NavalHistory
Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

    Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

    Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο ξεχασμένος ήρωας της Αίγινας.

    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

    100 χρόνια από την είσοδο των πρώτων Μηχανικών στη Σχολή Nαυτικών Δοκίμων.

    To ναυάγιο του “Εros” στη Φολέγανδρο.

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

    Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

    Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο ξεχασμένος ήρωας της Αίγινας.

    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

    100 χρόνια από την είσοδο των πρώτων Μηχανικών στη Σχολή Nαυτικών Δοκίμων.

    To ναυάγιο του “Εros” στη Φολέγανδρο.

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.

Δημήτριος Κατηνιώτης Δημήτριος Κατηνιώτης    
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτρης Κατηνιώτης

Ο πλους του «Ναύαρχος Μιαούλης» το 1900 στην Αμερική

Το 1900 έλαβε χώρα ο ιστορικός υπερατλαντικός πλους του Ευδρόμου «Ναύαρχος Μιαούλης». Μετά από πολλές συζητήσεις και μία δύσκολη οικονομική περίοδο για την Ελλάδα, καθώς τρία χρόνια πριν, αυτή είχε εξέλθει από τον ατυχή πόλεμο του 1897, ο ελληνικός Τύπος της διασποράς στην Αμερική έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην σχεδιαζόμενη ναυτική αποστολή. Ο πλους έγινε κάτω από σχετικά δύσκολες τεχνικές και καιρικές συνθήκες τόσο στην προετοιμασία, όσο και στην εκτέλεση. Ήταν όμως απόλυτα επιτυχής υπό την διακυβέρνηση του αντιπλοιάρχου Παύλου Κουντουριώτη και λόγω της πειθαρχημένης διαγωγής των αξιωματικών και του πληρώματος. Αυτοί οι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί διακρίθηκαν στους μετέπειτα ναυτικούς αγώνες των Βαλκανικών πολέμων και όχι μόνο. Ο αριθμός του πληρώματος μαζί με τους ηρωικούς ναύτες και θερμαστές έφτασε στους 215 άνδρες.

Το «Ναύαρχος Μιαούλης» στην Κοπεγχάγη το 1899. Αρχείο Ν. Μακκά, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

 

Γενικά χαρακτηριστικά

ΝΑΥΑΡΧΟΥ ΜΙΑΟΥΛΗ (1878)

Εκτόπισμα

1.800 τόνοι

Μήκος

81,8 μέτρα

Πλάτος

11 μέτρα

Βύθισμα

4,5-5,5 μέτρα

Πρόωση

Ατμολέβητες 2.100 ίππων, μονή έλικα

Ταχύτητα

15,5  κόμβοι

Πλήρωμα

Ενδιαιτήσεις για 370 δοκίμους

Οπλισμός

4 πυροβόλα ΚΡΟΥΠ των 17 εκ.,4 πυροβόλα 7,5 εκ. και 2 μυδροβόλα Hotckiss

 

Το ταξίδι διήρκεσε συνολικά 140 ημέρες και το πλοίο διένυσε 12.242 ναυτικά μίλια. Ξεκίνησε από το Νέο Φάληρο στις 5 Ιουλίου του 1900. Το Ναύαρχος Μιαούλης επισκέφτηκε τη νήσο Μάλτα, τον λιμένα του Γιβραλτάρ, τον  λιμένα Φουνσάλ στη νήσο Μαδέρα, τον λιμένα Ντε λα Κρουζ στη νήσο Γκραν Κανάρια, τη νήσο του Άγιου Βικέντιου στο Πράσινο Ακρωτήρι, το λιμάνι Φορ Ντε Φρανς στη νήσο Μαρτινίκα, τον λιμένα Καρλότας στις Παρθένες Νήσους, τον λιμένα της Φιλαδέλφειας, τον λιμένα της Νέας Υόρκης, τον λιμένα της Βοστώνης, τον λιμένα της Όρτας στις Αζόρες, πάλι τον λιμένα του Γιβραλτάρ, τον λιμένα της Βαρκελώνης, τη Μασσαλία, το Αργοστόλι και κατέπλευσε εντέλει στον Πειραιά στις 21 Νοεμβρίου. Έχοντας επισκεφθεί 13  λιμάνια του εξωτερικού και 6 διαφορετικά κράτη, το Εύδρομο «Ναύαρχος Μιαούλης» εκτέλεσε ένα σημαντικό ναυτικό επίτευγμα στην πρώτη υπερωκεάνια αποστολή του Ναυτικού, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες και πολύτιμη εκπαίδευση στους αξιωματικούς και το πλήρωμα του. Στην Αμερική, οι Έλληνες ναυτικοί έγιναν δεκτοί με μεγάλο ενθουσιασμό τόσο από τους Έλληνες ομογενείς όσο και προσωπικά από τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Ουίλιαμ Μακίνλεϋ, στις 5 Οκτωβρίου 1900 στην Ουάσιγκτον, αποσπώντας τα άκρως φιλελληνικά σχόλια του προέδρου.

Διαβάστε επίσης:  Το "μαύρο Πάσχα του  1941". Τα Μέγαρα φλέγονται, η Γερμανική προπαγάνδα σκηνοθετεί!
Γραφική αναπαράσταση του πλου προς Αμερική του ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΜΙΑΟΥΛΗΣ το 1900.

Το ποντοπόρο αυτό ταξίδι είχε επιτύχει τους σκοπούς τους.  Αναπτέρωσε το ηθικό των ομογενών, προέβαλε τις σύγχρονες δυνατότητες του ελληνικού κράτους στις χώρες υποδοχής, εκγύμνασε το πλήρωμα σε μακρούς πλόες και άνοιξε το δρόμο για την συστηματική διεξαγωγή μακρινών εκπαιδευτικών πλόων του Ναυτικού. Όταν κυκλοφόρησε το απίστευτο αυτό κατόρθωμα σε ολοκληρωμένη βιβλιογραφική έκδοση από το Πλωτό Ναυτικό Μουσείο “Θ/Κ Γ. ΑΒΕΡΩΦ” και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού το 2015, αναδύθηκε ένας συσχετισμός αναφορικά με τη ζωντανή παρακαταθήκη που άφησε το ιστορικό ταξίδι του «Ναυάρχου Μιαούλης» και της αντίστοιχης προσφοράς του «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ Άρης».

Λίγα λόγια για το «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Άρης»

Το «Εκπαιδευτικό  Άρης» (Α-74)  ήταν ελληνικής κατασκευής πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού. Ναυπηγήθηκε στο “Ναυπηγείο Σαλαμίνας AE”, με σκοπό τη χρήση του ως εκπαιδευτικό σκάφος με ενδιαιτήσεις για 370 δοκίμους. Εντάχθηκε στον ελληνικό Στόλο στις 10 Ιανουαρίου 1980. Χρησιμοποιήθηκε συστηματικά για τα θερινά εκπαιδευτικά ταξίδια, σε πλόες τόσο στη Μεσόγειο Θάλασσα, όσο και στη Μαύρη Θάλασσα,  στη Βόρεια Θάλασσα, στον Ατλαντικό Ωκεανό, αλλά και στη μακρινή Αυστραλία το 1988.  Μετά τον παροπλισμό του το 2004, μεταφέρθηκε στον κόλπο της Σούδας όπου και χρησιμοποιήθηκε στα σενάρια εκπαίδευσης αγημάτων νηοψίας, που παρέχει το NMIOTC. Τελικά το πλοίο βυθίστηκε, σε άσκηση πυρών και βολών πυραύλων του Πολεμικού Ναυτικού, στις 23 Ιουνίου 2025 σε περιοχή του νοτίου Ιονίου.

Γενικά χαρακτηριστικά ΕΚΠ ΑΡΗΣ (1980)

Εκτόπισμα

2400/2630 τόνοι

Μήκος

100 μέτρα

Πλάτος

14,7 μέτρα

Βύθισμα

4,5 μέτρα

Πρόωση

Ντίζελ 10000 ίππων, δύο έλικες

Ταχύτητα

19 κόμβοι

Πλήρωμα

Ενδιαιτήσεις για 370 δοκίμους

Οπλισμός

1 πυροβόλο των 3 ιντσών, 2 πυροβόλα 40/70 και 4 πυροβόλα 20 χιλιοστών

Διαβάστε επίσης:  Ξένοι υγειονομικοί στον Αγώνα (Σάμιουελ Γκρίντλεϋ Χάου, 1801 – 1876)

Ο Θερινός Εκπαιδευτικός Πλους της Σ.Ν.Δ στην Αμερική το 2000

Αν και η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων πραγματοποίησε στο παρελθόν εκπαιδευτικά ταξίδια στην Αμερική, ο Θερινός Εκπαιδευτικός Πλους του 2000, ο οποίος είχε σαν προορισμό την Αμερική, έμελε να είναι (εν αγνοία πολλών) επετειακός. Ξεκίνησε στις 9 Ιουνίου από την ακτή Ξαβερίου στον Πειραιά και διήρκησε 65 ημέρες, όπου Κυβερνήτης του «Άρης» διατέλεσε ο Πλοίαρχος Β.Τσιτωνάκης Π.Ν. Στο εκπαιδευτικό  επέβαινε το επιτελείο του αποτελούμενο από αξιωματικούς, ανθυπασπιστές, υπαξιωματικούς και κληρωτούς ναύτες καθώς και οι Ναυτικοί Δόκιμοι Γ΄, Β΄ και Α΄ τάξης. Επίσης συμμετείχε μικρή αντιπροσωπεία σπουδαστών από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων και τη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων μαζί με επιτελείο Αξιωματικών της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, οι οποίοι επόπτευαν και δίδασκαν  τους Ναυτικούς Δοκίμους κατά τη θερινή εκπαιδευτική περίοδο.

Το ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΡΗΣ Α-74 στο εξώφυλλο από ενημερωτικό φυλλάδιο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων (1997)

Οι πόλεις/λιμάνια που επισκέφτηκε το «εκπαιδευτικό Άρης» ήταν τα ακόλουθα: η Μάλαγα, η Πόντα Ντελγάδα στις Αζόρες, ο Ναύσταθμος του Νόρφολκ, η Νέα Υόρκη, η Βοστώνη, το Χάμιλτον στις Βερμούδες,  η Λας Πάλμας στα Κανάρια νησιά, η Πάλμα στη νήσο Μαγιόρκα, η Σούδα. Ο Πειραιάς πάλι ήταν ο λιμένας κατάπλου. Ο «Άρης»  για τις ανάγκες αυτού του ταξιδιού κάλυψε περίπου 11.200 ναυτικά μίλια.

Γραφική αναπαράσταση του πλου προς Αμερική του ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΡΗΣ Α-74 το 2000.

Ένας από τους σκοπούς του εκπαιδευτικού ταξιδιού ήταν ο έγκαιρος κατάπλους στη Νέα Υόρκη ώστε το πλοίο να συμμετάσχει στους εορτασμούς για την ημέρα ανεξαρτησίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στις 4 Ιουλίου. Αγκυροβόλησε  αρχικά στον ποταμό Hudson και συμμετείχε στην διεθνή ναυτική επιθεώρηση [International Naval Review (INR) 2000], η οποία εκτελέστηκε από τον τότε πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Μπιλ Κλίντον. Στη Νέα Υόρκη παρατέθηκε δεξίωση επί του πλοίου και έγιναν επισκέψεις σε πολιτιστικούς φορείς της ομογένειας, από την οποία οι Έλληνες ναυτικοί έγιναν αποδέκτες θερμής φιλοξενίας. 

Διαβάστε επίσης:  Θεματικές συλλογές αρχείων σχετικές με τη Ναυτική Ιστορία των Κυθήρων και της Σύρου
International Naval Review (INR) 2000
International Naval Review (INR) 2000

Το ΘΕΠ συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε βάσει προγράμματος χωρίς απρόοπτα και  εκπλήξεις, αφήνοντας στους συμμετέχοντες ένα γλυκό αίσθημα υπερηφάνειας για την επίτευξή ενός ακόμα υπερατλαντικού πλου, στα ίχνη των πρωτοπόρων ναυτικών που χάραξαν τις ρότες προς τον Νέο Κόσμο αιώνες πριν.

Η συγκυρία της επανάληψης του ταξιδιού του «Ναυάρχου Μιαούλης»  από τον «Άρη» προς την Αμερική και σε αρκετά ίδια λιμάνια, 100 χρόνια μετά, επιβεβαιώνει αφενός την παραδοσιακή ικανότητα του ελληνικού ναυτικού να εκτελεί μακρινούς πλόες και αφετέρου υπενθυμίζει πως η ναυτική ιστορία βρίσκει τρόπους να επαναλαμβάνεται.

Βιβλιογραφία

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Ο Ελληνικός Στόλος στις αρχές του 20ου αιώνα Φωτογραφικές μαρτυρίες Ναυάρχου Νικολάου Μακκά.  Αθήνα, 2020.

https://www.hna.gr/el/naytiki-ekpaideysi

https://1900thebook.com/to-vivlio/

https://www.kathimerini.gr/culture/books/827797/taxidi-athlos-215-naytikon-toy-miaoylis/

https://www.usni.org/magazines/naval-history-magazine/2000/august/it-all-began-110-years-ago

https://www.usni.org/magazines/naval-history-magazine/2000/october/naval-history-news

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΆρηςΕΚΠ ΆρηςΕλληνική ΙστορίαΘερινός Εκπαιδευτικός ΠλούςΚατηνιώτηςΚουντουριώτηςΜιαούληςΝαυτική ΙστορίαΣΝΔΣχολή Ναυτικών Δοκίμων
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

Επόμενο Άρθρο

Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

Σχετικά Άρθρα

Παγκόσμια Ιστορία

Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων “Ηρακλής” & “Άλκηστις”. 

Ηρακλής Καλογεράκης
4 Σεπτεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο ξεχασμένος ήρωας της Αίγινας.

Ηρακλής Καλογεράκης
12 Ιουλίου 2025
'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY
Παγκόσμια Ιστορία

H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

Χρήστος Αμπατζής
26 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

Δημήτρης Τσιγκάρης
26 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Κουρσάροι ή πειρατές οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Αυστραλίας; Tο επεισόδιο των πλοίων "Ηρακλής" & "Άλκηστις". 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτριος Κατηνιώτης

    O Δημήτριος Κατηνιώτης γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1978. Αποφοίτησε από τη Σ.Ν.Δ. το 2001. Υπηρέτησε στη Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ, στο ΠΠ ΤΟΞΟΤΗΣ ως Ύπαρχος, στις Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ και ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ ως Διευθυντής Ναυτιλίας. Διατέλεσε Επιτελής στο ΑΣ, Μ.Υ.FOB Aktion και Διευθυντής Υποστήριξης Εκπαίδευσης στο Κ.Ε ΠΑΛΑΣΚΑΣ. Απόφοιτος ΣΔΙΕΠΝ. Κατέχει Μεταπτυχιακό στην Ορθόδοξη Θεολογία. Είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ Στρατιωτικού Τουρισμού και Γεωπολιτικής.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Δύο υπερατλαντικοί εκπαιδευτικοί πλόες του Πολεμικού Ναυτικού  στην αρχή και το τέλος του 20ου αιώνα.
    Η συμμετοχή του καναδικού HMCS PRINCE HENRY στα ελληνικά δρώμενα τον Δεκέμβρη του 1944
    Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Σεπτέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« Αυγ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023