NavalHistory
Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

Δημήτρης Τσιγκάρης Δημήτρης Τσιγκάρης    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Κείμενο: Δημήτρης Τσιγκάρης

Μία εξιστόρηση ίσως με παράξενο τίτλο συνδυασμένη και με πολιτικά γεγονότα μιας άλλης εποχής βασισμένη στο βιβλίο της Nicolette Jones,  The Plimsoll Sensation, first published in Great Britain in 2006. (Προσωπική βιβλιοθήκη του γράφοντος).

Βρισκόμαστε στην Ευρώπη στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα όπου το εμπόριο με υπερπόντιες χώρες και η διακίνηση ανθρώπων προς μεταναστευτικούς προορισμούς, ή προς και από τόπους εμπορικού ενδιαφέροντος, βρίσκονται σε άνθιση. Πολλά πλοία, ως επί το πλείστον ιστιοφόρα ή με συνδυαστική πρόωση ιστίων και ατμού,   αναχωρούν  από τα τότε μεγάλα Ευρωπαϊκά λιμάνια, κυρίως Λονδίνο, Λίβερπουλ και Νιούκαστλ της Αγγλίας, Αμβέρσα του Βελγίου, τη Μεσογειακή Μασσαλία κ.α., έμφορτα με φορτία που εξάγονται προς χώρες  της Ασίας και την Αυστραλία αλλά και με επιβάτες.  Τελικός στόχος των πλοίων ήταν φυσικά να κάνουν το ταξίδι της επιστροφής πάλι έμφορτα με άλλα εμπορεύματα, και με άλλους επιβάτες συμπληρώνοντας έτσι ένα επικερδές κυκλικό ταξίδι.

Δυστυχώς όμως, λόγω της τότε ανυπαρξίας ουσιαστικών κανόνων ασφαλείας και προστασίας την ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, αδυναμίας πραγματοποίησης ακόμα και βραχυπρόθεσμων μετεωρολογικών παρατηρήσεων, αλλά κυρίως σαν θυσία στο βωμό του κέρδους, πολλά πλοία υπερφορτωμένα και ασυντήρητα έως αναξιόπλοα,   δεν τελείωναν το ταξίδι τους και δεν επέστρεφαν ποτέ … Οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές ναυτικών ή επιβατών ήταν τραγικές, ενώ για την απώλεια των πλοίων και των φορτίων οι εμπορικές συνθήκες της εποχής δεν ήταν καταστροφικές για τους πλοιοκτήτες οι οποίοι προηγουμένως εξασφάλιζαν ασφαλιστικά συμβόλαια υψηλών ασφαλιστικών αποζημιώσεων από συνδικάτα ασφαλιστών οι οποίοι εν τω μεταξύ είχαν αποκομίσει υψηλά κέρδη από προηγούμενες συναφείς ασφαλιστικές ενασχολήσεις και δραστηριότητες.

Όμως, οι ήδη τεράστιες και συνεχείς απώλειες είχαν προκαλέσει σταδιακά την προσοχή και τη δυσφορία πολλών φορέων και ιδιωτών ασχολουμένων με τα πλοία και την ναυτιλία, κυρίως οικογενειών των ναυτικών αλλά και νομικών κύκλων. Και σαν μεγάλη και τελική αφορμή για τη μεγιστοποίηση των προβληματισμών, στάθηκε το ναυάγιο και η ολική απώλεια του πλοίου «London», ηλικίας μόλις δύο ετών το οποίο ήταν ναυπηγημένο σαν ατμόπλοιο αλλά και όπως ήταν σύνηθες κατά την βικτωριανή εποχή,  εξοπλισμένο και με κατάρτια και ιστία για τη δυνατότητα επί πλέον πρόωσης και μεγαλύτερη ταχύτητα όταν οι καιρικές συνθήκες ευνοούσαν. Το πλοίο απέπλευσε από τις αποβάθρες East India Docks του ποταμού Τάμεση του Λονδίνου την Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 1866 με τελικό προορισμό την Αυστραλία με καπετάνιο τον 47χρονο έμπειρο Αυστραλό John Bohum Martin ο οποίος πραγματοποιούσε το 13ο παρόμοιο ταξίδι του. Η έξοδος από τον Τάμεση έγινε σε εορταστική ατμόσφαιρα και υπό καλές καιρικές συνθήκες στις 30 Δεκεμβρίου, αφού εν τω μεταξύ είχαν επιβιβαστεί οι περισσότεροι από τους επιβάτες και το πλοίο είχε παραλάβει όλο το φορτίο που θα μετέφερε.

Όμως ο  καλός καιρός της αναχώρησης δεν διήρκεσε πολύ και πριν προσεγγίσει ενδιαμέσως στο Plymouth όπου επιβιβάστηκαν ακόμα 55 επιβάτες, είχε ήδη χειροτερέψει ως συνήθως κατά την περίοδο του χειμώνα στις περιοχές αυτές, με υψηλό κυματισμό και δυνατούς θυελλώδεις ανέμους. Συνθήκες, οι οποίες σύντομα μετά την αναχώρηση του χειροτέρεψαν περισσότερο, προκαλώντας σοβαρές ζημιές στο πλοίο. Εκτός από τους επιβαίνοντες συνολικά 220 επιβάτες και 69 μέλη του πληρώματος, στο πλοίο είχαν φορτωθεί μεγάλες ποσότητες ανομοιογενών φορτίων όπως προϊόντα σιδήρου, κάρβουνο, μηχανήματα κ.α., συμπεριλαμβανομένων και κάποιων ποσοτήτων επί του καταστρώματος (deck cargo). Κατά μαρτυρίες ανθρώπων οι οποίοι είχαν γνώσεις περί πλοίων και φορτίων οι οποίοι έτυχε να παρακολουθήσουν το πλοίο κατά την έξοδό του προς την ανοικτή θάλασσα, το πλοίο ήταν εμφανώς υπερφορτωμένο με υπερβολικό βύθισμα και ανεπαρκές ύψος εξάλων…

Διαβάστε επίσης:  Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.

Τελικά, η προδιαγεγραμμένη καταστροφή επισυνέβει σε πολύ σύντομο διάστημα από την αναχώρησή του. Τα τεράστια  κύματα σταδιακά παρέσυραν και «κατάπιαν» τις ούτως ή άλλως ανεπαρκούς χωρητικότητας σωσίβιες λέμβους, «γκρέμισαν» κατάρτια και υπερκατασκευές  και προκάλεσαν μετακίνηση των φορτίων. Το πλοίο τελικά βυθίστηκε στο Bόρειο τμήμα του Βισκαϊκού κόλπου, με τραγικό αποτέλεσμα την απώλεια 270 ψυχών με μόνο 19 διασωθέντες.

Εν τω μεταξύ, ένας σχετικά νέος άνθρωπος, ο Samuel Plimsoll, γεννημένος στο Bristol της Αγγλίας το 1824, παιδί πολυμελούς και πολύτεκνης οικογένειας η οποία αργότερα μετοίκησε στο Sheffield, έχοντας από μικρός αντιμετωπίσει δύσκολες οικονομικές οικογενειακές συνθήκες και είχε αναλάβει το καθήκον της υποστήριξης της οικογένειας του και των ορφανών αδελφών του, αλλά κυρίως από ιδιοσυγκρασία, έδειχνε αξιοσημείωτα αυξημένη νεανική ενσυναίσθηση προς τους ναυτικούς και γενικά προς τις οικονομικά αδυνατότερες τάξεις της κοινωνίας.

Samuel Plimsoll

Όταν αργότερα εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και δραστηριοποιήθηκε επιτυχώς στο εμπόριο άνθρακα,  σε ορισμένες περιπτώσεις προς υποστήριξη αναξιοπαθούντων συνανθρώπων του γινόταν ακόμα και βίαιος προσπαθώντας όμως να μη βλάπτει ανθρώπους ή περιουσίες ενώ η αδικία γενικώς τον έκανε έξαλλο ! Σε ηλικία 32 ετών, συνελήφθη για επίθεση και απείθεια στη γέφυρα του Waterloo του Λονδίνου. Ο λόγος ήταν η οξεία αντίδρασή του στην εκχώρηση δικαιώματος σε ιδιωτική εταιρεία να τοποθετήσει κυλιόμενη πόρτα ώστε οι χρησιμοποιούντες τη γέφυρα να καταβάλουν διόδια τα οποία είχαν μάλιστα καθοριστεί σε ½ πέννα ! Και όταν επιστρέφοντας από επαγγελματικό ταξίδι στις Βρυξέλες κινήθηκε εκτός της κυλιόμενης πόρτας και εκλήθη από τον φύλακα να καταβάλει τα διόδια, προκάλεσε το επεισόδιο για το οποίο δικάστηκε με επιβληθείσα ποινή την καταβολή προστίμου 3 στερλινών !  Επίσης, είχε πρωτοστατήσει σε φιλανθρωπικές καμπάνιες υπέρ των οικογενειών άτυχων ανθρακωρύχων και τα έτη 1852 και 1857 οργάνωσε επιτυχείς εράνους για την ανακούφιση 24 οικογενειών και ορφανών παιδιών στην πρώτη περίπτωση και 189 οικογενειών στη δεύτερη , που έπεσαν θύματα εκρήξεων σε ορυχεία της ΒΑ Αγγλίας.

Ενδιαμέσως όμως, όπως προαναφέρθηκε είχε εστιάσει το ενδιαφέρον του κυρίως στους ανθρώπους της θάλασσας και στις απώλειες πλοίων, ναυτικών και επιβατών. Το έναυσμα για το ενδιαφέρον του αυτό δεν πρέπει να εκπλήσσει, αφού οι παππούδες του αν και, όχι ναυτικοί, είχαν κάποια εργασιακή σχέση με τα πλοία ενώ ο ίδιος δεν είχε ποτέ εργασιακή εμπειρία στη ναυτιλία. Πιθανόν όμως,, η ζωή του στο λιμάνι του Bristol μέχρι τα 14 του χρόνια πολύ κοντά στις προβλήτες και τις διελεύσεις των πλοίων, αλλά και η πολύ κοντά στο σπίτι του ύπαρξη του φιλανθρωπικού ιδρύματος  και πτωχοκομείου House  of Mercy, επηρέασαν και διαμόρφωσαν τελεσίδικα τον χαρακτήρα του και τα φιλανθρωπικά πιστεύω του. 

Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με στοιχεία που κατεγράφησαν από το Βρετανικό Board of Trade στην ετήσια έκθεση του το 1871, 856 πλοία είχαν απολεσθεί πρόσφατα σε ακτίνα 10 μιλίων από τις Βρετανικές ακτές σε συνθήκες σχετικής νηνεμίας, ακόμα 149 σε συνθήκες gale, ενώ για τη 10ετία 1861-1870 είχε καταγραφεί ένα σύνολο 5926 (!) ναυαγίων με απώλεια 8,105 ψυχών.  Παλαιότερα, αφού όπως είναι ίσως γνωστό οι ενεργειακές ανάγκες ολόκληρης της Βρετανίας καλύπτονταν μόνο από τον άνθρακα, μεγάλος αριθμός πλοίων μετέφερε  τις απαιτούμενες ποσότητες από τις περιοχές παραγωγής του σε προορισμούς και του εσωτερικού. Το έτος 1837 κατεγράφησαν 3,845 πλοία μεταφέροντα άνθρακα από τον River Tyne στα ΒΑ, αποκλειστικά στο Λονδίνο, ενώ από το 1830 ως το 1900 το 70% των ιστιοφόρων που ασχολήθηκαν εκεί, ναυάγισαν με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει ως προς τον αριθμό των απολεσθέντων ναυτικών.

Διαβάστε επίσης:  Το Πλοίο Φάρων "ΣΚΥΡΟΣ" – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.

Εν τω μεταξύ, η έρευνα και οι ανακρίσεις (inquiry) για το ναυάγιο του London συνεχιζόντουσαν (οποία έκπληξη ! ) με …. αμφισβητούμενης ταχύτητας ρυθμό, οι δε ναυτικοί όταν συμφωνούσαν για εργασία σε κάποιο πλοίο, δεν είχαν το δικαίωμα υπαναχώρησης έστω και αν κατά την επιβίβαση τους διαπίστωναν ότι αυτό είναι αναξιόπλοο, ακόμα και επικίνδυνο «πλοίο φέρετρο» (coffin ship) όπως ήταν ο συνήθης χαρακτηρισμός αρκετών εξ αυτών.

 Ακόμα και λέμβοι της ακτοφυλακής επιστρατεύοντο σε κάποιες περιπτώσεις και συνόδευαν το πλοίο κατά την αναχώρηση έως κάποιο στίγμα που ακόμα και η «απόδραση» των ναυτικών κολυμπώντας, θα ήταν αδύνατη!

Ούτως εχόντων των καταστάσεων και πέραν της ανιδιοτελούς αφοσίωσης του στη προστασία της ζωής των ναυτικών  και την υποστήριξη των αδυνάτων, λόγω της κοινωνικής και επαγγελματικής του θέσης δεχόταν προτροπές αλλά και στον ίδιο προσωπικά δημιουργήθηκε η επιθυμία και γιατί όχι η φιλοδοξία, να ασχοληθεί με την ενεργό πολιτική. Έτσι, μετά από αρκετές προσπάθειες, τη βοήθεια της συζύγου του και οικονομικές θυσίες οι οποίες τον έφεραν ακόμα και σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, το 1867 εξελέγη βουλευτής (MP) με το κόμμα των Liberals κερδίζοντας την έδρα της περιοχής του του Derby στο House of Commons.

Samuel Plimsoll (https://www.rmg.co.uk/stories/maritime-history/samuel-plimsoll-ship-safety)

Από τη θέση του βουλευτή πλέον και με την υποστήριξη ή έστω ενθάρρυνση συναδέλφων του και ιδιωτών εκτός κοινοβουλίου, αφιερώθηκε σταδιακά σε έναν δύσκολο αγώνα/καμπάνια υπέρ των ναυτικών -οι οποίοι την εποχή αυτή αριθμούσαν κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες- και τη θέσπιση κανόνων όσον αφορά στις περιοδικές ή έκτακτες επιθεωρήσεις των πλοίων και την υποχρεωτική καθιέρωση ορίων στο μέγιστο βύθισμα μετά τη φόρτωση και κατ’ επέκταση της απόστασης της ισάλου γραμμής από το κατάστρωμα, το διεθνώς γνωστό σαν «Freeboard». Όπως προαναφέρθηκε, εκτός του ότι οι τότε απώλειες ζωής των ναυτικών ήταν τραγικές… και οι εργασιακές τους συνθήκες ήταν πέραν από κάθε περιγραφή αρνητικές και επικίνδυνες. Στα θέματα μισθοδοσίας, τροφοδοσίας και υποσιτισμού, υγιεινής, ενδιαίτησης, ιατρικής περίθαλψης κ.α. ήταν τόσο δυσμενείς, ώστε οι μεγαλύτερης κυκλοφορίας εφημερίδες της εποχής επεσήμαιναν ακόμα και το γεγονός ότι βάσει αναφορών σοβαρών αρμοδίων φορέων, η υγεία των ναυτικών των πλοίων διεθνών πλόων και όχι μόνο, ήταν σύνηθες να υφίσταται ανεπανόρθωτες ζημιές από την ηλικία των 35 ετών, ενώ το προσδόκιμο ζωής τους δεν υπερέβαινε τα 45 χρόνια…ή ακόμα και τα 40. Εν τω μεταξύ, άλλα σοβαρά ναυάγια επισυμβάντα την ίδια εποχή και οι τεράστιες απώλειες σε ναυτικούς και πλοία από την μεγάλη θύελλα / τυφώνα (the great gale) που έπληξε τα ΒΑ και περισσότερο την περιοχή του Bridlington τον Φεβρουάριο του 1871, επέτειναν τις προσπάθειες του Plimsoll για λήψη άμεσων μέτρων.

Εμφανώς όμως, ο δρόμος που ακολουθούσε ο Plimsoll δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Όπως διαχρονικά συμβαίνει παντού μέχρι και σήμερα, οι ενέργειές του και ο αγώνας του δημιούργησαν αντιδράσεις στο κοινοβούλιο δεδομένου ότι αρκετοί εύποροι πλοιοκτήτες και ασφαλιστές ήταν και εκλεγμένα μέλη του  (MP’s). Αντιδράσεις όμως υπήρχαν και εκτός κοινοβουλίου όπου διάφορα «συμφέροντα» όπως αορίστως θα τα αποκαλούσαμε σήμερα, εναντιώθηκαν  ακόμα και με αθέμιτα μέσα και προσπάθησαν να παρεμποδίσουν ή έστω να καθυστερήσουν «όσο πάει» τη θέσπιση κανόνων και τον κατά το δυνατόν τερματισμό της ασυδοσίας. Κατηγορήθηκε δε ακόμα και για ιδιοτέλεια και ίδιον συμφέρον. Όμως η αποφασιστικότητα του ίδιου, η δίκαια υποστήριξη της καμπάνιας του από μεγάλη μερίδα του τύπου δια των εφημερίδων της εποχής αλλά και η συνεχώς αυξανόμενη συμπαράσταση του κόσμου, άρχισαν να φέρνουν τα πρώτα αποτελέσματα ! Συγχρόνως, πραγματοποιούσε πολλές συγκεντρώσεις και ομιλίες και -κυρίως- παρά την δυσκολία στο να «γράφει» προχώρησε στη συγγραφή και έκδοση βιβλίου με τίτλο «Our Seamen» του οποίου η «εκκεντρική» γραφή όπως χαρακτηρίστηκε τότε, στηλίτευε συν τοις άλλοις και τον «τρομερό» νόμο «The Law of Libel» ο οποίος κρατούσε άλαλα τα χείλη πολλών ένθερμων υποστηρικτών των απόψεών του. Το βιβλίο αυτό λειτούργησε πολύ πειστικά με την ειλικρινή του γλώσσα, και έκανε το έθνος να αισθανθεί ό,τι και ο ίδιος αισθανόταν.

Διαβάστε επίσης:  Το πλωτό μουσείο "Hellas Liberty"

Εν τέλει, και επειδή το παρόν άρθρο δεν είναι μία βιογραφία του Plimsoll η οποία άλλωστε θα καταλάμβανε πολλές πολλές σελίδες, θα επισημάνουμε ότι σταδιακά οι προσπάθειές του ευοδώθηκαν και επετεύχθη η θεσμοθέτηση κανόνων αφορώντων κυρίως στην καθιέρωση της γραμμής φορτώσεως και στις περιοδικές επιθεωρήσεις από ειδικευμένους επιθεωρητές (Surveyors) (δι)ορισθέντες από το Βρετανικό Board of Trade.

Όπως έγραψε και ο ευυπόληπτος εκδότης της Sheffield Daily Telegraph, William Leng τον Νοέμβριο του 1869, ο Plimsoll ανέλαβε  με όλη την τη δύναμη της καρδιάς του και της ψυχής του στο δύσκολο έργο εξασφάλισης δικαιοσύνης για τους ναυτικούς, χωρίς τίποτα να τον εμποδίσει. Η ζωή του, η περιουσία του, το είναι του ολόκληρο, αφιερώθηκαν στη σωτηρία τους !

Τελικά, μετά από όλες τις προσπάθειες του και τις διεργασίες,  την αναπόφευκτη κόπωση και την επίτευξη των κύριων επιδιώξεών του, ο Plimsoll εγκατέλειψε την πολιτική και απεσύρθη στην μικρή παραλιακή πόλη Folkestone της κομητείας του  Kent όπου απεβίωσε και ετάφη σε ηλικία 74 ετών, στις 3 Ιουνίου 1898. Όσο ήταν ακόμα εν ζωή αλλά και μετά θάνατον, η προσπάθεια και η επιμονή του προς επίτευξη καλύτερων συνθηκών εργασίας για τους ναυτικούς και την αποφυγή της ανεξέλεγκτης πρόκλησης ναυαγίων και θανάτων, έτυχε καθολικής αναγνώρισης όχι μόνο στη Βρετανία αλλά και σε όλον τον ναυτικό κόσμο διεθνώς ! (Στις ημέρες μας βέβαια, θα μπορούσε να έχει λάβει και … την ετικέτα του λαϊκιστή).

Ποιήματα και μπαλάντες γράφτηκαν εξυμνώντας τον Plimsoll και το έργο του ενώ αναμνηστικές πλάκες με σχετικές επιγραφές τοποθετήθηκαν σε σημεία ενδιαφέροντος όπως και προτομές του. Τον Αύγουστο του 1929, με χρηματοδότηση των Βρετανικών ναυτικών σωματείων ανηγέρθη προς τιμήν του εντυπωσιακό μνημείο στο Victoria Embarkment του Λονδίνου.

Τέλος, ο δίσκος των γραμμών φορτώσεως των πλοίων είναι γνωστός και με το όνομά του, « Δίσκος του Plimsoll», ή, «γραμμή Plimsoll» προς παντοτινή τιμή και αναγνώριση του !

Ένα βίντεο για την “Γραμμή Plimsoll”.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Plimsollδίσκος των γραμμών φορτώσεωςΕμπορική ΝαυτιλίαΝαυτική ΤεχνολογίαΤσιγκάρης
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

Ιωάννης Τερνιώτης
6 Οκτωβρίου 2025
Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου
Ναυτική Τεχνολογία

Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

Γεώργιος Μπουζούνης
18 Σεπτεμβρίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Ναυτική Ιστορία

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Νικόλαος Σιδηρόπουλος
3 Απριλίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Δημήτρης Τσιγκάρης

    Γεννήθηκε στην Ύδρα το 1947 και φοίτησε στην εκεί Ναυτική Σχολή, από όπου αποφοίτησε το 1966. Εργάστηκε ως μέλος του πληρώματος και κατόπιν ως Αξιωματικός όλων των βαθμίδων σε φορτηγά και πετρελαιοφόρα εμπορικά πλοία και έλαβε το δίπλωμα του Α' Πλοιάρχου το 1977. Μετά από σύντομη Πλοιαρχία σε Tanker, συμπλήρωσε τις Ναυτιλιακές του σπουδές και γνώσεις φοιτώντας στο City of London Polytechnic και στο London School of Foreign Trade. Ενδιαμέσως εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις υπηρετώνtας στο Πολεμικό Ναυτικό, όπου ως Επίκουρος Σημαιοφόρος διετέλεσε Βοηθός Αξιωματικός Ναυτιλίας στο Α/Τ Δόξα και Ύπαρχος στο αποβατικό Α/Γ ΣΑΜΟΣ. Εργάστηκε επί μακρόν σε διάφορες Ναυτιλιακές Εταιρείες ως Broker αγοραπωλησιών πλοίων και νέων ναυπηγήσεων και αργότερα ως Τanker Operator και Τanker Operatίons Manager. Κατά το διάστημα 2002-2006 διετέλεσε Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Ύδρας, ενώ κατά την τελευταία πενταετία ήταν μέλος ταυ Διοικητικού Συμβουλίου της Λέσχης Αρχιπλοιάρχων Πειραιά.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων
    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.
    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023