NavalHistory
Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

Θεόδωρος Μπαζίνης Θεόδωρος Μπαζίνης    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ισχύς
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Θεόδωρος Μπαζίνης

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 το γόητρο και η αξιοπιστία των ΗΠΑ είχαν τρωθεί, ενώ παράλληλα η αντίπαλος τους ΕΣΣΔ είχε αυξήσει την επιρροή της στο διεθνές σύστημα. Μια σειρά γεγονότων αποτύπωνε αυτή την κατάσταση:

  • Η αποτυχία των ΗΠΑ στο Βιετνάμ και τα οικονομικά προβλήματα στο εσωτερικό της.
  • Η επεμβατικότητα της ΕΣΣΔ σε παγκόσμιο επίπεδο όπως π.χ στο Αφγανιστάν, η επιτυχία της σε ανατρεπτικά κινήματα σε χώρες του τρίτου κόσμου και τέλος ο ρόλος της στον πόλεμο Ιράν-Ιράκ.
  • Η αύξηση της πυρηνικής ισχύος της ΕΣΣΔ και η αυξανόμενη αίσθηση απειλής (για τη Δύση) των στρατηγικών βαλλιστικών της πυραύλων.
  • Ο μετασχηματισμός του σοβιετικού ναυτικού από το Ναύαρχο Sergey Gorshkov, ο οποίος το μετέτρεψε από μια δύναμη εστιασμένη στην παράκτια άμυνα, σε blue-water navy, γεγονός που έθετε στρατηγικά διλήμματα στις ΗΠΑ και στους δυτικούς συμμάχους τους, καθώς αμφισβητούσε τη θαλάσσια κυριαρχία τους στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό.
Την ίδια στιγμή, η στρατηγική των ΗΠΑ επικεντρωνόταν στο κεντρικό ευρωπαϊκό μέτωπο, και συνεπώς ο ρόλος του αμερικανικού ναυτικού περιοριζόταν στην εξασφάλιση της προστασίας των νηοπομπών που θα διέσχιζαν τον Ατλαντικό, προκειμένου να ενισχύσουν το χερσαίο μέτωπο της Κεντρικής Ευρώπης. Συναφώς, το αμερικανικό ναυτικό εστιαζόταν αφενός στις αμυντικές ανθυποβρυχιακές ικανότητες για να αντιμετωπίσει τη σοβιετική υποβρύχια απειλή και αφετέρου στη χρήση των υποβρυχίων του ως φορέων εκτόξευσης πυραύλων με πυρηνικές κεφαλές.
Όταν ο Ronald Raegan ανέλαβε την Προεδρία των ΗΠΑ, το 1981, επιδίωξε την άρση της δυσμενούς αυτής καταστάσεως για τις ΗΠΑ και έθεσε ως προτεραιότητα την κατίσχυση της ΕΣΣΔ μέσω προβολής της υπέρτερης αμερικανικής ισχύος, με απώτερο στόχο τον τερματισμό του Ψυχρού Πολέμου με ειρηνικό τρόπο.
Η πρώτη ορκωμοσία του Reagan το 1981
Δεδομένου ότι το ναυτικό (λόγω της χαρακτηριστικής ικανότητάς του να προβάλλει ισχύ και να ασκεί επιρροή σε παγκόσμιο επίπεδο, χωρίς την καταφυγή σε πόλεμο), αποτελούσε ανέκαθεν ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της Διπλωματίας, η ναυτική στρατηγική αποτέλεσε βασικό πυλώνα της Υψηλής Στρατηγικής και προσαρμόστηκε στις επιδιώξεις αυτής.
Για τον Πρόεδρο Raegan και το Σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας Richard Allen, το ναυτικό θα έπρεπε να αναβαθμιστεί σε μια δύναμη ικανή να εκπληρώσει μια επιθετική στρατηγική, έναντι της μέχρι τότε εστιασμένης στην επίτευξη αμυντικού θαλάσσιου ελέγχου (για την προστασία νηοπομπών στον Ατλαντικό).
Στο πλαίσιο αυτό, το ναυτικό θα έπρεπε:
  • Να επανακτήσει τη ναυτική υπεροπλία (naval supremacy), καθώς εκείνη την περίοδο το σοβιετικό υπερτερούσε αριθμητικά σε μονάδες επιφανείας (443 έναντι 196 του αμερικάνικου) και σε υποβρύχια (294 έναντι 119 του αμερικάνικου).
  • Να αναλάβει την πρωτοβουλία έναντι του αντιπάλου, με σκοπό να επιτύχει επιθετικό θαλάσσιο έλεγχο μέσω διεξαγωγής επιθετικών ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.
  • Να δύναται να αποτρέπει την ΕΣΣΔ να χρησιμοποιήσει τη στρατιωτική ισχύ της, και αν αυτό δεν επιτευχθεί να υπερισχύσει σε μια (ενδεχόμενη) πολεμική αναμέτρηση.
  • Να μεταφέρει το πεδίο αντιπαράθεσης στην περιοχή του αντιπάλου.
Για να επιτευχθεί αυτή η στρατηγική, προσδιορίστηκαν τα επιχειρησιακά αποτελέσματα που όφειλε να επιφέρει το αμερικανικό ναυτικό:
  • Παγκόσμια παρουσία και προωθημένη συνεχής ανάπτυξη των μονάδων του, για προβολή ισχύος.
  • Διείσδυση πέραν της γραμμής Γροιλανδίας–Ισλανδίας-Ηνωμένου Βασιλείου (GIUK), προκειμένου να δημιουργήσει στρατηγικά διλήμματα στο σοβιετικό ναυτικό, απειλώντας ευθέως τις δυνάμεις του στην Χερσόνησο Kola και εμποδίζοντας / αποτρέποντας την ανάπτυξή τους στον Ατλαντικό.
  • Ανάπτυξη στον Ειρηνικό Ωκεανό, ώστε να καθηλώσει τις σοβιετικές μονάδες που είχαν αρχίσει, υπό το Δόγμα Gorshkov, να επιχειρούν από (τις πρώην αμερικανικές) ναυτικές βάσεις Cam Rahn Bay και Da Nang στο Βιετνάμ.
  • Αύξηση των συνεργασιών και συνεργειών με φίλους και συμμάχους με σκοπό να επιβεβαιώσουν τις δεσμεύσεις των ΗΠΑ και να αποκαταστήσουν την τρωθείσα αξιοπιστία τους.
Η πολιτική για την υλοποίηση της ανωτέρω στρατηγικής, έμεινε γνωστή με το όνομα «πολιτική των 600 πλοίων», καθώς σύμφωνα με τους στρατηγικούς υπολογισμούς εκτιμήθηκε ότι θα απαιτούνταν η μεγέθυνση του ναυτικού από 450 σε 600 πλοία, προκειμένου να δύναται να εκπληρώσει την αποστολή του και να επιφέρει τα επιθυμητά για την Υψηλή Στρατηγική αποτελέσματα.
Τελετή καθέλκυσης του USS Avenger (MCM-1) στα Ναυπηγεία Peterson. (Αρχείο U.S. Naval Institute)
Η επιτυχία μιας τέτοιας φιλόδοξης πολιτικής όπως είναι προφανές απαιτούσε τη διάθεση οικονομικών πόρων. Πράγματι, στον προϋπολογισμό 1983, οι διατιθέμενες πιστώσεις για το ναυτικό αυξήθηκαν κατά 35%, ανερχόμενες στο ποσό των $268δισ εκ των οποίων τα $100δισ για τη ναυπήγηση νέων πλοίων.
Ωστόσο, τρεις ακόμα παράγοντες οι οποίοι συνήθως επισκιάζονται από τους οικονομικούς υπολογισμούς, διαδραμάτισαν ρόλο στην υλοποίηση της στρατηγικής. Πρώτον, η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών όπως ο εξοπλισμός με το σύστημα αεράμυνας Aegis και τα ραντάρ Phased Array, τα οποία συνέβαλαν στην άρση του αισθήματος τρωτότητας των πλοίων επιφανείας και των αεροπλανοφόρων έναντι των σοβιετικών βαλλιστικών πυραύλων. Δεύτερον, η στρατηγική προμηθειών η οποία βασίσθηκε στην τυποποίηση της σχεδίασης των πλοίων και στη διαδικασία ανταγωνιστικών προμηθειών (competitive procurement) και τέλος η ανάπτυξη κατάλληλου δόγματος επί του οποίου θα βασισθεί η ανάπτυξη και μετέπειτα αξιοποίηση των μέσων του πολεμικού ναυτικού.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 ο Ναύαρχος James Holloway (Αρχηγός Ναυτικού – CNO) είχε εκπονήσει το Στρατηγικό Σχέδιο Sea Plan 2000, στο οποίο το ναυτικό θα αναλάμβανε μια επιθετική στρατηγική προβολής ισχύος προς την ξηρά και προστασίας των θαλάσσιων γραμμών επικοινωνιών (SLOC).
Το σχέδιο αυτό αποτέλεσε την επόμενη δεκαετία, την εννοιολογική βάση για την οικοδόμηση του «ναυτικού των 600 πλοίων» αλλά και το ιθυντήριο επιλογής και υιοθέτησης των κατάλληλων και απαραίτητων τεχνολογιών. Παράλληλα, το κείμενο αυτό παρείχε στους Διαμορφωτές Πολιτικής (Policy Makers) το πλαίσιο κατανόησης του τρόπου αξιοποίησης και της χρησιμότητας των ναυτικών δυνάμεων, αλλά και των ωφελημάτων που δύνανται να προκύψουν από την υιοθέτηση ενός ενεργητικού / επιθετικού ρόλου.
Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.
Η ευθυγράμμιση των προτεραιοτήτων του αμερικανικού ναυτικού με την εθνική στρατηγική, δεν αποτελεί κάτι καινοφανές. Αυτό που χρήζει προσοχής είναι ότι η ευθυγράμμιση δεν υπήρξε παράγωγο μιας μονοσήμαντης διαδικασίας, παθητικής εκπλήρωσης των αναγκαιοτήτων που επέβαλε η εθνική στρατηγική. Αντίθετα, έλαβε χώρα, μια δυναμική αμφίδρομη διαδικασία, όπου οι διαμορφωτές της εθνικής στρατηγικής επέλεξαν το ναυτικό ως βασικό πυλώνα εκπλήρωσης των στόχων της στρατηγικής, μετά από τη συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων που αυτό δύναται να προσφέρει.
Υπό το πρίσμα αυτό, πέραν από την αναγνώριση της πολυπλοκότητας του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού, εντοπίζεται η αξία της έκφρασης και της εξωτερίκευσης των λύσεων που μπορεί να προσφέρει το ναυτικό (εν προκειμένω), μέσω ενός εννοιολογικού κείμενου ναυτικής στρατηγικής.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ReaganUS NavyΜπαζίνηςΝαυτική Ισχύς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

Επόμενο Άρθρο

Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

Δημήτριος Τσαϊλάς
9 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η Ελλάς εν πλω

Σπύρος Κονιδάρης
18 Ιουλίου 2025
Ναυτική Ισχύς

Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

Δημήτριος Τσαϊλάς
26 Ιουνίου 2025
Ναυτική Ισχύς

Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

Δημήτριος Τσαϊλάς
19 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Θεόδωρος Μπαζίνης

    O Μπαζίνης Θεόδωρος είναι Αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1975 και αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1997. Κατέχει πτυχίο Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας από το Πάντειον Πανεπιστήμιο και Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και του ΙΔΙΣ. Έχει συγγράψει αριθμό άρθρων σε ιστοσελίδες σε θέματα Ναυτικής Στρατηγικής και Διεθνών Σχέσεων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan
    Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.
    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023