NavalHistory
Παρασκευή, 9 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

    Πηγή: Ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης. w: https://archives.afs.edu.gr/handle/5000/170

    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας

    Πεζοναύτες στις 6 Απριλίου 1897, λίγο πριν από την αναχώρηση του αγήματος για το Άκτιο. Δεξιά διακρίνονται ναύτες που φορούν τσαρούχια αντί για αρβύλες.

    Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον “ατυχή πόλεμο” του 1897.

    Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

    A Whale floating roadway leading to a Spud pier at Mulberry A off Omaha Beach

    Τα συναρμολογούμενα τεχνητά λιμάνια Μάλμπερυ (Mulberry Harbours) στο Β΄ΠΠ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

    Πηγή: Ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης. w: https://archives.afs.edu.gr/handle/5000/170

    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας

    Πεζοναύτες στις 6 Απριλίου 1897, λίγο πριν από την αναχώρηση του αγήματος για το Άκτιο. Δεξιά διακρίνονται ναύτες που φορούν τσαρούχια αντί για αρβύλες.

    Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον “ατυχή πόλεμο” του 1897.

    Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

    A Whale floating roadway leading to a Spud pier at Mulberry A off Omaha Beach

    Τα συναρμολογούμενα τεχνητά λιμάνια Μάλμπερυ (Mulberry Harbours) στο Β΄ΠΠ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η φρεγάτα “Τιμολέων”

Δημήτρης Μπαλόπουλος Δημήτρης Μπαλόπουλος    
24 Μαΐου 2024
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ιστορικά Αρχεία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
357
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτρης Μπαλόπουλος

Όταν ξεκινάμε την οποιαδήποτε συζήτηση για το Ναυτικό Αγώνα του 1821 πρέπει να αντιλαμβανόμαστε μια περίπλοκη παραδοξότητα, καθώς τα ελληνικά πλοία ήταν ιδιόκτητα και τα πληρώματά τους αποτελούνταν από εθελοντές (με την έννοια ότι δεν κατετάσσοντο βιαίως) οι οποίοι έπρεπε να πληρώνονται. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν, ότι όλα στηρίζονταν σ’ ένα ιδιότυπο Ισοζύγιο πατριωτικό και οικονομικό. 

Με το ξέσπασμα της Επανάστασης τα νησιά και οι ναυτότοποι ξεσηκώθηκαν. Το Γαλαξίδι (26 Μαρτίου), οι Σπέτσες (3 Απριλίου), τα Ψαρά (11 Απριλίου), η Ύδρα (16 Απριλίου), η Σάμος και η Κάσος (17 Απριλίου), η Κρήτη (21 Μαϊου) σήκωσαν σχεδόν αμέσως την σημαία της Επανάστασης, αναλαμβάνοντας το μεγαλύτερο βάρος του Αγώνα στη θάλασσα, χωρίς να παραγνωρίζεται η συμμετοχή και πολλών μικρότερων νησιών και ναυτότοπων στη μεγάλη αυτή προσπάθεια.

Τα έξοδα συγκρότησης, εξοπλισμού, συντήρησης, μισθοτροφοδοσίας καλύπτονταν από τους πλοιοκτήτες και μετά το 1825 κατά ένα μέρος και από την Προσωρινή Διοίκηση, από το προϊόν των δανείων της Επανάστασης που τελικά εκταμιεύτηκαν. Το οικονομικό ζήτημα / η μισθοδοσία / ο «λουφές» ήταν κυρίαρχο θέμα και μόνιμο πρόβλημα, καθώς οι ναυτικοί απαιτούσαν να προπληρωθούν προ του απόπλου για τρεις μήνες, ενώ στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες ήταν δύσκολο να ξεριζωθούν οι πειρασμοί της πειρατείας. Μη βιαστούμε να βγάλουμε εύκολα συμπεράσματα. Τα πληρώματα προήρχοντο από άγονα νησιά τα οποία δεν παρήγαγαν τίποτα. Η ζωή τους εξαρτιόταν αποκλειστικά και μόνο από τη θάλασσα, την τόλμη τους και τη ναυτοσύνη τους και την περίοδο αυτή ο μισθός αποτελούσε τη μοναδική πηγή βιοπορισμού τους.

Η φρεγάτα "Τιμολέων". Έργο Παναγιώτη Μαστραντώνη.

Η φρεγάτα «Τιμολέων», εμφανίζεται σε αναφορές και ως μπρίκι παρότι είναι τριίστιο, ήταν ιδιοκτησία κατά τα ¾ του Λάζαρου Πινότση και του Ιωάννη Ορλάνδου (γαμπρού των Κουντουριώτηδων) και άλλων πέντε με μικρότερα ποσοστά. Αγοράστηκε στο Γιβραλτάρ το 1813, την περίοδο της αθρόας παραγγελίας μεσαίων και μεγαλύτερων πλοίων από τους Υδραίους πλοιοκτήτες. Η κατασκευή της από ξύλο δρυός κόστισε 24.296 ισπανικά δίστηλα. Είχε μήκος 34 ναυτικούς πήχεις, έφερε 14 κανόνια και είχε πλήρωμα 60 – 70 άνδρες.

Διαβάστε επίσης:  Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.

Ο «Τιμολέων» εμφανίζεται στη δύναμη του υδραίικου στόλου από την έναρξη της Επανάστασης μέχρι και το 1830, ενώ το 1833 δεν αναφέρεται, γεγονός που υποδηλώνει την πώλησή της ή ενδεχομένως και τον παροπλισμό της. Μαζί με τη γολέτα «Τερψιχόρη» των Τομπάζηδων ήταν τα ταχύτερα πλοία της Ύδρας και για τον λόγο αυτό συνήθως στέλνονταν ως προφυλακή του στόλου.

Λάζαρος Πινότσης, έργο Διονυσίου Τσόκου, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Πλοίαρχος στον «Τιμολέοντα» ήταν ο Λάζαρος Πινότσης (1765 – 1859), πρωτοξάδελφος του Ανδρέα Μιαούλη, 56 ήδη ετών το 1821, μάλλον ο μεγαλύτερος σε ηλικία καπετάνιος, ο οποίος επέλεξε μεταξύ των 70 ανδρών του πληρώματος τους Δημ. Λισμάνη και Δημ. Βούλγαρη τους οποίους όρισε πηδαλιούχους.

Ο Πινότσης ανήκε στην κατηγορία των Υδραίων εμποροκαπεταναίων που εμπορεύονταν λάδι και σιτάρι στα «χρυσά» χρόνια της προεπαναστατικής περιόδου στη Μασσαλία, τη Νεάπολη, τη Μάλαγα και τη Λισσαβόνα. Ήταν αναλφάβητος, έμαθε μάλιστα να βάζει μια απλοϊκή υπογραφή όταν παρέλαβε τα καθήκοντα του Εφόρου στο ναύσταθμο του Πόρου.

Επί Καποδίστρια οι καραβοκύρηδες της Ύδρας τον εξέλεξαν πληρεξούσιό τους για να μεταφέρει μαζί με άλλους δύο Υδραίους τις αναφορές με τις απαιτήσεις τους στον Κυβερνήτη για όσα ξοδέψανε στον Αγώνα. Αναφέρεται ως ένας τολμηρός ναυτικός, ακαταπόνητος μέχρι τα βαθιά του γεράματα.

Ενώ η γενναιότητα των κυβερνητών και πληρωμάτων των ελληνικών πλοίων ήταν αναμφισβήτητη, δεν συνέβαινε το ίδιο με την πειθαρχία, που συχνά ήταν χαλαρή. Είναι γνωστές μάλιστα περιπτώσεις που οι κυβερνήτες πλοίων (που τις πολλές φορές ήταν και ιδιοκτήτες των πλοίων) και τα πληρώματά τους, δρούσαν για λογαριασμό τους κυρίως σε ό,τι αφορούσε στα λάφυρα.

Ενώ είχαν θεσπισθεί κανόνες για τη διανομή των λαφύρων (με πρώτο το Κοινό των Σπετσών που εξέδωσε στις 22 Απριλίου 1821 διάταξη που πρόβλεπε πως η λεία μοιράζεται 1/3 στον πλοίαρχο και πλοιοκτήτες, 1/3 στο πλήρωμα και 1/3 για το Κοινό Ταμείο του Νησιού), αναφέρονται περιπτώσεις πλοίων που δεν υπάκουσαν στους κανόνες. Ο κυβερνήτης και συνιδιοκτήτης του «Τιμολέοντα», Λάζαρος Πινότσης, δυο φορές παραβίασε τους κανόνες, και δεν ήταν ο μοναδικός. Την πρώτη, στις 28 Απριλίου 1821 συνέλαβε οθωμανικό πλοίο με προσκυνητές προς την Αλεξάνδρεια, η λεία ήταν «6 μιλιούνια γρόσια» (Λιάτα, σελ. 48-49). Τέτοιες περιπτώσεις, σε ένα τακτικό ναυτικό θα είχαν ως αποτέλεσμα δίκη από ναυτοδικείο, ενώ στον ελληνικό ουσιαστικά δεν επέφεραν ποινές παρά μόνο μια επίπληξη, όπως στην περίπτωση του Πινότση.

Διαβάστε επίσης:  15 Αυγούστου 1940. «Έλλη» – Το πρώτο θύμα του Ελληνοϊταλικού Πολέμου του 1940

Ο «Τιμολέων», με βάση τα στοιχεία από το κατάστιχο εξόδων – ένα από τα σημαντικότερα διασωθέντα τεκμήρια – φαίνεται να συμμετέχει στις ναυτικές επιχειρήσεις από την πρώτη εκστρατεία στη Χίο στις 29 Μαρτίου 1821 μέχρι την τελευταία στις 5 Μαρτίου 1828 «εκστρατεία δια τον σφαλλυσμόν των Μοθοκορονών», με καπετάνιο πάντα τον Πινότση και με 800 άτομα να έχουν συνδέσει την τύχη τους με το πλοίο.

Η αξία του κατάστιχου εξόδων του «Τιμολέοντος», που με μεγάλη υπευθυνότητα και συνέπεια τηρούσε ο ανώνυμος σκριβάνος του, μας δίνει μια εικόνα για μια σημαντική παράμμετρο, που δεν είναι άλλη από το κόστος του Αγώνα στη θάλασσα. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι ο «Τιμολέων» κόστιζε 15.000 γρόσια για κάθε ετήσια πολεμική συμμετοχή του ή 250.000 γρόσια για όλο το διάστημα που συμμετείχε σε εκστρατείες, στοιχείο που με αναγωγή μας δίνει μια καλή προσέγγιση της μεγάλης εικόνας των οικονομικών της Επανάστασης.

Παρακολουθώντας τη συνεχή παρουσία του «Τιμολέοντος» στις ναυτικές επιχειρήσεις εύλογα δημιουργείται το ερώτημα πως τα ελληνικά πλοία, μπρίκια ή και τα ακόμη μικρότερα τύπου γολέτας, κατάφεραν να αντιπαρατεθούν με τις άρτια εξοπλισμένες τρίκροτες και δίκροτες οθωμανικές φρεγάτες και κορβέτες και βέβαια είναι άξιο θαυμασμού, πως απλοί εμποροκαπεταναίοι μεταβλήθηκαν σε ικανούς ναυμάχους.

Σίγουρα δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι και στο ναυτικό Αγώνα υπήρξαν και οι γκρίζες πλευρές, όμως εκείνο που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι, ότι οι ναυτικοί της περιόδου εκείνης, επώνυμοι και ανώνυμοι, ξεπέρασαν τους εαυτούς τους και ήταν αυτοί που με τα πλοία τους καθόρισαν  την τελική έκβαση με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούμε να ισχυριστούμε ότι «Ο Αγώνας κρίθηκε στη θάλασσα».

Διαβάστε επίσης:  Τα πλοία - "καρβουνιάρηδες" και η ιστορία του "P.L.M. 24"

Πηγές

Βασίλης Κρεμμυδάς, «Προεπαναστατικές Πραγματικότητες – Η Οικονομική κρίση και η Πορεία προς το Εικοσιένα», Μνήμων, τόμ. 24 (2002)

Ευτυχία Δ. Λιάτα, Εκ του υστερήματος αρμάτωσαν..Η φρεγάτα «Τιμολέων» στην Επανάσταση του 1821, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2020

Δημήτριος Αν. Λισμάνης, Υδραίοι πρόπδρομοι και ναυμάχοι, Αθήνα, 2007

Μάρω Βασιλειάδου, «Ο Τιμολέων και τα οικονομικά του Αγώνα», ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 9/10/2020

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ιστορικά ΑρχείαΜπαλόπουλοςΝαυτική ΙστορίαΠινότσηςΤιμολέων
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

«Αλέξανδρος»: Το πρώτο ελληνικό πλοίο που ταξίδεψε στην Αμερική.

Επόμενο Άρθρο

Η ναυμαχία της Γιουτλάνδης

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia
Παγκόσμια Ιστορία

Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

Αναστάσιος Παπαδάκης
8 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

«Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
8 Μαΐου 2025
Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)
Ελληνική Ιστορία

Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

Ηρακλής Καλογεράκης
2 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η ναυμαχία της Γιουτλάνδης

Το πλοίο «Κολοκοτρώνης», πηγή φωτογραφίας: Έλληνες Μετανάστες στη
Δυτική Γερμανία, Παρελθόν, Μνήμη, Ιστορία, συζητούν Γιώργος Ματζουράνης – Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αρχείο Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), Σειρά 2
Αιώνες σε 21 Εκμπομπές, Αθήνα 2021, σελ. 9.

Το πλοίο «Κολοκοτρώνης» μέσα από τις μαρτυρίες των Γκασταρμπάιτερ

Καλλιτεχνική απεικόνιση της βύθισης του πλοίου από τον Angiolino Filiputti (IBCC Digital Archive)

H τραγωδία του ιταλικού μεταγωγικού Galilea και η άγνωστη απώλεια Ελλήνων ομήρων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτρης Μπαλόπουλος

    Ο Δημήτρης Μπαλόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1959. Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Μ.Α) στη Δημόσια Ιστορία στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Σταδιοδρόμησε ως Οικονομικός Αξιωματικός στο Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο αποστρατεύθηκε το 2015 ως Αντιναύαρχος (Ο) εν αποστρατεία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα για τα οποία και αρθρογραφεί περιλαμβάνουν θέματα Ναυτικής Ιστορίας, Νεότερη Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία καθώς και σχέσεις μνήμης με τη Δημόσια Ιστορία. Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας. Έχει συμμετάσχει στο συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821 – 1829, Εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ, ενώ από τον Ιανουάριο 2021 μέχρι και τον Ιούλιο 2023 ήταν Διευθυντής Σύνταξης της ηλεκτρονικής έκδοσης «Θάλαττα. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας», που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας. Από τον Οκτώβριο του 2023 είναι Content Director / Διευθυντής Περιεχομένου στο νέο portal του Ινστιτούτου www.navalhistory.gr .

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.
    Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.
    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυπριακό Ναυτικό Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπήλιω Τσουκαλά Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023