπτας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1957, εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Σ.Ν.Δ) το 1976 από όπου αποφοίτησε το 1980 με το βαθμό του Μάχιμου Σημαιοφόρου. Αποστρατεύτηκε ευδοκίμως το 2011 με τον βαθμό του Αρχιπλοιάρχου. Κατά την 34ετή καριέρα του υπηρέτησε σε πλοία του Π.Ν ως επιτελής και κυβερνήτης, ως Διοικητής σε υπηρεσίες του Π.Ν. και επιτελής στο ΝΑΤΟϊκό Στρατηγείο της Σμύρνης (J.C.S.E). Από το 1985 που απέκτησε πτυχίου χειριστή-εκπαιδευτή Ελικοπτέρων υπηρέτησε για πολλά χρόνια σε διάφορες επιτελικές θέσεις στη Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού. Είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Πολέμου του Π.Ν και της Ναυτικής Σχολής Πολέμου των Η.Π.Α (Naval War College) , έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Στρατηγικών Αναλύσεων και Χειρισμού Κρίσεων» του Σκωτικού Κέντρου για την Εθνική Ασφάλεια του Πανεπιστημίου του Aberdeen. Έχει διατελέσει Διευθυντής Σπουδών και Υποδιοικητής στην Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, στη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών του Π.Ν. και επιτελής στην Ανωτέρα Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ). Είναι ιδρυτικό μέλος της «Εταιρείας Μελέτης Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας – Ιωάννης Καποδίστριας» , ιδρυτικό μέλος και Γεν. Γραμματέας του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» από το 2018 μέχρι και σήμερα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον “ψυχρό πόλεμο”.
    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer
    Η Ιστορία της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023