NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η Ναυμαχία του Ακτίου ως ορόσημο για τον Δυτικό Κόσμο

Δημήτριος Κατηνιώτης Δημήτριος Κατηνιώτης    Πολυξένη Μπάρκα Πολυξένη Μπάρκα    
6 Οκτωβρίου 2023
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
363
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο  Δημήτριος Κατηνιώτης και η Πολυξένη Μπάρκα.

Από τον εμφύλιο πόλεμο στην ειρήνη (Concordia).

Στις 15 Μαρτίου 44 π.Χ., δολοφονείται στη ρωμαϊκή σύγκλητο, ο Ιούλιος Καίσαρας, ο πρώτος και μοναδικός δικτάτορας της Ρώμης (Strauss, 2023). Ο νεαρός Οκταβιανός (63 π.Χ.-14μ.Χ.) βρίσκεται στην Απολλωνία της Ηπείρου·εκεί πληροφορείται για την είδηση του θανάτου του Καίσαρα και επιπλέον πως έχει οριστεί ως κληρονόμος του. Επιστρέφει άμεσα στην Ιταλία, αποδεχόμενος την απόφαση της διαδοχής, όντας τότε σε νεαρή ηλικία. Τα πολιτικά γεγονότα εναλλάσσονται με τα στρατιωτικά και τον Οκτώβρη του 43 π.Χ., ο Μάρκος Αντώνιος (83 π.Χ.-30 μ.Χ.), στρατηγός, πολιτικός και συγγενής του Καίσαρα, ο Οκταβιανός, ανιψιός, θετός υιός και κληρονόμος του και ο στρατηγός Λέπιδος (90 π.Χ.-13 π.Χ.), ενώνουν τις δυνάμεις τους και αποφασίζουν να συνεργαστούν υπό το σχήμα της τριανδρίας (triumvirate), συγκροτώντας την 2η τριανδρία. Με τις περίφημες προγραφές του 43 π.Χ. (δολοφονία των αντιπάλων και δήμευση των περιουσιών τους) και την ακόλουθη εξόντωση των υπαίτιων της δολοφονίας του Καίσαρα εδραιώνεται η εξουσία της τριανδρίας σε βάρος της συγκλήτου (Ward, Heichelheim, Yeo,2008, p. 300). Από τις μάχες που δόθηκαν σε θάλασσα και στεριά, αρχικά εκτός της ιταλικής χερσονήσου, ξεχωρίζει η μάχη των Φιλίππων το 43 π.Χ, όπου θανατώθηκαν ο Βρούτος και ο Κάσιος, ενώ η εξουδετέρωση του Σέξτου Πομπήιου επήλθε από τον Αγρίππα (ναύαρχο του Οκταβιανού) το 36 π.Χ., στο Ναύλοχο της Σικελίας. Εκεί, ωστόσο, λόγω μιας αμφιλεγόμενης ανταρσίας, ο Λέπιδος εκδιώχθηκε ως συνωμότης, όποτε η τριανδρία θα αποτελούνταν πλέον από τον Αντώνιο και τον Οκταβιανό (Lange, 2007, p.47). Ο δεύτερος γνώριζε πως η νίκη κατά των εχθρών του δεν ήταν αρκετή. Ο λαός μετά από ένα εμφύλιο πόλεμο χρειαζόταν ειρήνη. Θεωρούσε πως η τριανδρία, μαζί με την θεϊκή παρέμβαση των θεών Απόλλωνα, Άρη και Ποσειδώνα, μπορούσε να φέρει την ειρήνη στην Ρώμη.

Ασημένιο δηνάριο με τις μορφές του Αντώνιου (αριστερά) και του Οκταβιανού (δεξιά) από το 41 π.Χ. (Αρχαιολογικό μουσείο Νικόπολης)

Το 36 π.Χ., ο πόλεμος είχε τελειώσει και ο νικηφόρος στρατηγός Αντώνιος μετέβη στην πλούσια, ακμάζουσα και φιλελεύθερη Ανατολή, προκειμένου να εκστρατεύσει στην Παρθία. Εκκρεμούσε μετά από αυτήν, η επιστροφή της εξουσίας την οποία είχαν λάβει προηγουμένως από την Ρωμαϊκή πολιτεία, κάτι το οποίο δεν έγινε, λόγω της τροπής των γεγονότων από την επανασύνδεση του Αντωνίου με την βασίλισσα Κλεοπάτρα την Ζ΄, απόγονο του γένους των Πτολεμαίων και σύντροφο του Ιούλιου Καίσαρα. Η βασίλισσα της Αιγύπτου είχε τις δικές της βλέψεις μετά τη δολοφονία του Καίσαρα για την επέκταση του βασιλείου της. Ο Αντώνιος προσπαθούσε βέβαια να προβάλλει την Κλεοπάτρα ως ένα παραδοσιακό σύμμαχο και φίλο του λαού της Ρώμης, κάτι το οποίο όμως δεν έπειθε. Ο Οκταβιανός από την άλλη διέβλεπε την ανερχόμενη απειλή και πως η σύγκρουση μεταξύ των δυο πρώην συμμάχων προδιαγράφονταν άμεση. Αφορμή στάθηκε η ανάγνωση από τον Οκταβιανό της διαθήκης του Αντωνίου στη Σύγκλητο, όπου η επιθυμία του να ταφεί στην Αλεξάνδρεια θεωρήθηκε προδοσία κατά του έθνους Ο πόλεμος κηρύχτηκε τον Οκτώβριο του 32 π.Χ. ενάντια όμως στη βασίλισσα της Αιγύπτου (Ζάχος, 2015, σ.13). Στο πλαίσιο των επεκτατικών τους σχεδίων, ο Αντώνιος και η Κλεοπάτρα είχαν ήδη συγκεντρώσει στρατεύματα στην δυτική Ελλάδα, πριν τις αρχές του 31 π.Χ., χωρίς ωστόσο να φτάσουν ποτέ στην Ιταλική χερσόνησο, πατρίδα του Αντωνίου.

Ασημένιο δηνάριο με τις μορφές του Αντώνιου (αριστερά) και της Κλεοπάτρας (δεξιά) από το 32 π.Χ. (Αρχαιολογικό μουσείο Νικόπολης)

Ο στόλος τους συγκεντρώθηκε στον προφυλαγμένο και εξαιρετικό για εξορμήσεις Αμβρακικό κόλπο, ενώ σαν βάση τους για τον χειμώνα επιλέχτηκε ο λιμένας της Πάτρας, 200 χλμ νοτιότερα. Ως άμεση αντίδραση, ο στόλος του Οκταβιανού κινήθηκε προς στην περιοχή του Ακτίου, αιφνιδιάζοντας τον Αντώνιο. Ακολούθως, ο Αγρίππας επέδραμε από θαλάσσης στη Μεθώνη, την Πάτρα και τη Λευκάδα, στερώντας τους πολύτιμους σταθμούς ανεφοδιασμού για το στράτευμα του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας (Holmes,1928, p.147). Η Αίγυπτος και η Συρία, πλούσιες σε σιτηρά, παρείχαν τις απαραίτητες προμήθειες για το στράτευμα τους, οι οποίες διοχετεύονταν μέσω ενός δικτύου βάσεων, το οποίο είχαν εγκαταστήσει σταδιακά σε νησιά του Αιγαίου και πόλεις της Πελοποννήσου. Οι επιδρομές του Αγρίππα είχαν άμεσες επιπτώσεις, προκαλώντας απώλειες στον αριθμό στρατιωτών και πλοίων του Αντωνίου. Ο αποκλεισμός βέβαια δεν μπορούσε να γίνεται επ’ αόριστον. Στο ενδιάμεσο, ο Οκταβιανός εγκατέστησε το στρατόπεδο του σε λοφώδη περιοχή, 10 χλμ βόρεια του Ακτίου, με το στόλο του να ναυλοχεί δυτικά του, στον γειτονικό όρμο Κόμαρο. Επιδίωκε την τελική αναμέτρηση πριν το φθινόπωρο, ώστε να μην αποκλειστεί εκεί, λόγω του επερχόμενου χειμώνα. Ομοίως και για τον Αντώνιο, η δύσκολη κατάσταση στο στράτευμα του, δεν άφηνε περιθώρια αναβολής.

Η ώρα της αναμέτρησης έφτασε μετά το μεσημέρι, στις 2 Σεπτεμβρίου 31π.Χ., (Holmes,1928, p.155), όταν οι δύο στόλοι βρέθηκαν αντιμέτωποι στο στόμιο του Αμβρακικού Κόλπου. Οι πληροφορίες για τους αριθμούς υπήρξαν αντιφατικές από τους ιστορικούς της αρχαιότητας. Γνωρίζουμε όμως πως τα πλοία του Οκταβιανού ήταν κυρίως λιβυρνίδες και τριήρεις, δηλαδή ελαφρύτερα και πιο ευέλικτα από τις εχθρικές τριήρεις, πεντήρεις και δεκήρεις. Σε συνδυασμό με τη γνώση που διέθεταν αμφότεροι, για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ο μεν στόλος του Οκταβιανού ήλπιζε στην τακτική του διέκπλου (και του εμβολισμού), ενώ αντίστοιχα τα βαριά πλοία του Αντωνίου αναπτύχθηκαν κατά μέτωπο, προσπαθώντας να καλύπτουν τα πλευρά τους από τις στεριές. Η ναυμαχία για όσο κράτησε ήταν σκληρή, αλλά η ενσυνείδητη επιλογή της Κλεοπάτρας να διαφύγει από το μέσο της εχθρικής γραμμής με χρήση πανιών, εξέπληξε τον Αντώνιο. Αυτός επέλεξε να την ακολουθήσει, εγκαταλείποντας τους στρατιώτες του, οι οποίοι όμως συνέχιζαν να πολεμούν για αρκετή ώρα. Χωρίς επικεφαλής, το αποτέλεσμα ήταν να δοθεί η νίκη στον Οκταβιανό. Η νίκη επισφραγίστηκε μία εβδομάδα μετά, με τη συνθηκολόγηση των 19 λεγεώνων του Αντωνίου, οι οποίες παρέμεναν στην ξηρά (Murray, Petsas, 1989, p.4).

Φυσική θέση ναυμαχίας Ακτίου (Σύνθεση: Δ. Κατηνιώτης).

Η εκστρατεία του Οκταβιανού συνεχίστηκε, αφού πρώτα ο Οκταβιανός ικανοποίησε μερικώς, αιτήματα επαναστατημένων βετεράνων. Τον χειμώνα οι δυνάμεις του συγκεντρώθηκαν στη Σάμο. Μόλις επετράπη, εκστράτευσε μέσω της Μικράς Ασίας και αναθέρμανε τις σχέσεις με τους υποτελείς βασιλείς της Ανατολής, οπότε και κατέφθασε με στόλο και στρατό στην Αλεξάνδρεια σε λιγότερο από έναν χρόνο μετά το Άκτιο. Εκεί ο Αντώνιος ηττήθηκε οριστικά στην ξηρά, ο στόλος παραδόθηκε αμαχητί, ενώ η Κλεοπάτρα, ως ο εξ αρχής εχθρός της Ρώμης, αιχμαλωτίστηκε και αυτοκτόνησε μυστηριωδώς, επιθυμώντας να ταφεί μαζί με τον αγαπημένο της Αντώνιο, ο οποίος είχε ήδη αυτοκτονήσει (Lange, 2007, p.133).

Στρατηγικά, η ναυμαχία του Ακτίου ήταν η αποφασιστική μάχη, η οποία έφερε τη νίκη και συνεπώς την ειρήνη, παρόλο που η εκστρατεία ολοκληρώθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο ίδιος ο Οκταβιανός στα πεπραγμένα του, Res Gestae, δεν αρνείται πως η εκστρατεία του Ακτίου ήταν όντως ένας εμφύλιος πόλεμος. Τονίζει πως στο Άκτιο δεν έγινε ιδιαίτερα μεγάλη μάχη και οι νεκροί δεν ξεπέρασαν τους 5.000, επιτρέποντας του έτσι, την τέλεση ενδόξου τριήμερου θριάμβου επιστρέφοντας στη Ρώμη. Όμως η ουσιαστική δόξα για τον Οκταβιανό πήγαζε από το γεγονός ότι η κατά θάλασσα μάχη του Ακτίου έφερε την πολυπόθητη ειρήνη στη Ρώμη (PAX ROMANA).

Ασημένιο δηνάριο του 30 π.Χ. Αναπαριστά τη Νίκη στο Άκτιο (αριστερά) και την θριαμβευτική είσοδο του Οκταβιανού στην Αλεξάνδρεια (δεξιά). (https://www.numisbids.com)

Η πόλη της Νίκης και το Μνημείο του Αυγούστου

Για να διαιωνίσει την ενθύμηση της σημαντικής του νίκης στη ναυμαχία του Ακτίου, ο Οκταβιανός ίδρυσε την πόλη της νίκης, τη Νικόπολη, στην πεδιάδα νότια από τον λόφο στον οποίο είχε εγκαταστήσει το στρατόπεδό του. Πόλη ακμάζουσα και πολυπληθής, η οποία διέθετε τείχη, ρυμοτομία, αγορά, ωδείο και θέατρο, αθλητικές εγκαταστάσεις, στάδιο και γυμνάσιο, υδραγωγείο, δημόσιες θέρμες και ιδιωτικές οικίες που σώζονται έως και σήμερα. Οι κάτοικοί της ήταν στην συντριπτική τους πλειοψηφία Έλληνες έποικοι, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στη Νικόπολη από τις γειτονικές περιοχές με τη μέθοδο του συνοικισμού, απολαμβάνοντας πλούσια προνόμια και φορολογικές ατέλειες.

Θέλοντας να τονίσει τη σπουδαιότητα της ναυμαχίας ανήγειρε μεγαλοπρεπές τρόπαιο, αντάξιο της νικηφόρας έκβασής της ναυμαχίας, στη θέση που είχε στήσει το στρατηγείο του. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο οικοδόμημα, ένα υπαίθριο ιερό, όπου ο μαρμάρινος βωμός του ήταν πλαισιωμένος από τρίπλευρη στοά και κοσμημένος με περίτεχνα σχέδια. Το τρόπαιο της νίκης ήταν αφιερωμένο στους προστάτες του θεούς, Άρη και Ποσειδώνα, όπως πληροφορούμαστε από τη μεγαλύτερη σε μήκος (45μ.) αφιερωματική επιγραφή στον ελλαδικό χώρο.

Η επιγραφή ήταν σε λατινικό αλφάβητο, μία απόδοση είναι η ακόλουθη:

“Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΩΡ ΚΑΙΣΑΡ, ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΙΚΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ, ΜΕΤΑ ΤΗ ΝΙΚΗΦΟΡΑ ΕΚΒΑΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΠΟΥ ΔΙΕΞΗΓΑΓΕ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΟΤΑΝ ΗΤΑΝ ΥΠΑΤΟΣ ΓΙΑ ΠΕΜΠΤΗ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΒΔΟΜΗ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΔΡΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΕ ΣΤΕΡΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΦΙΕΡΩΣΕ ΣΤΟΝ ΑΡΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΤΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΕΦΟΡΜΗΣΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟΥ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΩΡΑ ΚΟΣΜΕΙΤΑΙ ΜΕ ΛΑΦΥΡΑ ΠΛΟΙΩΝ.” (https://nicopolismuseum.gr/nicopolis/)

Στη βάση του μνημείου, ο ισχυρός τοίχος που το συγκρατεί  διακοσμήθηκε με 36 χάλκινα έμβολα από τα αιχμαλωτισθέντα πλοία του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας.

Με το μεγαλειώδες αυτό μνημείο, ο Οκταβιανός στόχευε αφενός στην παντοτινή ανάμνηση της νικηφόρας ναυμαχίας και αφετέρου έστελνε ένα μήνυμα συμφιλίωσης στους Έλληνες, διότι από αυτούς μόνο οι Σπαρτιάτες είχαν ταχθεί με το μέρος του Οκταβιανού και πολέμησαν στο Ακτίο. Παρόλα αυτά, ο Οκταβιανός έδειξε μεγαλοψυχία και δεν τιμώρησε τους αντιπάλους του.

Άποψη του Τροπαίου της Ναυμαχίας (Αρχείο Πολυξένης Μπάρκα)
Τρόπαιο Ναυμαχίας Ακτίου σε φωτορεαλιστική απεικόνιση (https://nicopolismuseum.gr)

Η παρακαταθήκη του Οκταβιανού

Κατά τον απολογισμό του Οκταβιανού, μετά την λήξη των πολέμων και κατά τη διάρκεια της έκτης και έβδομης θητείας του, έχοντας την οικουμενική συγκατάθεση, παρέδωσε  την εξουσία διακυβέρνησης στον έλεγχο της Συγκλήτου και του ρωμαϊκού λαού. Αυτή του απέδωσε τους τίτλους Augustus και Princeps το 27 π.Χ.. Το όνομα Αύγουστος, με το οποίο έμεινε γνωστός στην ιστορία, ήταν εξαιρετικά τιμητικό, με θρησκευτικές αναφορές που δεν είχε δοθεί ποτέ πριν σε θνητό (Ward, Heichelheim, Yeo, 2008, p.346). Από κείνη τη στιγμή και μετά διέθετε την ανώτατη επιρροή, αλλά η δύναμη του δεν ήταν μεγαλύτερη των υπολοίπων αξιωματούχων συναδέλφων του, κατά τον ίδιο.

Οι συγγραφείς της αυλής του Αυγούστου φυσικά ασπάστηκαν αυτή την άποψη. Όπως για παράδειγμα σύμφωνα με τα ιστορικά κείμενα που αποδίδονται στον Βελλήιο Πατέρκουλο (19 π.Χ.- 31 μ.Χ.), έπειτα από 20 χρόνια εμφυλίου πολέμου και αναρχίας, ανανεώθηκε μία περίοδος ειρήνης, κατά την οποία οι νόμοι απέκτησαν πάλι ισχύ, δόθηκε εξουσία στους φορείς της δικαιοσύνης, αξιοπρέπεια στην Σύγκλητο και γενικά επανήλθε η παλαιά δύναμη στους Ρωμαίους αξιωματούχους. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία διοικούταν πλέον χωρισμένη σε επιμέρους γεωγραφικές περιοχές των οποίων την απόλυτη εξουσία είχε ισοβίως σε ειρήνη και πόλεμο ο Αύγουστος, όπως μας μεταφέρει και ο Στράβων (63 π.Χ-24μ.Χ.), σύγχρονός του ιστορικός και γεωγράφος. Ο ρωμαίος ιστορικός Σουητώνιος (70 μ.Χ.-140 μ.Χ.) μας εξηγεί πως μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, ο Αύγουστος θεωρούσε πως η λαϊκή διακυβέρνηση ενείχε κινδύνους και γι’ αυτό την περιόρισε. Ο μεταγενέστερος ιστορικός Δίων Κάσσιος (165 μ.Χ.-235) όμως τονίζει πως κατά την έβδομη περίοδο διακυβέρνησης του Οκταβιανού, αυτή είχε μετατραπεί σε μοναρχία (Holmes, 1928, p.182-183).

Ανδριάντας Augustus of Prima Porta. Μουσείο Βατικανού.

Δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση εάν Οκταβιανός ήταν απόλυτος μονάρχης ή ο απόλυτος προστάτης των θεσμών διακυβέρνησης της αυτοκρατορίας. Σίγουρα ο Αύγουστος αποκατέστησε το κύρος των νόμων και επέδειξε σεβασμό στη Σύγκλητο, η οποία μπορούσε να εκλέγει τους αξιωματούχους του θησαυροφυλακίου και να συμβουλεύει τον Princeps (πρώτο πολίτη) για θέματα διοίκησης της ρωμαϊκής κοινοπολιτείας. Ο τρόπος με τον οποίο εξασκούσε την διοίκηση ο Αύγουστος διέρχονταν μέσα από τις διεργασίες της Συγκλήτου και μέσω της έγκρισης του λαού, καθώς οι αποφάσεις απέβλεπαν στο συμφέρον και στην ευμάρεια του ρωμαϊκού λαού. Εξάλλου ο λαός συνέχισε να εκλέγει αξιωματούχους, όπως γινόταν προηγουμένως και με τον Καίσαρα. Βέβαια, αυτό το φαινομενικό καθεστώς ελευθερίας, το οποίο υπήρχε και στην Σύγκλητο, όπου τα μέλη της είχαν την δυνατότητα να εκφράσουν ελεύθερα την άποψή τους, περιοριζόταν από το δικαίωμα του Αυγούστου να λήξει οποιαδήποτε συζήτηση, οπότε το έκρινε αυτός. Μπορεί βέβαια να φαίνεται πως απλά προΐσταται των συναδέλφων του στο συμβούλιο, αλλά επειδή ήταν ο Άρχων των ενόπλων δυνάμεων του κράτους και επειδή η εξωτερική πολιτική ανήκει αποκλειστικά σε αυτόν, στην πραγματικότητα δεν υπήρχε ισοτιμία στο συμβούλιο.

Αντίθετα, όμως, με την πολιτική κατάσταση στην Ρώμη, οι επαρχίες αντιλαμβανόταν και αναγνώριζαν τον Αύγουστο σαν αυτοκράτορα. Συγκεκριμένα για την Αίγυπτο, ο Αύγουστος διατήρησε το προϋπάρχον καθεστώς της απόλυτης εξουσίας των Πτολεμαίων. Ο πρώτος κυβερνήτης  που τοποθετήθηκε ήταν στην ουσία αντιβασιλέας. Κανένας Ρωμαίος αξιωματούχους δεν μπορούσε να επισκεφτεί την Αίγυπτο χωρίς την έγκριση του Αυγούστου καθώς ο ίδιος είχε καταλάβει την τεράστια σημασία της Αιγύπτου ως χώρα τροφός – και ως χώρα ικανή να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στη Ρώμη. Οι Αιγύπτιοι αναγνώριζαν τον Αύγουστο ως Φαραώ, ο οποίος απολάμβανε τις θεϊκές τιμές όπως οι προκάτοχοί του και λατρεύονταν σαν Ζευς Ελευθέριος Σεβαστός. Πέρα από την Αίγυπτο, οι υπόλοιπες επαρχίες διοικούταν από ένα ευέλικτο σύστημα αναλόγως των περιστάσεων προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλή, χρηστή διοίκηση. Για το λόγο αυτό οι διοικητές (legates), επιλέγονταν από τον Οκταβιανό Αύγουστο, λάμβαναν ικανοποιητικές αποδοχές ώστε να ασκούν υπεύθυνο έργο, για το οποίο ανταμείβονται επιπλέον όταν ήταν ενάρετοι (Holmes, 1928, p.185). Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να απαλείψει τις προβληματικές συμπεριφορές του παρελθόντος. Για την υπεράσπιση των επαρχιών, τα στρατεύματα ήταν υπό την πλήρη διοικητική μέριμνα του Αυγούστου, όπως φυσικά και ο έλεγχος της ανώτατης στρατιωτικής διοίκησης. Όπως τονίστηκε, λόγω της άσκησης εξωτερικής πολιτικής από τον ίδιον, οι απεσταλμένοι τοποθετημένοι διοικητές των επαρχιών δεν μπορούσαν πλέον να διατάξουν επίταξη του παραγόμενου πλούτου, διότι αυτός ανήκε στον Αύγουστο και συλλέγονταν από τον εντολοδόχο του (procurator) (Holmes, 1928, p.186). 

Αργότερα δόθηκαν και στη Σύγκλητο ορισμένες εξουσίες προκειμένου να ενεργεί υπέρ της ευημερίας και του πλούτου της Ρώμης. Τελικά οι συμβιβασμοί στους οποίους ο Αύγουστος κατέληξε, ωφέλησαν τους διαδόχους του στο να οργανώσουν ένα καλύτερο σύστημα διακυβέρνησης – όχι αλάθητο, το οποίο όμως κράτησε την αυτοκρατορία ασφαλή από τις βαρβαρικές επιδρομές για τέσσερις αιώνες, επιτρέποντας στον δυτικό πολιτισμό να αντισταθεί και να ακμάσει. Το τίμημα όμως της εξάπλωσης και της αναγωγής σε προσωποκεντρικό σύστημα διακυβέρνησης ήταν η ουσιαστική απαξίωση της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας, έστω και με τη σύγκλητο των ευγενών, τις συγκεχυμένες εξουσίες των εκκλησιών και τα αυτόνομα αξιώματα (Ward, et al., 2008, p. 310). Όπως όμως παρατηρεί και ο Τάκιτος, η οργάνωση της δημόσιας διοίκησης του Αυγούστου άξιζε το αναπόφευκτο κόστος, διότι αυτό που χρειάζονταν η Ρώμη -ως κυρίαρχος του μεσογειακού κόσμου-  δεν ήταν καλή αυτοδιοίκηση, αλλά η καλή διοίκηση.   

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

  1. Κ. Ζάχος, Αρχαιολογικός Οδηγός Νικόπολης, Περιδιάβαση στο ιστορικό, ιερό και αστικό τοπίο, Αθήνα, 2015.
  2. T. Rice Holmes, The Architect of the Roman Empire, Oxford, 1928.
  3. C. H. Lange, Res Publica Constituta: Actium, Apollo and the Accomplishment of the Triumviral Assignment, Nottingham, 2007.
  4. W. Murray, F. Petsas, Octavian’s Campsite Memorial for the Actian War, Philadelphia, 1989.
  5. Α. Ward, F. Heichelheim, C. Yeo, Οι Ρωμαίοι, Εκδ. Οδυσσέας. Αθήνα, 2008.
  6. Barry Straus.  Διάλεξη για τη ναυμαχία του Ακτίου, Πρέβεζα, 26.04.2023.

Ηλεκτρονικές διευθύνσεις

  • https://nicopolismuseum.gr/ (τελευταία πρόσβαση 01.08.2023)
  • https://elinis.gr/%CE%B7%CE%BD%CE%B1%CF%85%CE%BC%CE%B1%CF%87%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BF/. (τελευταία πρόσβαση 30.07.2023)
  • https://www.numisbids.com/ (τελευταία πρόσβαση 31.07.2023)
  • https://www.facebook.com/amnicopolis/photos/pb.100056689991810.-2207520000./4849657678397509/?type=3 (τελευταία πρόσβαση 01.08.2023)
  • https://www.facebook.com/amnicopolis/photos/pb.100056689991810.-2207520000./4849657438397533/?type=3 (τελευταία πρόσβαση 01.08.2023)
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΆκτιοΚατηνιώτηςΜπάρκα
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το “Υδράκι” εμβολίζει το τρεχαντήρι “Ανάστασις”, έξω από τον Πειραιά.

Επόμενο Άρθρο

CE2F/X60-T: Τα “πυρπολικά” του Πολεμικού Ναυτικού την δεκαετία 1970-80

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

CE2F/X60-T: Τα "πυρπολικά" του Πολεμικού Ναυτικού την δεκαετία 1970-80

Βιβλιοπαρουσίαση: " Ο Σπετσέρης του Λεπάντο"

Η ανταρσία του Μπάουντι μέσα από την κινηματογραφική αφήγηση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


Authors

  • Δημήτριος Κατηνιώτης

    O Δημήτριος Κατηνιώτης γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1978. Αποφοίτησε από τη Σ.Ν.Δ. το 2001. Υπηρέτησε στη Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ, στο ΠΠ ΤΟΞΟΤΗΣ ως Ύπαρχος, στις Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ και ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ ως Διευθυντής Ναυτιλίας. Διατέλεσε Επιτελής στο ΑΣ, Μ.Υ.FOB Aktion και Διευθυντής Υποστήριξης Εκπαίδευσης στο Κ.Ε ΠΑΛΑΣΚΑΣ. Απόφοιτος ΣΔΙΕΠΝ. Κατέχει Μεταπτυχιακό στην Ορθόδοξη Θεολογία. Είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ Στρατιωτικού Τουρισμού και Γεωπολιτικής.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η συμμετοχή του καναδικού HMCS PRINCE HENRY στα ελληνικά δρώμενα τον Δεκέμβρη του 1944
    Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο
    Επιχείρηση “ENDURING FREEDOM”. 20 χρόνια από την ολοκλήρωση της συμμετοχής του Πολεμικού Ναυτικού.
  • Πολυξένη Μπάρκα

    Η Πολυξένη Μπάρκα είναι Αρχαιολόγος – Ξεναγός. Με προπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία/Αρχαιολογία (Α.Π.Θ.) και Ιστορία (Ιόνιο Πανεπιστήμιο), είναι κάτοχος Μεταπτυχιακών στη “Διαχείριση Τεκμηρίων Πολιτιστικής Κληρονομιάς και νέες Τεχνολογίες”, και στην “Αξιοποίηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς” με εξειδίκευση στη “Διαχείριση Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού”. Γνωρίζει Αγγλικά Ισπανικά, Ιταλικά. Είναι συμβασιούχος υπάλληλος στο ΥΠΠΟ/ ΕΦΑ Πρέβεζας/Αρχαιολογικό Μουσείο Νικόπολης, από το 2003. Ασχολείται με ανασκαφές, εκθέσεις, εκπαιδευτικές δράσεις, ξεναγήσεις κ.α.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Ναυμαχία του Ακτίου ως ορόσημο για τον Δυτικό Κόσμο

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023