NavalHistory
Πέμπτη, 5 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

Δημήτριος Τσαϊλάς Δημήτριος Τσαϊλάς    
5 Ιουνίου 2025
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ισχύς
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
13
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτριος Τσαϊλάς

Καθώς η Τουρκία επεκτείνει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες και μετατρέπεται σε μια ανερχόμενη ναυτική δύναμη, ως ερευνητής ινστιτούτων ασφαλείας αναρωτιέμαι: ποιο ιστορικό προηγούμενο διαμορφώνει καλύτερα το στρατηγικό της μέλλον αυτής της χώρας; Μια σύγκριση μπορεί να γίνει με την Αυτοκρατορική Γερμανία. Μια ηπειρωτική δύναμη που επιδίωξε μια θέση μεταξύ των παγκόσμιων θαλάσσιων δυνάμεων στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Αλλά αυτή η αναλογία εγείρει ένα περαιτέρω ερώτημα:  Μιμείται τη συγκρατημένη και υπολογιστική Γερμανία του Μπίσμαρκ ή την παρορμητική και επιθετική αυτοκρατορία του Κάιζερ Γουλιέλμου Β’;

Η ιστορία σπάνια επαναλαμβάνεται με σαφήνεια, αλλά κάνει ομοιοκαταληξίες.

Μαρκ Τουαίην, Αμερικανός συγγραφέας

Οι ιστορικές συγκρίσεις μπορούν να διευκρινίσουν την πολιτική, να επισημάνουν πιθανές παγίδες και να προσφέρουν μια εικόνα για τις στρατηγικές επιλογές που αντιμετωπίζει ένα σύγχρονο κράτος. Στην περίπτωση της Τουρκίας, η σύγκρισή της με τις δύο εκδοχές της Αυτοκρατορικής Γερμανίας -υπό τον Μπίσμαρκ και υπό τον Κάιζερ Γουλιέλμο- προσφέρει μια αυστηρή επιλογή μεταξύ προσοχής και αντιπαράθεσης, μεταξύ μακροπρόθεσμης τοποθέτησης και βραχυπρόθεσμης αλαζονείας.

Ο Πειρασμός της Θαλάσσιας Ισχύος

Στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης βρίσκεται η θαλάσσια ισχύς. Ιστορικά, οι μεγάλες δυνάμεις που κυριαρχούσαν στις θάλασσες κυριαρχούσαν επίσης στο παγκόσμιο εμπόριο, τη διπλωματία και τον πόλεμο. Για αιώνες, ο έλεγχος των θαλάσσιων οδών έχει μεταφραστεί σε επιρροή. Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η άρχουσα ελίτ της Τουρκίας έχει στρέψει τα μάτια της προς τις θάλασσες, τόσο ως σύνορο οικονομικών ευκαιριών όσο και ως θέατρο για την διεκδίκηση της περιφερειακής ηγεμονίας.

Η Τουρκία υπό το AKP (Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης) του Προέδρου Ερντογάν έχει επιδιώξει ένα όραμα θαλάσσιας αναζωογόνησης, που ονομάζεται «Μαβί Βατάν» ή «Γαλάζια Πατρίδα». Αυτό περιλαμβάνει την ενίσχυση της ναυτικής της ικανότητας, την υπεράσπιση των διεκδικήσεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο αλλά και την επέκταση της επιρροής της από τη Λιβύη έως την Ερυθρά Θάλασσα. Αυτές οι φιλοδοξίες αντικατοπτρίζουν την ίδια την εισβολή της Γερμανίας στον ναυτικό τομέα στις δεκαετίες πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ιδίως υπό τον Κάιζερ Γουλιέλμο Β’. Αλλά εκεί είναι που η ιστορία προσφέρει μια άλλη προειδοποιητική ιστορία.

Μια προειδοποίηση από το παρελθόν

Ο Κάιζερ Γουλιέλμος Β΄ απομάκρυνε τον Όττο φον Μπίσμαρκ το 1890, διακόπτοντας την επιφυλακτική προσέγγιση του προκατόχου του στην ευρωπαϊκή διπλωματία. Αντ’ αυτού, ο Γουλιέλμος ακολούθησε την Weltpolitik –Η εξωτερική πολιτική που υιοθετήθηκε από τον Κάιζερ Γουλιέλμο Β΄ της Γερμανίας το 1891, η οποία σηματοδότησε μια αποφασιστική ρήξη με την πρώην «Realpolitik».

Διαβάστε επίσης:  Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Στόχος ήταν η μετατροπή της Γερμανίας σε παγκόσμια δύναμη μέσω επιθετικής διπλωματίας, της απόκτησης υπερπόντιων αποικιών και της ανάπτυξης ενός μεγάλου ναυτικού. Δηλαδή μια παγκόσμια πολιτική ναυτική επέκταση, αποικιακών κτήσεων και προσπάθειας για καθεστώς μεγάλης δύναμης. Ο ακρογωνιαίος λίθος αυτής της στρατηγικής ήταν το πρόγραμμα κατασκευής στόλου του Ναυάρχου Άλφρεντ φον Τίρπιτζ, το οποίο στόχευε στην κατασκευή ενός ναυτικού ικανού να αμφισβητήσει τη βρετανική ναυτική κυριαρχία.

Η λογική ήταν απλή, αλλά εκ του αποτελέσματος λανθασμένη. Κατασκευάζοντας έναν στόλο από βαριά θωρηκτά μικρής εμβέλειας, η Γερμανία απείλησε έμμεσα τη Βρετανική Αυτοκρατορία, της οποίας η ασφάλεια και το εμπόριο εξαρτιόνταν  από την υπεροχή στη θάλασσα. Οι Βρετανοί απάντησαν με τη δική τους ναυτική ενίσχυση, οδηγώντας σε έναν δαπανηρό ανταγωνισμό εξοπλισμών. Η στρατηγική δυσπιστία διογκώθηκε και η Γερμανία βρέθηκε απομονωμένη και ολοένα και πιο περικυκλωμένη.

Τελικά, ο ναυτικός ανταγωνισμός βοήθησε την Ευρώπη να ωθηθεί προς τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η προσπάθεια της Γερμανίας να προβάλει ισχύ στη θάλασσα απέτυχε, όχι επειδή η ίδια η φιλοδοξία ήταν παράνομη, αλλά επειδή επιδιώχθηκε μέσω συμμετρικής αντιπαράθεσης με την κορυφαία ναυτική δύναμη του κόσμου. Ο Στόλος Ανοικτής Θαλάσσης έγινε ένα δαπανηρό βάρος και η στρατηγική υπέρβαση της Γερμανίας που συνέβαλε στην τελική πτώση της.

Κάϊζερ Γουλιέλμος Β'
Όττο φον Βίσμαρκ
Άλφρεντ φον Τίρπιτζ

Η Γερμανία του Μπίσμαρκ: Ένα μοντέλο αυτοσυγκράτησης

Συγκρίνετε αυτό με την προσέγγιση του Μπίσμαρκ. Ως πρώτος καγκελάριος της Γερμανίας μετά την ενοποίηση το 1871, ο Μπίσμαρκ ήταν μάστορας της ρεαλπολιτίκ. Εξασφάλισε την άνοδο της Γερμανίας μέσω περιορισμένων πολέμων και προσεκτικής διπλωματίας. Μετά την ενοποίηση, ο Μπίσμαρκ άλλαξε πορεία: πρόβαλε τη Γερμανία ως μια «κορεσμένη δύναμη», ικανοποιημένη με το status quo. Απέφυγε τον αποικιακό τυχοδιωκτισμό και αντιστάθηκε στον πειρασμό να κατασκευάσει ένα μεγάλο ναυτικό που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τη Βρετανία.

"Αποχώρηση πλοηγού". Σκίτσο του 1890 που σχολιάζει την παράιτηση του Βίσμαρκ λόγω διαφωνίας με τον Γουλιέλμο Β'.

Ο Μπίσμαρκ καταλάβαινε ότι η Γερμανία, ως ηπειρωτική δύναμη με εχθρούς σε πολλαπλά μέτωπα, δεν μπορούσε να αντέξει στρατηγική υπερεπέκταση. Σύναψε συμμαχίες, διαχειρίστηκε κρίσεις και προσπάθησε να διατηρήσει τη Γερμανία ασφαλή μέσω ισορροπίας και αυτοσυγκράτησης. Η πολιτική του δεινότητα διατήρησε την ειρήνη στην Ευρώπη για δεκαετίες.

Διαβάστε επίσης:  Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

Για την Τουρκία, το παράδειγμα του Μπίσμαρκ είναι διδακτικό. Όπως η Γερμανία του Μπίσμαρκ, η Τουρκία βρίσκεται στο σταυροδρόμι ηπείρων, περικυκλωμένη από πιθανούς αντιπάλους και μπλεγμένη σε έναν περίπλοκο διπλωματικό ιστό. Μια μετρημένη, συγκρατημένη προσέγγιση όπως εκτελούσε ο Νταβούτογλου πριν αποπεμφθεί από τον Ερντογάν, εκτιμάται ότι μάλλον θα μπορούσε να την εξυπηρετήσει καλύτερα από την απερίσκεπτη αυτοπεποίθηση που παρατηρήθηκε όπως υπό τον Γουλιέλμο.

Στρατηγική Γεωγραφία και το Τουρκικό Πλεονέκτημα

Ωστόσο, η Τουρκία δεν είναι Γερμανία και η γεωγραφία της προσφέρει μοναδικά πλεονεκτήματα. Σε αντίθεση με τη Γερμανία, η οποία ήταν παγιδευμένη στη Βόρεια Θάλασσα με περιορισμένη θαλάσσια πρόσβαση αντιμετώπισε το Βασιλικό Ναυτικό που της έκλεινε τις διαδρομές, η Τουρκία απολαμβάνει πολλαπλά σημεία εισόδου στο Αιγαίο, τη Μεσόγειο και πέρα ​​από αυτήν. Η ακτογραμμή της είναι εκτεταμένη και βρίσκεται σε στρατηγική θέση.

Το θαλάσσιο περιβάλλον της Τουρκίας περιορίζεται επίσης λιγότερο από ανταγωνιστές. Μόνο το Πολεμικό Ναυτικό, είναι ο κύριος περιφερειακός ναυτικός αντίπαλος της Τουρκίας. Παρά του ότι είναι ισχυρό παραμένει γεωγραφικά απόμακρο και υπερεκτεταμένο από άποψη υλικοτεχνικής υποστήριξης σε πολλά θέατρα πιθανών συγκρούσεων. Η Τουρκία μπορεί να προβάλει ισχύ πιο κοντά στην έδρα της, με μικρότερες γραμμές ανεφοδιασμού και ολοκληρωμένη υποστήριξη από χερσαία μέσα όπως πυραύλους και αεροσκάφη.

Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία μπορεί να διαμορφώσει τη θαλάσσια στρατηγική της από μια θέση σχετικής ισχύος εφόσον δεν υπερεκτείνει τις δραστηριότητές της ή δεν προκαλέσει έναν αντισταθμιστικό συνασπισμό.

Ασυμμετρία και Προσαρμοστικότητα

Ένας άλλος τομέας στον οποίο η Τουρκία έχει αποκλίνει από τη Γερμανία του Γουλιέλμου είναι η ακολουθία και η σύνθεση της ναυτικής της ανάπτυξης. Η Γερμανία του Γουλιέλμου έδωσε προτεραιότητα στη συμμετρική δύναμη, όπως θωρηκτά, καταδρομικά και υποβρύχια. Αντίθετα, η Τουρκία έχει χτίσει από την αρχή χρησιμοποιώντας και ασύμμετρα εργαλεία.

Η Τουρκία έχει επενδύσει σημαντικά σε υποβρύχια, πυραυλακάτους, μη επανδρωμένα συστήματα και παράκτια άμυνα, τεχνολογίες που παρέχουν δυνατότητες άρνησης πρόσβασης χωρίς άμεση αντιπαράθεση. Αυτή η προσέγγιση αντικατοπτρίζει τη στρατηγική της Κίνας «κατά της πρόσβασης/άρνησης περιοχής» (A2/AD) και αντικατοπτρίζει το δόγμα του Μάο Τσε Τουνγκ για «ενεργή άμυνα»: αποτροπή και καθυστέρηση μιας ανώτερης δύναμης, ενώ παράλληλα αυξάνεται σταδιακά η δική του.

Μόνο τα τελευταία χρόνια η Τουρκία έχει στραφεί προς μεγαλύτερες πλατφόρμες για γαλάζια νερά, όπως αμφίβια πλοία εφόδου και αεροπλανοφόρα, και το κάνει αυτό αφού έχει ήδη εδραιώσει μια ισχυρή παρουσία κοντά στη θάλασσα. Αυτό το σταδιακό, ευέλικτο μοντέλο υποδηλώνει ένα επίπεδο στρατηγικής ωριμότητας που δεν παρατηρείται στη Γερμανία του Κάιζερ.

Διαβάστε επίσης:  Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Ένα Νέο Είδος Θαλάσσιας Δύναμης;

Υπό αυτό το πρίσμα, η Τουρκία φαίνεται να συνδυάζει τα χρησιμότερα και των δύο γερμανικών κληρονομιών. Από τον Μπίσμαρκ, δανείζεται στρατηγική σύνεση και διπλωματική προσοχή. Από τα λάθη του Γουλιέλμου, μαθαίνει τους κινδύνους της συμμετρικής αντιπαλότητας με κυρίαρχες ναυτικές δυνάμεις. Και από τις δικές της παραδόσεις και περιφερειακή θέση, έχει διαμορφώσει μια υβριδική ναυτική στρατηγική που δίνει έμφαση στην ευελιξία, την άρνηση και τη σταδιακή προβολή.

Ωστόσο, οι κίνδυνοι παραμένουν. Καθώς η Τουρκία επιβάλλεται με μεγαλύτερη τόλμη -μέσω ενεργειακών ερευνών σε αμφισβητούμενα ύδατα, στρατιωτικών επεμβάσεων ή τριβών με συμμάχους του ΝΑΤΟ- είναι επιφυλακτική στο να προκαλέσει συνασπισμούς ή στρατηγικές αντιδράσεις. Η θαλάσσια ισχύς μπορεί να ανυψώσει το κύρος ενός έθνους, αλλά μπορεί επίσης να το απομονώσει και να το θέσει σε κίνδυνο εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά.

Συμπέρασμα

Η σύγκριση μεταξύ της σύγχρονης Τουρκίας και της Αυτοκρατορικής Γερμανίας είναι κάτι περισσότερο από μια πνευματική άσκηση. Είναι ένας καθρέφτης μέσα από τον οποίο η Τουρκία βλέπει το μέλλον της. Θα επιδιώξει τη ναυτική ισχύ με αυτοσυγκράτηση, διπλωματία και ένα μακροπρόθεσμο όραμα όπως ο Μπίσμαρκ; Ή θα πέσει στην παγίδα της υπερβολής, της αντιπαράθεσης και των κούρσας εξοπλισμών όπως ο Γουλιέλμος Β’;

Για την Τουρκία, ο δρόμος προς τα εμπρός είναι ξεκάθαρος—αν επιλέξει να μάθει από την ιστορία. Η ισχύς χωρίς σύνεση είναι κίνδυνος. Και η θάλασσα, παρά τις υποσχέσεις της, είναι ένα αδυσώπητο θέατρο στρατηγικών λαθών.

Βιβλιογραφία

  • Holmes, J. R. (2022). “Which Germany Should Modern Turkey Emulate?” The National Interest. https://nationalinterest.org/feature/which-germany-should-modern-turkey-emulate-195882
  • Δημήτιος Ν. Τσαϊλας (2025) “Οι Ναυτικές Φιλοδοξίες της Τουρκίας και η Απάντηση της Ελλάδας” Geopolitics & Daily News. https://geopolitics.iisca.eu/2025/05/12/%ce%bf%ce%b9-%ce%bd%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%bf%ce%b4%ce%bf%ce%be%ce%af%ce%b5%cf%82-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%b1%cf%82-%ce%ba/?fbclid=IwY2xjawKP-ppleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETB6MW5VVjlMbGY1UTJXcVRtAR6kPs_Jjf-scjTeVaShlLbp_fgVWSuPSUVxE5-oVz2_cfE0dAeWLnQwLF2Xwg_aem_zoA92KhoH04GNpLEpF15fA
  • Stur, H. M. (2021). Beyond Vietnam Analogies: Rethinking Historical Comparisons in Military Strategy. University Press.
  • Kaplan, R. D. (2014). The Revenge of Geography: What the Map Tells Us About Coming Conflicts and the Battle Against Fate. Random House.
  • Mahan, A. T. (1890). The Influence of Sea Power Upon History. Little, Brown and Company.
  • Mao Zedong (1936). On Protracted War.
  • United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS), 1982.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΒίσμαρκΓαλάζια ΠατρίδαΓουλιέλμος Β'ΕρντογάνΝαυτική ΙσχύςΝταβούτογλουΤίρπιτζΤσαϊλάς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Επόμενο Άρθρο

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

Δημήτριος Γεωργαντάς
Ιωάννης Βιδάκης
22 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Δημήτριος Τσαϊλάς
26 Ιανουαρίου 2024
Ναυτική Ισχύς

Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Θεόδωρος Μπαζίνης
8 Δεκεμβρίου 2023
Επόμενο Άρθρο

"Εάλω η Πόλις". Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Αυτόπτης ... ποντικός (παιδικό παραμύθι)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτριος Τσαϊλάς

    Ο Δημήτριος Τσαϊλάς είναι απόστρατος Αξιωματικός του ΠΝ, δίδαξε επί σειρά ετών στις έδρες Επιχειρησιακής Σχεδιάσεως καθώς και της Στρατηγικής και Ασφάλειας, σε ανώτερους Αξιωματικούς στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου. Σήμερα είναι συνεργάτης και ερευνητής του Institute for National and International Security(INIS), και του Strategy International (SI). Συγγραφέας του βιβλίου «Ο Σύγχρονος Πόλεμος» Προκλήσεις για την Ελληνική Ασφάλεια. Εκδόσεις Ινφογνώμων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία
    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό
    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπήλιω Τσουκαλά Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023