NavalHistory
Πέμπτη, 5 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου Γιώργος Μαστρογεωργίου    
5 Ιουνίου 2025
Reading Time: 7 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ιστορικά Αρχεία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
21
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

«Ιστορικό αρχής ερεύνης εν σχετική συντομία»

 

Γράφει ο Γιώργος Μαστρογεωργίου

Τις τελευταίες μέρες το μυαλό μου απασχολούσε η αναζήτηση για το σημείο ταφής του Ιωάννη Λόγγου Ιουστινιάνη (Giovanni Giustiniani Longo). Ήταν Γενουατικής καταγωγής και η μοίρα τον όρισε να μάχεται στο πλευρό του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου ΙΑ΄ κατά τη περίοδο της Αλώσεως της Βασιλεύουσας, εως και μερικές ώρες πριν τη τελική πτώση της Πόλεως αλλά και του ίδιου του αυτοκράτορα της. Λόγω σοβαρού τραυματισμού του, εγκατέλειψε το σημείο που υπερασπιζόταν και με πλοίο κατέφυγε στη Χίο όπου και πέθανε δύο μέρες μετά, συνέπεια του τραύματος τούτου.

Αναζητούσα σημεία αναφοράς ως προς τις τοποθεσίες μέσα από τις ήδη καταγεγραμμένες πηγές. Μία από αυτές σύμφωνα με την υπάρχουσα βιβλιογραφία ανέφερε κάποια στοιχεία. Επειδή ήθελα όμως περαιτέρω διερεύνηση καθώς καμιά φορά οι μεταφράσεις μπορεί να εμπεριέχουν λάθη ή και παραλείψεις αναζήτησα τα πρωτότυπα χειρόγραφα όσο βέβαια μπορούσε να μου δοθεί τέτοια δυνατότητα. Η πηγή αυτή δεν ήταν άλλη από το γνωστό ΧΡΟΝΙΚΟΝ του Γεώργιου Φρατζή. Αξιωματούχου και στενού συνεργάτη του τελευταίου αυτοκράτορα καθώς και αυτόπτη μάρτυρα των γεγονότων της πολιορκίας αλλά και της Άλωσης.

Ο Γεώργιος Φρατζής ή σωστότερα και τεκμηριωμένα τα τελευταία έτη Σφραντζής, που ήταν και το πραγματικό του όνομα, μετά την Άλωση πιάστηκε αιχμάλωτος και μετά από σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα ως ελεύθερος πλέον εγκαταστάθηκε στον Μυστρά και τελικώς στη Κέρκυρα όπου και έγινε μοναχός κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Το 1477 λίγο πριν πεθάνει συνέγραψε το Χρονικό κατά παράκληση των εκεί πρεσβύτερων. Ήταν σύντομο και περιγραφικό όσον αφορά τα γεγονότα της Άλωσης και όχι ιδιαίτερα μεγάλο ως έργο. Μετά από σχεδόν 100 χρόνια εμφανίστηκε ένα άλλο χρονικό ομότιτλο αλλά πιο περιεκτικό, πολύ αναλυτικό και ιδιαίτερα μεγάλο που επίσης αποδιδόταν στον ίδιο. Αυτό ονομάστηκε Chronicon Majus(μεγάλο) και το πρότερο, Chronicon Minus (μικρό). Για το μεγάλο Χρονικό είναι σχεδόν βέβαιο ότι υπέστη πολλές μεταγενέστερες παρεμβάσεις από τον Μητροπολίτη Μονεμβασίας Μακάριο Μελισσηνό. Παρόλα αυτά αποτελεί σημαντικό τεκμήριο με τις όποιες επεμβάσεις καθώς περιλαμβάνει άγνωστες πτυχές σε μια αναλυτική περιγραφή των στιγμών της πολιορκίας και της Άλωσης που εκτιμάται ότι προήλθαν από τις μεταγενέστερες μαρτυρίες τις οποίες είχε συγκεντρώσει ο Μελισσηνός με πλήθος παρεμβάσεων όσον αφορά κυρίως γεγονότα μετά την Άλωση για ιδίον όφελος. Έτσι λοιπόν, σύμφωνα πάντα με τη γνωστή βιβλιογραφία ανέτρεξα στις πηγές. Θέλησα να βρω το παλαιότερο Χρονικό (μεγάλο) για να αντλήσω τις πληροφορίες μου.

Οδηγούμενος από τις σύγχρονες εκδόσεις του «Μεγάλου Χρονικού» -δεν τις αναφέρω λόγω του πλήθους και ποικιλίας αποδόσεων- πήγαινα όλο και πιο πίσω μέχρι που κατέληξα στις λεγόμενες, «ιστορικές εκδόσεις».

Αναφορικά:

>Έκδοση 1953 (Αθήνα) – 1453 ΧΡΟΝΙΚΟ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΟΥ ΦΡΑΝΤΖΗ του ΠΡΩΤΟΒΕΣΤΙΑΡΙΟΥ κατά την έκδοση του J. P. MIGNE– συγγ. ΠΕΡ. ΕΜ. ΚΟΜΝΗΝΟΥ (συλλογή Πανεπιστήμιου Κρήτης)

 

>Έκδοση 1865 (Αθήνα)-ΑΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΥΠΟ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ, ΕΡΑΝΙΣΘΕΙΣΑ ΕΚ ΤΩΝ ΧΡΟΝΙΚΩΝ ΤΟΥ Γ. ΦΡΑΝΤΖΗ – συγγ. Γ. ΘΕΟΦΙΛΟΣ (συλλογή Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος)

-που τυγχάνει να είναι και η πρώτη νεοελληνική ιστορική έκδοση-

>Έκδοση 1828 (Βόννη) –CORPUS SCRIPTORUM HISTORIAE BYZANTINAE, Georgius Phrantzes et Ioannes Cananus et Ioannes Anagnostes – συγγ. B. G. NIEBUHR (συλλογή Βιβλιοθήκης Πανεπιστημίου Τορόντο)

…ώσπου φτάσαμε και στα χειρόγραφα:

> 1714 –GEORGIOS SPHRANTZES, CHRONICON MAIUS – MSHARLEIAN 5595 – αντιγραφή υπό του Ιωάννου Θαλασσινού και του βοηθού του (συλλογή Βρετανικής Βιβλιοθήκης Λονδίνου)

Διαβάστε επίσης:  Καταδρομικό Emden. Ένας ιππότης πειρατής.

Και τέλος, το χειρόγραφο διαμάντι της ανακάλυψης:

> 1577 –ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΑΝΤΖΗ ΠΡΩΤΟΒΕΣΤΙΑΡΙΟΥ, Chronicon a Paleologis ad annum 1477 – CODEX 239, Monacensis – αντιγραφή υπό του Πολυχρόνιου Πουλισχάρη (συλλογή Εθνικής Βιβλιοθήκης Βαυαρίας)

Έκπληξις μεγάλη! Ωραίο και στιβαρό δέσιμο των χειρογράφων. Σκληρό εξώφυλλο από δέρμα με εγχάρακτους ανασηκωμένους λέοντες. Στο κέντρο σφραγίδα με τα αρχικά “IHS”. Στη πλάτη επικολλημένο χαρτί με τον αριθμό ταξινόμησης «Cod. gr 239» (CODEX GRAEC 239). [Εικ 8]

 

Στο εσώφυλλο υπάρχει η αναγραφή Chronicon a Paleologis ad annum 1477 (Χρονικόν των Παλαιολόγων του έτους 1477).

Στη πρώτη σελίδα, βρίσκεται επικολλημένο (μεταγενέστερα σαφώς) τυπωμένο υπόμνημα που αναφέρει μερικά στοιχεία για αυτό το βιβλίο. Χάρη στη βοήθεια δύο πολύ καλών φίλων, που είναι και άριστοι γνώστες της Λατινικής, της Καλλιόπης Φερεσίδη και του Δημήτρη Μουσούλη, μεταφράστηκε πλήρως το κείμενο αυτού του υπομνήματος καθώς και των υπολοίπων. Για λόγους συντομίας αναφέρω το γενικό του νόημα:

Κώδικας 239

Γραμμένο σε χαρτί λεπτό, με μικρογράμματη γραφή που αποτελείται από 568 φύλλα και βρισκόταν στην κατοχή του Πολυχρόνιου όπως το μετέγραψε από το πρωτότυπο τον 15ο αιώνα. Φέρει τον τίτλο «Χρονικόν του Γεωργίου Φραντζή Πρωτοβεστιάριου».

Κατόπιν γίνεται μια αναφορά για την πορεία που ακολούθησε αυτό το χειρόγραφο (βιβλίο) μέσα από διαφορετικά χέρια ανθρώπων καθώς και για την σπανιότητα αυτού του χειρόγραφου αντιτύπου. Σημειώνεται δε η προστασία του από ενδεχόμενες ύστερες παραφράσεις του κειμένου από έτερο πρόσωπο [Εικ.9]

Στη δεύτερη σελίδα επίσης ένα δεύτερο υπόμνημα έχει επικολληθεί στα λατινικά.

Αναφέρει στοιχεία για την μεσολάβηση συγκεκριμένων ανθρώπων και τις σημειώσεις τους ως προσθήκες σε μετέπειτα εκδόσεις του χειρόγραφου. Επισημαίνει το λάθος του καταλόγου και του κειμένου στην αρχή που αναγράφει τον Φραντζή ως Φαντζή.

Σημαντική πληροφορία δίνεται από την παρακάτω πρόταση:

«Ημέρα τέταρτη το βράδυ στις επτά η ώρα της νύχτας μαύρισε η σελήνη και έγινε ολόμαυρη στις είκοσι επτά του μηνός Σεπτεμβρίου. Και το έγραψα εγώ ο Πολυχρόνης ο Πουλυσχαρής, το οποίο προσφέρεται ως ανάμνηση».

Δηλαδή το όνομα του μοναχού αντιγραφέα παρουσιάζεται στο χειρόγραφο με την αναφορά κιόλας του χρονικού διαστήματος που έκανε να το αντιγράψει (4 ημέρες) και την ακριβή ημερομηνία που το τελείωσε (27 Σεπτεμβρίου 1577).

Η φράση που μου προκάλεσε εντύπωση ήταν στο σημείο: «μαύρισε η σελήνη και έγινε ολόμαυρη».

Ψάχνοντας για αστρονομικά συμβάντα σε αντίστοιχες βιβλιοθήκες καταγραφής για εκείνη την ημέρα, βρήκα το νόημα της φράσης. Στις 27 Σεπτεμβρίου του 1577 έγινε ολική έκλειψη Σελήνης! Στοιχείο επιβεβαίωσης των τότε γραφομένων!!!

Στη τρίτη σελίδα ξεκινά ευθύς αμέσως το Χρονικό χωρίς κάποια περαιτέρω εισαγωγή.

Με κόκκινη γραφή, μισοξεθωριασμένη από το πέρασμα των ετών αναγράφει:

«Χρονικόν του γεώργιου φαντζή πρωτοβεστιάριου»,

και συνεχίζει από κάτω με μαύρο μελάνι (καφέ πλέον λόγω παλαιότητας)

«Το της ιστορίας χρήσιμον και προ ημών…»,

όπου και ξεκινά την περιγραφή των γεγονότων.

Στο κάτω μέρος της σελίδας υπάρχει οβάλ σφραγίδα με την αναγραφή «BIBLIOTHΕCA REGIA MONACENSIS», δηλαδή ότι ανήκει στη συλλογή της σημερινής Εθνικής Βιβλιοθήκης της Βαυαρίας. Αναγραφόταν «BIBLIOTHΕCA REGIA MONACENSIS» μέχρι και το 1919 όπου και μετονομάστηκε.

Τώρα βέβαια θα μου πείτε, προς τι η όλη αυτή μακρά εισαγωγή;

Έχετε δίκιο, πράμα λογικό και κατανοητό.

Παρόλο που στην αρχή χρησιμοποίησα τη φράση «Ιστορικό αρχής ερεύνης εν σχετική συντομία», αν δεν υπήρχε η πλάνη από μεριάς μου, ίσως και να μην διαβάζατε το όλο τούτο κείμενο. Αν όμως δεν υπήρχε η γνώση του λόγου, του από που ξεκίνησε η έρευνα, δηλαδή η αναζήτηση του τάφου του Ιωάννη Ιουστινιάνη -πράμα αληθές-, καθώς και τα επιμέρους ιστορικά στοιχεία και εικόνες που ήδη έχω παραθέσει, μπορεί και να μην γινόταν κατανοητή η μεθοδολογία και ο ειρμός των σκέψεων που με οδήγησαν να σας κάνω αυτή τη μικρή παρουσίαση. Επίσης και στο πως η ίδια η έρευνα μπορεί να σε φέρει αντιμέτωπο με στοιχεία που ό ίδιος δεν τα είχες πριν κατά νου. Η ανάγκη μου λοιπόν αυτή, να το μοιραστώ μαζί σας, εμπεδώθηκε όταν μέσα στο χειρόγραφο αυτό διάβασα κάτι. Αυτό το κάτι δεν είναι άγνωστο για αυτούς που έχουν ασχοληθεί με τα της Αλώσεως ή έστω έχουν διαβάσει το παρόν απόσπασμα από το Χρονικό του (Σ)Φραντζή. Αυτό το απόσπασμα δηλαδή που θα σας παρουσιάσω. Αλλά για πρώτη φορά για το αναγνωστικό κοινό, στη πρωτότυπη μορφή του! Και δεν το ξεχώρισα τυχαία. Δεν είναι από τα κομμάτια και εδάφια της μαρτυρίας του αυτόπτη μάρτυρα (Φραντζή) που θα περιμένατε ότι θα διάλεγα. Και αυτό γιατί δεν είναι από τα σημεία με περιγραφές της πολιορκίας επί των τειχών και των λοιπών πολεμικών διαδραματισθέντων (τα σημεία με δράση και ηρωισμούς θα έλεγα καλύτερα).

Διαβάστε επίσης:  Υποβρύχιο "Πρωτεύς" (S-113)

Είναι όμως ένα κομμάτι που έχει τεράστια σημασία καθώς αποκαλύπτει το πώς από εκείνους τους καιρούς μέχρι και οι οχτροί του γένους είχαν καταλάβει το πώς λειτουργούσαν οι δυτικού τύπου συμμαχίες και ενώσεις. Εμείς δε, εώς σήμερα φροντίζουμε να τιμούμε τα της παραδόσεως «ήθη και έθιμα».

Να μην μακρηγορώ άλλο όμως.

Βρισκόμαστε στο απόγευμα της 27ης Μαΐου. Στο στρατόπεδο των Οθωμανών η ανησυχία είναι τεράστια. Μετά από τόσες ημέρες πολιορκίας, μόνο απώλειες έχουν να μετρούν και οι επιτυχίες είναι μηδαμινές. Στην ανησυχία αυτή έρχεται να προστεθεί και η φήμη ότι μεγάλο στράτευμα των Δυτικών έρχεται από ξηρά να βοηθήσει και από θάλασσα δε, οι Ιταλοί πλέουν ήδη με μεγάλο στόλο. Ο Μωάμεθ ο Β’ είναι σε βαθιά σκέψη και σκέφτεται να λύσει τη πολιορκία για να μη συμβούν τα χειρότερα στον ίδιο και στο φουσάτο του. Εκεί λοιπόν επεμβαίνουν οι σύμβουλοί του και κάνουν τις προτάσεις τους. Πρώτος ο Χαλίλ Πασάς που τάσσεται υπέρ του τερματισμού της όλης επιχείρησης κατάκτησης της Πόλεως θέτοντας τα αντίστοιχα επιχειρήματα φυσικά.

Ο δεύτερος όμως, ο Σογάν Πασάς παίρνει το λόγο και παραθέτει και αυτός με τη σειρά του τη δική του γνώμη. Εδώ είναι λοιπόν το σημείο που επικεντρώθηκα και θέλησα να μοιραστώ μαζί σας. Ο λόγος του Σογάν Πασά προς τον Μωάμεθ τον Β’!

(ο λόγος του Σογάν Πασά έγινε γνωστός στο Παλάτι της Κωνσταντινούπολης από απεσταλμένο που έστειλε ο ίδιος ο Χαλίλ Πασάς το απόγευμα της ίδια μέρας για να ενημερώσει τον Κωνσταντίνο για τις διαθέσεις του Μωάμεθ του Β’ και ευτυχώς ο Φραντζής μέσα από το Χρονικό του, μας τον διέσωσε)

Παραθέτω λοιπόν για λόγους εξέχουσας ιστορικής σημασίας το πρωτότυπο κείμενο με την καθαρογραφή του κάτω από κάθε αριθμημένη γραμμή (σε έκαστο υπόμνημα εικόνας) και την ελεύθερη απόδοση στη νεοελληνική προς ευκολία κατανόησης σε κείμενο με την αντίστοιχη αρίθμηση των γραμμών του πρωτότυπου στην περιγραφή εδώ.

Διαβάστε επίσης:  Η παράκτια άμυνα της Ελλάδας στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από την δράση των Ναυτικών Αμυντικών Περιοχών (Ν.Α.Π.)

Σημείωση: Κατά το κείμενο, ο Φραντζής αναφέρει τον Μωάμεθ τον Β’, ως «αμηρά» και τον Χαλίλ Πασά ως «Αλί Πασά» (σύμφωνα με τον λόγο του Σογάν Πασά).

Στο λόγο του Σογάν Πασά επίσης, γίνεται αναφορά στον Μακεδόνα Μέγα Αλέξανδρο και στον στρατό του πράγμα που αποδεικνύει ότι ήταν μέτρο σύγκρισης στρατιωτικής ισχύος και υπεροχής ακόμα και μετά από 17 αιώνες!!!

1) «γιατί,

2) αμηρά μου, είσαι σκυθρωπός και λυπημένος και τι είδους δει-

3) λία είναι αυτή που σού έτυχε και τι είδους συλλογισμοί ανεβαίνουν από

4) την καρδιά σου; Ο Θεός είναι μαζί σου. Μην λυπάσαι. Δεν βλέπεις

5) μέσα από εκείνο το φως το σημάδι ότι αυτή την Πόλη στα χέ-

6) ρια σου θα τη δώσει; Δεν βλέπεις πόσο αναρίθμητο στρατό

7) έχεις και πόσο καλά προετοιμασμένος είναι και πόσο η προπα-

8 ) ρασκευή του είναι πολλή και καλή; Ούτε ο στρατός τού Μακεδόνα Αλεξάνδρου

9) δεν ήταν ποτέ τόσος, όσος ο δικός σου, ούτε και τόσο προετοιμα-

10) σμένος ήταν εκείνος. Ωστόσο, κυρίευσε τον κόσμο. Εγώ, πάντως,

11) ούτε πιστεύω ούτε ελπίζω ότι στόλος από την Ιταλία θα έρθει εδώ,

12) όπως λένε μερικοί και όπως έχει πει και ο αδελφός μου ο Αλί πασάς,

13) γιατί καλά γνωρίζετε ότι η πολυαρχία των Ιταλών αρχόντων

14) και των άλλων δυτικών τούς κάνει να είναι άναρχοι, και αναμε-

15) ταξύ τους δεν υπάρχει ομόνοια. Αν, πάλι, μερικοί από αυτούς

16) συμφιλιωθούν με πολλούς κόπους και συμβιβασμούς μέσα σε λί-

17) γο καιρό η συμμαχία τους θα λυθεί και δεν θα κρατήσει σε μάκρος και

18) ακόμη και όταν συμμαχούν, ο ένας παραμονεύει τον άλλον για να του αρπά-

19) ξει τα δικά του, ενώ συναντιούνται με δυσπιστία και προφυ-

20) λαγμένα και πολλά σκέφτονται και συλλογίζονται και λένε, αλλά λί-

21) γα κάνουν, και ακόμα και η απογευματινή απόφασή τους δεν τους αρέσει

22) κατά το επόμενο πρωί. Κι αν πάρουν μια απόφαση, χρονίζουν

23) να την πραγματοποιήσουν, εώς ότου για τις δικές τους ορέξεις και αποφάσεις

24) τον κατάλληλο καιρό ψάχνουν για να πραγματοποιήσουν. Όταν, πάλι, κάτι επιχειρήσουν να

25) κάνουν και το αρχίσουν, τίποτε δεν κατορθώνουν, εξαιτίας τής ασυμφωνίας τους.

26) Και, μάλιστα, καθώς γνωρίζετε, νέες διαφορές ανάμεσα

27) τους υπάρχουν. Όμως εγώ και πάλι θα πω, αν και είναι α-

28) δύνατον, εξαιτίας των αιτίων που ανέφερα, ότι, αν πραγματικά έρθει στόλος από την Ιταλία,

29) τι ανάγκη έχουμε εμείς; Ποτέ δεν θα έρθει τόσο πλήθος, όσο το μισό

30) τού δικού μας στρατού, και ούτε καν το ένα τέταρτο αυτού. Γι’ αυτό, αμηρά μου, αφέντη μας,

31) έχε θάρρος. Δεν υπάρχει προς το παρόν καμία ανάγκη να φοβάσαι κάτι, παρά

32) μόνον τον Θεό. Ανδρώσου, ηρέμησε, υπερίσχυσε και με τη τέχνη

33) της φωτιάς μην διστάζεις ούτε σήμερα ούτε αύριο με τα τηλεβόλα

34) σου να ταπεινώσεις, πλέον αυτά τα τείχη.»

[Επίλογος]

Ελπίζω να βγάλατε τα συμπεράσματα σας και αν εκπλαγήκατε από το γνώριμο των καταστάσεων οι οποίες κάτι μπορεί να σας θυμίζουν, να σκέφτεστε ότι αυτά ειπώθηκαν και γράφτηκαν πεντέμισι αιώνες πιο πριν!!!

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 1453Ελληνική ΙστορίαΚωνσταντινούποληΜαστρογεωργίουΜωάμεθ Β'ΠόλιςΣογάν ΠασάςΦραντζήςΧαλίλ Πασάς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

Επόμενο Άρθρο

Αυτόπτης … ποντικός (παιδικό παραμύθι)

Σχετικά Άρθρα

Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
5 Ιουνίου 2025
Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)
Ελληνική Ιστορία

Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος
29 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

“Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

Σπύρος Θεοδωράκης
29 Μαΐου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

Κλεάνθης Κυριακίδης
29 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Αυτόπτης ... ποντικός (παιδικό παραμύθι)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Μαστρογεωργίου

    Ο Υποπλοίαρχος (Ε) (ε.α.) Γεώργιος Μαστρογεωργίου ΠΝ γεννήθηκε στην Αθήνα τον Νοέμβρη του 1973. Το 1993 εισήλθε στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ) αποφοιτώντας Κελευστής το 1995. Στην διάρκεια της καριέρας του έχει υπηρετήσει στις επιχειρησιακές μονάδες της Διοίκησης Υποβρυχίων (Υποβρύχιο ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ, Υποβρύχιο ΓΛΑΥΚΟΣ), καθώς και στις Διοικητικές/Εκπαιδευτικές της υπηρεσίες, (Βάση Υποβρυχίων, Διοίκηση Υποβρυχίων και Σχολή Υποβρυχίων ως υπεύθυνος του τρισδιάστατου γραφικού περιβάλλοντος του Προσομοιωτή Επιθέσεως των Υποβρυχίων). Υπηρέτησε επίσης επί 13 έτη στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού (ΥΙΝ) στο τμήμα Ιστορικών Αρχείων και διετέλεσε υπεύθυνος του Φωτογραφικού και Κινηματογραφικού Αρχείου, του γραφείου Ερευνών Ναυαγίων καθώς και του γραφείου Ψηφιακών Πολυμέσων. Αποστρατεύτηκε κατόπιν αιτήσεως του το 2023. Είναι συν-συγγραφέας των βιβλίων «Υποβρύχιο ΚΑΤΣΩΝΗΣ-Μια ιστορία, ένας θρύλος», «Ελληνικά Υποβρύχια 1885-2010» και «Πάρων ΑΡΗΣ». Έχει συνεργαστεί σε εκδόσεις, τηλεοπτικές και θεατρικές παραγωγές πάνω σε θέματα σχεδίασης και απόδοσης γραφικών απεικονίσεων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.
    Επιστολές από τον πόλεμο

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπήλιω Τσουκαλά Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023