NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.

Άρης Μπιλάλης Άρης Μπιλάλης    
28 Φεβρουαρίου 2025
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
319
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Κείμενο: Άρης Μπιλάλης

Το 1937 ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Ewald Berninghaus στη Κολωνία της Γερμανίας, ένα σκάφος ποτάμιων και παράκτιων πλοών για την εταιρία Wilhelm Baumgarten που είχε την έδρα της στο Αμβούργο. Το 210 κ.ο.χ.1κόροι ολικής χωρητικότηταςπλοίο που ονομάστηκε STÖRTEBEKER είχε μήκος 39,7 μέτρων και πλάτος 6,8. Το κινούσε μια προπέλα που έπαιρνε κίνηση από μια εξακύλινδρη πετρελαιομηχανή τύπου Humboldt Deutz 300 ίππων και μπορούσε να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 9 κόμβων. Διέθετε δυο κουβούσια2μεγάλα ανοίγματα στο κατάστρωμα για να διέρχεται το φορτίο στα κύτη ανάμεσα στα οποία ήταν τοποθετημένος ένας ιστός με μπίγες, εξοπλισμός απαραίτητος για τα μικρά λιμάνια όπου προσέγγιζε και τα οποία συχνά δεν διέθεταν ικανές υποδομές για να πραγματοποιείται η φορτοεκφόρτωση του σκάφους. Σε αυτόν τον ιστό μπορούσε να τοποθετηθεί και ιστιοφορία ως βοηθητική πρόωση δίνοντας στο σκάφος επιπλέον ταχύτητα 2 κόμβων.

Ναυπηγικό σχέδιο του STÖRTEBEKER. (Γερμανικό Ναυτικό Μουσείο)

Το 1942 το σκάφος επιτάχθηκε από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό και κατόπιν εντάχθηκε στο Gruppe Süd. Στα μέσα του 1943 οι Γερμανοί μετέφεραν έναν σημαντικό αριθμό πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα με σκοπό να υποστηρίξουν τις εκεί πολεμικές επιχειρήσεις και το STÖRTEBEKER ήταν ένα από αυτά. Προκειμένου να φθάσει στον προορισμό του, το σκάφος κόπηκε σε τμήματα που μεταφέρθηκαν από ξηράς στην παραδουνάβια πόλη Deggendorf, στη νοτιοανατολική Γερμανία. Tα τμήματα συναρμολογήθηκαν σε ένα τοπικό ναυπηγείο και το STÖRTEBEKER κατόπιν έπλευσε μέχρι το Korneuburg της Αυστρίας όπου τοποθετήθηκε αντιαεροπορικός οπλισμός. Από εκεί συνέχισε το ταξίδι του για τη Μαύρη Θάλασσα και τον Σεπτέμβριο του 1943 κατέπλευσε στο Kertsch όπου έδρασε ως vorpostenboot, δηλαδή ως παράκτιο περιπολικό σκάφος. Ήταν ένα από  τουλάχιστον είκοσι  παρόμοια σκάφη που στάλθηκαν δια μέσω των μεγάλων ποταμών της Κεντρικής Ευρώπης στη Μαύρη Θάλασσα για να ενισχύσουν τη δράση του γερμανικού στρατού στην περιοχή. Όταν ο σοβιετικός στρατός απώθησε τις γερμανικές δυνάμεις προς τα δυτικά, τα σκάφη αυτά έχασαν το ρόλο τους ενώ κινδύνευαν να βρεθούν σε εχθρικό χώρο. Έτσι αποφασίστηκε να προωθηθούν στο Αιγαίο μέσω των Στενών, προκειμένου να συνεισφέρουν στις συνεχιζόμενες γερμανικές επιχειρήσεις στον ελληνικό χώρο. Το STÖRTEBEKER κατέπλευσε στο Αιγαίο το Μάιο του 1944 μαζί με τα επίσης πλοία παράκτιων πλοών SEEADLER, HORST, GRETE-ADELE και MERKUR. Ακολούθως χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά πυρομαχικών προς τις γερμανικές δυνάμεις της Κρήτης.

Το STÖRTEBEKER στη Θεσσαλονίκη το 1944. (συλλ. M. Ghiglino

Περί τις 12 Οκτωβρίου 1944 το STÖRTEBEKER απέπλευσε από την Κρήτη προς την Θεσσαλονίκη μεταφέροντας ένα πολύτιμο φορτίο οβίδων πυροβολικού. Η αποστολή ήταν εξαιρετικά ριψοκίνδυνη καθώς το νότιο Αιγαίο ελεγχόταν ήδη από τις βρετανικές ναυτικές δυνάμεις που σταδιακά προωθούνταν προς το βόρειο Αιγαίο. Για αυτό και οι Γερμανοί χαρακτήρισαν το ταξίδι του ως «διάσπασης αποκλεισμού». Το πλοίο αναμενόταν να φθάσει στον προορισμό του στις 16 Οκτωβρίου, αλλά παρέμεινε άφαντο. Τέσσερεις μέρες αργότερα οι Γερμανικές αρχές ανέφεραν πως πληροφορήθηκαν από έμπειρο πλοίαρχο την ύπαρξη ενός προσαραγμένου πλοίου στην περιοχή του Αγιόκαμπου το οποίο αναγνωρίστηκε πως ήταν το STÖRTEBEKER. Οι Γερμανοί εικάσανε ότι είχε προσκρούσει σε μια παρασυρθείσα φίλια νάρκη και εξαιτίας των ζημιών του προσαράχθηκε. Το πλήρωμα δεν έδωσε σημεία ζωής και καθώς η περιοχή ελεγχόταν από τους αντάρτες εκτιμήθηκε ότι είχαν αιχμαλωτιστεί ή εκτελεστεί. Ωστόσο οι ελληνικές πηγές προσφέρουν μια διαφορετική εκδοχή.

Διαβάστε επίσης:  8 Αυγούστου 1964. Η μάχη της ακταιωρού "Φαέθων" (βίντεο)

Τον Απρίλιο του 1945 σε αλληλογραφία μεταξύ ελληνικών και βρετανικών αρχών με θέμα «πλοία υπό ασαφές νομικό καθεστώς» αναφέρεται ότι ένα πλοίο με το όνομα ΣΚΥΡΟΣ βρισκόταν στο Βόλο και του αποδίδεται το προηγούμενο όνομα Ayios Kambos (σ.σ. Αγιόκαμπος). To ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣ συμπεριλαμβάνεται σε έγγραφο με τα πλοία που παραδόθηκαν από το Ελληνικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Ναυτικό (Ε.Λ.Α.Ν.) Παγασητικού στις βρετανικές αρχές του Βόλου τον Ιανουάριο του 1945. Το σκάφος περιγράφεται από το Ε.Λ.Α.Ν. ως «Πλοίο σιδηρούν 500 τόνων γερμανικό. Ήλθεν από το Δούναβη. Πιάστηκε σε ναυμαχία αφού προηγούμενα τα πυροβόλα μας του επέφεραν πολλές ζημιές. Είχαμε 9 νεκρούς και 15 τραυματίες. Γερμανοί αιχμάλωτοι 26, νεκροί 12.» Από αφηγήσεις ανταρτών του Ε.Λ.Α.Ν. που δόθηκαν στην Νίτσα Κολιού προκύπτει ότι το STÖRTEBEKER έπλεε προς νότο κοντά στις ακτές νοτίως του Αγιόκαμπου όταν στις 14 Οκτωβρίου έγινε στόχος του πυροβολικού του 54ου Συντάγματος του Ε.Λ.Α.Σ. Το σκάφος υπέστη ζημιές, ακινητοποιήθηκε και ακολούθησε εμπλοκή με σκάφη της 4ης Μοίρας του Ε.Λ.Α.Ν. κατά την οποία σκοτώθηκε ένας Γερμανός. Τα υπόλοιπα είκοσι μέλη του πληρώματος αιχμαλωτίστηκαν ενώ το STÖRTEBEKER προσαράχθηκε και λαφυραγωγήθηκε από τους αντάρτες. Μετά την αποχώρηση των Γερμανών από το Βόλο, ένα σκάφος του Ε.Λ.Α.Ν. ρυμούλκησε το πλοίο, που είχε μετονομαστεί σε ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣ, στον Βόλο όπου ξεκίνησε να επισκευάζεται. Τον Ιανουάριο του 1945 παραδόθηκε στις βρετανικές αρχές του Βόλου που ήρθαν σε συνεννόηση με τις αντίστοιχες ελληνικές για να καθορίσουν την τύχη του.

Σχέδιο με τα σημεία που είχε βληθεί το STÖRTEBEKER. (Υ.Ι.Ν.)

Στο βιβλίο «Εν καιρώ πολέμου» αναφέρεται ότι το σιδηρούν πλοίο ΣΚΥΡΟΣ αποτέλεσε ελληνική λεία πολέμου, αναγνωρίστηκε δηλαδή από την ελληνική κυβέρνηση ως πρώην εχθρικό σκάφος και κατασχέθηκε. Πράγματι, έγγραφα που εντοπίστηκαν στο αρχείο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού πιστοποιούν ότι στις 24 Ιανουαρίου 1945 το σκάφος παραδόθηκε από τις βρετανικές αρχές στην Ναυτική Διοίκηση Βόλου. Στις 26 Απριλίου 1945 κατασχέθηκε ως λεία πολέμου και εγράφη στο ειδικό νηολόγιο κατασχεμένων πλοίων Βόλου με αριθμό 1 και με το όνομα ΣΚΥΡΟΣ. Σύμφωνα με αναφορά της Ν.Δ. Βόλου το πλοίο είχε ημιβυθιστεί στον Αγιόκαμπο όταν εβλήθη από βρετανικά αεροσκάφη και κατόπιν καταλήφθηκε από το Ε.Λ.Α.Ν. που του έδωσε το όνομα ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣ. Η αναφορά στον τρόπο που είχε απολεσθεί το σκάφος έχει ενδιαφέρον καθώς σε γερμανική αναφορά της 19ης Οκτωβρίου αναφέρεται ότι εχθρικά αεροσκάφη επιτέθηκαν σε άλλα γερμανικά σκάφη στην περιοχή Πλαταμώνα-Θερμαϊκού. Η Ν.Δ. Βόλου κατέγραψε ότι το σκάφος στεγανοποιήθηκε με επικόλληση μεταλλικών επιθεμάτων, ενώ τα ρήγματα καλύφθηκαν εσωτερικά με χρήση τσιμέντου. Έφερε ένα κατεστραμμένο πυροβόλο σε πυργίσκο στην πλώρη, το όνομα του αναγραφόταν στην καμπάνα της πλώρης, ενώ μια από της λέμβους έφερε το όνομα W.Baumgartner (Σ.Σ. ήταν το όνομα του ιδιοκτήτη). Χαρακτηρίστηκε σιδηρούν ποταμόπλοιο (μπάριζα). Καθότι βρέθηκε να φέρει σήματα του Ερυθρού Σταυρού παρέμεινε το ερώτημα αν είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ως νοσοκομειακό ή αν έφερε τα σήματα απλώς για να αποφύγει τυχόν εχθρικές επιθέσεις. Το σκάφος είχε ανάγκη επισκευών που πραγματοποιήθηκαν από προσωπικό του Β.Ν. από το Μάρτιο έως τα τέλη Απριλίου 1945. Κατόπιν το ΣΚΥΡΟΣ στάλθηκε στον Πειραιά παραλαμβάνοντας καθοδόν και ένα φορτίο ξυλείας από τους Ωρεούς.

Διαβάστε επίσης:  Η καταστροφή της γερμανικής νηοπομπής στο Πήλιο

Ένα μήνα αργότερα επιτάχθηκε και διατέθηκε στην κρατική Διεύθυνση Θαλασσίων Μεταφορών (Δ.Θ.Μ). Έτσι το ΣΚΥΡΟΣ ταξίδεψε το 1945-47 σε ακτοπλοϊκά δρομολόγια σε όλο το Αιγαίο μεταφέροντας εμπορεύματα αλλά ενδεχομένως και επιβάτες. Τον Μάιο του 1947 το Δικαστήριο Λειών Πολέμου επικύρωσε την κατάσχεση του σκάφους. Παρότι προέκυψαν αμφιβολίες για το αν ήταν εμπορικό σκάφος ή βοηθητικό πολεμικό, υπήρχε η βεβαιότητα ότι ήταν εχθρικό.  

Το πλοίο εντάχθηκε στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στις 21 Νοεμβρίου 1947 και παραδόθηκε στη Διεύθυνση Φάρων με κυβερνήτη το Σημαιοφόρο Γ. Διονυσίου και πλήρωμα 19 ατόμων. Με βάση έγγραφα του Π.Ν. που διατηρεί η Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, το πλοίο ΣΚΥΡΟΣ, εκτοπίσματος 350 τόνων και αγνώστου προηγούμενου ονόματος, ναυπηγήθηκε το 1936 στη Γερμανία και περιήλθε στο Π.Ν. από τη Δ.Θ.Μ. Οι διαστάσεις καταγράφηκαν ως 40 μέτρα μήκος και 6,8 πλάτος, ενώ έφερε μια πετρελαιομηχανή Deutz 300 ίππων. Η χρονική αλληλουχία και τα τεχνικά χαρακτηριστικά συνάδουν στο ότι το ΣΚΥΡΟΣ του Πολεμικού Ναυτικού ήταν το πρώην GESINE. Μετά την ένταξη του στο Στόλο, το πλοίο εξοπλίστηκε με ένα δίδυμο πολυβόλο Colt Browning 0,5” και μετά την είσοδο της χώρας στο ΝΑΤΟ έλαβε τον διακριτικό αριθμό A-487. Υπηρέτησε ως Πλοίο Ανεφοδιασμού Φάρων επί είκοσι έξι χρόνια, μέχρι τον παροπλισμό του στις 23 Μαρτίου 1973.

Το ΣΚΥΡΟΣ. (Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού)

Μετά από τριετή παροπλισμό το ΣΚΥΡΟΣ εκποιήθηκε το Σεπτέμβριο του 1976 στον ιδιώτη Απ. Μεγαλοοικονόμου και νηολογήθηκε στον Πειραιά με αύξων αριθμό 5861, αλλά λανθασμένα καταχωρήθηκε ότι είχε ναυπηγηθεί το 1948. Δυο μήνες αργότερα το πλοίο που ανακαταμετρήθηκε ως 142 κ.ό.χ. με διαστάσεις 39,95 x 6,44 μέτρα, μετονομάστηκε σε ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ. Έτσι το σκάφος επανήλθε σε εμπορικά καθήκοντα, ενώ αργότερα ένας γερανός αντικατέστησε το κατάρτι με τις μπίγες.

Διαβάστε επίσης:  Η αεροναυμαχία του Midway
To ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ. (P.J. Anderiesse)

Το Φεβρουάριο του 1995 το σκάφος πουλήθηκε στον Χρ. Χατζηιωάννου και μετανηολογήθηκε στον Βόλο με αύξοντα αριθμό 60. Στη συνέχεια πέρασε στην Ν.Ε. Ευαγγελίστρια Σκοπέλου και τελικά στον Κων. Πανορμίτη. Κατά την πάροδο των ετών το ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ απέκτησε νέα μεγαλύτερη υπερκατασκευή, ενώ στην τελευταία περίοδο του υπό ελληνική σημαία χρησιμοποιήθηκε ως αμμοληπτικό.

Το ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ στο Πατητήρι της Αλοννήσου το 1999. (Ν. Παπαδάκης)

Το Μάρτιο του 2010 διεγράφη από τα ελληνικά νηολόγια λόγω πώλησης του σε αλλοδαπή εταιρία και μετονομάστηκε σε ΤΟΜΚΟ ενώ ύψωσε σημαία Βολιβίας. Το Φεβρουάριο του 2011 το ΤΟΜΚΟ εντοπίστηκε από σκάφος του Λιμενικού να πλέει στα ανοιχτά της Ύδρας και σε έλεγχο που ακολούθησε βρέθηκε να μεταφέρει 4.171 κιβώτια με λαθραία τσιγάρα αξίας 4,2 εκατομμυρίων ευρώ. Το εξαμελές πλήρωμα συνελήφθη και το παράνομο φορτίο κατασχέθηκε και αργότερα καταστράφηκε σε χωματερή. Κατά δήλωση του πλοιάρχου του είχε αποπλεύσει από την Τουρκία με προορισμό την Αλβανία. Το ΤΟΜΚΟ κατασχέθηκε και έδεσε στο Ναύπλιο όπου παρέμεινε μέχρι τον Ιούλιο του 2012 οπότε και ρυμουλκήθηκε στην Ελευσίνα. Κατόπιν μεταφέρθηκε στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας όπου παρέμεινε παροπλισμένο. Το γηραιό σκάφος κατάφερε να βρει μια νέα απασχόληση οπότε τον Φεβρουάριο του 2015 οδηγήθηκε σε παρακείμενο ναυπηγείο όπου επισκευάστηκε παίρνοντας το όνομα MELANI και υπό σημαία Τόγκο. Το άλλοτε πλοίο φάρων του Πολεμικού Ναυτικού ρυμουλκήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 στην Αλιαγά της Τουρκίας όπου διαλύθηκε, τερματίζοντας έτσι την επί οχτώ δεκαετίες παρουσία του στις ελληνικές θάλασσες.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:
  • Groener Erich, The German Warships 1815-1945, vol. 8/2, Bonn, 1993.
  • Κολιού Νίτσα, Άγνωστες πτυχές Κατοχής και Αντίστασης 1941-1944, Τόμος Β’, Βόλος, 1985.
  • Ντούνης Χρήστος, Εν καιρώ πολέμου, Τζέι & Τζέι Ελλάς, Αθήνα, 2003
  • Παπαδόπουλος Δημήτρης, ΕΛΑΝ 1943-1945, περιοδικό Πολεμικές Σελίδες, Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2007
  • Αρχείο Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού
  • Γερμανικό Ημερολόγιο Πολέμου Ναυάρχου Αιγαίου
  • Νηολόγιο Πειραιώς
  • Lloyd’s Register
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςA-487MELANISTÖRTEBEKERΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣΔιεύθυνση ΦάρωνΕ.Λ.Α.Ν.Ελληνική Ιστορίαελληνική λεία πολέμουΕμπορική ΝαυτιλίαΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΜπιλάληςΝαυτική Ιστορίαπαράκτιο περιπολικό σκάφοςΣημαιοφόρος Γ. ΔιονυσίουΣΚΥΡΟΣΤΟΜΚΟ
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

The Victoria Cross

Επόμενο Άρθρο

MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί

Σχετικά Άρθρα

Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

«Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
8 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

Σπύρος Θεοδωράκης
27 Μαρτίου 2025
Επόμενο Άρθρο

MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί

Τυπική MAS. Διακρίνονται οι βόμβες βάθους.

1 Μαρτίου 1941. Η "ναυμαχία" της Χειμάρας.

Ζωή από αλάτι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άρης Μπιλάλης

    Ο Αριστομένης Μπιλάλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Το 1997 αποφοίτησε από το Αμερικάνικο Κολλέγιο της Ελλάδος με πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Υπηρέτησε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό το 1997-99 και έκτοτε εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα. Ασχολείται συστηματικά με την έρευνα της ναυτικής ιστορίας και είναι ένας εκ των συγγραφέων των βιβλίων "Ναυάγια στον Ελληνικό βυθό - Κατάδυση στην Ιστορία τους" (2015), "Ναυάγια στις Ακτογραμμές της Άνδρου" (2016) και "Ανελκύοντας την Ιστορία: Η εποποιία της ανέλκυσης ναυαγίων στη μεταπολεμική Ελλάδα" (2017) ενώ συνεργάστηκε και στην έκδοση του λευκώματος "Αρόδο: λιμάνια, πορθμεία και βαρκάρηδες της Άνδρου" (2011). Έχει γράψει σειρά άρθρων στα ναυτιλιακά περιοδικά "Ναυτική Επιθεώρηση", "Ναυτική Ελλάς", "Εφοπλιστής", Okrety Wojenne" (Πολωνίας), "Marine-Nachrichtenblatt" (Γερμανίας) και ανήκει στην ομάδα διοίκησης του ιστότοπου nautilia.gr ως αρμόδιος για τα ιστορικά θέματα. 

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»
    Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.
    Μ/S ΠΑΝΑΓΙΑ – Φωτιά και σίδερο στη ράδα του Περάματος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023