NavalHistory
Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

“Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

Νικόλας Βλαβιανός Νικόλας Βλαβιανός    
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Τέχνη & Θάλασσα Βιβλιοπαρουσίαση
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Θαλασσινά Καϊκια  & Βάρκες του Τόπου μας (Β’ έκδοση)

Υπότιτλος: Ένα ταξίδι στον κόσμο των ξύλινων σκαριών της θάλασσας και του πολιτισμού μας

 Συγγραφέας: Νικόλας Βλαβιανός

Επιμέλεια έκδοσης: Άρης Τσικοντούρης, Εικονογράφηση:«Αρτέον»

Σελίδες:118

Διάσταση:28 x 24 εκ. (σκληρό εξώφυλλο)

116 εικονογραφημένες σελίδες / 36 λεπτομερείς αποτυπώσεις ξύλινων σκαριών / 12 αποτυπώσεις ναυτικών σκηνών

Η παρουσίαση ενός βιβλίου στο αναγνωστικό κοινό περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, και την προσέγγιση του συγγραφέα, ώστε να μας δοθεί η ευκαιρία να γνωρίσουμε τη ζωή του, τη σκέψη του και τον τρόπο που βλέπει ο ίδιος τον εαυτό του και την τέχνη του. Το κείμενο που ακολουθεί έχει γραφτεί από τον Νικόλα Βλαβιανό, τον συγγραφέα του βιβλίου ο οποίος είναι και μέλος του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας», και σας προτείνουμε να το διαβάσετε ως μια πολύ προσωπική και συναισθηματική αναφορά ενός ανθρώπου που αφιέρωσε τη ζωή του στην παραδοσιακή ναυπηγική και παράδοση.

Συντακτική Ομάδα

Γράφει ο Νικόλας Βλαβιανός

Για μένα η θάλασσα δεν ήταν απλώς κάτι όμορφο ή μαγευτικό. Από παιδί με τραβούσε σαν οντότητα που σου μιλάει — αλλά πρέπει να μάθεις να την ακούς. Τα καΐκια και οι βάρκες δεν τα είδα ποτέ σαν «παραδοσιακά αντικείμενα», αλλά σαν φορείς μνήμης, γνώσης και τέχνης, εργαλεία ζωής, κομμάτια του πολιτισμού μας. Η αγάπη μου γι’ αυτά γεννήθηκε από το βίωμα και την αγανάκτηση για τη συνεχή κακοποίηση και απαξίωσή τους, ποτέ όμως από νοσταλγία ή ανάγκη βιοπορισμού.

Με σεβασμό, παρατηρούσα τον τρόπο που οι μαστόροι πελεκούσαν το ξύλο με ένα μοναδικό αρμονικό ρυθμό και σχεδόν χειρουργική ακρίβεια με μια ιδιαίτερα μερακλίδικη κίνηση που τη διέκρινε η σοφία της οικονομικής και δυναμικής διαχείρισης ενέργειας, γεμάτη σκοπό και όνειρο. Το κάθε καρφί που κάρφωναν δεν συνέδεε μόνο ξύλα· στερέωνε μέσα μου τη μνήμη, την ταυτότητα, τη συνέπεια και τη συνέχεια. Και το καΐκι όταν το αγκαλιάσει ο γιαλός, αυτό δεν πλέει μόνο· θυμάται και αποκαλύπτει.

Διαβάστε επίσης:  "Στη Μάχη της Κρήτης". Μία επική ταινία, δύο ιστορικά γεγονότα.

Η ανάγκη μου δεν ήταν να γράψω ένα βιβλίο νοσταλγίας, αλλά να μην αφήσω να ξεχαστεί κάτι ζωντανό. Τα καΐκια χάνονται, μαζί με τους μαστόρους, όχι γιατί μας λένε πως φταίει η κακιά Ευρωπαϊκή Ένωση (έχω χάσει την θετική μου άποψη για αυτή την ένωση). και ένιωθα πως κάτι άλλο φταίει και δεν έπρεπε η ασύμμετρη τάση μας για υπερμοντερνισμό να τα πάρει όλα όπως το κύμα τραβάει ό,τι βρει στην παραλία στην άβυσσο της και στη λήθη. Ήταν χρέος μου να μαζέψω και να ενορμίσω, τις μορφές τους, τις ιστορίες τους και όσα λαογραφικά στοιχεία είχα από βιώματα όσο αυτά ήταν ακόμα νωπά στη μνήμη μου αλλά και πολλά που ξεθάφτηκαν.

Και επαναλαμβάνω! Η ναυτική παράδοση δεν πέθαινε από την πρόοδο, αλλά από την αδιαφορία και τον υπερμοντερνισμό. Πεθαίνει όμως καθημερινά απο τον εξευτελισμό και τη ταπείνωση, γιατί δεν την κοιτάμε κατάματα, δεν τη μελετάμε σοβαρά, δεν της δίνουμε τον χώρο που της αξίζει. Ήθελα να καταθέσω μια μαρτυρία και να μείνει η φωνή όσων δεν κατάφεραν ή δεν μπορούσαν γράψουν ένα βιβλίο, αλλά κατάφεραν να κρατήσουν ζωντανή τη ναυτική ψυχή.

Ήθελα να διορθώσω το βλέμμα που έχουμε πάνω στα ελληνικά καΐκια —το ρηχό, επιφανειακό βλέμμα που τα βλέπει σαν “παλιά πλεούμενα” εικόνα σε ένα τσιμεντένιο λιμανάκι ως φόντο και τίποτα παραπάνω— και να δείξω ότι αυτά τα πλεούμενα, αυτά που έχουν χαθεί από την εγκληματική αδιαφορία μας πολύ πριν την εφαρμογή της αλιευτικής οδηγίας είναι οι φορείς του πολιτισμού μας πολιτισμού, τέχνης, δεξιοτήτων, αισθητικής, καθημερινής πάλης και ηρωισμού. Και αυτά δεν είναι οι θαλαμηγοί ή τα γιωτ. Και προς θεού δεν είναι τα παραδοσιακά μας γιωτ, (traditional yachts), όπως θέλουν να τα ονομάζουν κάποιοι κύκλοι.

Διαβάστε επίσης:  Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

Ήθελα να προτείνω έναν τρόπο να μιλήσουμε γι’ αυτά με σεβασμό, όχι με τάχα ρομαντισμούς ή φολκλόρ, ούτε με σκηνοθετημένα δάκρυα· να τα εντάξουμε ξανά στη ζωή μας, στην παιδεία, στον πολιτισμό, στην έρευνα. Ήθελα να γράψω για έναν κόσμο που χάσαμε: των νοικοκύρηδων ναυτικών και των μαστόρων της θάλασσας και του ξύλου, που δούλευαν με μέτρο, τιμιότητα και σιωπή, αυτό που αξίζει να τους αναγνωριστεί.

Και πάνω απ’ όλα, ήθελα να διασώσω ό,τι προλάβαινα: τύπους ελληνικών καϊκιών, λέξεις, λογικές, αισθητικές αξίες, έθιμα, ακόμα και μοιρολατρίες.

Ξέρετε! Όταν χάνεται ένα καΐκι, χάνεται ένας τρόπος να δεις τον κόσμο.

Αν έπρεπε να το ονομάσω, θα έλεγα πως είναι πράξη μνήμης με μορφή δώρου στις επόμενες γενιές, για να μη χρειαστεί να ψάχνουν στο σκοτάδι αυτό που εμείς χάσαμε στο φως. Δεν είναι καταγραφή· είναι κατάθεση ψυχής που ζητά να μείνει ζωντανή στον χρόνο.

Ήθελα λοιπόν αυτό το βιβλίο να είναι πράξη πίστης: στο σκαρί, στον μάστορα, στον ναυτικό· στα έργα που ένωσαν τη στεριά με τη θάλασσα μέσα στον χρόνο. Ειναι ένα δώρο στους επόμενους, όσους θέλουν να το δουν ως δώρο, για να μη χρειαστεί να ψάχνουν ό,τι αφήσαμε να χαθεί.

Αλλά… το μέγα πρόβλημα που μου έχουν επισημάνει πολλοί, είναι η γλώσσα.

Υπάρχει μια παροιμία που λέει: «Κάθε Λαγκαδάκι το δικό του αεράκι!»

Η γλώσσα των ναυτικών δεν είναι απλώς λέξεις· είναι κύματα που κυλούν στον χρόνο, κουβαλώντας ιστορίες, εμπειρίες και μνήμες της θάλασσας. Κάθε παραφθορά, κάθε αλλαγή της φωνής ή νοήματος δεν είναι λάθος· είναι σημάδι ότι η γλώσσα ζει, αναπνέει, δημιουργείται μέσα στον κόσμο του πλοίου και του ανοιχτού πελάγους.

Λέξεις που στη στεριά μπορεί να έχουν ένα νόημα, στη θάλασσα αποκτούν άλλο. Η «μαγκιά» δεν έχει να κάνει με τη λεβεντιά· και η παραφθορά των λέξεων είναι ένας κώδικας επικοινωνίας, είναι αντοχή στα κύματα, θάρρος στις θύελλες, δεξιοτεχνία που κερδίζεται μέρα με τη μέρα. Το «καραβόσχοινο» γίνεται «καραβόσκοινο», το «φινιστρίνι» «φιλιστρρίνι» όχι όμως όπως το «καΐκι «παραδοσιακό σκάφος», ή ακόμα ποιο κραυγαλέα παραποίηση ή σύγχυση μεταξύ «μπαστέκας» «ματσαπλιού», η φωνή συντομεύεται, η λέξη απλοποιείται, μα το νόημα βαθαίνει. Και δεν είναι μόνο η πρακτικότητα· είναι η ταυτότητα. Οι ναυτικοί δημιουργούν μια γλώσσα που τους ανήκει, πόσο μάλλον τους Παλαιούς μας ναυτικούς που τους δένει μεταξύ τους, που τους διαφοροποιεί από τους στεριανούς. Η παραφθορά εδώ δεν είναι λάθος· είναι τέχνη, είναι δημιουργία, είναι πολιτισμός.

Διαβάστε επίσης:  Βιβλιοπαρουσίαση: " Ο Σπετσέρης του Λεπάντο"

Η γλώσσα των ναυτικών είναι ζωντανή μαρτυρία της σχέσης ανθρώπου και θάλασσας, ειναι ο καθρέφτης που ο ναυτικοί βλέπουν με καμάρι τον εαυτό τους και την αντοχή τους. Μέσα στις λέξεις κρύβεται η ιστορία τους, η περιπέτεια, η σοφία που αποκτήθηκε στον ήλιο, στον άνεμο και στα κύματα.

Κάθε φθορά φέρνει μαζί της νόημα· κάθε αλλαγή λέξης είναι μια μικρή νίκη της ζωής πάνω στην καθημερινότητα, μια διαρκής σύνδεση του παρόντος με την αιώνια ναυτική παράδοση. η φωνή συντομεύεται, η λέξη απλοποιείται, και το νόημα βαθαίνει.

Αυτό το βιβλίο λοιπόν δεν απευθύνεται μόνο στους μυημένους οι οποίοι ψάχνουν για λάθη… Είναι ένα πλεούμενο που αγωνίζεται να κρατήσει στην επιφάνεια τη ναυτική ψυχή του λαού μας.

Να θυμόμαστε πάντα: η θάλασσα μας βλέπει, μας ακούει και δεν ξεχνά. Αυτά τα λίγα ήταν τα πολύ δύσκολα να διαχειριστώ ώστε να μπορεί αυτό το βιβλίο να μην απευθύνεται μόνο στους μυημένους.

Είναι ένα πλεούμενο το οποίο δεν πλέει στο γιαλό έχει κουπιά και πανιά αλλά αγωνίζεται χωρίς σωσίβιο να κρατήσει στην επιφάνεια την ναυτική υπόσταση του λαού μας.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Άρης ΤσικοντούρηςΑρτέονΒιβλιοπαρουσίασηΝικόλας Βλαβιανόςπαραδοσιακά καίκια
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

Επόμενο Άρθρο

1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

Σχετικά Άρθρα

Λογοτεχνία

Ο “Παρπαρούσης”

Κατερίνα Καριζώνη
18 Σεπτεμβρίου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

Συντακτική Ομάδα
4 Σεπτεμβρίου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

Άννα Μπατζέλη
22 Μαΐου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

Γεώργιος Γκόνης
1 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

"Ναυτική Εβδομάδα". Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Νικόλας Βλαβιανός

    Ο Νικόλας Βλαβιανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Από νεαρή ηλικία ανέπτυξε έντονο ενδιαφέρον για τη θάλασσα, τις παραδοσιακές τέχνες και τη ναυπηγική, αντλώντας έμπνευση από την οικογένειά του: τον αρχιτέκτονα πατέρα του Αντώνη Ν. Βλαβιανό και τον παππού του Νικόλα Α. Βλαβιανό από την Αμοργό, ο οποίος του μετέδωσε τις γνώσεις του στην ξυλουργική. Τα πρώτα του ναυτικά μαθήματα τα έλαβε στην ιστιοφόρο κωπήλατη βάρκα του παππού του Βασίλειου Χαλδαίου, στην Αίγινα. Σπούδασε ξυλοναυπηγική και ναυπηγική θαλαμηγών στην επαγγελματική σχολή Bootsbau Berufsschule στη Ζυρίχη της Ελβετίας. Στη συνέχεια παρακολούθησε σπουδές στη διάσωση ιστορικών πλοίων-μνημείων στο Columbia University των Ηνωμένων Πολιτειών ως ειδικός σπουδαστής (non-degree candidate). Είναι κάτοχος του τίτλου Master of Steam and Sails (κυβερνήτης πλοίων έως 600 GRT) από την U.S. Coast Guard, ενώ διαθέτει και πιστοποίηση Open Water Diver, με εξειδίκευση στη Saturation Commercial Diving, από τη Seaton Marine Services στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έχει εργαστεί σε Nαυτικά Mουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ μαθήτευσε και έκανε πρακτική εκπαίδευση στη ξυλοναυπηγική, στον εξαρτισμό πλοίων και στην τέχνη του αρμαδόρου, δίπλα σε κορυφαίους επαγγελματίες του χώρου, όπως ο Harry Spenser στο Ηνωμένο Βασίλειο και ο Michael Kiersgaard στη Δανία. Διετέλεσε εισηγητής στην ξυλοναυπηγική σχολή των ΚΕΚ του Δήμου Άνω Σύρου και έχει ταξιδέψει με παραδοσιακά ιστιοφόρα, μικρά και μεγάλα, στις θάλασσες και στους ωκεανούς όλου του κόσμου. Έχει σχεδιάσει, ναυπηγήσει, ανακατασκευάσει και αρματώσει σειρά αμιγών παραδοσιακών ιστιοφόρων πλοίων. Συμμετείχε ενεργά στη ναυπήγηση αντίγραφου αρχαίου ελληνικού πλοίου του 5ου αιώνα π.Χ. για λογαριασμό του Πανεπιστημίου της Χάιφα στο Ισραήλ, έργο που συνδύασε ιστορική ακρίβεια, διεθνή συνεργασία και χειροποίητη παραδοσιακή τεχνική. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου «ΠΡΩΤΕΑΣ», ο οποίος δραστηριοποιείται στη διάσωση της ναυτικής και ναυπηγικής μας κληρονομιάς. Διετέλεσε για περισσότερα από δέκα χρόνια εκλεγμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Εκπρόσωπος της Ελληνικής Εθνικής Ομάδας στο ευρωπαϊκό δίκτυο European Maritime Heritage. Έχει συμμετάσχει ως μέλος σε Ομάδες Εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και στη Διυπουργική Επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ. Επιπλέον, έχει διατελέσει τεχνικός σύμβουλος σε βιωματικές και διαδραστικές δράσεις του Μουσείου Ναυτικής Κληρονομιάς. Τα ενδιαφέροντά του επικεντρώνονται στη ναυσιπλοΐα, την αστροναυτιλία και τη ναυτική τέχνη, καθώς και σε δράσεις για τη διάσωση της ναυπηγικής και ναυτικής κληρονομιάς, μέσα από εθελοντικές ναυπηγήσεις και αποκαταστάσεις παραδοσιακών ιστιοφόρων πλοίων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Η διεθνής του εκπαίδευση και η πολύτιμη ναυτική του εμπειρία αποτελούν ισχυρή δέσμευση για τη διατήρηση της ναυτικής ταυτότητας του τόπου. Ο Νικόλας Βλαβιανός έχει αφιερώσει τη ζωή του στη διάσωση της ναυπηγικής και ναυτικής τέχνης και των παραδοσιακών δεξιοτήτων που απορρέουν από τη μακραίωνη ναυτική μας κληρονομιά, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επανένταξη ιστορικών πλοίων στην ενεργή δράση και στο εθνικό πολιτιστικό και τουριστικό προϊόν. Σημαντική είναι η συμβολή του σε επιστημονικές μελέτες, συλλογικές εκδόσεις και συγγράμματα για τη ναυτική και ναυπηγική μας παράδοση.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023