NavalHistory
Κυριακή, 25 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του αντιτορπιλικού Βασιλεύς Γεώργιος Α’.

Άννα Μπατζέλη Άννα Μπατζέλη    
10 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
388
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Της ‘Αννας Μπατζέλη

Το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’, αδελφό πλοίο του αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα1 Για το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα, βλ. A. Στεφανάδη, Η ένδοξη δράση και το ηρωικό τέλος της Β. Όλγας, ΕΛ. Ι. Ν. ΙΣ. και  Δ. Μπαλόπουλου, 26 Σεπτεμβρίου 1943, Το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα βυθίζεται στο Λακί της Λέρου, ΕΛ. Ι. Ν. ΙΣ. μεταξύ άλλων γνωστό για την συμμετοχή του στην επιχείρηση διάσωσης του αποθέματος της Τράπεζας της Ελλάδος σε χρυσό κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Στο παρόν άρθρο θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του από την κατασκευή του στα βρετανικά ναυπηγεία Yarrow Shipbuilders Limited (YSL), έως την βύθιση και διάλυσή του.   

▪ Από την καθέλκυση στις ναυτικές επιχειρήσεις του 1940-41

To αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’ ήταν τύπου Greyhound και η κατασκευή του ξεκίνησε το 1937 (σύμφωνα με κάποιες πηγές το 1936) στα ναυπηγεία Yarrow Shipbuilders Limited (YSL).

Το ναυπηγείο Yarrow (πηγή: Glasgow City Archives, Photographic Series, theglasgowstory)

Παρότι ήταν βρετανικής κατασκευής, έφερε γερμανικό οπλισμό και συγκεκριμένα διέθετε 4 πυροβόλα των 5 ιντσών, 4 Α/Α πολυβόλα των 37 χιλ. και 2 τετραπλούς Τ/Σ των 21 ιντσών. Το πλοίο είχε μήκος 97,5 μ., βύθισμα 2,7 μ., μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 35 κόμβων και διέθετε πλήρωμα 145 ατόμων.  Η καθέλκυσή του έγινε στις 3 Μαρτίου 19382 Πολεμικό Ναυτικό, Αντιτορπιλικά τύπου Greyhound, Βασιλεύς Γεώργιος D-14 (1938-1941), hellenicnavy· Historische Marinearchiv, VASILEFS GEORGIOS (D-14), historisches-marinearchiv.de· Friedman, Norman (2009). British Destroyers From Earliest Days to the Second World War. Annapolis, Maryland: Naval Institute Press, σελ. 223.. H εφημερίδα Ακρόπολις αναφέρει σχετικά:

«ΚΑΘΕΙΛΚΥΣΘΗ ΧΘΕΣ ΕΙΣ ΓΛΑΣΚΩΒΗΝ ΝΕΟΝ ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΟΝ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΜΑΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ – ΩΝΟΜΑΣΘΗ “ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο Α”

ΛΟΝΔΙΝΟΝ, 3 Μαρτίου (Ιδιαίτ. τηλεγρ.) – Σήμερον την 11ην μ.μ. καθειλκύσθη εις Γλασκώβην υπό των ναυπηγείων YARROW το πρώτον παραγγελθέν ελληνικόν αντιτορπιλλικόν εις το οποίον εδόθη το όνομα «Βασιλεύς Γεώργιος ο Αος». Ανάδοχος παρέστη ο εν Λονδίνω πρεσβευτής της Ελλάδος κ. Σιμόπουλος και ο εν Λονδίνω και Βερολίνω ναυτικός ακόλουθος της Ελλάδος πλοίαρχος κ. Μάτεσης. Επί τω ευτυχεί τούτω γεγονότι ο οίκος YARROW δια του κ. HAROLD YARROW απέστειλε σήμερον εις τον αρχηγόν του Γενικού Επιτελείου του Ναυτικού υποναύαρχον κ. Αλ. Σακελλαρίου το κάτωθι τηλεγράφημα:

«Επί τη ευκαιρία της επιτυχούς καθελκύσεως του αντιτορπιλλικού «Βασιλεύς Γεώργιος ο Αος» σήμερον, επιθυμούμεν να εκφράσωμεν ότι αισθανόμεθα, ως μέγα προνόμιον το να κατασκευάζωμεν τα δύο αντιτορπιλλικά δια το ναυτικόν σας και ελπίζομεν, ότι θα είνε ταύτα υπό πάσαν έποψιν ικανοποιητικά και άξια των υψηλών παραδόσεων του Ναυτικού σας».»3Ακρόπολις, 4 Μαρτίου 1938.

Με τον κατάπλου του στην Ελλάδα, το  Βασιλεύς Γεώργιος Α’ τέθηκε ως αρχηγίδα του Στολίσκου των Αντιτορπιλικών. Έλαβε μέρος στην πρώτη και στην τρίτη επιδρομή στο Στενό του Οτράντο (14-15 Ιανουαρίου 1940 και 4-5 Ιανουαρίου 1941 αντίστοιχα). Στις 30 Ιουλίου 1940 δέχτηκε ιταλική αεροπορική επίθεση στην Ναύπακτο, όπου ήταν αγκυροβολημένο μαζί με το Βασίλισσα Όλγα.4Πολεμικό Ναυτικό, Αντιτορπιλικά τύπου Greyhound, Βασιλεύς Γεώργιος D-14 (1938-1941), hellenicnavy· Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, 30 Ιουλίου 1940, facebook.com

Μετά τον τορπιλισμό της Έλλης, το  Βασιλεύς Γεώργιος Α’ συμμετείχε μαζί με το Βασίλισσα Όλγα στην «νηοπομπή δια την μεταφοράν των προσκυνητών»: «Κατ’ εντολήν του κ. Προέδρου της Κυβερνήσεως, εσχηματίσθη νηοπομπή εκ των αντιτορπιλλικών «Βασιλεύς Γεώργιος» και «Βασίλισσα Όλγα» και τριών υδροπλάνων, τα οποία συνώδευσαν από Τήνου εις Πειραιά τα φέροντα τους προσκυνητάς ατμόπλοια».5Ακρόπολις, 17 Αυγούστου 1940.. Τα ίδια αντιτορπιλικά συμμετείχαν επίσης στην επιχείρηση μεταφοράς του αποθέματος της Τράπεζας της Ελλάδας σε χρυσό από την Αθήνα στο Ηράκλειο λίγες εβδομάδες πριν την γερμανική επίθεση στην Ελλάδα.

▪ Συμμετοχή στην επιχείρηση διάσωσης του αποθέματος της Τράπεζας της Ελλάδος σε χρυσό (1941)

Οι ελληνικές αρχές κατά τις παραμονές της έναρξης της επιχείρησης «Μαρίτα» είχαν αντιληφθεί ότι ήταν ζήτημα χρόνου η γερμανική επίθεση. Σε μια προσπάθεια, λοιπόν, να προστατέψουν τα αποθέματα σε χρυσό της Τράπεζας της Ελλάδος, αποφάσισαν αρχικά, την μεταφορά τους στο υποκατάστημα της Κρήτης και, κατόπιν, με την συνδρομή του βρετανικού ναυτικού, την μεταφορά τους στην Σούδα. Από την Σούδα τα ελληνικά αποθέματα χρυσού μεταφέρθηκαν στην Αλεξάνδρεια και, έπειτα, στην Κεντρική Τράπεζα της Νότιας Αφρικής στην Πρετόρια.6Τράπεζα της Ελλάδος, Ιστορική αναδρομή, bankofgreece.gr Το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’, μαζί με το Βασίλισσα Όλγα, ανέλαβαν την μεταφορά του πολύτιμου αυτού φορτίου στον πρώτο σταθμό του περιπετειώδους αυτού ταξιδιού στο Ηράκλειο:

««Θυμάμαι» έλεγε ο Γεώργιος Μαντζαβίνος «ότι, αμέσως μόλις έγινε κατάδηλη η πρόθεση της Γερμανίας να βοηθήσει την Ιταλία στον αγώνα της ενάντια στην Ελλάδα – αγώνα τον οποίο είχε σχεδόν χάσει -, λάβαμε μέτρα για να μεταφερθεί ο χρυσός από τα θησαυροφυλάκια της Τράπεζας σε ασφαλές μέρος έξω από την Αθήνα. Προκρίθηκε η Κρήτη, το υποκατάστημά μας Ηρακλείου, όπου είχαμε αρκετά ασφαλή χρηματοκιβώτια.

Όταν έγινε αυτή η προπαρασκευαστική εργασία, την οποία μόνο εμείς οι τρεις ή τέσσερις γνωρίζαμε στην Τράπεζα, ζητήθηκε συνδρομή από το Ναυτικό Επιτελείο, το οποίο έθεσε στη διάθεσή μας δυο αντιτορπιλικά, τον ‘’Βασιλέα Γεώργιο’’ και τη ‘’Βασίλισσα Όλγα’’, τα οποία μετέφεραν τον χρυσό στο Ηράκλειο. Η μεταφορά έγινε στις αρχές Φεβρουαρίου, θυμάμαι ήταν Καθαρά Δευτέρα».»7Τράπεζα της Ελλάδος, Ιστορική αναδρομή, bankofgreece.gr

Το πλήρες χρονικό της επιχείρησης διάσωσης των ελληνικών αποθεμάτων χρυσού εξιστορείται και στο ντοκιμαντέρ «Το Χρυσό Κάλυμμα» (1992), παραγωγής ΕΡΤ, σε σενάριο και σκηνοθεσία Κώστα Βάκκα. Το ντοκιμαντέρ βασίζεται  σε στοιχεία που είχε συγκεντρώσει ο συγγραφέας Ηλίας Βενέζης, ο οποίος εργάστηκε στην Τράπεζα της Ελλάδος από το 1930 έως το 1957 και περιγράφει την επιχείρηση  διάσωσης των ελληνικών αποθεμάτων σε χρυσό στο βιβλίο του «Το Χρονικόν της Τραπέζης της Ελλάδος (1955)», καθώς και στο ανέκδοτο ημερολόγιο του υπαλλήλου της Τράπεζας της Ελλάδος Σωκράτη Κοσμίδη, ο οποίος μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους του συμμετείχε στην επιχείρηση.8Β. Γαλούπη, Τι απέγινε ο ελληνικός χρυσός που φυγαδεύτηκε στην Κατοχή. Το περιπετειώδες ταξίδι Αθήνα – Κρήτη – Αίγυπτος – Ν. Αφρική για τη διάσωση του αποθέματος χρυσού της Τράπεζας της Ελλάδος. Τι διηγούνται οι πρωταγωνιστές. mixanitoyxronou.gr (αναδημοσίευση από Το Ποντίκι).

▪ Το πλοίο υπό γερμανική σημαία (1942-1943)

Μετά την γερμανική εισβολή, το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’, μαζί με το Βασίλισσα Όλγα, συμμετείχε σε αρκετές συνοδείες νηοπομπών από την Ελλάδα στην Αίγυπτο με ενδιάμεσο σταθμό την Κρήτη.9«Το Χρυσό Κάλυμμα», archive.ert.gr Στις 14 Απριλίου 1941, κατά την διάρκεια σφορδής γερμανικής αεροπορικής επιδρομής το Βασιλεύς Γεώργιος Α’ υπέστη σοβαρές ζημιές στο Σοφικό του Σαρωνικού. Το πλοίο πήρε κλίση 20 μοιρών και δημιουργήθηκε ρήγμα στα πρυμναία ύφαλα. Ο κυβερνήτης του πλοίου, Λάππας Πύρρος, κατόρθωσε να το μεταφέρει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, όπου δεξαμενίσθηκε. Η αδυναμία έγκαιρης αποκατάστασης των ζημιών του πλοίου, οδήγησε στην απόφαση βύθισής του, προκειμένου να μην περάσει στα χέρια των Γερμανών. Αυτό δε συνέβη σε ικανοποιητικό βαθμό όμως λόγω αβαθών. Σύμφωνα με άλλες πηγές, το πλοίο μαζί με την δεξαμενή βυθίστηκαν μετά από νέα γερμανική επίθεση.10 Ζ. Freivogel, (2003). “Vasilefs Georgios and Vasilissa Olga: From Sister-Ships to Adversaries”. Warship International. XL (4), σελ. 355-356.

Αεροφωτογραφία από τον βομβαρδισμό του Πειραιά (23 Απριλίου 1941). Το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’ διακρίνεται κάτω αριστερά. Πηγή: Historische Marinearchiv, VASILEFS GEORGIOS (D-14), historisches-marinearchiv.de

Με την έναρξη της Κατοχής, οι Γερμανοί ανέλκυσαν το πλοίο και το ενέταξαν στον «στόλο του Αιγαίου» στις 21 Μαρτίου 1942 με κυβερνήτη τον Rolf Johannesson. Το πλοίο αρχικά έφερε την κωδική ονομασία ZG-3 από τα αρχικά των λέξεων «Zerstörer» και «Griechenland», που σημαίνουν «Αντιτορπιλικό» και «Ελλάδα» αντίστοιχα. Στις 22 Αυγούστου 1942, το πλοίο μετονομάστηκε σε «HERMES/Ερμής» και στις 2 Απριλίου 1943, ανέλαβε νέος κυβερνήτης ο Kurt Rechel. Ήταν το μόνο αντιτορπιλικό πλοίο που η Γερμανία διέθετε στην Μεσόγειο και αξιοποιήθηκε σε αρκετές αποστολές, κυρίως σε συνοδείες νηοπομπών μεταξύ Ελλάδας, Λιβύης και Τυνησίας. 11Πολεμικό Ναυτικό, Λάππας, Πύρρος, hellenicnavy.gr· Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας, Ναυτικό Ημερολόγιο, facebook.com· Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, 6 Απριλίου 1941, facebook.com

Το πλοίο «HERMES» συμμετείχε, επίσης, στην νηοπομπή που ενεπλάκη στο επεισόδιο με το Υ/Β ΤΡΙΤΩΝ12Γ. Απιδιανάκης, Επιθέσεις ελληνικών υποβρυχίων κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, elinis.gr (βλ. Και Γ. Απιδιανάκης, «Υποβρύχιο Τρίτων Υ-5. Αναλύοντας τις συνθήκες της βύθισης, 80 χρόνια μετά», περιοδικό Θάλαττα (elinis.gr),  σελ. 118-151). και είναι υπεύθυνο για την βύθιση  του βρετανικού Υ/Β Splendid, κατά την διάρκεια συνοδείας νηοπομπής στην Τυνησία.13HMS Splendid (P 228), uboat.net

Από τον Μάρτιο του 1943, το «HERMES» είχε μεταφερθεί στην Νότια Ιταλία προκειμένου να συμμετέχει στην θωράκιση των διαδρομών ανεφοδιασμού προς την Τυνησία. Στις 30 Απριλίου 1943 καθώς ήταν εν πλω για Τυνησία μαζί με το ιταλικό αντιτορπιλικό LEONE PANCALDO δέχτηκε αεροπορική επίθεση από τους Συμμάχους και υπέστη σοβαρές ζημιές. Το ιταλικό πλοίο βυθίστηκε, ενώ το  «HERMES» ρυμουλκήθηκε στο La Goulette, όπου και βυθίστηκε στις 7 Μαΐου 1943, προκειμένου να λειτουργήσει ως φράγμα στην είσοδο του λιμανιού. Τα μέλη του πληρώματος του «HERMES», όσα δεν αιχμαλωτίστηκαν από τους Συμμάχους, σκοτώθηκαν σε μάχες στην Τύνιδα. Αργότερα, οι συμμαχικές δυνάμεις ανέλκυσαν το πλοίο, προκειμένου να καθαρίσουν το λιμάνι και, μετά την λήξη του πολέμου, το «HERMES» υπέστη διάλυση. 14Historische Marinearchiv, VASILEFS GEORGIOS (D-14), historisches-marinearchiv.de· Ζ. Freivogel, (2003). “Vasilefs Georgios and Vasilissa Olga: From Sister-Ships to Adversaries”. Warship International. XL (4), σελ. 356-360.

Το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’ με τα χρώματα καμουφλάζ που έφερε όταν ανήκε στο Γερμανικό Ναυτικό. Πηγή: Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, hellenicnavy.gr
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος Πόλεμοςαντιτορπιλικό Βασιλεύς ΓεώργιοςΜπατζέλη
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η παράκτια άμυνα της Ελλάδας στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από την δράση των Ναυτικών Αμυντικών Περιοχών (Ν.Α.Π.)

Επόμενο Άρθρο

Ο σπόγγος είχε τη δική του ιστορία. Η περίπτωση του Tarpon Springs.

Σχετικά Άρθρα

Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
22 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Μανιάτικη πειρατεία

Κατερίνα Καριζώνη
22 Μαΐου 2025
Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ο σπόγγος είχε τη δική του ιστορία. Η περίπτωση του Tarpon Springs.

Η ανέλκυση της πυραυλακάτου "Κωστάκος".

Το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άννα Μπατζέλη

    H Άννα Μπατζέλη αναγορεύτηκε διδάκτωρ Ιστορίας από το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο του 2019. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της έλαβε υποτροφίες από τα Πανεπιστήμια Ιβάν Φρανκό (Λβιβ, Ουκρανία), Άγιος Κλήμης Αχρίδας (Σόφια, Βουλγαρία) και Πωλ Βαλερύ (Μονπελιέ, Γαλλία), ενώ πραγματοποίησε έρευνα στα Κρατικά Αρχεία Βουλγαρίας με την υποστήριξη του ΙΚΥ και του Ιδρύματος Λεβέντη. Επιπλέον, συμμετείχε στο πρόγραμμα 'Politics of Memory and Memory Cultures of the Russian-Ottoman War 1877/1878: From Divergence to Dialogue' (Marie Curie Action). Με την ολοκλήρωση των σπουδών της συμμετείχε σε αρκετά ερευνητικά (ευρωπαϊκά και μη) προγράμματα. Σήμερα εργάζεται ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια και άπτεται θεματικές Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής και Βαλκανικής Ιστορίας. Μεταξύ άλλων, συνεργάζεται με την Archives Portal Europe, την Society of Romanian Studies και την International Committee for the History of Technology. Οι δημοσιεύσεις της μπορούν να αναζητηθούν στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://auth.academia.edu/AnnaBatzeli

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.
    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας
    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυπριακό Ναυτικό Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Μάιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Απρ    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023