NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το ναυάγιο του Λευκού Πύργου

Άρης Μπιλάλης Άρης Μπιλάλης    
19 Ιανουαρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
748
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

του Άρη Μπιλάλη

Η φραγματοθέτιδα είναι ένα είδος βοηθητικού πολεμικού σκάφους που έχει ως κύρια αποστολή να ποντίσει και να διατηρήσει μεταλλικά πλέγματα στις προσβάσεις λιμένων, αγκυροβολίων ή στρατιωτικών περιοχών. Τα πλέγματα αυτά έχουν σκοπό να παρεμποδίσουν την διέλευση εχθρικών υποβρυχίων εντός της προστατευόμενης περιοχής. Η χρήση των εν λόγω φραγμάτων αναπτύχθηκε παράλληλα με την εξάπλωση της δράσης των υποβρυχίων αλλά σταδιακά κατέστη αναχρονιστική καθώς εξελίσσονταν οι ανθυποβρυχιακές τεχνολογίες.

Τον Ιούνιο του 1941 συστάθηκε στην κατεχόμενη Ελλάδα από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό ο Στολίσκος Φραγματοθέτιδων Νότου (Netzsperrflottille Süd), με σκοπό την πόντιση μεταλλικών διχτυών που θα εμπόδιζαν στα εχθρικά σκάφη να προσεγγίσουν τις προσβάσεις των πιο σημαντικών λιμενικών εγκαταστάσεων στην περιοχή του Αιγαίου. Οι Γερμανοί θέλησαν να ποντίσουν ανθυποβρυχιακά φράγματα έξω από τον Πειραιά, στην είσοδο της Σούδας, στο Κόλπο του Μούδρου, στη Λέρο και στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος. Η τοποθέτηση του μεταλλικού πλέγματος προστασίας έπρεπε να γίνει από εξειδικευμένα σκάφη που το γερμανικό Π.Ν. δεν διέθετε στη Μεσόγειο. Επομένως ήταν μονόδρομος η μετασκευή σκαφών που είχαν περιέλθει στην κατοχή των Γερμανών.

Το πρώτο σκάφος που μετασκευάστηκε σε πλοίο τοποθέτησης φραγμάτων ήταν το φορτηγό πλοίο VILLE DE TOULON (ναυπήγησης 1905/671 κ.ο.χ.). Το σκάφος είχε πληγεί κατά το βομβαρδισμό του Πειραιά στις 24 Απριλίου 1941 από τους Γερμανούς και ακινητοποιήθηκε με αποτέλεσμα να το καταλάβουν ως λεία πολέμου. Αφού μετασκευάστηκε ανέλαβε τα νέα του καθήκοντα τον Απριλίου 1942 ως NETZLEGER VII με παρωνύμιο PIRÄUS. Ακολούθησε το Φεβρουάριο του 1943 η μετασκευή τoυ ξύλινου πετρελαιοκίνητου ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ (1920/127 κ.ο.χ.) το οποίο οι Γερμανοί είχαν αρχικά χρησιμοποιήσει ως περιπολικό με διακριτικό 11 V 3. Η μετασκευή του σε φραγματοθέτιδα έλαβε χώρα στη Σαλαμίνα και εντάχθηκε επίσημα στη δύναμη του Στολίσκου στις 18 Ιουλίου 1943 ως NETZLEGER XII με παρωνύμιο SALAMIS.

Το 1943-44 μετασκευάστηκε στη Σαλαμίνα ένα σιδηρούν πετρελαιοκίνητο σκάφος σε φραγματοθέτιδα στην οποία δόθηκε το όνομα NETZLEGER XIV και το παρωνύμιο ARES. Οι γερμανικές πηγές δεν αναφέρουν κάτι περισσότερο για την προηγούμενη ταυτότητα του σκάφους, ούτε καν το πότε είχε ναυπηγηθεί. Το μόνο που καταγράφουν είναι ότι επρόκειτο για πρώην ελληνικό σκάφος, δηζελοκίνητο και ότι το 1943 μεταφέρθηκε από τη γερμανική εταιρία Mittelmeerrederei (η οποία διαχειριζόταν πλήθος πλοίων που είχαν καταλάβει οι Γερμανοί στη Μεσόγειο) στο γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό. Το σκάφος είχε ολική χωρητικότητα 152 κόρων, το μήκος του εκτιμάται ότι ήταν περίπου 30 μέτρα ενώ έφερε οπλισμό από ένα πυροβόλο των 8,84 εκ., ένα των 3,7 εκ. και έξι των 20 χιλ. Στις 11 Ιανουαρίου 1944 το υπό μετασκευή ARES επλήγη κατά τη διάρκεια του συμμαχικού βομβαρδισμού του Πειραιά και βυθίστηκε 1Στον ίδιο βομβαρδισμό βυθίστηκε και ένα ακόμη σκάφος που μετασκευαζόταν σε φραγματοθέτιδα, το NETZLEGER XVI (1899/813 κ.ο.χ.). Ήταν το πρώην φορτηγό ατμόπλοιο ΛΕΡΟΣ που είχε βυθιστεί στις 25 Μαΐου 1941 στο Ηράκλειο όταν επλήγη από γερμανικά αεροσκάφη. Οι Γερμανοί το είχαν ανελκύσει το 1943 και το είχαν μεταφέρει στον Πειραιά όπου βυθίστηκε πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες. Ανελκύστηκε εκ νέου και τελικά οι Γερμανοί το αυτοβύθισαν, ημιτελώς μετασκευασμένο, κατά την αποχώρηση τους τον Οκτώβριο του 1944. Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι αυτοβυθίστηκε στον Πειραιά και άλλες στη Θεσσαλονίκη όπου είχε μεταφερθεί ανελκύστηκε με τη συνδρομή του ναυαγοσωστικού ΕΙΡΗΝΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ και οι εργασίες μετασκευής συνεχίστηκαν.

Διαβάστε επίσης:  Σημαιοφόρος Μηχανικός Αλέξανδρος Διαμαντής: Από το εύδρομο «΄Ελλη» στο θωρηκτό «Αβέρωφ»
Το υπό ανέλκυση ARES δίπλα στο ΕΙΡΗΝΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ. Διακρίνεται η υπό ανακατασκευή πλώρη και η εκροή υδάτων από το κήτος του. (Peter Schenk)

Το ARES εντάχθηκε στη δύναμη του Στολίσκου Φραγματοθέτιδων Νότου τον Αύγουστο του 1944, δηλαδή πολύ αργά για να χρησιμεύσει στα προβλεπόμενα καθήκοντα του. Σύντομα ακολούθησε και αυτό την πορεία φυγής προς το βορά καταπλέοντας στη Θεσσαλονίκη. Κατά την υποχώρηση τους από τη Θεσσαλονίκη στις 30 Οκτωβρίου 1944 τα γερμανικά στρατεύματα ανατίναξαν τα NETZLEGER VII, NETZLEGER XII και NETZLEGER XIV, αφενός για να τα αχρηστεύσουν αφετέρου για να παρεμποδίσουν την πρόσβαση των συμμαχικών σκαφών στις αποβάθρες της. Το πλήρωμα του ARES το ανατίναξε πλησίον του Λευκού Πύργου και το σκάφος επικάθησε όρθιο στο βυθό σε απόσταση λίγων μέτρων από της προκυμαία.

Το μισοβυθισμένο ARES στη Θεσσαλονίκη το 1948. (The March of Time)

Η προηγούμενη ταυτότητα του ARES αποτελεί ένα γρίφο που δεν έχει απαντηθεί. Πιθανώς όμως να συνδέεται με ένα άλλο αναπάντητο ερώτημα που αφορά την τύχη ενός ελληνικού ακτοπλοϊκού φορτηγού που – ίσως καθόλου συμπωματικά – ονομαζόταν και αυτό ΆΡΗΣ.

Η ιστορία του AΡΗΣ ξεκινά στη Σκωτία το 1883 όταν ξεκίνησε η ναυπήγηση του στα ναυπηγεία J. McArthur & Co. στο Paisley κατόπιν παραγγελίας της East Coast Steamship Co. To ναυπηγείο που βρισκόταν στις όχθες του ποταμού White Cart είχε ξεκινήσει τη δράση του ένα χρόνο νωρίτερα και κυρίως απασχολήθηκε με την ναυπήγηση μικρών επιβατηγών ατμόπλοιων και παράκτιων φορτηγών. Η εταιρία East Coast S.S. Co. είχε συσταθεί το 1875 με τη συγχώνευση δυο προγενέστερων εταιριών που εξυπηρετούσαν την εμπορική γραμμή μεταξύ του Kings Lynn και του Hull στην ανατολική ακτή της Αγγλίας. Ο στόλος της ήταν νηολογημένος στο Lynn και τότε απαρτιζόταν από το 227 κ.ο.χ, ατμόπλοιο SEA NYMPH (ναυπήγησης 1878) και το 304 κ.ο.χ. EAST ANGLIAN (ναυπήγησης 1882). Το νέο πλοίο καθελκύσθηκε στις 18 Ιουλίου 1883 και ονομάστηκε CAM. Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά ήταν ολική χωρητικότητα 175 κόρων, καθαρή 93 και διαστάσεις 43,8 x 5,7 μέτρων. Ήταν μονέλικο και έφερε έναν λέβητα και μια δικύλινδρη ατμομηχανή 165 ονομαστικών ίππων που είχε κατασκευαστεί από τους J. Gilmour & Co. στη Γλασκώβη.

Αναφορά των Lloyds για το νεοναυπηγηθέν CAM.

To 1902 η East Coast S.S. παράλαβε ένα νεότευκτο ατμόπλοιο 249 κ.ο.χ. που ονομάστηκε FAIRY και έτσι απέσυρε το EAST ANGLIAN που αγοράστηκε από Έλληνες και μετονομάστηκε ΣΑΜΗ. Το 1905 η εταιρία παρήγγειλε ένα ακόμη σκάφος, το 246 κ.ο.χ. SEA NYMPH, οπότε προχώρησε στην πώληση τόσο του παλαιότερου συνονόματου ατμόπλοιου το οποίο πουλήθηκε σε Έλληνες ιδιοκτήτες ως Σ. ΡΑΪΣΣΗΣ, όσο και του CAM που αποκτήθηκε τον Μάιο του 1905 από τους W. & F. Aiston και μετανηολογήθηκε στο Scarborough της Αγγλίας όπου καταγράφηκε ως σιδηρούν ατμόπλοιο με τρία ιστία και ιπποδύναμη 30 ίππων.

Την Πρωταπριλιά του 1914 το CAM πουλήθηκε στην ρωσική εταιρεία Lovisa Wesijarvi Jarnvags Ab και μετονομάστηκε LOVISA VESIJÄRVI ΙΙ. Οι νέοι του ιδιοκτήτες διέθεταν μια ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρία στο έδαφος της ρωσικής τότε Φινλανδίας. Τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχαν αποκτήσει ένα ατμόπλοιο (ναυπήγησης 1895/140 κ.ο.χ.) που μετονομάστηκε αρχικά σε LOVISA VЕSIJÄRVI και μετά την έλευση του νέου πλοίου σε LOVISA VESIJÄRVI Ι. Τα δυο πλοία ταξίδευαν από το Ελσίνκι στο Valkom πλησίον της Lovisa όπου κατέληγε και η σιδηροδρομική γραμμή της εταιρίας τους, και από εκεί στο Τάλλιν της ρωσικής επίσης Εσθονίας.

Διαβάστε επίσης:  Tο υποβρύχιο "Γλαύκος" στην κόλαση της Μάλτας.
Δελτίο της εταιρείας Lovisa Wesijarvi, στα Σουηδικά μιας και αυτή ήταν η κύρια γλώσσα των κατοίκων στη Lovisa.

Όταν η Φινλανδία ανεξαρτοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 1917 τα δυο πλοία ύψωσαν την σημαία της μετονομαζόμενα το Ι σε BONA και το ΙΙ σε BOTNIA. Τρία χρόνια αργότερα και τα δυο τέθηκαν σε πώληση και περιήλθαν αμφότερα σε Έλληνες ιδιοκτήτες 2To BONA αποκτήθηκε από τον Ι. Χανδρή αλλά βυθίστηκε στις 5.9.1920 στις ακτές του Devon BOTNIA αποκτήθηκε από τους Ανδρέα Ρωσσώνη & Σία και νηολογήθηκε στο νηολόγιο Πειραιά με α/α 420 ως ΙΩΑΝΝΗΣ. Η ύψωση της ελληνικής σημαίας στο σκάφος, σήμανε ότι και τα τρία πλοία που άλλοτε απάρτιζαν το στόλο της East Coast S.S. Co. είχαν παραδόξως βρεθεί σε ελληνικά χέρια 3Ωστόσο το ΣΑΜΗ είχε ήδη απολεσθεί καθώς κατασχέθηκε από την Τουρκία κατά την έναρξη του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου και ουδέποτε επεστράφη, χωρίς να γίνει γνωστό και το τι απέγινε. Το δε Σ. ΡΑΪΣΣΗΣ ταξίδεψε για δεκαετίες στην ακτοπλοΐα για να βυθιστεί τελικά στις 15 Σεπτεμβρίου 1956, ως ΕΙΡΗΝΗ, όταν παρουσιάστηκε μετατόπιση φορτίου εξαιτίας κυματισμού ενώ έπλεε Ν.Δ. της ΚρήτηςΚατά την νηολόγηση του ΙΩΑΝΝΗΣ, στις 25 Αυγούστου 1920, καταγράφηκε ως φορτηγό ατμόπλοιο 256 κ.ο.χ., διαστάσεων 45,85 x 6,08 μέτρων4Οι καταμετρήσεις των πλοίων στα ελληνικά νηολόγια της εποχής εκείνης παρουσιάζουν συχνά διαφορές από τις πραγματικές 1922 το πλοίο αγοράστηκε από τον Νικ. Χατζηπατέρα και ένα χρόνο αργότερα πουλήθηκε στον Αθ. Γαλέο & Σία. Το 1925 περιήλθε στην Ανώνυμη Δασική Εταιρεία και το 1927 στους Πρ. Μαγδαλήνη & Σία.

Τον Σεπτέμβριο του 1936 το σκάφος μετονομάστηκε ΑΡΗΣ και μετανηολογήθηκε στη Σύρο (α/α 292), καταγραφόμενο πλέον ως δηζελοκίνητο αφού η ατμομηχανή και ο λέβητας του είχαν αντικατασταθεί από έναν εξακύλινδρο βενζινοκινητήρα κατασκευής Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (MAN) με ονομαστική ιπποδύναμη 61 ίππων. Τα «βενζινόπλοια» – όπως αναφέρονταν τότε τα δηζελοκίνητα σκάφη – είχαν κάνει την εμφάνιση τους στο Αιγαίο με το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σύντομα έγιναν αντιληπτά τα πλεονεκτήματα των πετρελαιομηχανών τους έναντι των ατμομηχανών, όπως ο μεγαλύτερος αποθηκευτικός χώρος και η ανάγκη λιγότερου πληρώματος. Έτσι, κατά τη δεκαετία του τριάντα πραγματοποιούνται αρκετές μετατροπές ατμόπλοιων σε δηζελοκίνητα από Έλληνες τεχνίτες. Μια από αυτές ήταν και του ΑΡΗΣ που πλέον βρισκόταν υπό την ιδιοκτησία των Κιαπέκου & Κυριακού.

Η έναρξη του έλληνο-ιταλικού πολέμου οδήγησε στις 29 Οκτωβρίου 1940 στην επίταξη και του ΑΡΗΣ από την Διεύθυνση Θαλάσσιων Κρατικών Μεταφορών. Το σκάφος διατέθηκε στην Ναυτική Διοίκηση Θερμαϊκού χαρακτηριζόμενο ως περιπολικό εξοπλισμένο με βόμβες βυθού και πυροβόλα. Με πλοίαρχο τον Ι. Αγγελή, το ΑΡΗΣ περιπολούσε μεταξύ των φωτοσημαντήρων Βαρδάρη και Βεσπασιανού για την ανθυποβρυχιακή προστασία του κόλπου της Θεσσαλονίκης. Όταν η χώρα δέχθηκε την επίθεση των Γερμανών ενεργοποιήθηκε το σχέδιο εκκένωσης του Ναυτικού Οχυρού Μεγάλου Εμβόλου στο οποίο διοικητής ήταν ο Πλωτάρχης Ιωάννης Τούμπας. Για την εκκένωση του οχυρού διατέθηκαν από την Διοίκηση τα επίτακτα επιβατηγά ΚΑΛΑΜΑΡΑ και ΑΛΕΚΟΣ καθώς και το ΑΡΗΣ. Τα δυο πρώτα κατέπλευσαν στην Νέα Μηχανιώνα ενώ τοΑΡΗΣ στο Καραμπουρνού όπου υπήρχε μια ξύλινη αποβάθρα. Έμφορτα με το προσωπικό των οχυρών, με πυροβόλα, μηχανήματα και άλλο φορητό εξοπλισμό αναχώρησαν το απόγευμα της 8ης Απριλίου 1941 και στις 19.30 της επομένης κατέπλευσαν στην Αιδηψό όπου ενώθηκαν με τα υπόλοιπα πλοία της Διοίκησης Θερμαϊκού. Το βράδυ της 10ης Απριλίου τα πλοία συνέχισαν τον πλου τους προς τη Χαλκίδα όπου αποβίβασαν το προσωπικό και το υλικό που μετέφεραν. Το ΑΛΕΚΟΣ, το ΚΑΛΑΜΑΡΑ και το ΑΡΗΣ αφέθηκαν στην δικαιοδοσία της Ναυτικής Διοίκησης Χαλκίδας. Τα δυο πρώτα κατάφεραν να διαφύγουν και να φθάσουν στο Σουέζ, όμως το ΑΡΗΣ παρέμεινε στον Ευβοϊκό.

Διαβάστε επίσης:  O Kωνσταντίνος Κανάρης και τα ναυτικά γεγονότα του Αυγούστου 1824, μέσα από τα κείμενα του πυρπολητή Κωνσταντή Νικόδημου.

Στις 24 Απριλίου το ΑΡΗΣ έγινε στόχος της γερμανικής αεροπορίας ενώ βρισκόταν στο Αλιβέρι, επλήγη και βυθίστηκε. Ακολούθως το σκάφος χαρακτηρίστηκε από τους κατακτητές ως λεία πολέμου, ανελκύστηκε και τον Οκτώβριο του 1941 αναφέρεται ήδη ως υπό επισκευή. Ακολούθως δεν υπάρχει καμία άλλη αναφορά για την τύχη του, ούτε στην ελληνική, ούτε στη διεθνή βιβλιογραφία. Ωστόσο, στο νηολόγιο της Σύρου καταχωρήθηκε τον Ιούλιο του 1947 η διαγραφή του με αιτία: “Διεγράφη ως παραληφθέν εκ των Γερμανών κατά την αποχώρησίν των και αγνοείται έκτοτε η τύχη του”. Με βάση αυτή την καταχώρηση προκύπτει ότι το ΑΡΗΣ υπήρχε στο τέλος του πολέμου, οπότε προκύπτει και το ερώτημα του τι ρόλο είχε διαδραματίσει κατά την Κατοχή.

Η απάντηση ίσως βρίσκεται στις μηχανές πετρελαίου του πλοίου. Ο ελληνικός στόλος ακτοπλοϊκών φορτηγών αποτελείτο κυρίως από ξύλινα ιστιοφόρα μετά πετρελαιομηχανής, αρκετά μικρά ατμόπλοια αλλά από λιγοστά δηζελοκίνητα σιδηρά σκάφη. Από αυτά τα «δηζελόπλοια» ελάχιστα διέφυγαν της ολοκληρωτικής καταστροφής κατά τις γερμανικές αεροπορικές επιδρομές τον Απρίλη του 1941. Και από όσα διέφυγαν το μόνο για το οποίο δεν έχει καταγραφεί η τύχη του είναι το ΑΡΗΣ. Δεδομένου ότι το NETZLEGER XII  καταγράφηκε ως «πρώην ελληνικό μότορσιπ», γεννάται το ερώτημα: μήπως δεν ήταν τυχαίο το παρωνύμιο ARES που έδωσαν οι Γερμανοί στο NETZLEGER XII; Οι διαστάσεις του ARES δεν είναι καταγεγραμμένες, ωστόσο δεν φαίνεται να απέχουν πολύ από αυτές του ΑΡΗΣ, ενώ τα ναυπηγικά στοιχεία που είναι ορατά από το αρχικό κύτος του δεν φαίνεται να απέχουν από αυτά των πλοίων της εποχής που ναυπηγήθηκε το ΑΡΗΣ.

Μια ισχυρή πιθανότητα είναι ότι το ΑΡΗΣ μετά την επισκευή του από τους Γερμανούς, να εντάχθηκε όπως όλα τα κυριευμένα εμπορικά πλοία υπό τον έλεγχο της Mittelmeerrederei, για να περιέλθει το 1943 στο γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό που το μετασκεύασε σε φραγματοθέτιδα κάνοντας με το παρωνύμιο ARES μια αναφορά στην προηγούμενη ταυτότητα του. Η επιβεβαίωση της θεωρίας αυτής με περαιτέρω στοιχεία θα μπορούσε να απαντήσει τόσο το γρίφος της προέλευσης του ARES, όσο και αυτόν του τι απέγινε το ΑΡΗΣ. Εάν ευσταθεί θα είναι ενδιαφέρον ότι το ΑΡΗΣ που συνδέθηκε με την προάσπιση του Θερμαϊκού τελικά κατέληξε μισοβυθισμένο στην σκιά του Λευκού Πύργου

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  • Groener Erich – Jung D. – Maass M., The German Warships 1815-1954, Βόννη, 1993.
  • Μελισσηνός Ιωάννης, Το Ναυτικό στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – Η συνολική προσφορά της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας 1940-1945, τόμος Α΄ κ Β΄, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα, 1995.
  • Τούμπας Ιωάννης, Εχθρός εν όψει, Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, Πειραιάς, 2008.
  • Hahn Guenther, Deutsche Netzleger, Marine Arsenal, Band 37, 1996
  • Μπιλάλης Άρης, Γερμανικές φραγματοθέτιδες στο Αιγαίο, Ναυτική Ελλάς, Οκτώβριος 2018.
  • Γερμανικά ημερολόγια πολέμου
  • Νηολόγιο Πειραιώς
  • Νηολόγιο Σύρου (έρευνα Γ. Φουστάνου)
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΕμπορική ΝαυτιλίαΜπιλάληςΝαυτική Ιστορίαφραγματοθέτιδες
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το ανεκτίμητο ναυάγιο των Αντικυθήρων

Επόμενο Άρθρο

Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Μια άγνωστη "ορεινή" νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Θυμόμαστε τους ναυτικούς του Άουσβιτς.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άρης Μπιλάλης

    Ο Αριστομένης Μπιλάλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Το 1997 αποφοίτησε από το Αμερικάνικο Κολλέγιο της Ελλάδος με πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Υπηρέτησε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό το 1997-99 και έκτοτε εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα. Ασχολείται συστηματικά με την έρευνα της ναυτικής ιστορίας και είναι ένας εκ των συγγραφέων των βιβλίων "Ναυάγια στον Ελληνικό βυθό - Κατάδυση στην Ιστορία τους" (2015), "Ναυάγια στις Ακτογραμμές της Άνδρου" (2016) και "Ανελκύοντας την Ιστορία: Η εποποιία της ανέλκυσης ναυαγίων στη μεταπολεμική Ελλάδα" (2017) ενώ συνεργάστηκε και στην έκδοση του λευκώματος "Αρόδο: λιμάνια, πορθμεία και βαρκάρηδες της Άνδρου" (2011). Έχει γράψει σειρά άρθρων στα ναυτιλιακά περιοδικά "Ναυτική Επιθεώρηση", "Ναυτική Ελλάς", "Εφοπλιστής", Okrety Wojenne" (Πολωνίας), "Marine-Nachrichtenblatt" (Γερμανίας) και ανήκει στην ομάδα διοίκησης του ιστότοπου nautilia.gr ως αρμόδιος για τα ιστορικά θέματα. 

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»
    Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.
    Μ/S ΠΑΝΑΓΙΑ – Φωτιά και σίδερο στη ράδα του Περάματος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023