NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

Αδριανός Πούλος Αδριανός Πούλος    
22 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
255
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Αδριανός Πούλος

Η σπογγαλιεία ήταν γνωστή από την αρχαιότητα και ποτέ δεν έπαψε να εξασκείται από τους κατοίκους των νησιών κυρίως του Αιγαίου. Στα μέσα του 19ου αιώνα αναπτύσσεται αξιόλογος σπογγαλιευτικός στόλος στα Δωδεκάνησα, στα νησιά Κάλυμνος, Σύμη, Καστελόριζο, Χάλκη, Λέρος, Πάτμος, Αστυπάλαια, στη Μικρά Ασία, στην Ύδρα, την Ερμιόνη, τις Σπέτσες, το Κρανίδι, την Αίγινα, τον Πειραιά και επίσης στο Τρικέρι, στη Χαλκίδα, στον Ωρωπό, στην Πάρο και στο νησί Κούταλη της Θάλασσας του Μαρμαρά.

Εάν ρωτήσουμε όμως σήμερα έναν κάτοικο που δεν έχει καταγωγή από περιοχές ή γνώσεις σχετικές με την σπογγαλιεία, ποια περιοχή θεωρεί συνδεδεμένη με την συγκεκριμένη δραστηριότητα το πιο πιθανόν είναι ότι θα αναφέρει την Κάλυμνο και ίσως την Σύμη. Είναι απίθανο να αναφέρει περιοχές όπως η Ύδρα, οι Σπέτσες ή η Αίγινα και ακόμη περισσότερο επισκεπτόμενος κάποια από τα νησιά αυτά πιθανόν να μην  βρει στοιχεία (π.χ που να τον ενημερώνουν ότι στις αρχές του προηγούμενου αιώνα η σπογγαλιεία αποτελούσε γι’ αυτά ένα σημαντικό οικονομικό πόρο)

Εξέλιξη της σπογγαλιείας

Παρά το γεγονός ότι η σπογγαλιεία ήταν δραστηριότητα γνωστή από τους αρχαίους χρόνους  δεν υπάρχουν αναφορές για τις τεχνικές που χρησιμοποιούντο. Το πόσο γνωστή δραστηριό- τητα ήταν μας το μαρτυρά ο μύθος του Γλαύκου του ημίθεου που μπορούσε να παραμένει ώρες κάτω από την θάλασσα. Το ότι την πρώτη του γυναίκα την έλεγαν Σύμη και την δεύτερη Ύδνα (κόρη άλλου ξακουστού δύτη) που λόγω της ομορφιάς της ονομαζόταν Κάλυδνος – το αρχαίο όνομα της Καλύμνου ίσως θεωρηθεί σύμπτωση.

Από τοιχογραφίες και αναπαραστάσεις σε αγγεία ήδη από τους Μινωικούς και Μυκηναϊκούς χρόνους οι γνωστοί μέθοδοι σπογγαλιείας ήταν με τη χρήση καμακιού ή η λεγόμενη «ρεβέρα» από τη γαλλική λέξη riviere δηλ. ο πλους πλησίον των ακτών και η κατάδυση σε μικρά βάθη.

Η Μεσόγειος και μάλιστα η ανατολική της λεκάνη ήταν η περιοχή που τροφοδοτούσε κατ΄εξοχήν τις Ευρωπαϊκές αγορές. Αρίστης ποιότητος σπόγγοι στο Αιγαίο υπήρχαν στις Σποράδες, από Σκύρο και Αγ. Ευστράτιο μέχρι Σαμοθράκη και Τένεδο. Επίσης σε μετρίου βάθους βυθούς των διαύλων του Ευβοϊκού και των Θεσσαλικών Σποράδων, που αλιεύοντο κυρίως από Τρικκεριώτες. Άριστα είδη σπόγγων υπήρχαν και στο Κρητικό και Καρπάθιο πέλαγος όπως και στα υπόλοιπα Δωδεκάνησα και στις μικρασιατικές κολπώσεις του Αιγαίου πελάγους. Αν και τα καλύτερα είδη ανευρίσκοντο κυρίως σε βραχώδεις βυθούς («ριζάδικα»), σπόγγοι υπήρχαν και σε φυκώδεις βυθούς σε κανονικά μεγέθη, αλλά με μεγαλύτερες τρύπες και ασθενέστερη υφή και αλιευομένων κυρίως με καμάκι και μάλιστα από κρανιδιώτικα και σπετσιώτικα σπογγαλιευτικά (καμακατζίδικα).

΄Αφθαστοι όμως σε σχήμα, αντοχή και απαλότητα ως προς την υφή ήταν οι σπόγγοι που αλιεύοντο στα παράλια της Συρίας και οι οποίοι απολάμβαναν τις καλύτερες τιμές στην αγορά, μετά τους οποίους έρχονταν σε ποιότητα οι σπόγγοι της Βορείου Αφρικής. Έτσι παρά τις κακουχίες του διάπλου και της παραμονής, σπογγαλιείς της Ύδρας, της Αίγινας και της Καλύμνου κατευθυνόντουσαν μαζικά  στις περιοχές αυτές δεδομένου ότι είχαν εξασφαλισμένη πλούσια συγκομιδή και επωφελή πώληση. Οι υπάρχοντες μάλιστα σπογγεμπορικοί οίκοι στην Αίγινα δεν εξέταζαν τόσο την τιμή αγοράς του προϊόντος, όσο την ποιότητα αυτού.

Το υδραίικο σφουγγαράδικο "Νικηφόρος" του Καλογιάννη στην Αλεξάνδρεια

Στην περιοχή των Δαλματικών ακτών και της Αδριατικής αρχικά δεν υπήρχαν οι ποσότητες που θα περίμενε κάποιος λόγω της έκτασης των ακτών και της ποιότητος του βυθού. Από την στιγμή όμως που η τότε Αυστριακή αυτοκρατορία μοίρασε την περιοχή σε σπογγαλιευτικές ζώνες, επιτρέποντας την εκ περιτροπής αλιεία, επέβαλε δε την κατάσχεση των σπόγγων, εφ΄όσον είχαν μέγεθος μικρότερο του επιτρεπομένου, με παράλληλη αυστηρή τιμωρία τόσο των αλιέων όσο και των εμπόρων, οι ανωτέρω περιοχές γέμισαν με σπόγγους όχι όμως αντίστοιχης ποιότητος με του Αιγαίου. Σπόγγοι στην περιοχή των Ισπανικών ακτών, παρότι κατωτέρας ποιότητος κάλυπταν αποκλειστικά της ανάγκες της Ισπανίας. Φυσικά σπόγγοι διαφόρων ποιοτήτων υπήρχαν και σε άλλες μακρινές περιοχές λόγω όμως του μεταφορικού κόστους δεν ήταν εμπορεύσιμοι.

Μόνον οι σπόγγοι των νοτιανατολικών παραλίων των ΗΠΑ, χάρις στην εγγύτητα των τόπων αλιείας με τους τόπους των μεταφορών, αλλά και χάρις στην υπάρχουσα ποσότητα και στην εύκολη αλιεία μπόρεσαν από το 1903 να ανταγωνισθούν τους σπόγγους της Μεσογείου παρά την χαμηλή ποιότητά τους. Όπως αναφέρει ο Αντιναύαρχος (εα) Σ.Ε ΛΥΚΟΥΔΗΣ ΠΝ, η προσοχή των Ελλήνων σπογγαλιέων προς τις Αμερικανικές θάλασσες χρονολογείται από το 1902 όταν ο αρχιναυπηγός του Βασιλικού Ισπανικού Ναυτικού Don Jose Castellote y Pinaso απετάνθη εις αυτόν διά του Ναυάρχου Θερβέρα προκειμένου να του υποδείξει ικανούς δύτες για την αλιεία σπόγγων εις τις Βαλεαρίδες. Πράγματι οι υποδειχθέντες Αιγινήτες και Υδραίοι σπογγαλιείς αφού μετέβησαν επί τόπου και βρήκαν αρίστης ποιότητος μεν σπόγγους, αλλά σε ελάχιστη ποσότητα πληροφορήθηκαν από Κουβανούς συνεργάτες τους ότι εις την Φλόριδα και την χερσόνησο Γιουκατάν υπήρχε μεγάλη ποσότητα σπόγγων. Όμως ελάχιστο επιχειρηματικό ενδιαφέρον είχαν δείξει οι Αμερικανοί ίσως λόγω της έλλειψης ικανών δυτών. Αφού έληξε μετά εξάμηνο η σύμβασή τους τρείς Αιγινήτες δύτες  μετέβησαν στην Φλόριδα και αφού διαπίστωσαν το εύκολο κέρδος έγραψαν και σε άλλους Αγινήτες. Αυτή την φορά όμως τους συνόδευσε ο Ελληνοβρετανός Γ Μπράουν, ο οποίος ως διευθυντής του ευρισκομένου στην Αίγινα σπογγεμπορικού οίκου Creswell Brown and Co, ήθελε να σχηματίσει ιδίαν αντίληψη. Έκτοτε πολλοί δύτες μετακινήθηκαν εκεί «σαγηνευθέντες από το μεγάλο κέρδος και την ευχερή και μετ’ ανέσεως αλιείαν». Μάλιστα σε Έλληνες σπογγαλιείς ανήκει η «τιμή» της πρώτης (1903-1904) εισαγωγής σκαφάνδρου ως σπογγαλιευτικού μέσου στις μακρινές εκείνες θάλασσες, όπου μέχρι τότε η αλιεία γινόταν με καμάκι ή με καταδύσεις.

Διαβάστε επίσης:  Το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου στο "Αβέρωφ".

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΠΟΓΓΑΛΙΕΙΑΣ

Υπήρχαν διάφορες μέθοδοι σπογγαλιείας που εφαρμόστηκαν σε όλο το χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτές διαχωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:

  • Η πρώτη δεν περιλαμβάνει κανένα είδος κατάδυσης και γίνεται από το σκάφος, όπως είναι η καγκάβα και το καμάκι.
  • Η δεύτερη περιλαμβάνει αρχικά ελεύθερες καταδύσεις (με άπνοια), ενώ στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε το “σκάφανδρο”, η μέθοδος “Φερνέζ” και τέλος ο “ναργιλές”. Ας δούμε κάποιες από αυτές.

Η Καγκάβα

Η Καγκάβα αποτελεί μία από τις παλαιότερες μεθόδους σπογγαλιείας γνωστή και από τους αρχαίους χρόνους όπου αναφέρεται σαν γαγγάμη. Είναι ένα συρόμενο εργαλείο που αποτελείτο από ένα πλαίσιο του οποίου η μία του πλευρά ήταν ένας μεταλλικός σωλήνας διαμέτρου 5-7 εκ. και οι υπόλοιπες πλευρές ξύλινες.

Το πλαίσιο αυτό κρεμόταν από το σκάφος με τη βοήθεια σχοινιών και αλυσίδων και συρόταν επάνω στην επιφάνεια του βυθού. Η μεταλλική πλευρά, που ήταν από το κάτω μέρος, λόγω του βάρους της, παρέσυρε ξεριζώνοντας ότι υπήρχε μπροστά της. Τα ξεριζωμένα σφουγγάρια μαζί με πέτρες, φύκια και ότι άλλο παρέσυρε ο σωλήνας της καγκάβας περνούσαν μέσα από το πλαίσιο και μαζεύονταν σε ένα δικτυωτό σάκο που υπήρχε στο πίσω μέρος του πλαισίου.

Όταν γέμιζε ο σάκος, τον ανέσυραν στο σκάφος, τον άδειαζαν στο κατάστρωμα και διάλεγαν τα σφουγγάρια που είχαν παγιδευτεί μέσα. Το πλαίσιο με το σιδερένιο σωλήνα είχε συνήθως φάρδος 5-6.5 και ύψος 0.4-0.6 μέτρα, ενώ ο δικτυωτός σάκος μπορούσε να έχει μέχρι και 6 μέτρα μήκος. Η καγκάβα μπορούσε να δουλευτεί μόνο σε ομαλούς βυθούς, κυρίως αμμώδεις, σε βάθη έως 150 μ. και καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου. 

Το καμάκι

Ο αριθμός των σφουγγαριών που μπορούσαν να μαζευτούν με καμάκι ήταν περιορισμένος, αλλά η μέθοδος αυτή δεν  απαιτούσε ιδιαίτερο εξοπλισμό ή μεγάλο σκάφος και έτσι μπορούσαν να την εξασκήσουν οι φτωχοί ψαράδες σαν δική τους ανεξάρτητη δουλειά. Τα εργαλεία ήταν ένα καμάκι με προεκτάσεις  (μπορούσε να φτάσει μέχρι και 20 μέτρα) και το γυαλί ή γυάλα, δηλαδή ένας μεταλλικός κύλινδρος με γυαλί στον πυθμένα του. Το μάζεμα των σφουγγαριών με καμάκι και γυαλί γίνονταν συνήθως από ένα ιδιαίτερο τύπο βάρκας που ονομαζόταν γυαλάδικη ή γυάλα. Οι βάρκες αυτές δεν ξεπερνούσαν τα 7 μέτρα και είχαν πάντα άβακα ή «καθρέφτη» στην πρύμνη.

Οι πιο φημισμένες βάρκες ήταν οι υδραίικοι βαρκαλάδες και ονομάζονταν έτσι γιατί κατασκευάζονταν στην Ύδρα. Ήταν φαρδιές με την πρύμνη πιο ψηλά από την πλώρη και με το πλωριό ποδόσταμα ίσιο και σχεδόν κατακόρυφο. Οι υδραίικοι βαρκαλάδες ήταν ελαφρείς, φτιαγμένοι έτσι ώστε να μεταφέρονται χωρίς δυσκολία στην παραλία και να φορτώνονται με ευκολία πάνω σε μεγαλύτερα σκάφη.

Ελεύθερες καταδύσεις

Οι πιο φημισμένοι σπογγαλιείς του Αιγαίου είναι αναμφίβολα αυτοί που αναφέρονται συνήθως ως «γυμνοί δύτες». Είναι οι πρώτοι δύτες ελεύθερης κατάδυσης πριν από την εμφάνιση του σκάφανδρου ή άλλου καταδυτικού μηχανισμού. Οι «δύτες» εξασκούνταν από πολύ μικρή ηλικία, και ενήλικες πια, μπορούσαν να φθάνουν σε πολύ μεγάλα βάθη χωρίς αναπνευστική βοήθεια. Αναφέρονται ελεύθερες καταδύσεις σε απίστευτα βάθη 60 και 70 μέτρων με συνολικό χρόνο κατάδυσης που προσέγγιζε τα τρία λεπτά. Οι επιδόσεις αυτές είχαν θεωρηθεί υπερβάσεις των φυσικών ικανοτήτων του ανθρώπου και είχαν προσελκύσει το ενδιαφέρον των ερευνητών της φυσιολογίας, ήδη από τον περασμένο αιώνα. Οι πιο φημισμένοι «γυμνοί δύτες» ήταν οι Δωδεκανήσιοι και κυρίως οι Συμιακοί και οι Καλύμνιοι. Η φήμη τους ήταν τόσο μεγάλη που συχνά τους καλούσαν Έλληνες ή ξένοι ιδιοκτήτες ναυαγισμένων πλοίων, για να καταδυθούν και να ανασύρουν πολύτιμα αντικείμενα από τα ναυάγια.

Διαβάστε επίσης:  Λευκά θαλάσσια βουνά. Mια απίστευτη περιπέτεια στo Αιγαίο τον 17ο αιώνα

Η ΣΠΟΓΓΑΛΙΕΙΑ ΣΤΗΝ ΥΔΡΑ

Είναι γνωστό ότι με την ίδρυση του Νέου Ελληνικού κράτους η Ύδρα σταδιακά έχασε τα πρωτεία ως ναυτιλιακού κέντρου. Μαζί με άλλες αιτίες, βασικό ρόλο έπαιξε η αδυναμία των Υδραίων να προσαρμοστούν στις εξελίξεις στη ναυσιπλοϊα. Ο ατμός αρχίζει να καθίσταται κινητήριος δύναμη των πλοίων αντικαθιστώντας τα ιστία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας έκρυθμης κατάστασης στο νησί που φέρνει σε απόγνωση τους Υδραίους και οι οποίοι αρνούμενοι στην πλειονότητά τους να ακολουθήσουν τα νεωτεριστικά ναυτικά προστάγματα των καιρών, αρχίζουν να εγκαταλείπουν την πατρική γη αναζητώντας καλύτερη τύχη στην Πρωτεύουσα.   

  Σαν από μηχανής θεός για την οικονομική ανάκαμψη του νησιού εμφανίζεται λίγο πριν τα τέλη του 19ου αιώνα η σπογγαλιεία και η ενασχόληση των κατοίκων με αυτήν έδωσε μία προσωρινή οικονομική ανάσα στην Ύδρα χωρίς όμως τελικά να ανακόψει πλήρως την σχεδόν ομαδική τους εσωτερική μετανάστευση. Η Αθήνα και κυρίως ο Πειραιάς (περιοχή Αγ. Νείλου – Υδραίϊκα) γίνονται η νέα τους πατρίδα.

Όσον αφορά την σπογγαλιεία ουσιαστικά εννοούμε κυρίως την δια σκαφάνδρων επιτελουμένη. Στα μέσα του 19ου αιώνα η αυξημένη ζήτηση των σπόγγων για διάφορες χρήσεις στη βιομηχανοποιημένη πλέον Ευρώπη, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη παραγωγή λόγω ευρύτερης χρήσης του σκάφανδρου στην αλίευση του προκάλεσαν μια πραγματική επανάσταση. Πολλά νησιά μεταξύ των οποίων και η Ύδρα γνωρίζουν μια “χρυσή” περίοδο καθώς η παραγωγή επεξεργασία και εμπορία του σφουγγαριού ανάγεται σε βιομηχανία με μεγάλο αριθμό απασχολούμενων εργατών , τεχνιτών και εμπόρων του είδους. Εμφανίζονται λοιπόν εμπορικοί οίκοι όπως των Δ(Β)ερβενιώτη, Νευρούζου, Τσιγκάρη, Καλογιάνη και Θεριακόπουλου.  Ο Πάνος Βερβενιώτης χρηματοδοτούσε σπογγαλιευτικά Υδραίων που είχαν μεν τα μέσα και τις γνώσεις αλλά δεν διέθεταν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Όπως λοιπόν μας πληροφορεί ο Χρήστος Χριστοδούλου στη «Φωνή της Ύδρας» οι Γιάννης Βερβενιώτης, Γιάννης Βολιώτης, Κυριάκος Γκρούαζας, Γιάννης Ζουρντός, Κόκκινος Αλέξ., Μάτσης Σάββας  κ.α δούλεψαν με την οικονομική βοήθεια του Βερβενιώτη. Από την άλλη Υδραίοι επένδυαν τα χρήματά τους σε σπογγαλιευτικές επιχειρήσεις όπως του Νικόλαου Καλογιάννη. Μαθαίνουμε λοιπόν ότι οι Ζαχαρίας Καλάς, Γιάννης Καλαφάτης, ο Γεώργιος Βανός, ο Χείλαρης, ο Σπύρος Τριανταφύλλου κ.α., ξεκίναγαν τα Καλογιανναίικα με καπεταναίους τους: Βούλγαρη (Σάμπος), Ζωγκό (Μπίλης), Γεώργιο Καλαφάτη (χειρούργος), Γεώργιο Ο. Καλοκώστα, Λάζαρο Καραντώνη κ.α. Βέβαια υπάρχουν και εκείνοι που έχουν την δυνατότητα να χρηματοδοτούν τα δικά τους πλοία όπως οι Σταμάτης Βέτιμης, Αντώνης Κοτομάτης, Μήτσος Μαυραγάνης (μόνο χειμωνιάτικο), Πέτρος Μακρυγιάννης, ο Κρανιδιώτης από τα Καμίνια κ.α.

Τηλεγράφημα του 1903 οικονομικού χαρακτήρα με το οποίο ο παραλήπτης (ο Υδραίος επιχειρηματίας και χρηματοδότης σπογγαλιευτικών, Βερβενιώτης) ενημερώνεται από τον αποστολέα για θέματα που σχετίζονται με την επιχείρηση αλιείας σφουγγαριών στη Λιβύη. «Δασκαλάκης Κρητικός ήλθεν. Ζώτος επήρεν τέσσαρας δύτας βιαίως. Ζητούν οδηγίες. Μηχανές άφησεν Βιγκάζη». Πηγη: Διαδίκτυο

Από τον Φεβρουάριο ξεκινούν οι προετοιμασίες που χαρακτηρίζουν την ζωή στη Αίγινα και την Ύδρα. Οι σπογγεμπορικοί οίκοι «τραβούν συνάλλαγμα» από τους εν Ευρώπη ανταποκριτές τους και σε βάρος του εμπορεύματος που ήδη έχουν και το μετατρέπουν σε δραχμές. Αν είναι οι ίδιοι «ξεκινητές» εφοδιάζουν τα σφουγγαράδικά με τρόφιμα και εφόδια, χορηγούν δε στους πλοιάρχους και τα πληρώματα προκαταβολές τα «πλοιάτικα». Αν δεν είναι οι ίδιοι «ξεκινητές» παρέχουν ναυτοδάνεια ή και δάνεια σε βάρος του προϊόντος που θα συλλεχθεί δια την αγορά του οποίου προτιμώνται προνομιακά με ίσους όρους. Όσον αφορά την διατροφή στα σφουγγαράδικα ήταν πολύ λιτή. Γαλέτες, βρεγμένες με λάδι, λίγες ελιές ή μερικές σαρδέλες ήταν το μεσημεριανό φαγητό των σφουγγαράδων. Οι δύτες όμως αντίθετα από τους σφουγγαράδες δεν έβαζαν μπουκιά στο στόμα τους όλοι μέρα λόγω της σχολαστικής δουλειάς που είχαν να κάνουν. Αργά το σούρουπο μόλις τελείωναν τη δουλειά τους ερχόταν η στιγμή που όλοι γεύονταν το μαγειρεμένο φαγητό που αποτελείτο από λίγα όσπρια, ρύζι, ψάρια και μπουκιές από κρέας “καβουρμά ” (μπουκιές καβουρδισμένες και χωμένες σε λίπος) ανακατεμένο με ζυμαρικά και μπόλικη σάλτσα μπελτέ. Κατά την προετοιμασία λοιπόν πολλές επιχειρήσεις δούλευαν μέχρι την τελευταία στιγμή. Οι φούρνοι για την παρασκευή της γαλέτας, τα χασάπικα για την παρασκευή του καβουρμά, καθώς και μηχανουργεία και φαναρτζίδικα. Όλα τα εφόδια (ξυλεία, σαβούρα και νερό που έβγαζαν από τη στέρνα του Μοναστηριού και του Λιμεναρχείου σε μικρά βαρέλια) μεταφέροντο στα καϊκια. Με το πέρας των ετοιμασιών γινόταν Αγιασμός και τα σφουγγαράδικα απέπλεαν προς τον Δοκό και μετά δύο έως τρείς ημέρες αναχωρούσαν προς νότο. 

Διαβάστε επίσης:  «Μπελούδες», όπως μπελάδες.
Υδρα, 1896. Τα εγκαίνια του φούρνου γαλέτας για τα σφουγγαράδικα  στο "Λούμι του Γκικ-Λάζαρι"

Κάθε σπογγαλιευτική μονάδα αποτελείτο από την Μπρατσέρα (κινούμενη με ιστία) και ένα ή δύο μηχανοκάϊκα. Σε περίπτωση που φυσούσε άνεμος όλα τα σκάφη εκινούντο με ιστία προσπαθώντας να βρίσκονται κοντά το ένα στο άλλο, ενώ σε περίπτωση άπνοιας τα μηχανοκάϊκα ρυμουλκούσαν την Μπρατσέρα. Τα Υδραίικα σφουγγαράδικα κινούντο κυρίως στις περιοχές της Βεγγάζης (Λιβύη), Σφάξ και Λαμπετούσα εφ΄όσον είχαν συμμορφωθεί με τις Ιταλικές διατάξεις περί σπογγαλιείας.

Όπως μας πληροφορεί ο Σ. Λυκούδης « Με τους πρώτους απαλούς πρόδρομους των ετησιών (σ.σ μελτέμια) βορείους ανέμους οι στολίσκοι των «σφουγγαράδικων» τρέπονται προς νότον Τα εις αφρικανικάς ακτάς αλιεύοντα άλλοτε συνωδεύοντο από πολεμικά μας («Κρήτη», «Πάραλος», «Σαλαμινία»), εφ΄ών υπήρχε πλήρες νοσοκομείο δια τους προσβαλομένους εκ της νόσου των δυτών»

Η περίοδος σπογγαλιείας διαρκούσε περίπου 6 μήνες. Χαρακτηριστικές ημερομηνίες η εορτή της ανεύρεσης του Τιμίου Σταυρού στις 6 Μαρτίου και η εορτή της υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στις 14 Σεπτεμβρίου. «με του σταυρού λύσε με του σταυρού δέσε» έλεγαν.

Με την άφιξη στους προκαθορισμένου τόπους, η αλιεία ξεκινά, οι σπόγγοι καθαρίζονται από την «τσίπα» που τους περιβάλλει και μετά συνθλίβονται με τα πόδια στα καταστρώματα για να αποβάλλουν ένα κολλώδες και γαλακτώδες υγρό με χαρακτηριστική δυσοσμία. Μετά πλένονται με άφθονο θαλασσινό νερό και τοποθετούνται σε μεγάλους σάκους («μπούρδες»). Κατόπιν αποστέλλονται για φύλαξη στα «ντεπόζιτα» ( μπρατσέρα) αναδύοντας πλέον την χαρακτηριστική οσμή του ιωδίου αντί της προηγούμενης δυσοσμίας. Μόλις τα «ντεπόζιτα» γεμίσουν (περί τα μέσα Ιουνίου) επαναπλέουν στους λιμένες τους, παραδίδουν το φορτίο και επιστρέφουν προς συνάντηση των μηχανοκάϊκων και η αλιεία συνεχίζεται «..μέχρι των αρχών του Σεπτεμβρίου, ότε τα αρχόμενα «κουφονότια» επαναφέρουν τα πλοιάρια ουριοδρομούντα προς βορράν».

Η επιστροφή γινόταν πλέον πανηγυρικά. Τα παιδιά τις τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου έτρεχαν από πολύ πρωί στο περίπτερο, απ’ όπου αγνάντευαν το άνοιγμα του «Μπίστη» και το «Πέτασι». Και μόλις έβλεπαν κάποιο σκάφος να βγαίνει από το Μπογάζι, περίμεναν να γνωρίσουν σε ποιον ανήκει κι ύστερα έτρεχαν σαν βολίδες να πάνε σπίτι να πούν τα «συχαρίκια».   

Ο 20ος αιώνας βρίσκει την Ύδρα παρά την προσωρινή οικονομική της ανάκαμψη – αποτέλεσμα της συστηματικής ενασχόλησης των κατοίκων με την αλιεία και το εμπόριο σπόγγων – σε πλήρη πληθυσμιακή αποδυνάμωση, οδηγούμενη αργά αλλά σταθερά στα πρόθυρα του οικονομικού μαρασμού. Η προσωρινή της ‘κινητήρια’ δύναμη, η σπογγαλιεία, βρέθηκε με τον καιρό σε πλήρη παρακμή, εξαιτίας κυρίως του περιορισμού της οικονομικής ενίσχυσης των σπογγαλιευτικών επιχειρήσεων από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.

Υδραίοι σφουγγαράδες στη Φλόριντα 1920-30

Η σπογγαλιεία σταμάτησε και τα εργαλεία με τα σκάφανδρα έμειναν αχρησιμοποίητα στις αποθήκες του λιμανιού. Μέχρι …μέχρι που ο τουρισμός ανακάλυψε την Ύδρα. Και όπως χαρακτηριστικά διηγήθηκε Υδραίος φίλος «Θυμάμαι σαν παιδί ότι πετούσαν σαν άχρηστα αντικείμενα σκάφανδρα και άλλα εργαλεία σπογαλλιείας προκειμένου να ελευθερώσουν τους χώρους» περιγράφοντας  εικόνες από την μετατροπή των αποθηκών στο λιμάνι στα τουριστικά καταστήματα που βλέπουμε σήμερα.

Ίσως ο Δήμος Ύδρας θα μπορούσε να δημιουργήσει μια μόνιμη έκθεση σε κάποιο χώρο με τυχόν κειμήλια και υλικό, περιλαμβανομένου και ενός υδραίικου βαρκαλά (υπό κλίμακα) ώστε οι επισκέπτες του νησιού να πληροφορούνται για το σημαντικό αυτό κομμάτι της νεώτερης ιστορίας του νησιού   

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Ύδρα: Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη Ιστορίας & Πολιτισμού, https://argolikivivliothiki.gr/2011/01/26/hydre/
  2. Αφιέρωμα στην σπογγαλιεία: Physis, http://www.sponge.gr/index.htm
  3. Η εξέλιξη των καταδυτικών μεθόδων στην σπογγαλιεία: Καλυμνιακό Αρχείο, http://www.kalymnos-archives.gr/2011/03/02/
  4. Χρήστου Χριστοδούλου, Η Σπογγαλιεία κατά την περίοδο 1920-1940, Φωνή Της Ύδρας, https://fonitisydras.com/themata/articles-reportaz/item/283-spoggalieia-kata-tin-periodo-1920-1940
  5. Σ ΛΥΚΟΥΔΗ, Σπογγαλιεία: ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ .
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ναυτική ΠαράδοσηΠούλοςΣπογγαλιείαΎδρα
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο βομβαρδισμός της Αλεξάνδρειας και η δημιουργία της αμυντικής επιθεωρήσεως JANE’S

Επόμενο Άρθρο

Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.

Σχετικά Άρθρα

Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου
Ναυτική Παράδοση

Το ακρόπρωρο.

Πέτρος Θέμελης
1 Μαΐου 2025
Ναυτική Παράδοση

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Νίκος Σαραντάκος
10 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Δημήτρης Μπαλόπουλος
4 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
26 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.

Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου "Τρίτων".

Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Αδριανός Πούλος

    Ο Αντιναύαρχος ΠΝ (ε.α.) Αδριανός Πούλος απεφοίτησε από τη ΣΝΔ το 1981. Υπηρέτησε σε πολεμικά πλοία και επιτελικές θέσεις στο ΓΕΝ και στο ΓΕΕΘΑ καθώς και στο ΝΑΤΟ. Υπηρέτησε στη Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ ως ΄Υπαρχος και στο ΤΠΚ ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ και Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ ως Κυβερνήτης. Επίσης ως Διοικητής στη Διοίκηση Κανονιοφόρων και στο Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής (ΚΕΝΑΠ). Είναι απόφοιτος της Ναυτικής Σχολής Πολέμου και της Σχολής Εθνικής Αμύνης. Πτυχιούχος του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Επιχειρησιακή Έρευνα από το NAVAL POSTGRADUATE SCHOOL, MONTEREY, ΗΠΑ. Παντρεμένος με την Κωνσταντίνα Στρατηγού, εκπαιδευτικό και πατέρας τριών παιδιών. Μετά την αποστρατεία μου ασχολείται με την εκπαίδευση στο Εμπορικό Ναυτικό.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.
    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023