NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβανώφ,κορυφαίος κατάσκοπος και σαμποτέρ

Γρηγόρης Μπλαβέρης Γρηγόρης Μπλαβέρης    
1 Μαρτίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
335
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Γρηγόρης Μπλαβέρης

Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβάνωφ (14.12.1911-4.1.1943)

Σε καιρό ειρήνης θα μπορούσε να εξελιχθεί σε έναν εξαιρετικό επιστήμονα (στην εποχή του δεν υπήρχαν πολλοί γεωπόνοι με μεταπτυχιακά διπλώματα), σε ένα σπουδαίο αθλητή (εχέγγυο οι διακρίσεις του σε τρία τουλάχιστον αθλήματα) ή έναν ακόμη καλύτερο διπλωμάτη (μίλαγε άριστα έξι γλώσσες- πολωνικά, ρωσικά, ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά), όμως ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος θα τον μετατρέψει σε ένα κορυφαίο κατάσκοπο και σαμποτέρ. Μιλάμε για τον Γεώργιο Σαΐνοβιτς Ιβάνωφ, στη σύντομη ζωή του οποίου, το υγρό στοιχείο θα παίξει σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία και επιλογή των στόχων και των συνεργατών του.

Ο Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβάνωφ γεννήθηκε την 14.12.1911 στην κατεχόμενη από τους Ρώσους Βαρσοβία, από πατέρα Ρώσο, ευγενούς καταγωγής, Συνταγματάρχη του τσαρικού στρατού και Πολωνέζα μητέρα. Στις αρχές της δεκαετίας του ’20, η μητέρα του εγκαθίσταται στη Θεσσαλονίκη και παντρεύεται σε δεύτερο γάμο τον έμπορο Ιωάννη Λαμπριανίδη.

Το 1928 γράφεται στον Γυμναστικό Σύλλογο ΗΡΑΚΛΗΣ και στη δεκαετία του ’30 εξελίσσεται σε έναν ταλαντούχο πολυαθλητή (ποδοσφαιριστής, κολυμβητής με διακρίσεις στα 100 μ. ελεύθερο σε Ελλάδα και Βέλγιο, πολίστας – το 1938 θεωρείτο ο καλύτερος Πολωνός πολίστας και ιστιοπλόος). Συγχρόνως σπουδάζει γεωπόνος – μηχανικός στο Βέλγιο και μετά τα μεταπτυχιακά  του στη Γαλλία επιστρέφει στην Ελλάδα.

Η κολυμβητική ομάδα του «Ηρακλή» του 1932.

Το γεγονός ότι ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος ξεκινά με την διπλή επίθεση από Γερμανία και Σοβιετική Ένωση κατά της Πολωνίας και τον  διαμελισμό της Πατρίδας του από τις δύο αυτές δυνάμεις, τον επηρεάζει σημαντικά. Μετά την κατάληψη και της Ελλάδας από τους Γερμανούς παίρνει την απόφαση να πολεμήσει τον κατακτητή των δύο πατρίδων του. Καταφεύγει στη Μέση Ανατολή, αρχικά κατατάσσεται στην πολωνική ταξιαρχία «Καρπάθια» και στη συνέχεια στην Παλαιστίνη και την Αίγυπτο θα εκπαιδευτεί από τη Βρετανική S.O.E (Special Operations Executive) / Υπηρεσία Ειδικών Επιχειρήσεων στον ανορθόδοξο πόλεμο.

Στις 13 Οκτωβρίου 1941 επιστρέφει με υποβρύχιο στην Ελλάδα αποβιβαζόμενος στις ακτές της Αττικής (μεταξύ Αγίου Ανδρέα και Μάτι), με το κωδικό όνομα 033Β «Μόλμπυ» και την αποστολή να οργανώσει δίκτυο πληροφοριών και δολιοφθορών. Αρχικά έρχεται σε επαφή με την Οργάνωση ‘’Αντίσταση του Γένους’’  και στη συνέχεια συγκροτεί δική του αντιστασιακή ομάδα με μέλη, μεταξύ των άλλων, τους αξιωματικούς στα υποβρύχια του Βασιλικού Ναυτικού,  Υποπλοίαρχο Ιωάννη Κοντόπουλο (48 ετών από τη Σμύρνη) και Αρχικελευστή Βασίλειο Μαλλιόπουλο (37 ετών από τη Φιλαδέλφεια της Μ. Ασίας), τους αδελφούς Δημήτριο Γιαννάτο (ιδρυτή του τμήματος καλαθοσφαίρας του Παναθηναικού) και Κωνσταντίνο Γιαννάτο (ιατρό), τη φοιτήτρια του Χημικού Γαβριέλλα Μαλλιοπούλου, την Μαρία Γιαννάτου – Μπάλτσερ, τον Μιχαήλ Παπάζογλου, τον Αθανάσιο Μοσχονά  και άλλους.

Διαβάστε επίσης:  Οι πρώτες Σημαίες του Θωρηκτού "Αβέρωφ" και ο Ελληνισμός της Αιγύπτου.

Σχετικά με τους δύο στενούς συνεργάτες του Γ. Ιβάνωφ,  Αξιωματικούς του Βασιλικού Ναυτικού, ο Υποπλοίαρχος Ι. Κοντόπουλος  θα συλληφθεί στις 8.9.1942 και στις 2.12.1942 θα καταδικαστεί εις θάνατον από το Γερμανικό Στρατοδικείο, ενώ η σύζυγός του θα καταδικασθεί σε 5 χρόνια ειρκτή για «παροχή βοήθειας σε υπήκοο εχθρικού κράτους». Ο Βασίλειος Μαλλιόπουλος θα συλληφθεί την 19.10.1941 και θα καταδικασθεί δις εις θάνατον από το Γερμανικό Στρατοδικείο την 2.12.1942 . Αμφότεροι θα κρατηθούν στις φυλακές Αβέρωφ (στο ίδιο κελί) και θα εκτελεστούν μαζί με τον Γεώργιο Ιβανώφ την 4.1.1943 στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.

Η συνεργάτης του Μαρία Γιαννάτου Μπάλτσερ θα εκτελεστεί «δια πελέκεως» (γκιλοτίνα) στην Βιέννη μαζί με την Ηρωίδα της ΠΕΑΝ Ιουλία Μπίμπα. 

Θα συνεργαστεί με δύο κορυφαίες μορφές της ελληνικής Εθνικής Αντίστασης  τη Λέλα Καραγιάννη, την οργάνωση της οποίας ‘’Μπουμπουλίνα’’ θα προμηθεύσει με ασύρματο, ενώ όταν ο Ιβάνωφ θα επικηρυχθεί από τους Γερμανούς, η Καραγιάννη θα του προσφέρει καταφύγιο, και τον Κώστα Περρίκο, με σύνδεσμο τον Κωνσταντίνο Γιαννάτο. Με μέλη της ‘’Πανελλήνιας Ένωσης Αγωνιζομένων Νέων’’ (Π.Ε.Α.Ν) θα συνεργαστεί στο σαμποτάζ στο εργοστάσιο Μαλτσινώτη.

ivanof

Θαρραλέος, ευρηματικός και ριψοκίνδυνος εξελίσσεται σε ένα από τους κορυφαίους σαμποτέρ στην κατεχόμενη Ευρώπη. Από ενέργειές του βυθίζονται γερμανικά πλοία, καταστρέφονται αεροπλάνα και προκαλούνται σοβαρές φθορές (ανατίναξη εγκαταστάσεων) στα αεροδρόμια της Ελευσίνας, του Τατοίου και του Χασανίου (Ελληνικού).

Το σημαντικότερο κατόρθωμά του (θεωρείται ως το κορυφαίο σαμποτάζ στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο) είναι αυτό στο εργοστάσιο των αδελφών Μαλτσινιώτη, μετέπειτα ΠΥΡΚΑΛ, όπου κατασκευάζονται πυρομαχικά και επισκευάζονται οι κινητήρες των γερμανικών πολεμικών αεροσκαφών. Ο Γεώργιος Ιβάνωφ, με τη συνεργασία εργατών οργανωμένων στο Ε.Α.Μ και την Π.Ε.Α.Ν, θα οργανώσει και θα εκτελέσει το πλέον επικίνδυνο και ευφάνταστο σαμποτάζ στην κατεχόμενη Ευρώπη. Κάτω από τα μάτια των Γερμανών φρουρών, θα διοχετεύουν μεταλλικά σφαιρίδια (ρινίσματα)- τα οποία μετέφεραν στο στόμα τους – στους επισκευαζόμενους κινητήρες αεροσκαφών, με αποτέλεσμα αυτοί, όταν τίθεντο σε λειτουργία, να καθίστανται ελαττωματικοί και εκατοντάδες γερμανικά αεροσκάφη (υπολογίζονται σε περίπου 400) να καθηλωθούν στο μέτωπο της Βορείου Αφρικής.   

Διαβάστε επίσης:  Ένα πυροβόλο του "Αβέρωφ" ξεχασμένο στην ακτή των Λεγραινών.

Δύο άλλα περιστατικά χαρακτηριστικά της ευρηματικότητας και του θάρρους του: α) Σε σαμποτάζ που σχεδίασε και εκτέλεσε ο ίδιος κατά εχθρικού στόχου στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας με «χελώνες» (εκρηκτικά με διπλές λαβές, μαγνητικό σύστημα και ένα είδος βεντούζας, που κολλούσε στα πλευρά του πλοίου, όσο χαμηλά τόσο πιο ασφαλής ήταν η επιτυχία του),  για να μη γίνει αντιληπτός πήγε κολυμπώντας από το Σκαραμαγκά στη Σαλαμίνα και β) Τον ασύρματο που προμήθευσε στη Λέλα Καραγιάννη, το μετέφερε σπίτι της με μία νεκροφόρα, στο φέρετρο της οποίας ευρίσκετο ως πτώμα η συνεργάτης του Γαβριέλλα Μαλλιοπούλου και κάτω από τα πόδια της ήταν κρυμμένος ο ασύρματος.  

Στις 18.12.1941 η Αθήνα γεμίζει με προκηρύξεις  του Γερμανικού Φρουραρχείου που υπόσχονται 500.000 δραχμές (ακόμη η δραχμή δεν είχε χάσει την αξία της) και άφθονα τρόφιμα σε όποιον βοηθούσε στη σύλληψη του Γ. Ιβάνωφ. Τρεις ημέρες μετά ο Γερμανός Στρατιωτικός Διοικητής εκδίδει ανακοίνωση, που δημοσιεύεται σε όλες τις εφημερίδες, με την οποία ο Ιβάνωφ χαρακτηρίζεται ως «επικίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια εγκληματίας» και απειλεί ότι θα τιμωρηθεί με θάνατο «οποιοσδήποτε βοηθεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο ή παρέχει στέγη εις τον καταζητούμενο. Επίσης δια θανάτου θα τιμωρηθεί οιοσδήποτε γνωρίζει τον τόπο διαμονής  του καταζητούμενου και δεν τον αναφέρει αμέσως».

Με προδοσία φιλικού του προσώπου θα συλληφθεί, όμως αν και σιδεροδέσμιος θα κατορθώσει να δραπετεύσει από το αυτοκίνητο που τον οδηγεί στην Κομμαντατούρ.  Τη δεύτερη φορά επικηρύσσεται με το ποσόν των δύο εκατομμυρίων δραχμών και μάλιστα με τη δυνατότητα να εισπραχθεί ολόκληρο σε τρόφιμα. Πάλι με προδοσία θα συλληφθεί την 8.9.1942 και θα καταδικασθεί τρις εις θάνατον.

Διαβάστε επίσης:  Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Το γεγονός της θανατικής του καταδίκης δεν τον πτοεί, ούτε το γεγονός ότι στις φυλακές Αβέρωφ μένει μόνος στο κελί και του απαγορεύεται να προαυλίζεται ή να σιτίζεται με τους υπόλοιπους κρατούμενους. Το μόνο που του «επιτρέπεται» είναι με χειροπέδες και με συνοδεία φύλακα μία φορά την ημέρα να βγαίνει στην αυλή για να αδειάζει το δοχείο νυκτός. Με την ωραία φωνή του τραγουδάει ελληνικά και πολωνικά τραγούδια και εμψυχώνει τους συγκρατούμενούς του.

Ξημερώματα της Δευτέρας 4.1.1943 μαζί με τους στενούς συνεργάτες του Ιωάννη Κοντόπουλο, Δημήτριο Γιαννάτο και Βασίλειο Μαλλιόπουλο οδηγούνται στην Καισαριανή για εκτέλεση. Ατρόμητος απέναντι στο θάνατο, όπως και απέναντι στους καταχτητές, φεύγοντας από τη φυλακή, αποχαιρετά τους συγκρατούμενούς του φωνάζοντας τους «Μη ξεχνάτε παιδιά, εκδίκηση», «Γειά σας λεβέντες, ζήτω η Ελλάς» .

Στη διαδρομή για τον τόπο εκτέλεσης κατορθώνει και πάλι να διαφύγει από τους δεσμώτες του, αυτοί τον πυροβολούν και σοβαρά τραυματισμένο στο μηρό, τον συλλαμβάνουν. Τραυματισμένος εκτελείται στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής και τα τελευταία λόγια του είναι «ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ, ΖΗΤΩ Η ΠΟΛΩΝΙΑ» .

Μετά θάνατο θα τιμηθεί με τα ανώτατα πολεμικά παράσημα της Ελλάδας, της Πολωνίας και της Μεγάλης Βρετανίας. Η ζωή του θα γυριστεί κινηματογραφική ταινία στην Πολωνία. Το όνομά του θα δοθεί σε δρόμους στις δύο του πατρίδες ενώ αγάλματα του κοσμούν πλατείες στις δύο χώρες. Η ομάδα του ο Ηρακλής Θεσσαλονίκης θα δώσει το όνομά του στο κλειστό του Γυμναστήριο. Ο τάφος του Ήρωα βρίσκεται στο Γ’ Νεκροταφείο Αθηνών με την επιγραφή «Έπεσε υπέρ της Ελευθερίας»

Στις 30 Οκτωβρίου 1985, στην επέτειο της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από την γερμανική κατοχή, έγινε η τελετή των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα του Γεωργίου Ιβάνωφ στην Θεσσαλονίκη. Ο ανδριάντας καθαρού ύψους χωρίς το βάθρο 2,40 μέτρων αποτελεί δώρο του πολωνικού λαού στην πόλη της Θεσσαλονίκης
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Βασίλειος ΜαλλιόπουλοςΗρακλήςΙβάνωφΙωάννης ΚοντόπουλοςΛέλα Καραγιάννησαμποταζ
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

To ιστορικό βύθισης του “Ναύαρχος Κουντουριώτης” στην Θεσσαλονίκη

Επόμενο Άρθρο

Χρήστος και Λεωνίδας Παλάσκας

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Χρήστος και Λεωνίδας Παλάσκας

Question mark symbol for FAQ, information, problem and solution concepts. Quiz, test, survey, interrogation, support, knowledge, decision. Minimalist design with icon cutout paper and blue background.

Ναυτικό ερωτηματολόγιο 2

"Μοίρα μου έγινες..." Ναυτική τραγωδία στο Βόσπορο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γρηγόρης Μπλαβέρης

    Ο Γρηγόρης Μπλαβέρης είναι δικηγόρος, μέλος του Δ. Σ. Πειραιά από το 1988. Ασχολείται με την Ιστορία της νεώτερης Ελλάδας και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Ο πατέρας του Σπύρος έλαβε μέρος στον β' παγκόσμιο πόλεμο ως εθελοντής (κελευστής μηχανικός στο Ναβαρίνο) στο Β.Ν.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.
    Μικρασιατική Καταστροφή. Πειραιάς και πρόσφυγες
    Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβανώφ,κορυφαίος κατάσκοπος και σαμποτέρ

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023