NavalHistory
Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

    “Βυθίσατε το Βίσμαρκ”. Η ταινία.

    Ναυτικά κωμικοτραγικά γεγονότα.

    Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

    Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

    Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο ξεχασμένος ήρωας της Αίγινας.

    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

    “Βυθίσατε το Βίσμαρκ”. Η ταινία.

    Ναυτικά κωμικοτραγικά γεγονότα.

    Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

    Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

    Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο ξεχασμένος ήρωας της Αίγινας.

    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

Μπήλιω Τσουκαλά Μπήλιω Τσουκαλά    
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Στις 14 Σεπτεμβρίου 2025 συμπληρώνονται 82 χρόνια από την βύθιση του Υποβρυχίου "Κατσώνης". Το κείμενο που ακολουθεί γράφτηκε αρχικά ως πρόλογος στην πιο πρόσφατη έκδοση του βιβλίου «Υποβρύχιον Υ1-Λάμπρος Κατσώνης» από την Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού.

Η Συντακτική Ομάδα

Γράφει η Μπήλιω Τσουκαλά

Τα γεγονότα της δραματικής βύθισης του Κατσώνη είναι λίγο ως πολύ γνωστά. Ήταν 14
Σεπτεμβρίου του 1943, ανήμερα του Σταυρού, όταν ο Κατσώνης, κατά την 7η μοιραία πολεμική περιπολία του, μετά από ναυμαχία με γερμανικό καταδιωκτικό, βαριά λαβωμένος, καταδύεται για τελευταία φορά. Εκείνο το βράδυ, 6 αξιωματικοί, μεταξύ αυτών και ο Κυβερνήτης Αντιπλοίαρχος Βασίλης Λάσκος, και 26 υπαξιωματικοί και ναύτες σκοτώθηκαν πολεμώντας, 17 μέλη του πληρώματος -οι περισσότεροι τραυματισμένοι- αιχμαλωτίστηκαν από το εχθρικό πλοίο, ενώ 3, o Ύπαρχος, Υποπλοίαρχος Ηλίας Τσουκαλάς, ο υποκελευστής Τάσος Τσίγκρος και ο ναύκληρος Αντώνης Αντωνίου, διασώθηκαν κολυμπώντας επί ώρες για να φτάσουν στη στεριά.

Ο ηρωικός Κυβερνήτης του Κατσώνη, Βασίλης Λάσκος (Αρχείο Η. Τσουκαλά)
Λάσκος και Τσουκαλάς στο κατάστρωμα του Κατσώνη (Αρχείο Η. Τσουκαλά)

Δύο μήνες μετά τη βύθιση του Υποβρυχίου του, ο Ηλίας Τσουκαλάς επέστρεψε, έπειτα από πολλές περιπέτειες, στη Βάση Υποβρυχίων στη Βηρυτό, για να συνεχίσει τον Αγώνα εναντίον του κατακτητή. Από εκεί έστειλε στην τότε αρραβωνιαστικιά του ένα γράμμα. Δεν γνώριζα την ύπαρξή του, ώσπου το βρήκα φυλαγμένο σε ένα κουτί, όταν η μητέρα μου έφυγε από τη ζωή, το 2017. Το γράμμα ξεκινούσε έτσι:

Βηρυτός, 12 Νοεμβρίου 1943
Καίτη μου,
Έμαθα τα νέα σου από τον Χαράλαμπο και τους άλλους Αξιωματικούς οι οποίοι σού έδιναν κάθε τόσο πληροφορίες για μένα. Είμαι υπερήφανος για σένα, που στη δύσκολη αυτή στιγμή στάθηκες ψύχραιμη και αξιοπρεπής μπροστά στον κόσμο, κρύβοντας την αγωνία σου, την οποία εξεδήλωνες μόνο όταν ήσουν στο σπίτι με τη μητέρα σου. Η ζωή μας, άρχισε σαν μυθιστόρημα, και εξελίχτηκε τώρα πια, σε έργο κινηματογραφικό! Τι να σου πρωτοδιηγηθώ δεν ξέρω. Πέρασα χίλιους δυό κινδύνους, σε φωτιές και κανονιοβολισμούς, κολύμπησα 9 ώρες για να βγω στην ξηρά, ξέφυγα την αιχμαλωσία με μεγάλο κίνδυνο, έγινα ένα μήνα αντάρτης στην Ελλάδα, και μετά πήγα απέναντι στην Τουρκία μ’ ένα μικρό βαρκάκι. Από κει, άλλες πάλι περιπέτειες. Η αγνή σου αγάπη και η προσευχή σου στον μεγάλο θεό με φύλαγαν από τον κίνδυνο και τον εχθρό. Η ζωή τώρα είναι δική μας».

Διαβάστε επίσης:  Τo Πολεμικό Ναυτικό κατά την Μικρασιατική Εκστρατεία

Παντρεύτηκαν ένα μήνα μετά την επιστροφή του, τον Δεκέμβριο του 1943, και έζησαν μαζί 57 χρόνια. Τους χώρισε ο θάνατος του πατέρα μου, τον Μάιο του 2000.

Ο Ανθυποπλοίαρχος Ηλίας Τσουκαλάς στην Αλεξάνδρεια στις 6:12:1943 σε ηλικία 29 ετών (φωτ. Αρχείο Η. Τσουκαλά)
Ο Ηλίας Τσουκαλάς με τη σύζυγό του Καίτη νιόπαντροι, στη Μάλτα το 1944 (φωτ. Αρχείο Η. Τσουκαλά)

Μετά τον πόλεμο, το 1951, ο Ηλίας Τσουκαλάς έγραψε το «Υποβρύχιον Υ1 – Λάμπρος Κατσώνης», το οποίο βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Χάρη σ’ αυτό έχουμε μια συγκλονιστική μαρτυρία για τις τελευταίες ώρες του Κατσώνη, αλλά και για όλη τη δράση του Υποβρυχίου Υ1 κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς ήταν ο Ύπαρχός του σε όλες τις πολεμικές περιπολίες και ειδικές αποστολές του Υποβρυχίου.

Το βιβλίο αυτό είναι συνδεδεμένο με την ιστορία της οικογενείας μου. Η μητέρα μας έλεγε ότι όταν ο Ηλίας άρχισε να το γράφει, το 1950, ξενυχτούσε ολόκληρα βράδια επί μήνες, γεμίζοντας με το στυλό χαρτιά, σκίζοντάς τα, γράφοντας και ξαναγράφοντας, σαν να τον είχε καταλάβει μία μανία. Είχαν περάσει μόλις επτά χρόνια από τη βύθιση του Κατσώνη, με νωπές ακόμη τις μνήμες του δραματικού τέλους του υποβρυχίου του και του χαμού τόσων συμπολεμιστών του. Ίσως, σκέφτομαι, να ήταν και ένας τρόπος να τα βγάλει από μέσα του και να λυτρωθεί από τον πόνο που του προκαλούσαν αυτές οι τραγικές απώλειες.

Είναι ένα ντοκουμέντο που περιγράφει στιγμές θάρρους, αυταπάρνησης και θυσίας, όμως
στις σελίδες του δεν θα βρει κανείς πουθενά κομπασμό για τις ηρωικές πράξεις ή ρητορεία
για όσα συγκλονιστικά περιγράφονται. Αντίθετα, η αφήγηση έχει ζωντάνια και χιούμορ, οξυδέρκεια και σαφήνεια, δύναμη και απλότητα. Γιατί αυτό ακριβώς ήταν ο πατέρας μου. Ένας άνθρωπος με ισχυρή προσωπικότητα, γεμάτος καλοσύνη και ανθρωπιά, δυναμισμό και νεύρο, προσηνής και αποφασιστικός, στοργικός σύζυγος, τρυφερός αλλά και αυστηρός πατέρας. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά, μιλούν για έναν πολύ ξεχωριστό άνθρωπο, του οποίου η αίσθηση του δικαίου, η ακεραιότητα και η προσφορά τούς έχουν σημαδέψει βαθιά.

Διαβάστε επίσης:  George Burlotos: Ένας υπέροχος Έλληνας!

Ο Ηλίας Τσουκαλάς είχε την ικανότητα να αντιμετωπίζει τα σοβαρά γεγονότα της ζωής με
θαυμαστή ψυχραιμία και λογική, αλλά και με ανατρεπτικό χιούμορ. Τον θυμάμαι να μας
διηγείται, στο κυριακάτικο τραπέζι, ευτράπελα και απίθανες ιστορίες από το Ναυτικό την εποχή του πολέμου, με τέτοια ζωντάνια που -παρά την τραγικότητα της περιόδου στην οποία αναφέρονταν- μάς έκαναν να ξεκαρδιζόμαστε στα γέλια και να του ζητάμε να μας τις ξαναπεί. Μάλιστα, μετά από δική μας διαρκή παρότρυνση, τις κατέγραψε το 1989 στο «Τορπίλη Νο ΄89 …Πύρ», βιβλίο που έχει εξαντληθεί. Δεν συνειδητοποιούσαμε τότε, μικρές καθώς είμασταν με την αδελφή μου Δανάη, ότι είχαμε μπροστά μας τη ζωντανή ιστορία του Πολεμικού μας Ναυτικού, έναν άνθρωπο που πολέμησε τον κατακτητή στη θάλασσα, δίπλα σε τόσους άλλους, σε συνθήκες απίστευτων δυσκολιών, καθώς τα ελληνικά υποβρύχια παρουσίαζαν συνεχείς βλάβες και τεχνικά προβλήματα, λόγω της παλαιότητάς τους. Αυτές οι δυσκολίες αντιμετωπίζονταν από τα πληρώματά τους με υπεράνθρωπες προσπάθειες, ευρηματικότητα και περίσσευμα θάρρους, όπως αποδεικνύουν τα γεγονότα ηρωισμού και υπέρβασης της δράσης του Στόλου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (Αδρίας, Τρίτων, Κατσώνης, κ.ά).

Το ναυάγιο του Κατσώνη για περισσότερες από επτά δεκαετίες δεν είχε ανευρεθεί. Η περιοχή του ναυαγίου ήταν γνωστή, η μαρτυρία του Τσουκαλά και η περιγραφή της διάσωσής του στο βιβλίο έδινε πολλά στοιχεία, αλλά δεν υπήρχε το ακριβές στίγμα βύθισής του, βορειοδυτικά της Σκιάθου. Τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα στο στενό αυτό, μεταξύ Σκιάθου και Πηλίου, το λεγόμενο «Μπουγάζι της Σκιάθου», σίγουρα είχαν παρασύρει το Υποβρύχιο μακρύτερα από το σημείο όπου είχε βυθιστεί. Για πολλούς ειδικούς στα ναυάγια, ο Κατσώνης θεωρείτο το «Ιερό Δισκοπότηρο» των ναυαγίων, λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών του μεγάλου βάθους στο οποίο βρισκόταν, αλλά και του ηρωικού του τέλους.

Διαβάστε επίσης:  Θυμόμαστε τους ναυτικούς του Άουσβιτς.

Ώσπου, στα τέλη του 2016, όταν συνεργαστήκαμε με τον παραγωγό Στέλιο Ευσταθόπουλο και την ομάδα του Team Faos για τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ για τον Κατσώνη βασισμένο στο βιβλίο του πατέρα μου (ντοκιμαντέρ που ολοκληρώθηκε το 2019 με τίτλο

«Στη Σιωπή του Βυθού») αρχίσαμε να ψάχνουμε για το ναυάγιο του Κατσώνη με σκοπό να το κινηματογραφήσουμε. Με την προσπάθεια της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του ΠΝ, στις αρχές του 2018, εντοπίστηκε η ακριβής θέση του ναυαγίου με ηχοβολιστικά συστήματα (side scan) και
ταυτοποιήθηκε το Υποβρύχιο Κατσώνης.

Με τη βοήθεια του Πολεμικού Ναυτικού, τον Μάιο του 2018, το πλοίο «Ναυτίλος» της Υδρογραφικής Υπηρεσίας πραγματοποίησε επιχείρηση εντοπισμού, πλήρους ταυτοποίησης και κινηματογράφησης του Κατσώνη με υποβρύχιες κάμερες, στην οποία συμμετείχα και εγώ. Την έζησα λεπτό προς λεπτό, πέντε ημέρες πάνω στο πλοίο, δυστυχώς όμως, λόγω καιρικών συνθηκών, κινηματογραφήθηκε μόνο ένα μέρος του ναυαγίου.

Στιγμιότυπο από την επιχείρηση. (Copyright TEAM FAOS)

Μια δεύτερη επιχείρηση πραγματοποιήθηκε χάρις στη γενναιόδωρη προσφορά του κυρίου Βαρδή Βαρδινογιάννη, από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) τον Ιούνιο του 2019, όπου και κινηματογραφήθηκε ολόκληρο το Υποβρύχιο. Όταν είδα τον Κατσώνη στην οθόνη των monitors, από την εικόνα που έστελναν από τον βυθό τα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, ήταν μια στιγμή συγκλονιστική. Ήταν ανέπαφος, ακουμπισμένος πάνω στην άμμο, γερμένος στο ένα πλευρό, όπως ακριβώς τον περιγράφει ο Ύπαρχός του στην τελευταία παράγραφο του βιβλίου του! Μια βαθιά πληγή στη λαμαρίνα του πρίμα αριστερά, μαρτυρούσε το τελειωτικό χτύπημα που δέχτηκε από τον εμβολισμό του εχθρικού πλοίου.

Ο Κατσώνης κοιμάται εδώ και 80 χρόνια στον βυθό της θάλασσας, 6 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Σκιάθου, σε βάθος 253 μέτρων. Το πλήρωμά του, «οι Κατσώνηδες», δεν υπάρχουν πια. Υπάρχει όμως, και θα μείνει για πάντα ζωντανή, η μνήμη τους. Το παράδειγμα των μαχητών του, όπως και όλων εκείνων που πολέμησαν τότε για την ελευθερία της πατρίδας, ταξιδεύει στις θάλασσές μας, γεμίζοντας υπερηφάνεια τις Ελληνίδες και τους Έλληνες και μετατρέποντας τη θυσία τους σε φωτεινό σηματοδότη απέναντι σε κάθε επιβουλή.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΕλληνική ΙστορίαΚατσώνηςΛάσκοςΤσουκαλάυποβρύχια
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

Σχετικά Άρθρα

Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”
Εμπορική Ναυτιλία

Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

Σπύρος Θεοδωράκης
11 Σεπτεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

“Βυθίσατε το Βίσμαρκ”. Η ταινία.

Κατερίνα Μιχαηλίδου
11 Σεπτεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ναυτικά κωμικοτραγικά γεγονότα.

Χρήστος Αμπατζής
4 Σεπτεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

Ηρακλής Καλογεράκης
5 Σεπτεμβρίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Μπήλιω Τσουκαλά

    Η Μπήλιω Τσουκαλά τελείωσε το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πειραιά και συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Σπούδασε δημοσιογραφία στο Γαλλικό Ινστιτούτο Τύπου (IFP) και Πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου, αγγλικής φιλολογίας, κινηματογράφου και φιλοσοφίας. Από το 1984 εργάστηκε σε περιοδικά και εφημερίδες («ΕΝΑ», «Αντί», «Γυναίκα», «Κλικ», «Εγώ», «Μεσημβρινή», «Κέρδος» ). Από το 1994 ως το 2006 έγραφε στο περιοδικό «Madame Figaro». Το 1986 ήταν μέλος της Ομάδας Πρωτοβουλίας για την Ελεύθερη Ραδιοφωνία «Κανάλι 15». Έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές στον πρώτο δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό «Αθήνα 9,84» και αργότερα στον TOP FM, στον ANT1 και στον «Alpha Radio». Εργάστηκε στην τηλεόραση από το 1995, παρουσιάζοντας εκπομπές για τον πολιτισμό, όπως το «Συν και Πλην», ένα από τα πρώτα πολιτιστικά μαγκαζίνο της δημόσιας τηλεόρασης. Από το 2003 έως το 2013 επιμελήθηκε και παρουσίαζε στην ΕΡΤ την εκπομπή «Έχει γούστο», μια δίωρη, καθημερινή, ζωντανή εκπομπή για τον πολιτισμό.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.
    Ο πατέρας μου, Ηλίας Τσουκαλάς.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Σεπτέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« Αυγ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023