NavalHistory
Παρασκευή, 16 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

«Αλέξανδρος»: Το πρώτο ελληνικό πλοίο που ταξίδεψε στην Αμερική.

Παναγιώτης Κουλουμπής Παναγιώτης Κουλουμπής    
31 Μαΐου 2024
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
1.6k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Ψαριανό ‘ναι το καράβι και δε πασάρει…

Γράφει ο Παναγιώτης Κουλουμπής

Το “Αλέξανδρος” ήταν ένα μπρίκι 300 τόνων με δώδεκα κανόνια που ναυπηγήθηκε το 1818 σε ένα καρνάγιο, δεν ξέρουμε ακριβώς ποιο, στην Σύρο. Πλοιοκτήτης ήταν ο Νικολής Χατζή Αλεξανδρής, Ψαριανός που ο ίδιος το κυβέρνησε ως τον Ιούνιο του 1821.Είχε μήκος 27 πήχεις και συμφώνα με το Αρχεία της Ύδρας κόστισε 12.200 τάλληρα δίστηλα (73.200 γρόσια).

Ήταν κατασκευασμένο από ξύλο πεύκου. Πριν την Επανάσταση ταξίδευε ως εμπορικό. Ύστερα επειδή ο ίδιος πήρε διάφορα πολιτικά αξιώματα άφησε καπετάνιο τον γιο του Ιωάννη Χατζή Αλεξανδρή που τότε ήταν 24 χρόνων. Ακριβώς επειδή το «Αλέξανδρος» ήταν από τα πιο πλατιά, δυνατά, στερεά και γρήγορα Ψαριανά πλοία την εποχή του αγώνα μετατράπηκε σε πολεμικό και πήρε μέρος στις περισσότερες ναυτικές επιχειρήσεις του Αγώνα. Ακριβώς επειδή ηταν γρήγορα και μεγάλο χρησιμοποιήθηκε σε αποκλεισμούς ώστε να μαζεύει και να φυγαδεύει αγωνιστές και πρόσφυγες. Χρησιμοποιήθηκε σε ανιχνεύσεις ακριβώς επειδή ηταν γρήγορα και ξέφευγε εύκολα αλλά και μεταφορές στρατευμάτων.

Ήταν ένα από τα πιο πολύτιμα πλοία των Ελλήνων την εποχή της επανάστασης.Έλαβε μέρος σε ένα μεγάλο αριθμό εκστρατειών (που δεν θα σας τις αναφέρω εδώ όλες να μην σας κουράσω).  Μερικές από αυτές που αξίζει να μνημονευθούν ιδιαίτερα είναι, ηταν όταν μετέφερε 500 Έλληνες στρατιώτες στην Αλυκή για να πάρουν μέρος στην μάχη στο Χαιδάρι (4 Αυγούστου 1826) και μετέφερε 860 γυναικόπαιδα σώζοντας τα από το φρούριο των Αθηνών στα Αμπελάκια(12 – 18 Αυγούστου 1826). 200 στρατιώτες με τον Ιωάννη Μαμούρη στην προσπάθεια να ενισχυθεί η Ακρόπολη, 500 στρατιώτες που μπήκαν στην Ακρόπολη και την απελευθέρωσαν. Και πολλές ακόμα.

Προσέξτε πόσο κοντά είναι οι ημερομηνίες. Το «Αλέξανδρος» δεν σταματούσε σχεδόν ποτέ. Έπλεε τα Ελληνικά νερά αλώβητο και γρήγορο ασταμάτητα επιχειρώντας ηρωικά κάνοντας τον θρύλο ακόμα και στους Τούρκους.

Στον Πίνακα των δικαιούχων των Ψαρών το «Αλέξανδρος» έρχεται τρίτο σε ύψος απαιτήσεων ύστερα από το Λεωνίδας του Ναυάρχου Ν. Αποστόλη και τον Ηρακλή του Α. Γαννίτση. Λίγα χρόνια μετά την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους ο Ιωάννης Χατζής Αλεξανδρής ταξίδεψε τρεις φορές με τον «Αλέξανδρο» στην Αμερική (1835 – 1838).
Ήταν το πρώτο πλοίο ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ που έφτασε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά τον Φεβρουάριο του 1829 το ηρωικό καράβι γίνεται πάλι εμπορικό. Μετά τον θάνατο του πατέρα του το 1830 ο Ι. Χ. Αλεξανδρής το κληρονομεί και γίνεται καπετάνιος του.

Με την ίδρυση του Ελληνικού κράτους και με μια Ερμούπολη σε αναβρασμό εμπορικού πυρετού οι Συριανοί έμποροι και ιδιαίτερα ο Ι. Α Ράλλης σκεφτήκαν να κάνουν εξαγωγές Ελληνικών Συριανών προϊόντων στην Αμερική. Το ΜΟΝΑΔΙΚΟ καράβι που θα μπορούσε να κάνει ένα τέτοιο ταξίδι δεν ήταν άλλο από το «Αλέξανδρος» 

Το πρώτο του ταξίδι έγινε στις 4 Ιουνίου του 1835 όταν ο καράβι έφυγε από την Σύρο με ρότα την Αμερική με φορτίο κρασιά, λάδι, και κορινθιακή σταφίδα. Πέρασε το Γιβραλτάρ (όλα αυτά σύμφωνα με το ημερολόγιο του ) στις 30 Ιουνίου [προσέξτε ποσό γρήγορα ηταν για την εποχή εκείνη] και φτάνει στις 14 Αυγούστου στην Βοστώνη. 

Διαβάστε επίσης:  Η Γενική Διεύθυνση Ναυτικού στην κατεχόμενη Ελλάδα και οι Ειδικές Οργανώσεις Εθνικής Αντίστασης.

Η άφιξη του «Αλέξανδρος στην Βοστώνη χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από Έλληνες και φιλέλληνες της Αμερικής γιατί ηταν το πρώτο πλοίο που έφτανε στην Αμερική μετά την ίδρυση του νέου Έλληνικού κράτους με την Ελληνική Εμπορική Σημαία. Μαζί στο πλοίο ταξίδευαν και πέντε Ελληνόπουλα που είχε στείλει η Αμερικανική Αποστολή των Αθηνών για σπουδές. Μένει εκεί 40 ήμερες κάνοντας εμπορικές συναλλαγές. Πουλάει όλο το εμπόρευμα και ξεκινά το ταξίδι της επιστροφής στις 23 Σεπτεμβρίου.

Ο Ι. Χ Αλεξανδρής με το «Αλέξανδρος» έκανε και δεύτερο ταξίδι αυτήν την φορά με επίσημο χαρακτήρα. Πήγαινε σαν επιτετραμμένος από την Ελληνική κυβέρνηση να συνάψει με την κυβέρνηση της Washington εμπορική συμφωνία να εισάγονται Ελληνικά κρασιά και αλλά προϊόντα στην Αμερική.Γυρίζει στην Σύρο τέλη Φεβρουαρίου. Έμελε να είναι δυστυχώς η μοιραία του επιστροφή.Ενώ γυρνώντας στην Σύρο ο καπετάνιος, το πλήρωμα και οι Συριανοί έμποροι ετοίμαζαν ένα τρίτο ταξίδι ακόμα πιο σημαντικό συνέβη το τραγικό. 

Το "Αλέξανδρος". Σχέδιο του Παναγιώτη Μαστραντώνη.

Ήταν το βράδυ της 11 Ιανουαρίου του 1838 που μόλις είχε επιστρέψει από την Αμερική.Ενώ όλοι ήταν έξω για να διασκεδάσουν την επιστροφή και τις επιτυχίες του ένας ναύτης που είχε μείνει μέσα από απροσεξία του προκαλεί μια φωτιά. Ο άτυχος «Αλέξανδρος» ήταν φορτωμένος με εύφλεκτες ύλες (βαφές, ρετσίνι κ.α), προφανώς τα είχε φέρει για να τα ξεφορτώσει για τις ανάγκες της βυρσοδεψίας που εκείνη την εποχή άρχιζε να ανθεί στην Ερμούπολη. Το καράβι γρήγορα λαμπαδιάζει.Πάρα τον αγώνα που έκανε το λιμεναρχείο, το πλήρωμα που έτρεξε αλαφιασμένο στο λιμάνι εκεί που ηταν δεμένο, αλλά και το πλήρωμα ενός Αυστριακού Πλοίου αλλά και το πολεμικό πλοίο «Κίμβος» με τον Κωνσταντίνο Κανάρη αυτοπροσώπως, που έτυχε να βρίσκονται δεμένα παράπλευρα του, δεν μπόρεσαν να το σώσουν.

Ο Κανάρης δοκίμασε να το βουλιάξει με κανονιές για να μην μεταδοθεί η πυρκαγιά στα παράπλευρα δεμένα πλοία. Αλλά το «Αλέξανδρος» δεν ηταν απλό πλοίο. Είχε περάσει από την φωτιά της επανάστασης και δεν είχε ούτε γρατζουνιστεί. Τώρα θα βούλιαζε έτσι εύκολα με μερικές κανονιές; Το ηρωικό καράβι ρυμουλκήθηκε τελικά εμπρός στο λοιμοκαθαρτήριο και δυστυχώς κάηκε και βυθίστηκε εκεί. Ένα από τα καλύτερα πλοία που ταξίδευαν στις θάλασσες, ένα πλοίο ηρωικό και αβύθιστο, χάθηκε με μια απροσεξία. Η μήπως δεν ηταν απροσεξία; Δεν θα μάθουμε ποτέ.Η συνέχεια της ιστορίας είναι ακόμα πιο θλιβερή και μίζερη όπως όλα σε αυτήν την χώρα.Ακολούθησαν δίκες ανάμεσα στον Ι. Χ Αλεξανδρή και τον ασφαλιστή Λ. Ράλλη που δυστυχώς επειδή δεν έβγαζαν καμία άκρη κατέστρεψαν οικονομικά τον καπετάνιο και πλοιοκτήτη Ψαριανό. 

Αυτή είναι η ιστορία του ηρωικού καραβιού «Αλέξανδρος»,που ναυπηγήθηκε στα καρνάγια της Ερμούπολης στην ακμή της Ερμουπολίτικης ιστορίας. Πολέμησε με απίστευτο ηρωισμό και έγινε θρύλος. Ταξίδεψε στα πέρατα του κόσμου στην Αμερική μεταφέροντας την Ελληνική Σημαία και τα Ελληνικά και Συριανά προϊόντα για να καεί στο τέλος άδοξα μέσα στο ίδιο το λιμάνι λίγα μέτρα από εκεί που ναυπηγήθηκε.

Διαβάστε επίσης:  Η ναυμαχία του Αργολικού Κόλπου (ναυμαχία των Σπετσών)

Είχε πλήρωμα από 45 ως 60 ναύτες ανάλογα με τις επιχειρήσεις και τις αποστολές που έπαιρνε μέρος. Η ιεράρχηση του πληρώματος σύμφωνα με το ημερολόγιο του ήταν: οι Αξιωματικοί, Ο πλοίαρχος, ο αδελφός του πλοιάρχου, ο Β’ υποπλοίαρχος, ο γραμματέας, ο ναύκληρος, ο υπο-ναύκληρος και ο υπο-φροντιστης. Είχε τρεις τιμονιέρηδες, τέσσερις ναύτες πρώτης κλάσεως οχτώ δευτέρας, εικοσιένα τρίτης, δυο ναυτόπαιδα πρώτης κλάσης και δυο δευτέρας. Μάγειρα, τροφοδότη και άλλους. Ήταν ένα πλοίο που για την εποχή του είχε πλήρες πλήρωμα που ακόμα και σήμερα τέτοια πληρώματα δεν είναι πλήρη στα σύγχρονα πλοία. Ο Ι. Χ Αλεξανδρής αναφερόταν ως Πλοίαρχος, Κυβερνήτης, Διοικητής και Πλοιοκτήτης.

Λίγα λόγια για την ιστορία των Ψαρών και την σχέση τους με την Σύρο.

«Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη
περπατώντας η Δόξα μονάχη
μελετά τα λαμπρά παλληκάρια
και στην κόμη στεφάνι φορεί
γινωμένο από λίγα χορτάρια
πούχαν μείνει στην έρημη γη»

Ο Διονύσιος Σολωμός, στο ποίημά του “Ύμνος εις την Ελευθερία” περιγράφει γλαφυρότατα την καταστροφή που στοίχισε τη ζωή σε 18.000 Ψαριανούς, από τις 30.000 που είχε το νησί. Δεκαοκτώ χιλιάδες, άλλοι θανατώθηκαν και άλλοι πουλήθηκαν ως σκλάβοι. Ήταν 20 Ιουνίου 1824. Το πρώτο πλοίο με Ψαριανούς πρόσφυγες που έφτασε στη Σύρο ήταν γεμάτο γυναικόπαιδα. Εγκαταστάθηκαν στην Ερμούπολη, στη συνοικία «Ψαριανά» γύρω από την εκκλησία της Κοίμησης. 

Δημιούργησαν τα πρώτα εργαστήρια επισκευής πλοίων τα οποία συντέλεσαν στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Από τα δημοτολόγια του Δήμου Ερμούπολης φαίνεται ότι το 1824 ήταν εγκατεστημένες 274 οικογένειες Ψαριανών (δηλαδή περίπου 700-800 άτομα).
Η συμβολή των Ψαριανών στην ανάπτυξη της Συριανής ναυτιλίας και της Ερμούπολης γενικότερα ήταν μεγάλη. Μεγάλος ευεργέτης ο Θεόδωρος Χατζής Δημητρίου, ο οποίος άφησε με τη διαθήκη του 200 ισπανικά δίστηλα για την περάτωση της οικοδομής του Δημοτικού Νοσοκομείου. Επίσης ο πλοίαρχος Γ. Βαλέντης υπήρξε μεγάλος ευεργέτης του πτωχοκομείου, ο οποίος στη διαθήκη του άφησε το ποσό των 25.000 δρχ. για την ενίσχυσή του. Η χήρα του Δεσποινού Βαλέντη αλλά και ο Δομεστίνης και άλλοι Ψαριανοί, οι περισσότεροι εξ αυτών ναυτικοί, πλοίαρχοι αλλά και πλοιοκτήτες, συνέτειναν με τις δραστηριότητες τους στην αλματώδη ανάπτυξη της ναυτιλίας στη Σύρα.Οι Ψαριανοί ναυτικοί αρκετοί ορμώμενοι από την νέα τους πατρίδα την Ερμουπόλη έγιναν πασίγνωστοι οργώνοντας τις θάλασσες διασχίζοντας το Αιγαίο και την Μεσόγειο, φτάνοντας στις ακτές της Ευρώπης ακόμα και της Αμερικής.

Ψαρά: Eνα νησί που τα χρόνια πριν την επανάσταση του 1821, ήταν η τρίτη ναυτική δύναμη της Ελλάδας, μετά την Ύδρα και τις Σπέτσες, με ονομαστούς πυρπολητές όπως ο Παπανικολής και ο Κανάρης.Τα Ψαρά το ισχυρό αυτό προπύργιο απέναντι του Οθωμανικού στόλου και των Οθωμανών ήταν λόγω της γεωγραφικής της θέσης, των τολμηρών κατοίκων της και των συχνών αποβάσεων ο τρόμος των Οθωμανών και επέσυρε συνεχώς την οργή και εκδίκησή τους. Έτσι τον Ιούνιο του 1824 η Οθωμανική Κυβέρνηση αποφάσισε να στείλει κατά των Ψαρών τον Οθωμανικό στόλο, τον οποίο εφοδίασε με δέκα χιλιάδες στρατό προς αποβίβαση.

Διαβάστε επίσης:  Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Παραμονές της 20ης Ιουνίου 1824 ο σουλτάνος στέλνει φιρμάνι προς τους Ψαριανούς να παραδώσουν το νησί, χωρίς πόλεμο, προσφέροντας εγγυήσεις για τη ζωή τους. Η απάντηση των Ψαριανών ήταν αρνητική. Ο Χοσρέφ πασάς έλαβε τότε εντολή από τον σουλτάνο να εξαφανίσει από προσώπου γης τα Ψαρά.Στις 19 Ιουνίου λοιπόν έφτασε ο Οθωμανικός στρατός απέναντι των Ψαρών. Η τουρκική αρμάδα αποτελούμενη από 28.000 άνδρες και με ναύαρχο τον Χορσέφ πασά επιτέθηκε στα Ψαρά.Μετά από δύο ημέρες έκανε απόβαση πίσω από την πόλη, στο πιο δύσβατο μέρος του νησιού. Μετά από αυτό, ο στόλος τέθηκε μπροστά στην πόλη. Οι Οθωμανοί σκορπίστηκαν ανενόχλητοι σε όλο το νησί και ήρθαν σε πόλεμο με τους κατοίκους, σφάζονταν ανηλεώς. Οι κάτοικοι του νησιού πολέμησαν όντως με μεγάλη καρτερία και απελπισία. Η πάλη ήταν τόσο φοβερή, που τα πτώματα των πεσόντων κάλυψαν το έδαφος. Οι Τούρκοι, ως πιο πολυάριθμοι υπερίσχυσαν, και κυρίευσαν την πόλη εκτός του φρουρίου, το οποίο αντιστεκόταν.

Παρά την ηρωική τους αντίσταση οι Ψαριανοί υποτάσσονται. Τα τουρκικά στρατεύματα φανατισμένα από την ηρωική αντίσταση που συνάντησαν και από τις μεγάλες απώλειες που είχαν ξεσπούν στον άμαχο πληθυσμό και αρχίζουν με μανία το έργο της σφαγής και της καταστροφής. Εκτυλίσσονται σκηνές τρόμου και φρίκης που δεν μπορεί να συλλάβει ανθρώπου νους.Ο πρόξενος της Ρωσίας Γεώργιος Κομνηνός, που είχε συγκεντρώσει στο σπίτι του πολλά γυναικόπαιδα, ύψωσε τη Ρώσικη σημαία με την ελπίδα να τα σώσει.

Οι Τούρκοι όμως δε τον σεβάστηκαν και χωρίς κανένα δισταγμό τον σκότωσαν. Και ενώ μέσα στην πόλη συνεχίζονταν η μάχη, πολλά Ψαριανά πλοία αναχωρούσαν με γυναικόπαιδα για τα νησιά των Κυκλάδων.

Τραγικότατη υπήρξε η μοίρα για όλους εκείνους τους Έλληνες που δεν κατόρθωσαν να φύγουν με τα πλοία και έπεσαν ζωντανοί στα χέρια Τούρκων. Όλοι αυτοί βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Γράφει σχετικά ο Γάλλος ναύαρχος Γκραβιέρ, ” . . . ελάχιστοι των κατοίκων εύρον θέσιν επί των πρώτων τούτων πλοίων˙ δια δε τους μη δυνηθέντας να καταλίπωσιν επί την ακτήν των Ψαρών, η θάλασσα δεν παρείχεν αυτοίς πλέον διέξοδον αλλά μόνον εκλογήν θανάτου”.

Τα Ψαρά, το απόρθητο φρούριο του Αιγαίου, που ήταν τότε προμαχώνας του Έθνους , έπεσε στα χέρια των Τούρκων. Και η πόλη των Ψαρών, που βρισκόταν μέχρι τότε σε μια αξιοζήλευτη κίνηση και εργασία, είχε τώρα μεταβληθεί σε καπνούς και ερείπια. (Γιάννης Καλτσάς, Αναφορά στην ιστορία των Ψαρών).

Ευχαριστίες:

Νιώθω την υπέρτατη υποχρέωση να ευχαριστήσω εκ βάθους καρδιάς για την πολύτιμη βοήθεια και προμήθεια σπάνιου υλικού την εξαιρετική Κυρία και φίλη μου Κυρία Αλίνα Παπαθανσοπούλου για την αμέριστη και μοναδική βοήθεια της που χωρίς αυτήν το άρθρο αυτό δεν θα είχε γραφτεί και αυτά τα σπάνια ιστορικά ντοκουμέντα θα είχαν μείνει ξεχασμένα στην λήθη του χρόνου.

Πηγές:

Προσωπικές Ιστορικές έρευνες, Το Βιβλίο «Ο Αλέξανδρος Του Χατζή Αλεξανδρή της Συγγραφέως Κουλικουρδή Π. Γεωργία Στοιχειά από ομιλία της Ουρανία Πανταζίδου Π.Ν. Υποπλοίαρχος(ε.α.) στο ραδιόφωνο της Ι. Μ. Σύρου.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: "Αλέξανδρος"Εμπορική ΝαυτιλίαΚουλουμπήςΝαυτική ΙστορίαΨαρρά
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Για τον ναύαρχο Νίκο Παππά.

Επόμενο Άρθρο

Η φρεγάτα “Τιμολέων”

Σχετικά Άρθρα

Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα
Ελληνική Ιστορία

Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

Ιωάννης Τερνιώτης
15 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η φρεγάτα "Τιμολέων"

Η ναυμαχία της Γιουτλάνδης

Το πλοίο «Κολοκοτρώνης», πηγή φωτογραφίας: Έλληνες Μετανάστες στη
Δυτική Γερμανία, Παρελθόν, Μνήμη, Ιστορία, συζητούν Γιώργος Ματζουράνης – Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αρχείο Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), Σειρά 2
Αιώνες σε 21 Εκμπομπές, Αθήνα 2021, σελ. 9.

Το πλοίο «Κολοκοτρώνης» μέσα από τις μαρτυρίες των Γκασταρμπάιτερ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Παναγιώτης Κουλουμπής

    Ο Παναγιώτης Κουλουμπής είναι δημοσιογράφος, ιστοριογράφος, ραδιοφωνικός και τηλεοπτικός παραγωγός, ιστορικός ερευνητής. Γεννήθηκε στην Σύρο και κατάγεται από μεγάλη αρχοντική, ναυτική και στρατιωτική Ανδριώτικης και Συριανής καταγωγής οικογένεια. Στα νεανικά του χρόνια μαθαίνει μουσική, διαβάζει πολύ και ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο γνωρίζοντας νέους τόπους, ανθρώπους, κουλτούρες και παρατηρώντας τον τρόπο ζωής των λαών. Σπούδασε στην σχολή Εμπορικού ναυτικού Ασπροπύργου και στην συνεχεία ταξίδεψε ως αξιωματικός του Εμπορικού ναυτικού. Επανήλθε στην Σύρο και εργάστηκε στο Ναυπηγείο Νεώριο. Συνεργάζεται με τηλεοπτικά και ιστορικά κανάλια, ιδρύματα, πανεπιστήμια και οργανισμούς ιστορίας Ελλάδας κα εξωτερικού ως αρθρογράφος και ιστορικός σύμβουλος σε ιστορικά και ταξιδιωτικά ντοκιμαντέρ. Συμμετέχει και διοργανώνει ομιλίες και παρουσιάσεις ιστορικού και λογοτεχνικού περιεχομένου. Ίδρυσε τα «SYROS STORIES NETWORK” και ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΝΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ για την διάδοση, διάσωση και συλλογή τεκμηρίων της Συριανής Ιστορίας και το «Syros Stories» και να δημοσιεύει έρευνες και ιστορικά άρθρα του ώστε να μπορούν ευκολότερα οι ερευνητές της ιστορίας να βρίσκουν οτι χρειάζονται από τις δίκες τους έρευνες. Στις έρευνες αναδεικνύει σπάνια και άγνωστα ιστορικά γεγονότα παρουσιάζοντας τα με μια νέα οπτική και αναγνωστική πρόταση. Εμπνεύστηκε και πραγματοποίησε την αναβίωση της Ναυτικής Εβδομάδας στην Σύρο. Αγαπά και προστατεύει τα ζώα. Ως ραδιοφωνικός παραγωγός έχει ιδρύσει πολλούς ραδιοφωνικούς σταθμούς και σήμερα εχει 2 δίκες του ραδιοφωνικές εκπομπές που μεταδίδονται στον www.syzefxi.com “ΤΑ ΧΙΛΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ» και «Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ». Είναι μέλος τoυ Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων και Μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων και συγγραφέων Τουρισμού και Πολισμού (FIJET).

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Αλέξανδρος»: Το πρώτο ελληνικό πλοίο που ταξίδεψε στην Αμερική.
    Ο προκλητικός και άνανδρος βομβαρδισμός του “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” μέσα στο λιμάνι της Ερμούπολης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023