NavalHistory
Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

“Βυθίσατε το Βίσμαρκ”. Η ταινία.

Κατερίνα Μιχαηλίδου Κατερίνα Μιχαηλίδου    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Λαχταρούν την υγεία αυτοί που είναι άρρωστοι, και αυτοί που πολεμούν λαχταρούν την ειρήνη.

Πλούταρχος

Γράφει η Κατερίνα Μιχαηλίδου

Ο βρετανικός κινηματογράφος μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο γεμίζει με ταινίες που απεικονίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι σύμμαχοι θριάμβευσαν επί της Ναζιστικής Γερμανίας. Μια από τις πιο επιτυχημένες και  επικές είναι η  ταινία “Βυθίσατε το Μπίσμαρκ” του 1960 με πραγματικά πλάνα μάχης. Πρόκειται για μια ελάχιστα γνωστή ταινία πολέμου που θα μπορούσε να συγκριθεί με ταινίες όπως το “Πάτον”. Όπως πάντα σε αυτή τη στήλη πριν μιλήσουμε για  την ταινία, θα αναφερθούμε στα ιστορικά γεγονότα.

Τον Μάιο  του 1941 η Μάχη της Αγγλίας έχει τελειώσει εδώ και έξι μήνες και η απειλή μιας γερμανικής εισβολής μάλλον έχει αποφευχθεί οριστικά. Ωστόσο, οι Βρετανοί ανησυχούν για τη συνέχιση του πολέμου, επειδή γερμανικά σκάφη επιφανείας και υποβρύχια επιχειρούν όλο και πιο επιτυχημένα κατά των οδών ανεφοδιασμού στον Βόρειο Ατλαντικό, χτυπώντας τις νηοπομπές που έρχονταν από τις ΗΠΑ. Πολλά εμπορικά πλοία που μεταφέρουν τρόφιμα, πετρέλαιο και στρατιωτικές προμήθειες, καταλήγουν στον βυθό της θάλασσας.

Η προέλαση της ναζιστικής Γερμανίας συνεχιζόταν και τα πάντα για τους Βρετανούς έμοιαζαν δυσοίωνα: Η μοναδική περιοχή στην Ευρώπη, όπου μπορούσαν ακόμη να πατούν, η Κρήτη, κερδιζόταν βήμα-βήμα από τους Γερμανούς, ενώ στις θάλασσες τα γερμανικά υποβρύχια σκορπούσαν τον όλεθρο. Στο Ιράκ, εξελισσόταν η εξέγερση του Αλή Ρασίντ κατά της αγγλικής κατοχής και στη Γαλλία η κυβέρνηση του Βισύ παραχωρούσε τα αεροδρόμια της Συρίας στους Γερμανούς και διαπραγματευόταν την παροχή διευκολύνσεων στα γαλλικά λιμάνια της Αφρικής.

Υπό αυτές τις συνθήκες μια νίκη γοήτρου ήταν επιτακτική ανάγκη για τους Άγγλους. Τότε ήρθε στο προσκήνιο το Μπίσμαρκ. Το Μπίσμαρκ  και το αδελφό του πλοίο, το Τίρπιτς, ήταν τα ισχυρότερα θωρηκτά που κατασκευάστηκαν ποτέ από την Γερμανία. Πήρε το όνομά του από τον καγκελάριο Ότο φον Μπίσμαρκ. Καθελκύστηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1939, ζύγιζε 50.900 τόνους και είχε μήκος πάνω από 820 πόδια. Ο οπλισμός του περιελάμβανε οκτώ πυροβόλα 15 ιντσών, δώδεκα πυροβόλα 5,9 ιντσών, δεκαέξι πυροβόλα 4,1 ιντσών και πολλά αντιαεροπορικά πυροβόλα, καθιστώντας το έναν τρομερό αντίπαλο στην ανοιχτή θάλασσα.

Μετά από εκτεταμένες θαλάσσιες δοκιμές, το Μπίσμαρκ απέπλευσε στις 18 Μαΐου 1941, υπό τη διοίκηση του ναύαρχου Γκύντερ Λύτγιεν, και κυβερνήτη τον Ότο Ερνστ Λίντεμαν. Το παρθενικό του ταξίδι έμελλε  να είναι ιστορικό. Αποστολή του ήταν να πλήξει τη βρετανική ναυτιλία στον Βόρειο Ατλαντικό.

Στις 22 Μαΐου μεταδόθηκε στο Αγγλικό ναυαρχείο ότι το Μπίσμαρκ βγήκε  από τα νορβηγικά φιόρδ και περνούσε από τα στενά της Δανίας, συνοδευόμενο από το ολοκαίνουργιο βαρύ καταδρομικό «Πρίγκιπας Όιγκεν». Η επιλογή ήταν μία: Το Βρετανικό Ναυτικό έπρεπε να βρει και να καταστρέψει το Μπίσμαρκ προτού αυτό καταφέρει να πλησιάσει  τις λωρίδες των νηοπομπών και να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στην εμπορική ναυτιλία που αποτελούσε την αιμοδοσία των Βρετανικών Νήσων. Με τα οκτώ  του πυροβόλα των 15 ιντσών, ήταν ικανό να καταστρέψει κάθε πλοίο μιας νηοπομπής, ενώ παρέμενε εκτός εμβέλειας όλων των πολεμικών πλοίων του Βασιλικού Ναυτικού. Το αγγλικό ναυαρχείο έστειλε τα καταδρομικά «Σάφολκ» και «Νόρφολκ» πάνω στην πορεία του μεγαθήριου, για να το παρακολουθούν, και κινητοποίησε τα πλοία του στον Ατλαντικό.

Διαβάστε επίσης:  Ο Μύρμηξ και ο Λευτέρης. Το ναυάγιο του "Βέρα".

Το Μπίσμαρκ, κινήθηκε προς τον Βόρειο Πόλο κατευθύνθηκε  δυτικά, με πορεία  τα στενά Ισλανδίας – Γροιλανδίας, που εκείνη την εποχή ήταν γεμάτα κινούμενους αλλά και βυθισμένους πάγους  σε περιοχές με ομίχλη. Το Σάφολκ εντόπισε το Μπίσμαρκ στις 10 τη νύχτα, στις 23 Μαΐου. Προτίμησε να χωθεί στην ομίχλη και να το παρακολουθεί από το ραντάρ. Στις 11 τη νύχτα, το Μπίσμαρκ βρέθηκε απέναντι στο Νόρφολκ το οποίο αφού εξαπέλυσε μιαν ομοβροντία, κρύφτηκε και αυτό στην ομίχλη. Και τα δύο ειδοποίησαν το ναυαρχείο.

Προς την περιοχή έσπευσε το αγγλικό θωρηκτό Χουντ, το “καμάρι” του Βασιλικού Ναυτικού, το μεγαλύτερο τότε πολεμικό πλοίο στον κόσμο, αλλά πιο δυσκίνητο κι αρκετά πιο παλιό από το Μπίσμαρκ. Μαζί με το Χουντ, έσπευσε και το νεότευκτο θωρηκτό Πρίγκιπας της Ουαλίας. Πλέοντας νότια της Ισλανδίας, τα αγγλικά θωρηκτά βρέθηκαν μπροστά στο Μπίσμαρκ, στις 24 Μαΐου, τα ξημερώματα και  άνοιξαν πυρ. Το Μπίσμαρκ πρόλαβε να πάρει ευνοϊκή θέση και ν’ ανταποδώσει. Με την τρίτη του ομοβροντία, έπληξε καίρια το Χουντ που βυθίστηκε αμέσως. Από τους 1419 άνδρες του, σώθηκαν μόνον τρεις.

Το HMS Hood λίγο πριν τη βύθισή του.

Μετά τη βύθιση του Χουντ, το βρετανικό ναυαρχείο συγκέντρωσε κάθε διαθέσιμο πλοίο στον κεντρικό Ατλαντικό και προσπάθησε να εντοπίσει το θηριώδες πλοίο. Απαλλαγμένο από το Χουντ, το Μπίσμαρκ στράφηκε κατά του Πρίγκιπα της Ουαλίας, το οποίο αφού  χτυπήθηκε τέσσερις φορές αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη μάχη. Εκτός από τα καταδρομικά Σάφολκ και Νόρφολκ, που ήδη είχαν αναμετρηθεί μαζί του, τα θωρηκτά Βασιλέας Γεώργιος Ε, Ρόντνεϊ, το αεροπλανοφόρο Βικτόριους με τα συνοδά αντιτορπιλικά, όπως και το αεροπλανοφόρο Άρκ Ροαγιάλ που είχε ξεκινήσει απο το Γιβραλτάρ, συγκρότησαν έναν ισχυρό στόλο που ρίχθηκε στο κυνήγι του γερμανικού θωρηκτού.

Δύο επιθέσεις βρήκαν το γερμανικό θωρηκτό: Μια από τα τορπιλοπλάνα Σουόρντφις από το Βικτόριους το απόγευμα της 24ης με φτωχά αποτελέσματα και άλλη μία το βράδυ της 26ης προς 27η Μαΐου από το Άρκ Ροαγιάλ. Στη δεύτερη επίθεση, το Μπίσμαρκ, με έλλειψη καυσίμων, ανίκανο να ανεφοδιαστεί λόγω της στενής παρακολούθησης αλλά και χάνοντας πετρέλαιο από πλήγμα που του είχε προξενήσει το Πρίγκιπας της Ουαλίας (στην αναμέτρηση στα Δανικά Στενά), χτυπήθηκε από τορπίλη στο πηδάλιο. Το πλήγμα προκάλεσε καίρια ζημιά που ήταν αδύνατον να επισκευαστεί, αναγκάζοντας το πλοίο να πλέει με χαμηλή ταχύτητα και σε τεθλασμένη πορεία.

Διαβάστε επίσης:  Η καταστροφή της γερμανικής νηοπομπής στο Πήλιο

Την επόμενη μέρα, κι ενώ όλο το βράδυ βρετανικά αντιτορπιλικά παρενοχλούσαν το σκάφος εξαντλώντας το πλήρωμα του, τα μεγάλα βρετανικά πολεμικά προσέγγισαν για την καθοριστική μάχη. Στις 08:47 τα Ρόντνεϊ και Βασιλέας Γεώργιος Ε άνοιξαν πυρ. Για 2 ολόκληρες ώρες το Μπίσμαρκ βρισκόταν υπό τα συνδυασμένα πυρά των βρετανικών πλοίων ανίκανο σχεδόν να ανταποδώσει λόγω της αδυναμίας του να ελιχθεί.  Με το μεγαλύτερο μέρος της υπερκατασκευής κατεστραμμένο και τα πυροβόλα του εκτός, οι Βρετανοί προσέγγισαν και τορπίλισαν το πλοίο. Σύμφωνα με μαρτυρίες Γερμανών επιζώντων μια από τις βολές του Ρόντνεϊ πιθανότατα σκότωσε τον κυβερνήτη Λίντεμαν και τον Ναύαρχο Λύτγιενς καθώς και όλο το επιτελείο της γέφυρας.

Με την ηγεσία του θωρηκτού να έχει χαθεί, η διοίκηση πέρασε στα χέρια του αντιπλοιάρχου Χανκ Ελς, αξιωματικού επιχειρήσεων του πλοίου, ο οποίος διέταξε την εγκατάλειψη και την ενεργοποίηση των πυρομαχικών καταστροφής. Η εντολή εκτελέστηκε μέσα σε κατάσταση χάους. Τα πυρομαχικά εξερράγησαν σκοτώνοντας αρκετούς ναύτες, ιδίως στα κατώτερα καταστρώματα τα οποία δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν εγκαίρως. Καθώς οι τελευταίοι επιζώντες πηδούσαν στα φλεγόμενα από τα λάδια και το πετρέλαιο κύματα, ανέφεραν πως είδαν τον κυβερνήτη του θωρηκτού, πλοίαρχο Λίντεμαν, να στέκεται προσοχή στην πλώρη καθώς το πλοίο έπαιρνε κλίση πριν βυθιστεί. Δεδομένου, όμως, ότι ο Λίντεμαν βρισκόταν στη γέφυρα κατά τη διάρκεια της μάχης και μάλλον είχε ήδη σκοτωθεί, η φιγούρα ίσως να ανήκε σε κάποιον άλλο αξιωματικό ή δημιουργήθηκε στη φαντασία των μελών του πληρώματος.

Από τους 2.200 ναυτικούς του μόλις 110 διασώθηκαν από βρετανικά πλοία, αφού η επιχείρηση διάσωσης διακόπηκε λόγω συναγερμού για παρουσία U-Βoot στην περιοχή. Τα αγγλικά πλοία είχαν σχεδόν εξαντλήσει τα αποθέματα καυσίμων και πυρομαχικών τους, ένδειξη της δυσκολίας καταστροφής του στόχου. Οι ναυαγοί του Μπίσμαρκ παρέμειναν στα παγωμένα νερά του βορείου Ατλαντικού μέχρι που το κρύο τους κατέβαλε. Την επομένη άλλοι 5 του πληρώματος διασώθηκαν από γερμανικά υποβρύχια και πετρελαιοφόρα. Ήταν μια από τις πιο συγκλονιστικές ναυμαχίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η απώλεια του Μπίσμαρκ  μαζί με εκείνη του Γιαμάτο στον Ειρηνικό ήταν απόδειξη ότι η εποχή των θωρηκτών, έφτανε στο τέλος της.

  Η υπηρεσία του Μπίσμαρκ ήταν βραχύβια όμως άφησε ανεξίτηλο σημάδι στον ναυτικό πόλεμο. Ο συνδυασμός δύναμης πυρός και ταχύτητας εδραίωσαν τη θέση του ως θρύλο στη στρατιωτική ιστορία. Οι τακτικές μάχης που χρησιμοποιούσαν οι Βρετανοί για να βυθίσουν το Μπίσμαρκ επηρέασαν τις ναυτικές στρατηγικές για τις επόμενες δεκαετίες.

Διαβάστε επίσης:  Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

Τα συντρίμμια του πλοίου ανακαλύφθηκαν το 1989, πάνω από 3.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια, λειτουργώντας ως επίσημη υπενθύμιση του κόστους του πολέμου. Η επιτυχία ήρθε να τονώσει το ηθικό των Βρετανών μετά  την ήττα και την αποχώρηση τους από την Κρήτη, που ολοκληρώθηκε την επόμενη ημέρα.

Ας γυρίσουμε τώρα στην ταινία “Βυθίσατε το Μπίσμαρκ” που βασίζεται στα πραγματικά γεγονότα που ήδη περιγράψαμε. Η ταινία σε σκηνοθεσία Λιούις Γκίλμπερτ, διάρκειας 97 λεπτών, είναι μεταφορά στην μεγάλη οθόνη του βιβλίου του 1959  “Οι τελευταίες εννέα μέρες του Βίσμαρκ” του Σέσιλ Σκοτ Φόρεστερ. Γυρίστηκε  ασπρόμαυρη με  μουσική επένδυση των Μιούιρ Μάθισον και Κλίφτον Πάρκερ.

Στην ταινία γίνεται προσπάθεια να απεικονιστεί και η ανθρώπινη ιστορία πίσω από την πολεμική προσπάθεια, δείχνοντας σεβασμό στον εχθρό τιμώντας όμως και το θάρρος των γενναίων Βρετανών στρατιωτών αλλά και των αφανών ηρώων του “παρασκηνίου”.

Για λόγους δραματοποίησης στο βιβλίο αλλά και στην ταινία υπάρχουν μερικές διαφοροποιήσεις από τα αληθινά γεγονότα, όπως η βύθιση του Σόλεντ – δεν υπήρχε αντιτορπιλικό με το όνομα Σόλεντ – και στην πραγματικότητα κανένα αντιτορπιλικό δεν χάθηκε την τελευταία νύχτα. Για τους ίδιους λόγους, αναφέρονται στοιχεία της ζωής του λοχαγού Τζόναθαν Σέπαρντ (Κένεθ Μορ): η σύζυγός του σκοτώθηκε σε γερμανικό βομβαρδισμό, ανησυχεί για τον γιο του που επέβαινε στο αεροπλανοφόρο Αρκ Ρουαγιάλ και είχε δηλωθεί αγνοούμενος – τελικά σώζεται – και η συμπάθεια που αναπτύσσεται με την όμορφη νεαρή υπολοχαγό Άννα Ντέιβις (Ντάνα Γουίντερ), ενώ παράλληλα διεξάγονται οι πολεμικές δραστηριότητες. Το έργο τελειώνει με τον Σέπαρντ, με χαρούμενη διάθεση, να προσκαλεί την Άννα σε γεύμα.

Σε αυτή τη δραματική ταινία περιπέτειας του 1960 παρουσιάζεται επίσης το καταδρομικό HMS Μπέλφαστ (που τώρα σώζεται στον Τάμεση στο Λονδίνο), το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να απεικονίσει τα καταδρομικά που συμμετείχαν στην καταδίωξη του Μπίσμαρκ. 

Η υποκριτική των πρωταγωνιστών είναι άριστη και τα ειδικά εφέ (για τα δεδομένα της εποχής της ταινίας) μεταδίδουν πιστά την ένταση και τον ενθουσιασμό αυτής ναυτικής σύγκρουσης.

Στο τέλος της ταινίας εμφανίζεται ένα κείμενο που αναγνωρίζει ότι ο χαρακτήρας “Σέπαρντ” είναι φανταστικός, αποστασιοποιημένος από τον αξιωματικό του ναυτικού που πρωταγωνίστησε στα πραγματικά γεγονότα. Τα τεράστια μοντέλα κινηματογραφηθήκαν μέσα σε μεγάλες δεξαμενές νερού με εξαιρετική δουλειά ως προς την κάμερα, τον φωτισμό, τον καπνό κ.λπ.

Το γεγονός ότι δεν έγιναν έγχρωμες λήψεις κατέστησε δυνατή τη χρήση κάθε είδους φωτογραφιών αρχείου για την συμπλήρωση λεπτομερειών. Η κινηματογράφηση των μηχανισμών που χρησιμοποιούνται για την επαναγέμιση των γιγάντιων κανονιών στα πλοία είναι συναρπαστική.

Καταλήγοντας να πούμε ότι είναι μια ταινία ημι-ντοκιμαντέρ  που αντέχει στο χρόνο και όπως πάντα θα σας προτρέψουμε να την παρακολουθήσετε.

Δείτε ολόκληρη την ταινία εδώ:

Print Friendly, PDF & Email
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

“Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

Επόμενο Άρθρο

Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

Σχετικά Άρθρα

Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας
Εμπορική Ναυτιλία

Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

Γεράσιμος Λειβαδάς
12 Δεκεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

Αναστάσιος Παπαδάκης
12 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Λεωνίδας Τσιαντούλας
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

Στρατής Αναγνώστου
4 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου "Κατσώνης".

Ο "Παρπαρούσης"

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Κατερίνα Μιχαηλίδου

    Η Κατερίνα Μιχαηλιδου έχει γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια Αιγύπτου. Έχει πτυχίο στην Κλινική Ψυχολογία όμως η επαγγελματική της καριέρα ακολούθησε άλλους δρόμους. Έτσι, δούλεψε 13 χρόνια σαν Προγραμματίστρια Η/Υ σε μεγάλη εμπορική εταιρία και 22 χρόνια σε γνωστή ελληνική εταιρία τροφίμων, στη Διοίκηση Προσωπικού και στην συνέχεια στη Διασφάλιση Ποιότητας.
    Μεγάλες της αγάπες είναι ο κινηματογράφος, τα ταξίδια, η ιστορία και τα ζώα. Είναι ραδιοφωνική παραγωγός στον syzefxi.com web radio. Τα τελευταία δύο χρόνια ασχολείται με τη συγγραφή παραμυθιών, διηγημάτων και οδοιπορικών, για τα οποία έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς. Ζει στο Παλαιό Φάληρο.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό
    “Βυθίσατε το Βίσμαρκ”. Η ταινία.
    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023