NavalHistory
Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

Ηλίας Μεταξάς Ηλίας Μεταξάς    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Κείμενο Ηλίας Μεταξάς

(Τηρείται η ορθογραφία και η γλώσσα σύμφωνα με την επιθυμία του συγγραφέα)

Το Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό  εξωπλισμένο με λίγα κανόνια πολλά χρόνια προ της Επαναστάσεως, διά να αντιμετωπίζει του Πειρατές, μετετράπη σε ΠΟΛΕΜΙΚΟ και κέρδισε τον Αγώνα του 1821, χαρίζοντας μας την Ελευθερία και την ίδρυση ενός  κράτους, έστω και μικρού.

Οι Ηρωικοί Θαλασσομάχοι μας φυσικά δεν φορούσαν στολές και διακριτικά βαθμών διά τον απλούστατον λόγον ότι δεν υφίσταντο διαβαθμίσεις μεταξύ τους. Οι Ναύτες ανεγνώριζαν ως ανώτερο τους και υπάκουαν μόνον τον Καπετάνιο τους. Όλοι φορούσαν την τοπική ενδυμασία τους, την νησιωτική βράκα. Οι Πλοίαρχοι και προ της Επαναστάσεως φορούσαν κάτι πλουσιώτερο και μεγαλοπρεπέστερο, ακριβώς διά να ξεχωρίζουν από τους υπολοίπους μέσα στο ‘’τσούρμο’’.

Κατά την Πρώτη Συνέλευση της Επιδαύρου το 1821, αλλά και κατά την Δευτέρα του Άστρους, κατέβαλαν προσπάθειες διά την επιβολή κάποιας ομοιομόρφου εμφανίσεως, αλλά ποιος από αυτούς τους ατρομήτους Ναυμάχους θα πειθαρχούσε; Οι Αξιωματικοί εξακολουθούσαν να φορούν τις βράκες τους. Στο φέσι τους έβαζαν το Εθνόσημο που είχε θεσπίσει η ιδία Εθνοσύνέλευση της Επιδαύρου. Το 1833 επί Όθωνος το εθνόσημον ετροποποιήθη.

Το 1827 ο ΚΟΧΡΑΝ ως Αρχιναύαρχος προσπάθησε να καθιερώσει την ναυτική στολή.

Thomas Cochrane, έργο James Ramsay, (κοινό κτήμα)

Τον Ιανουάριο 1828 έφθασε ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ και βρήκε εννέα Ναυάρχους και Αντιναυάρχους. Υπ’ αυτές τις συνθήκες η Γραμματεία (Υπουργείον) επί των Ναυτικών δεν είχε καμμίαν επιρροή πάνω σε τέτοια ελεύθερα πνεύματα. Οι μπαρουτοκαπνισμένοι Θαλασσάνθρωποι του Αγώνος της Παλιγεννεσίας με την σύσταση του αρτιπαγούς Κράτους αλλά και κατόπιν επί βασιλείας Όθωνος, συνέχιζαν να επανδρώνουν τα λίγα εναπομείναντα καράβια μας. Φυσικά αδιαφορούσαν διά τους Κανονισμούς και δεν υπελόγιζαν κανέναν.

Διαβάστε επίσης:  Horatio Nelson, παραλειπόμενα από τη ζωή ενός μεγάλου ανδρός.

Στις 08-7-1829 ο γνωστός Πολιτικός Αλέξανδρος ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΣ (1791 – 1865), ως Μέλος του «Γενικού Φροντιστηρίου» και του «Πανελληνίου» (Συμβουλευτικόν Σώμα του Καποδιστρίου), αρμόδιος διά τις υποθέσεις του Ναυτικού και ιδιαιτέρως της Εμπορικής Ναυτιλίας, διέταξε να κάνουν απογραφή διά τα υπόλοιπα του ιματισμού, στις αποθήκες του Πόρου. Μεταξύ των άλλων κατέγραψε στην Έκθεση του τα εξής :

«Ενώ πρότερον ήτο δύσκολον να γενή ναυτολογία διά περισσοτέραν των τριών ή τεσσάρων μηνών διάρκεια, ήδη είναι εύκολον τούτον δι’ έν έτος και πλέον. Αρκεί να έχη η Κυβέρνησις σταθερά τα μέσα και ασφαλείς τους χρηματικούς πόρρους διά να ενεργήσει την απογραφήν των αναγκαίων Ναυτών διά διετίαν, ή τριετίαν. Ο δε προσδιορισμός της ιεραρχίας δεν έγινεν ωσαύτως διά Διατάγματος, ενηργήθη όμως πραγματικώς επί των Εθνικών ή εις Εθνικήν Υπηρεσίαν πλοίων. Η Κυβέρνησις ευκόλως ήδη θέλει δυνηθή να προσδιορίσει την Ναυτικήν ιεραρχίαν διά Διατάγματος επισήμου».

Ο Ανδρέας Μιαούλης στη Ναυμαχία του Γέροντα σε πίνακα του Πέτερ φον Χες, 1824

Στις 20-12-1831 ο Γεώργιος ΓΛΑΡΑΚΗΣ (1789 – 1855), Ιατρός, Φιλόσοφος, Πολιτικός, τότε είχε το αξίωμα του Γραμματέως της Επικρατείας επί των Εξωτερικών και του Εμπορικού Ναυτικού. Είχε συντάξει στην δική του Έκθεση μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

«Πλημμελής ήτο και η ναυτολογία. Προ των ανταρτικών γεγονότων του Πόρου ελήφθη η προσήκουσα μέριμνα, αλλ’ οι μισθοί επληρώνοντο ατάκτως ελλείψει χρημάτων, και το σύστημα απέτυχεν. Διό τότε θ’ αποκτήσωμεν Προσωπικόν, όταν διατεθούν χρήματα αδρά, διότι τότε μόνον θέλει δυνηθή ν’ απογράψη Ναύτες διά τριετίαν ή και περαιτέρω. Το Προσωπικόν της Υπηρεσίας του Ναυτικού μέχρι Ιουλίου 1829 ήτο ρυθμισμένον κατά τον εις τα Εμπορικά πλοία συνειθιζόμενον Οργανισμόν.

Τουτέστιν ο διοριζόμενος Πλοίαρχος, πλοίου τινός, ναυτολογών διένειμεν κατ’ αρέσκειαν βαθμούς εις τους συγγενείς του ή σχετικούς του εκ του Πληρώματος. Το σύστημα ήτο ολέθριον, διότι απλή αλλαγή του Πλοιάρχου, επέφερε την ανατροπήν όλης της διευθύνσεως του Πληρώματος και οι Αξιωματικοί ηναγκάζοντο ν’ απέλθουν διά να δώσουν τόπον εις τους συγγενείς του νέου Κυβερνήτου. Εναυτολογούντο δε εις άλλα πλοία ως απλοί Ναύται, και ούτω εμαραίνετο πάς ζήλος των Αξιωματικών.

Διαβάστε επίσης:  Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Το πλημμελές τούτο σύστημα έπαυσε να ισχύη από της ειρημένης εποχής εφ’ ής διερρυθμίσθη η βαθμολογία των Αξιωματικών αναλόγως με τας περιστάσεις και τας ανάγκας της υπηρεσίας. Έκτοτε εδίδοντο τακτικά εις τους Αξιωματικούς και τους Υπαξιωματικούς τα διπλώματα του βαθμού και αφίνετο εις έκαστον ανοικτόν το στάδιον».

Γεώργιος Γλαράκης. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Η επομένη ουσιαστική προσπάθεια διά την εμφάνιση τους έγινε στις 03-11-1833 με το Βασιλικό Διάταγμα το οποίον ερύθμιζε λεπτομερώς τα περί στολών. Όμως επ’ ουδενί ήθελαν να συμμοσρφωθούν και να φορέσουν τα Ευρωπαϊκά ρούχα τα οποία αντιπαθούσαν και ονόμαζαν περιφρονητικώς «στενά». Βεβαίως υπήρχαν και άλλοι λόγοι, οι περισσότεροι εξ’ αυτών δεν είχαν χρήματα διά να αγοράσουν τα «Φράγκικα». Μάλιστα στον πάρωνα (Brig) «Νέλσων», έγινε στάσις του Πληρώματος αρνουμένου να τα φορέσει. Όσοι είχαν την οικονομική δυνατότητα μπορούσαν να παραγγείλουν τα εξαρτήματα της στολής τους, δηλαδή τρίπτυχα, Επωμίδες, Αμφιμασχάλια, Ξίφη κ.ο. στο εξωτερικό.

Τον Ιούνιο 1836, ήδη είχαν παρέλθει τρία χρόνια από της δημοσιεύσεως αυτού του Κανονισμού, αλλά η «Γραμματεία των Ναυτικών» απελπισμένη που δεν ήταν σε θέση να τον επιβάλλει και να επιτύχει την καθολική εφαρμογή του εξέδωσε Οδηγίες και συνιστούσε στους Κυβερνήτες τα κάτωθι :

«Πάντες να ενδύωνται κατά τον κεκανονισμένον τρόπον, οσάκις τουλάχιστον προσορμίζονται εις λιμένας όπου ευρίσκονται και Ξένα Πολεμικά, εις τα οποία θα φαίνεται παράδοξος η αταξία αυτή».

Ο Υδραίος Ναύαρχος Αντώνης Κριεζής Εθνική Πινακοθήκη (Κουμαντάρειος )

Κατά τα έτη 1839-41 υπάρχουν στα Αρχεία αναφορές ότι ακόμη και Υπαξιωματικοί, φορούν φέσι αντί του Πιλίσκου και Βράκα αντί της Περισκελίδος. Οι δε Αξιωματικοί φορούν τα πολιτικά τους και επί των Βασιλικών Πλοίων.

Ο Αντινάυαρχος και Ακαδημαϊκός Στυλιανός ΛΥΚΟΥΔΗΣ (1878 -1958) είχε αναφέρει ότι είχε δεί μία παλαιά φωτογραφία του Πλοιάρχου Α’ Τάξεως Εμμανουήλ ΜΟΔΙΝΟΥ. Αυτός κατήγετο από την Μήλο και ήταν Βετεράνος Αγωνιστής. Είχε πολεμήσει και στην ναυμαχία του Ναυαρίνου ως Πλοηγός στην Ναυαρχίδα της Γαλλικής Μοίρας «Sirene». Η Γαλλία τον είχε τιμήσει με το Παράσημο της Λεγεώνος της Τιμής. Στην εν λόγω φωτογραφία φορούσε το ιμάτιον Ανωτέρου Αξιωματικού, αλλά αντί της περισκελίδος την Νησιωτική Βράκα. Ευκόλως συνάγεται ότι οι ηρωικοί Θαλασσομάχοι μας ενδεχομένως να υποχωρούσαν διά κάποιο άλλο είδος της στολής, αλλά ήσαν ανένδοτοι διά το βασικώτερον ένδυμα τους, την βράκα. Αυτήν την ‘’υβριδική’’ στολή φορούσαν επί Όθωνος.

Διαβάστε επίσης:  Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

Το 1846 το Υπουργείον των Ναυτικών διά να ανακουφίσει τα βάρη των Αξιωματικών απλούστευσε την στολή και τους επέτρεψε να φορούν μπλέ πολιτικά με επωμίδες και χρυσά κομβία. Το Διευθυντήριον επρομηθεύετο από το εξωτερικόν το ύφασμα και τα αναγκαία εξαρτήματα, παρακρατούσε την αξία τους με δόσεις από τον μισθό τους. Εν τούτοις εξηκολούθη η ιδία κατάσταση. Εδιορθώθη κάπως όταν απεστρατεύθησαν και οι τελευταίοι Θαλασσομάχοι της Επαναστάσεως.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑμφιμασχάλιαΑνδρέας ΜιαούληςΑρχιναύαρχος ΚόχρανΓεώργιος ΓλαράκηςΕθνοσύνέλευση της ΕπιδαύρουΕπωμίδεςΗλίας ΜεταξάςΚαποδίστριαςΝαύαρχος Αντώνης ΚριεζήςΞίφηΣτολές Πολεμικού Ναυτικού
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Παράδοση

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Απόστολος Φορλίδας
4 Δεκεμβρίου 2025
O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.
Ναυτική Παράδοση

Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

Κατερίνα Μιχαηλίδου
31 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Παράδοση

“Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

Γεράσιμος Λειβαδάς
10 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

Δημήτρης Ζεγγίνης
18 Σεπτεμβρίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Ηλίας Μεταξάς

    Ο Ηλίας Μεταξάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Είναι συνταξιούχος Προϊστάμενος Οικονομικός Αξιωματικός Ε.Ν. Το 1962 ξεκίνησε ως δόκιμος Πλοίαρχος σε πετρελαιοφόρο με σημαία Λιβερίας. Το 1963 έλαβε πτυχίο Λογιστικής και μεταπήδησε στον οικονομικό κλάδο της Επιβατηγού Ναυτιλίας. Έχει υπηρετήσει σε 50 περίπου υπερωκεάνια & κρουαζιερόπλοια διαφόρων σημαιών ανά τον κόσμο.
    Είναι ένας εκ των ολίγων επιζώντων του πολύνεκρου ναυαγίου του ελληνικού υπερωκεανίου «ΛΑΚΩΝΙΑ» το οποίο είχε εγκαταλειφθεί φλεγόμενο στον Ατλαντικό την προπαραμονή Χριστουγέννων του 1963. Κατά τη διάρκεια της εγκατάλειψης έσωσε επιβάτες συμπεριλαμβανομένων δύο παιδιών τα οποία τα εκκένωσε από φινιστρίνι καιόμενης καμπίνας. Την περίοδο 1964-66 υπηρέτησε Ναύτης Διαχειριστής Χ/Κ σε εμπιστευτικές θέσεις στο Γ.Ε.Ν. και στον Α.Ν.Ε.
    Έχει εκλεγεί Ταμίας και Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Οικονομικών Αξιωματικών Ε.Ν. Εξελέγη ως Αντιπρόσωπος στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, στο Εργατικό Κέντρο Πειραιώς καθώς και στους δευτεροβάθμιους και τριτοβάθμιους Συνδικαλιστικούς και Ναυτικούς Οργανισμούς της Ελλάδος και του εξωτερικού. Διετέλεσε ως εκπαιδευτής Οικονομικών Αξιωματικών, συμμετείχε στις επιτροπές εξετάσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας προς απονομή διπλωμάτων. Εκσυγχρόνισε την διδακτέα ύλη τους και έγραψε τα βιβλία αυτής. Από το 1999, ως απόμαχος, εξελέγη για πέντε συνεχείς φορές Πρόεδρος στην Οικονομική Εξελεγκτική Επιτροπή του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος και παραλλήλως ήταν Έφορος της βιβλιοθήκης του.
    Την 1η Ιουνίου 2004 ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Πάπας πάσης Αφρικής Πέτρος Ζ΄, του απένειμε τον Χρυσούν Σταυρό του Αρχαίου Τάγματος του Αγίου Σάββα. Έχει γράψει διάφορα άρθρα σε γνωστά ναυτικά περιοδικά και έχει υπό έκδοση πολυσέλιδο βιβλίο σχετικώς με τους ναυτικούς βαθμούς, τις στολές και τις σημαίες.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος
    Η ναυμαχία μεταξύ της αμερικάνικης φρεγάτας “UNITED STATES” και της βρετανικής “MACEDONIAN”
    Ο βομβαρδισμός της Αλεξάνδρειας και η δημιουργία της αμυντικής επιθεωρήσεως JANE’S

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023