NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

ΒΟΤΡΥΣ. Το ελληνικό φορτηγό πλοίο που βυθίστηκε στις ακτές της Αλβανίας το 1940

Γιώργος Καρέλας Γιώργος Καρέλας    
13 Δεκεμβρίου 2024
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
211
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Άλλη μια σημαντική επιτυχία του μέλους του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ , διακεκριμένου ερευνητή και έμπειρου αυτοδύτη Γιώργου Καρέλα, ο οποίος έρχεται να φωτίσει την άγνωστη ιστορία ενός ναυαγίου ελληνικού πλοίου, που βυθίστηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 1940 στο λιμάνι των Αγίων Σαράντα, από την ιταλική αεροπορία. Το σημαντικότερο ιστορικό στοιχείο αυτού του ναυαγίου είναι ότι το φορτηγό πλοιό "Βότρυς", ήταν απο τα πρώτα παγκοσμίως που έφεραν ως μέσο κίνησης ντιζελομηχανή. Η έρευνα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το www.ww2wrecks.com

Mια φωτογραφία που εντόπισα στο διαδίκτυο (αρχές 2018)  τραβηγμένη από αεροπλάνο Στούκα Ju 87 της Regia Aeronautica από το αρχείο του Franco Benato έφερε μια σύντομη περιγραφή «βομβαρδισμός στην Ελλάδα από την 237 Squadriglia» με έτος λήψης το 1940. Λίγο από μια σχετική πείρα που έχω αποκτήσει σχετικά με το αντικείμενο ,δηλαδή τους βομβαρδισμούς και τα μέρη που πραγματοποίησε προσβολές σε θαλάσσιους στόχους η Ιταλική και Γερμανική αεροπορία , λίγο από την τοπογραφία της εικόνας (ιδιαίτερα από τους ορεινούς όγκους στο βάθος), μετά από κάμποσο καιρό άκαρπων ερευνών άρχισα να σκέφτομαι την περίπτωση η επίθεση να έγινε στη Βόρειο Ήπειρο, την Αλβανία και μελετώντας στόχους, κατέληξα στο λιμάνι των Αγίων Σαράντα (Porto Edda για τους Ιταλούς). 

Η επαφή μου με τον Limos Didani, δημοσιογράφο στην περιοχή και διαχειριστή της σελίδας Saranda Web κατέληξε στην επιβεβαίωση από την πλευρά του ότι η περιοχή της προσβολής του πλοίου ήταν πράγματι η περιοχή των Αγίων Σαράντα πράγμα που σήμαινε ότι το προσβαλλόμενο πλοίο πιθανότατα ήταν Ελληνικό.

Αυτή είναι η φωτογραφία που αποτέλεσε το έναυσμα της αναζήτησης
Οι Άγιοι Σαράντα σε φωτογραφία εποχής

Στις 19 Δεκεμβρίου του 1940, 24 Ju87 του 96ου Gruppo της Ιταλικής αεροπορίας, επιτέθηκαν και βυθισαν στην περιοχή το μικρό ελληνικό φορτηγό πλοίο ΒΟΤΡΥΣ. Το ΒΟΤΡΥΣ, με την αρχική του ονομασία Rapp, ναυπηγηθέν το 1908. Ήταν το πρώτο πλοίο στον κόσμο, μαζί με το αδελφό του πλοίο Schnapp, στο οποίο τοποθετήθηκαν μηχανές diesel κατασκευασμένες στη Σουηδία από την AB Motorer.

Η 237 Squadriglia ανήκε σε αυτή τη μοίρα της Regia Aeronautica! Το τι απέγινε το πλοίο που βομβαρδιζόταν στη φωτογραφία έγινε αντικείμενο της έρευνάς μου για ένα χρόνο περίπου μέχρι την οριστική ταυτοποίηση.

Διαβάστε επίσης:  Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.
Καλλιτεχνική απεικόνιση (αγνώστου ζωγράφου) ενός Ju87 Picciatello της Regia Aeronautica (ιταλικής βασιλικής αεροπορίας), από κιτ μοντελισμού της Italeri.

Στη διαδικτυακή σελίδα του καταδυτικού κέντρου Spiranca Diving στους Αγίους Σαράντα ένα βίντεο από κατάδυση σε ένα ναυάγιο της περιοχής που τα καταδυτικά κέντρα της περιοχής το αποκαλούν «Tomori fishing vessel wreck» τράβηξε την προσοχή μου. Το πλοίο έμοιαζε με το Βότρυς, όπως παρατήρησα σε σχετικές φωτογραφίες και βίντεο στο διαδίκτυο. Αλλά και η φιγούρα του προσβαλλόμενου πλοίου στην φωτογραφία του βομβαρδισμού της Ιταλικής αεροπορίας έμοιαζε με το Βότρυς, όσο αυτό είναι δυνατό να επιβεβαιωθεί, λόγω και της απόστασης που έχει ληφθεί η φωτογραφία.

Στο μεταξύ είχα φροντίσει να βρω φωτογραφία του πλοίου για να κάνω τις συγκρίσεις. Το πλοίο ΒΟΤΡΥΣ πάντως σε συζητήσεις στο διαδίκτυο φερόταν ως ανελκυσμένο. Ο ιδιοκτήτης του καταδυτικού κέντρου Spiranca Diving Saimir Kushova με τον οποίο ήρθα σε επαφή έδειξε ενδιαφέρον να εξετάσει τα γραφόμενά μου και προθυμοποιήθηκε να βοηθήσει στην έρευνα.

Η ταυτοποίηση της τοποθεσίας μέσα από τη σύγκριση φωτογραφιών, ήταν το πρώτο βήμα για την έρευνα.

Ταυτόχρονα ξεκίνησα να προετοιμάζω μια πιθανή αποστολή στην περιοχή και να ψάχνω πληροφορίες για τις σχετικές άδειες που απαιτούνται και τη νομοθεσία που ισχύει στην Αλβανία. Πριν όμως θα έπρεπε να επισκεφτώ την περιοχή και να καταδυθώ στο ναυάγιο για να σιγουρευτώ ότι πράγματι ήταν αυτό το ναυάγιο του Βότρυς.

Η ιστορία του ΒΟΤΡΥΣ

Το Ελληνικό φορτηγό Βότρυς ανήκε στην ομώνυμη εταιρεία Οίνων και Αποσταγμάτων. Είχε επιταχθεί από την Ελληνική κυβέρνηση και την ημέρα που βυθίστηκε εκτελούσε μεταφορά πυρομαχικών και υλικού με προορισμό το λιμάνι των Αγίων Σαράντα. Την αποστολή είχε αναλάβει να εκτελέσει ο πλοίαρχος Θεόδωρος Μαρματσούρης, με πλήρωμα 6 ανδρών όλοι με καταγωγή από τον Αργοσαρωνικό (5 Σπετσιώτες ένας Υδραίος και ένας Πειραιώτης).

 

Η καταγραφή της βυθίσεως του ΒΟΤΡΥΣ στο περίφημο βιβλίο του Χ. Ντούνη (Τόμος Α’)

Τι απέγινε όμως το πλοίo; Aνελκύστηκε όπως αναφέρεται στο διαδίκτυο, βυθίστηκε μετά την προσβολή του και που; Εκτέλεσε ή όχι την αποστολή του μιας και στη φωτογραφία από την ώρα της επίθεσης φαίνεται να επιστρέφει στην Ελλάδα;

Βρέθηκα στην Αλβανία, στους Άγιους Σαράντα για την ταυτοποίηση του μυστηριώδους ναυαγίου. Με τη βοήθεια του τοπικού καταδυτικού κέντρου Spiranca άρχισα να συλλέγω πληροφορίες και το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται. Ο Saimir, ο ιδιοκτήτης του καταδυτικού μου είπε ότι το ναυάγιο βρισκόταν σε βάθος περίπου 30 μέτρων και η πρόσβαση θα γινόταν από την ακτή με αρκετούτσικο κολύμπι. Επίσης μου είπε ότι κοντά στο ναυάγιο εντοπίστηκε πρόσφατα ένα άλλο ξύλινο ναυάγιο. Επισήμανε σωστά ότι αυτό ίσως είναι το Tomori, το ψαροκάικο που βυθίστηκε τη δεκαετία του 70 και πιθανώς προκάλεσε σύγχυση με το άγνωστο παλιότερο ναυάγιο που ευελπιστούσαμε να είναι το Βότρυς.

Διαβάστε επίσης:  Ο ασυρματιστής Ηλίας Αντύπας

Η ταυτοποίηση του ναυαγίου

Απέμενε η ταυτοποίηση. Μια και μοναδική κατάδυση ήταν το μόνο που μπορούσα να κάνω με τη Σοφία μιας και ο χρόνος πίεζε. Θα προσπαθούσαμε να κάνουμε την ταυτοποίηση και μια  φωτογραφική καταγραφή του ναυαγίου σε μια και μόνη κατάδυση. Με οδηγό τον Saimir φτάσαμε στο ναυάγιο κολυμπώντας υποβρυχίως περίπου 200 μέτρα από την ακτή. Συναντήσαμε την πρύμνη πρώτα πράγμα που σήμαινε ότι το πλοίο κοιτούσε προς την έξοδο του κόλπου και την Κέρκυρα.

Ο δύτης βρίσκεται πάνω από την πρύμνη του ΒΟΤΡΥΣ

Στην πρύμνη ένα χαρακτηριστικό ταμπούκι, το φουγάρο, μετά οι φεγγίτες του μηχανοστασίου κατόπιν η γέφυρα, ή μάλλον ότι είχε απομείνει από αυτή , δηλαδή τα μεταλλικά πλαίσια της άλλοτε ξύλινης κατασκευής.

Στο μηχανοστάσιο του ΒΟΤΡΥΣ βρίσκεται η παγκοσμίως πρώτη ντιζελομηχανή που τοποθετήθηκε σε πλοίο.

Προχωρώντας προς την πλώρη περάσαμε τα δύο αμπάρια του πλοίου. Στην αριστερή πλευρά του ναυαγίου παρατηρήσαμε στρέβλωση προς τα μέσα των λαμαρινών του κύτους και της κουπαστής πράγμα που με έκανε να υποθέσω ότι η κυρία αιτία της βλάβης δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από βομβαρδισμό.

Ο χώρος του μηχανοστασίου εξωτερικά

Η χαρακτηριστική πλώρη του πλοίου με έκανε να βεβαιωθώ παρά την πολύ κακή υποβρύχια ορατότητα ότι το ναυάγιο που είχα μπροστά μου ήταν το Βότρυς. Τα άδεια αμπάρια σήμαιναν ότι το πλοίο ολοκλήρωσε την αποστολή του. Μια τελευταία στάση και παρατήρηση στο μηχανοστάσιο δεν έγινε τυχαία

Άποψη του πρωραίου μέρους του ναυαγίου

Το πλοίο μήκους 31 μέτρων ναυπηγήθηκε το 1908 με το όνομα Rapp. Ήταν το πρώτο πλοίο στον κόσμο μαζί με το αδελφό του πλοίο Schnapp στο οποίο τοποθετήθηκαν μηχανές diesel κατασκευασμένες στη Σουηδία από την AB Motorer. Ακόμα και την περίοδο του πολέμου λίγα πλοία -ιδιαίτερα στην Ελλάδα- έφεραν ντιζελομηχανες και αυτός ίσως όταν ο λόγος που επιλέχθηκε για την σημαντικότατη αυτή αποστολή μεταφοράς του πολύτιμου πολεμικού υλικού και εξοπλισμού για τον Ελληνικό στρατό που έγραφε ιστορία με χρυσά γράμματα στα βουνά της Βορείου Ηπείρου. Μόνο και μόνο όμως το γεγονός όμως ότι το πλοίο φέρει την πρώτη ντιζελομηχανή που τοποθετήθηκε σε πλοίο το καθιστά άμεσα ένα υποβρύχιο μουσείο.

Διαβάστε επίσης:  Το μυστικό της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας στη Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού.
Το πρωραίο τμήμα του ναυαγίου, όπως φαίνεται από το κατάστρωμα

Το σημείο που βυθίστηκε τελικά το πλοίο βρίσκεται κοντά στο σημείο που φαίνεται να βομβαρδίζεται στη φωτογραφία. Ο ηρωικός του καπετάνιος αψηφώντας τα 24 Ιταλικά Στούκας Picciatello που επέδραμαν εναντίον του κατάφερε να το φέρει κοντά στην ακτή στην προσπάθειά του να το σώσει.

Η γέφυρα του ΒΟΤΡΥΣ

Τα επόμενα βήματα

Η διοργάνωση μιας αποστολής για την κινηματογράφηση του ναυαγίου θεωρείται από την πλευρά μου επιβεβλημένη. Δεδομένου ότι τα ναυάγια στη γειτονική χώρα προστατεύονται, η αποστολή θα πρέπει να γίνει αφού δοθούν οι σχετικές άδειες από τις αρμόδιες αρχές της γειτονικής χώρας. Οι πρώτες ενέργειες έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση. Σημαντικό είναι να γίνει συνεννόηση ώστε να δοθεί άδεια και στο τοπικό καταδυτικό να υποστηρίξει την αποστολή αλλιώς τα έξοδα για μια ιδιωτική ερασιτεχνική προσπάθεια θα είναι υπέρογκα.

Μια ατμοσφαιρική φωτογραφία, στο μεσοκάραβο (χώρος αμπαριών).
Η καταδυτική αποστολή στέφθηκε με επιτυχία! Ο Γιώργος Καρέλας με προσωπική έρευνα κατάφερε να ταυτοποιήσει ένα ακόμα ναυάγιο ελληνικού πλοίου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου!

Η καταδυτική αποστολή σε ξένη χώρα  χρειάζεται οργάνωση και διατυπώσεις ειδικά σε σχέση με  το νομικό της πλαισιο για καταδύσεις σε ναυάγια. Στην Αλβανία όμως ήδη είχαν  κάνει μεγάλα βήματα στον καταδυτικό της τουρισμό. Κοντά στους Αγίους Σαράντα έχουν βυθιστεί για τουριστικούς λόγους 4-5 παλιές τορπιλάκατοι και μικρά πολεμικά πλοία του Αλβανικού ναυτικού σε βάθη 16-30 μέτρα. Οι Άγιοι Σαράντα αν και σαν μέρος άναρχα δομημένο με πολλά τσιμεντένια κτίρια χτισμένα κοντά στην ακτή δεν ταιριάζει με την αισθητική μου είναι ένα σύγχρονο θέρετρο με πολλές ανέσεις, καλές τιμές, ασφάλεια και κυρίως φιλικούς και χαμογελαστούς κατοίκους. Από τη στιγμή που βεβαιώθηκα για την ύπαρξη του ναυαγίου θεώρησα χρέος μου να ενημερώσω το Ελληνικό και το Αλβανικό κοινό και αρχές για την ύπαρξη αυτού του σημαντικού ναυαγίου με σκοπό να αναδειχθεί από τις Αλβανικές αρχές με τον σεβασμό που του αρμόζει. Η όλη επιχείρηση ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2019.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Rappβομβαρδισμός στην Ελλάδα από την 237 Squadrigliaεταιρεία Οίνων και Αποσταγμάτωνμηχανές dieselναυάγιο ΒΟΤΡΥΣ
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το αντιτορπιλικό “Βέλος” στον πόλεμο του Ειρηνικού

Επόμενο Άρθρο

Η μάχη του Πορθμού Ντρέμπακ (9-4-1940)

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η μάχη του Πορθμού Ντρέμπακ (9-4-1940)

Ναυτική Σχολή Ύδρας

Οι μάγοι με τους επενδύτες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Καρέλας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία. Σήμερα διευθύνει το οινοποιείο της οικογένειας στην Αχαΐα. Ασχολείται επι σειρά ετών με την ναυτική ιστορία της περιοχής. Επίσης έχει ασχοληθεί σε βάθος με την ναυτική ιστορία της Ελλάδας κατά τον Α και Β Παγκόσμιο πόλεμο. Είναι κάτοχος πτυχίου αυτοδύτη μικτών αερίων και έχει ερευνήσει πολλά ναυάγια στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Έχει δημιουργήσει το blog «Ο Άγνωστος Πατραϊκός» με σκοπό την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ιστορίας του Πατραϊκού κόλπου.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας
    MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί
    Η βύθιση του τορπιλοβόλου “Κυδωνίαι”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023