NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο πρώτος Ναύσταθμος Σαλαμίνας – Η ιστορική Μονή της Φανερωμένης.

Σπύρος Θεοδωράκης Σπύρος Θεοδωράκης    
8 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
479
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Σπύρος Θεοδωράκης

Η Μονή Φανερωμένης στη Σαλαμίνα βρίσκεται στην βορειοδυτική πλευρά του νησιού απέναντι από την περιοχή Νέα Πέραμος των Μεγάρων. Η ιστορία της Μονής αρχίζει το 1670, όταν σ΄ ένα παλαιό και ημιερειπωμένο χριστιανικό ναό στο σημείο εκείνο, βρέθηκε μια εικόνα της Θεοτόκου. Τον ναό ανακαίνισε ο Λάμπρος Κανέλλας από τα Μέγαρα, ο οποίος τελικά και μόνασε εκεί με το όνομα Λαυρέντιος, ιδρύοντας το μοναστήρι. Το Καθολικό της Μονής έχει πλούσια βυζαντινή διακόσμηση και μια αξιολογότατη παράσταση της «Τελευταίας Κρίσης», έργο του Γεωργίου Μάρκου από το Άργος που χρονολογείται από το 1735, σε τεχνοτροπία της Κρητοαθωνικής Σχολής.

Ένα χιλιόμετρο μετά την μονή, λειτουργεί το ομώνυμο πορθμείο που ενώνει την Σαλαμίνα με την μεγαρική ακτή και η απόστασή του είναι μόλις 650 μέτρα. Το πορθμείο πρωτοξεκίνησε τη δεκαετία του ΄60, με δυο επιβατηγά οχηματαγωγά ανοικτού τύπου (παντόφλες) τα οποία ήταν ιδιοκτησία της Μονής Φανερωμένης (!) Το ένα ονομαζόταν ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ, είχε δυνατότητα να μεταφέρει 8 οχήματα κι έμεινε στη γραμμή μέχρι το 1974. Το άλλο φέρυ λεγόταν ΑΓ. ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ, μετέφερε 7 οχήματα, έμεινε μέχρι το 1980 και στη συνεχεία εξυπηρετούσε γραμμή του Αγίου Όρους.

Τα πρώτα χρόνια  η κίνηση ήταν πολύ μικρή, δεν υπήρχαν προγραμματισμένα δρομολόγια και ο δρόμος μέχρι τα φέρυ ήταν χωματόδρομος. Το πορθμείο διένυε τότε τα χρόνια της αθωότητας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο καπετάνιος που είχε ολονύκτια βάρδια, κοιμόταν στη γέφυρα του πλοίου και μπορούσε κάποιος,  που ήθελε να περάσει στην απέναντι ακτή, είτε κορνάροντας, είτε ανάβοντας τα φώτα του αυτοκινήτου του ή και φωνάζοντας ακόμη μέσα στην ησυχία της νύκτας, να  τον καλέσει για την μεταφορά. Στην δεκαετία του ΄80 η κίνηση αυξήθηκε και χρειάστηκε τα δύο φέρυ, και λόγω παλαιότητας, να αντικατασταθούν με μεγαλύτερα. Τότε η Μονή σταμάτησε να συμμετέχει και η δραστηριότητα πέρασε σε ιδιώτες. 

Χάρτης του βόρειου τμήματος της Σαλαμίνας όπου διακρίνονται η Μονή Φανερωμένης και το μικρό πορθμείο (αριστερά) και ο Ναύσταθμος του Π.Ν. σήμερα (δεξιά).

Τόπος και Ιστορία.

Είναι ίσως άξιο απορίας  πως, ένα μοναστήρι που ο καθένας θα περίμενε να έχει σαν κύριο και αποκλειστικό μέλημα την προετοιμασία των ψυχών για την μετάβαση στην αιώνια Βασιλεία την Ουρανών, να φροντίζει -συμμετέχοντας ενεργά και για χρόνια- στην επίγεια μετάβαση ανθρώπων και αγαθών, σε αυτό το μικρό πορθμείο.  Όμως στην Ιστορία της Ελλάδος και ειδικότερα στην ναυτική μας ιστορίας, η παρουσία της Ιεράς Μόνης Φανερωμένης, υπήρξε σημαντική κι  είναι αξιομνημόνευτη.

Κατά την οθωμανική περίοδο στη Μονή έβρισκαν καταφύγιο ηλικιωμένοι, γυναίκες και παιδιά από την Αττική και τα Μέγαρα, ο δε ηγούμενός της Γρηγόριος, υπήρξε μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Με την Επανάσταση του 1821, εκεί φυλάσσονταν λάφυρα και πραγματοποιούνταν συναντήσεις μεταξύ των οπλαρχηγών Μακρυγιάννη, Τζαβέλα, Κριεζώτη, Δ. Υψηλάντη, Καραϊσκάκη κ.α. Εκεί μεταφέρονταν πληγωμένοι αγωνιστές για περίθαλψη και θεραπεία. Χαρακτηριστικοί είναι οι παρακάτω στίχοι από τα χείλη του λαβωμένου Γ. Καραϊσκάκη:

«Εγώ κι αν ελαβώθηκα, συντρόφοι, μη λυπάστε,
πάω ταχύ στην Κούλουρη, μεσ’ στη Φανερωμένη,
πούν’ οι βασιλικοί γιατροί να γιάνουν την πληγή μου

και να κρεμάσω τ’ άρματα επάνω στ’ Άγιο Βήμα,
κι ως τα διαβάσει ο λειτουργός θε να τα βάλω νάρθω.»

Διαβάστε επίσης:  Η τραγωδία του "Τιτανικού" το 1912 ακόμα μας διδάσκει.

Το 1824 μεταφέρθηκαν στη μονή η βιβλιοθήκη και το τυπογραφείο του Ελληνικού Κράτους όπου και εκδόθηκε το πρώτο φύλλο της Εφημερίδας των Αθηνών από τον Γ. Ψύλλα, ενώ στον προαύλιο χώρο της υπάρχει μέχρι σήμερα ο τάφος του οπλαρχηγού Ιωάννη Γκούρα.

Όμως μια περιήγηση στο εσωτερικό της μονής, αυτό που τραβάει την προσοχή είναι μία μαρμάρινη επιτοίχια πλάκα, η οποία ενημερώνει τον επισκέπτη ότι:

ΕΠΙ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΟΥ Α΄

ΥΠΟΥΡΓΟΥΝΤΟΣ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ Γ. ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΗ

ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΟΝΤΟΣ ΤΟΥ Β. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ Α. ΜΙΑΟΥΛΗ

ΜΕΤΕΦΕΡΘΗ ΕΚ ΠΟΡΟΥ ΕΝΤΑΥΘΑ Ο Β. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ

ΕΝΕΚΑ ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΩΝ

ΤΗ 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1878.

Η Μονή Φανερωμένης στη Σαλαμίνα όπου, με το Βασιλικό Διάταγμα της 4ης Φεβρουαρίου 1878, μεταφέρθηκε ο Β. Ναύσταθμος “ένεκα σπουδαίων περιστάσεων”
Επιτοίχια πλάκα στο προαύλιο, ενημερώνει τους επισκέπτες ότι σε δύσκολες περιόδους λειτούργησε στην Μονή, ο Βασιλικός Ναύσταθμος.

Οι “σπουδαίες περιστάσεις” που αναφέρονται στην επιγραφή, ήταν τα γεγονότα που συνέβησαν στον ευρύτερο βαλκανικό χώρο και επηρέασαν τις αποφάσεις της Ελληνικής πολιτείας.

Η Ρωσία, τον Απρίλιο του 1877 είχε κηρύξει τον πόλεμο κατά της Τουρκίας. Κι ενώ οι Ρώσοι βρίσκονταν στα πρόθυρα της Κωνσταντινούπολης, μια επαναστατική κίνηση εκδηλώθηκε στη Θεσσαλία που ήταν ακόμη υπό οθωμανική κατοχή. Η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να βοηθήσει τους εκεί αδελφούς μας, διέταξε την εισβολή ενός μικρού και πλημμελώς οργανωμένου ελληνικού αποστάματος να εισέλθει στα τουρκικά εδάφη. Ατυχώς για την Ελλάδα, τις αμέσως επόμενες μέρες, η Ρωσία σύναψε ανακωχή με τους τούρκους, οι οποίοι, αφού απαλλάχθηκαν από αυτή την απειλή στράφηκαν κατά του ελληνικού αποσπάσματος στην Θεσσαλία και απέκρουσαν την εισβολή. Επιπρόσθετα εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να στραφούν και κατά των νησιών μας.

Τότε η Ελληνική Κυβέρνηση μπροστά στον διαφαινόμενο κίνδυνο, στην προσπάθειά της να διασφαλίσει τα πλοία και να προασπίσει την εδαφική ακεραιότητα, αφού έλαβε υπόψη την εισήγηση του Ναυαρχικού Συμβουλίου, που ενεργοποίησε ειδικά για το λόγο αυτό, εξέδωσε ένα λακωνικό διάταγμα για την μεταφορά του ναυστάθμου από τον Πόρο στην Μονή Φανερωμένης της Σαλαμίνας.

ΔΙΑΤΑΓΜΑ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α΄

ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΧΟΝΤΕΣ ΥΠ΄ ΟΨΙΝ ΤΑΣ ΕΚΤΑΚΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙ ΤΟΥ ΗΜΕΤΕΡΟΥ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΜΕΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΣΣΟΜΕΝ:

ΜΕΤΑΤΙΘΕΜΕΝ ΠΡΟΣΚΑΙΡΩΣ ΤΟΝ ΕΝ ΠΟΡΩ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΝ ΣΑΛΑΜΙΝΙ ΜΟΝΗΝ ΤΗΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ

Έν Άθήναις τη 4η Φεβρουαρίου 1878

Ωστόσο η μεταφορά του ναυστάθμου υπήρξε για καιρό σημείο τριβής μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Για τους μεν αποτελούσε μία γενναία πράξη μεγαλοφυούς πολιτικής που τους έδινε δύναμη και πολιτική ισχύ, για τους δε, ήταν μια πράξη δειλίας και πολιτικής ανωριμότητας. Χαρακτηριστική η ομιλία από το βήμα της Βουλής του υπουργού των Ναυτικών Γ. Μπούμπουλη (11/1878): «Ὁ τιτλοφορούμενος ναύσταθμος τοῦ Πόρου δὲν ἦτο παρὰ μία μάνδρα ἐντὸς τῆς ὁποίας εἶχαν ἀνεγερθεῖ πρόχειρα παραπήγματα πρὸς στέγασιν τῶν συνεργείων καὶ τῶν ἀποθηκῶν……, ἐντὸς δὲ ἑνὸς τετάρτου θὰ τὸν εἶχε καταστήσει (ο εχθρός) παρανάλωμα τοῦ πυρός».

Η μεταφορά του ναυστάθμου στην Φανερωμένη κράτησε τρείς μήνες και κόστισε στο Δημόσιο 113.000 δραχμές.

Διαβάστε επίσης:  Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι και επί της βασιλείας του, ο Όθωνας, επειδή θεωρούσε ότι ο ναύσταθμος στον Πόρο δεν ανταποκρινόταν στις ανάγκες του ναυτικού, μελέτησε το ζήτημα προκειμένου να βρεθεί κατάλληλο μέρος για την οικοδόμηση νέου ναυστάθμου. Συστήθηκε τότε μια Επιτροπή, με πρόεδρο τον επίτιμο πλοίαρχο Γ΄ κλάσεως Ν. Μπόταση. Η επιτροπή με το Πρακτικό της  20ης Νοεμβρίου 1834, γνωμοδότησε ότι καταλληλότερο μέρος ήταν τα Αμπελάκια, το αρχαίο λιμάνι της Σαλαμίνας. Επειδή όμως η μεταφορά απαιτούσε πολλά έξοδα, δεν πραγματοποιήθηκε.

Γενική άποψη της Μονής Φανερωμένης από ψηλά
Γενική άποψη της Μονής Φανερωμένης από ψηλά

Κάθε αρχή και… πολύ δύσκολη.

Από την πρώτη στιγμή της μετεγκατάστασης του ναυστάθμου στη Φανερωμένη ξεκίνησαν και τα προβλήματα τα οποία –όπως θα δούμε- δεν είχαν τελειωμό.

*Το Διευθυντήριο εγκαταστάθηκε στα κελιά της Μονής μαζί με το κατώτερο προσωπικό με αποτέλεσμα να υπάρξει τεράστιος συνωστισμός ανδρών.

*Στο περίβολο τοποθετήθηκαν ορισμένα ξύλινα παραπήγματα που χρησίμευαν σαν εργαστήρια.

*Το υλικό ήταν εκτεθειμένο στην ύπαιθρο με κίνδυνο καταστροφής ή σε υγρά κελιά χωρίς επιτήρηση και έλεγχο.

*Οι αποθήκες γαιανθράκων είχαν παραμείνει στον Πόρο και μεταφέρονταν με πλοία. Στον Τύπο διαβάζουμε σχετική είδηση: Πλοῖον “Μπουμπουλίνα” ἀπέπλευσεν εἰς Πόρον πρὸς παραλαβὴν γαιανθράκων, ἐκεῖθεν δὲ θέλει καταπλέυσει εἷς Ναύπλιον διὰ τὴν μετακόμισιν πυρίτιδος ἀπὸ τὸ Φρούριον τοῦ Ἴτς Καλὲ εἰς Ἅγιον Γεώργιον Σαλαμίνας κατὰ τὴν ληφθεῖσαν ἀπόφασιν τῆς Κυβερνήσεως.

*Δεν υπήρχε νεώλκειο που είχε σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση των επισκευών. Τα πλοία στέλνονταν στο νεώλκειο του Πόρου που διέθετε εξειδικευμένο προσωπικό και μια ομάδα ναυτών με έναν αξιωματικό.

*Η πυρίτιδα ήταν αποθηκευμένη σε ένα μικρό εκκλησάκι στα Αμπελάκια, στην άλλη πλευρά του νησιού, πλημμελώς φυλαγμένη και εκτεθειμένη σε κάθε λογής κινδύνους.

*Δεν υπήρχε αρτοποιείο. Η προμήθεια του ψωμιού ανατέθηκε μετά από διαγωνισμό σε αρτοποιείο του Πειραιά και ερχόταν με πλωτό μέσο αλλά, όχι πάντα.

*Στην περιοχή δεν υπήρχε πόσιμο νερό. Για την κάλυψη των αναγκών του στόλου και του ναυστάθμου ήταν αναγκαίο να μεταφερθεί το νερό από τον Πειραιά, τα Μέγαρα ή ακόμη κι από τον Πόρο. Η δαπάνη μεταφοράς ανά ημέρα κόστιζε 45 δραχμές.

*Οι λειτουργικές δαπάνες του ναυστάθμου ανέρχονταν σε 65.000 έως 67.000 δρχ. το μήνα,  με το ποσό να ανεβαίνει κατακόρυφα με τις προσλήψεις  επί πλέον εργατών-τεχνιτών για την επίσπευση των επισκευών.

*Δεν υπήρχαν λιμενικές εγκαταστάσεις και σε συνδυασμό με τα αβαθή νερά μπροστά από την μονή, έπρεπε τα πλοία να αγκυροβολούν σε μεγάλη απόσταση από την ακτή.

Τα κελιά της Μονής όπου εγκαταστάθηκε το Διευθυντήριο του Β. Ναυστάθμου.

Και όσο περνούσε ο καιρός αυξάνονταν και τα προβλήματα αλλά αυτό, δεν εμπόδισε τον υπουργό των Ναυτικών να δηλώσει στην Βουλή, στις 9/11/1878 ότι: «Τὰ ὑλικὰ τοῦ ναυστάθμου εἶναι καλῶς πεφυλαγμένα ἐν Σαλαμῖνι. Παρακαλῶ δὲ νὰ διορισθεῖ ἐπιτροπὴ ἐκ βουλευτῶν, ἰνα ἐξετάση τὰ ὅσα λέγω» (!)

Ωστόσο στο Ναυτικό Διευθυντήριο κατέφθαναν δεκάδες αναφορές για την τρομερή κατάσταση που επικρατούσε, ακόμη και εισηγήσεις για την επιστροφή του ναυστάθμου στον Πόρο.

Διαβάστε επίσης:  Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού "Υπουργείου Ναυτικών" στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση και επιθυμώντας, η κυβέρνηση του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου, να επιλύσει το θέμα οριστικά, κάλεσε από την Γαλλία μία επιτροπή για να εξετάσει και να υποδείξει μία κατάλληλη τοποθεσία για την ίδρυση νέου ναυστάθμου. Στις 17 Ιουλίου 1878, έφτασαν στην Αθήνα οι Γάλλοι αξιωματικοί: ο πλοίαρχος Dewatre, ο πλοίαρχος πυροβολικού Dolle και ο ναυπηγός Couvin.

Αρχικά, η επιτροπή εντόπισε τρείς περιοχές που θα μελετούσε για την καταλληλότητά τους για την δημιουργία του νέου ναυστάθμου. Αυτές ήταν: α) Τι λιμάνι του Πόρου, β) Ο κόλπος της Σαλαμίνας και γ) Το στενό της Χαλκίδας.

Ένα χρόνο μετά, στις 7/7/1879, η Επιτροπή υπέβαλε την έκθεσή της και τελικά επέλεξε την τοποθεσία “Αράπη” της Σαλαμίνας σαν πλέον ενδεδειγμένος από στρατηγικής πλευράς και με βάση τις αντιλήψεις και της θεωρίες της εποχής σε θέματα στρατηγικής και αμυντικού σχεδιασμού και εξοπλισμού.

Η επιτροπή στην έκθεσή της υποστήριξε ότι:

– Ὁ ἐν Σαλαμῖνι ναύσταθμος ἔσεται μεγάλη ἰσχυς διά τήν Κυβερνησιν τήν ἐν Ἄθηναις ἑδρεύουσα.

– Παρέχει ἀσφαλὲς ἄσυλον ἐν καιρώ πολέμου διὰ τὰ πολεμικά καὶ ἐμπορικὰ πλοῖα.

– Καθιστᾶ τὴν ἀπὸ θαλάσσης πολιορκεία ἀνέφικτη,   

ενώ επίσης εξήρε την βοήθεια, που με εξαιρετική προθυμία και πατριωτικό ζήλο παρείχαν ο πλοίαρχος   Ανδρέας Μιαούλης, ο αντιπλοίαρχος Λάζαρης Κριεζής και ο πλωτάρχης Μάρκος Βότσαρης.

Η αντιπολίτευση όμως συνέχιζε να τα βλέπει όλα στραβά. Ο βουλευτής Τροιζινίας και Πόρου Χριστόδουλος Δουζίνας, σε συνεδρίαση της Βουλής στις 9/1/1880 θα ρωτήσει την κυβέρνηση: «Διὰ τίνα λόγον ἐξακολουθεῖ ἔτι καὶ σήμερον ὑφιστάμενον τὸ ἐν ἐκτάκτοις περιστάσισι ληφθὲν προσωρινὸν μέτρον μεταθέσεως τοῦ Ναυστάθμου ἐν Σαλαμῖνι πρὸς ζημίαν τοῦ Δημοσίου καὶ ταλαιπωρίας τῶν ἀνδρῶν τοῦ Ναυτικοῦ».

Ωστόσο, με το Βασιλικό Διάταγμα της 16ης Απριλίου 1881, ο ναύσταθμος μετεγκαταστάθηκε στη θέση Αράπη της Σαλαμίνας, όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα, σε έκταση 3000 στρεμμάτων. Ο χώρος παραχωρήθηκε δωρεάν από τον Δήμο Σαλαμίνας με την υπ΄αρθ. 3 πράξη ΔΣ, που επικυρώθηκε από την Νομαρχία Αττικής με το υπ΄ αρθ. 46798/4703/4/5/1881 έγγραφό της. 

Ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας το 1904, μία 20ετία μετά την οριστική εγκατάστασή του στην θέση που είναι σήμερα.

Δύο σημεία για επίλογο

ΜΟΛΙΣ, τον Ιούνιο του 2000 και στα πλαίσια των εκδηλώσεων της Ναυτικής Εβδομάδας, η “Ένωση Παλαιών Προσκόπων Σαλαμίνας” πήρε την πρωτοβουλία και ανήγειρε μνημείο στην ακτή, μπροστά από την Μονή, να θυμίζει ότι: «Εις τον χώρο αυτό εγκατεστάθη ο Πολεμικός Ναύσταθμος κατά το χρονικό διάστημα 1878-1881».

Το μνημείο που ανέγειρε η “Ένωση Παλαιών Προσκόπων Σαλαμίνας” μπροστά από την Μονή, για να θυμίζει ότι στον χώρο αυτό εγκαταστάθηκε ο Πολεμικός Ναύσταθμος το χρονικό διάστημα 1878-1881.

ΕΠΙΣΗΣ, η κύρια πηγή για το παρόν άρθρο είναι το βιβλίο: “Ο ΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ” του πλοίαρχου (Ο) Νικόλαου Γ. Τσαπράζη, μία έκδοση του 1991 της Ιστορικής Υπηρεσίας Π.Ν. Στο κεφάλαιο Ε΄ του βιβλίου (σελ. 57-85), γίνεται από τον συγγραφέα εκτενέστερη και πολύ εμπεριστατωμένη αναφορά στο αρχικό-πρώιμο εγχείρημα της μεταφοράς του πολεμικού ναυστάθμου από τον Πόρο στην Μονή Φανερωμένης.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ελληνική ΙστορίαΘεοδωράκηςΜονή ΦανερωμένηςΝαύσταθμοςΝαύσταθμος ΣαλαμίναςΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η Ναυτική Εκπαίδευση των Ιωαννιτών Ιπποτών

Επόμενο Άρθρο

Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

Σομαλός θερμαστής, ενώ προσεύχεται, επί του Αβέρωφ (αρχείο θωρηκτού Γ. Αβέρωφ).

Οι "Ινδοί" θερμαστές του "Αβέρωφ".

ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Σπύρος Θεοδωράκης

    Ο Σπύρος Θεοδωράκης έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ΤΕΙ Αθήνας και είναι πρώην Τραπεζικός. Είναι συγγραφέας-ιστορικός ερευνητής και ραδιοφωνικός παραγωγός. Από το 1999, φωτογραφίες του άρχισαν να δημοσιεύονται στο περιοδικό “Εφοπλιστής” στο όποιο αργότερα ξεκίνησε να αρθρογραφεί με θέματα ιστορικά, συνεντεύξεις, οδοιπορικά, αποστολές κ.ά. Αρθρογραφεί κυρίως στην εφημερίδα “Ρεθεμνιώτικα Νέα” ενώ, άρθρα του έχουν δημοσιευτεί και με άλλες επαρχιακές εφημερίδες και στο Nautilia.gr Κυκλοφόρησε το 2017, το πρώτο του βιβλίο με αναφορές στην Κρητική ιστορία με τίτλο: “Με άρωμα Κρήτης - Δώδεκα στιγμές σαν ιστορήματα” Στο 3 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πολιτιστικών Κρητικών Σωματείων που διοργάνωσε η ΠΟΠΚΣ (2018), ήταν εισηγητής με θέμα: “Οι Ηγούμενοι της Μονής Αρκαδίου. Πρωταγωνιστές στην Κρητική Ιστορία” Είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο σταθμό: Κρήτη fm 87,5 (Αθήνα). Μέλος της Παγκρήτιας Δημοσιογραφικής Ένωσης Μ.Μ.Ε.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.
    Το ναυάγιο της “Αγγελικής”
    Ο «χρυσός αιώνας» της Καβάλας. 

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023