NavalHistory
Παρασκευή, 24 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η ακταιωρός “Νίσυρος”. Από πλοίο μεταφοράς της Βασιλικής Οικογένειας μέχρι την άδοξη βύθιση της.

Λεωνίδας Τσιαντούλας Λεωνίδας Τσιαντούλας    
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Οπτικοακουστικά Φωτογραφίες
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Λεωνίδας Τσιαντούλας

Την περίοδο 1945 – 47 η βρετανική κυβέρνηση παραχώρησε επί δανεισμό στο ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό 15 ξύλινες ακταιωρούς στις οποίες δόθηκαν τα ακόλουθα ονόματα: Δολιανά – Δομοκός – Δοξάτον – Δράμα – Καλίνη – Καλαμπάκα – Κάρπαθος – Καρπενήσι – Κάσος – Καστελλόριζον – Κως – Νίσυρος – Τήλος – Τσατάλτζα – Χάλκη. Τέσσερις από αυτές επεστράφησαν σταδιακά στη μεγάλη Βρετανία την περίοδο 1951 – 52, ενώ οι υπόλοιπες παρέμειναν σε υπηρεσία στο ΒΝ σταδιακά παροπλιζόμενες μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’60.

Αυτά τα μικρά και ταπεινά σκάφη ανήκαν στον τύπο Fairmile B ΜL (ML=συντομογραφία του όρου motor launch), που είναι ίσως ο πιο πετυχημένος τύπος ακταιωρών τόσο στη διάρκεια όσο και αμέσως μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για την εξέλιξη του τύπου Fairmile A ML, που ήταν σχεδιασμένος από το βρετανικό ναυπηγείο Fairmile Marine το οποίο είιχε την εξαιρετική ιδέα να προκατασκευάζει τα κύρια τμήματα του σκάφους (όλα ξύλινα) και να τα προωθεί σε πολλά ναυπηγεία ώστε εκείνα να προβούν στη συναρμολόγηση και στη συμπλήρωση με τον δευτερεύοντα εξοπλισμό τους. Με αυτό τον τρόπο πετύχαιναν ένα μεγάλο αριθμό παράλληλα ναυπηγούμενων σκαφών για την κάλυψη των αναγκών του Ναυτικού για παράκτιες επιχειρήσεις σε όλα τα μέτωπα.

Στο διάστημα 1940 – 1945 χτίστηκαν 650 τέτοια σκάφη. Στην αρχή προορίζονταν να χρησιμοποιηθούν ως “κυνηγοί υποβρυχίων”. Για το σκοπό αυτό εφοδιάστηκαν με ΑSDIC (sonar), 12 βόμβες βυθού, φωτιστικό προβολέα έρευνας, ταχυβόλο Hotchkiss QF 3 λιβρών και δίδυμο πολυβόλο 0,303’’. Όσο όμως προχωρούσε ο πόλεμος το επιχειρησιακό τους κοστούμι άλλαξε, το ASDIC αφαιρέθηκε, το ταχυβόλο αντικαταστάθηκε από Oerlikon 20 mm ως κύριο πυροβόλο και τους δόθηκε ως κύρια αποστολή η παράκτια ναρκαλιεία αγκυροβολημένων ναρκών, οι οποίες πλέον αποτελούσαν σημαντικότατο κίνδυνο στις απελευθερούμενες χώρες.

Βρετανικές ακταιωροί τύπου Fairmile B ML στο λιμάνι του Πειραιά τον Οκτώβριο του 1944 (ήταν τα πρώτα βρετανικά πλοία που εισήλθαν μετά την απελευθέρωση).

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε λεπτομέρειες τόσο για την κατασκευή όσο και για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των ακταιωρών από το βρετανικό Ναυτικό κατά τη διάρκεια του Πολέμου:

Διαβάστε επίσης:  Το θωρηκτό "Αβέρωφ" στη Μ. Ανατολή και την Ινδία (1941-1943) μέσα από το φωτογραφικό αρχείο του ναύτη Α. Δούκη.

Επιστρέφοντας στην ελληνική μεταπολεμική πραγματικότητα, πρέπει να πούμε ότι όλες οι παραχωρηθείσες ακταιωροί (πλην της “Νίσυρος”) συμμετείχαν ενεργά στις πολύ σοβαρές όσο και επικίνδυνες επιχειρήσεις ναρκαλιείας στις ελληνικές θάλασσες. Επιπρόσθετα, έδρασαν στη διάρκεια του εμφυλίου και σε επιχειρήσεις εναντίων των ανταρτών, εκτελώντας πυρά κατά στόχων στην ξηρά. Μάλιστα, η ακταιωρός “Καλαμπάκα” (Κυβερνήτης Σημαιοφόρος Θεόδωρος Μανωλόπουλος) στις 4 Σεπτεμβρίου 1946 στο ακρωτήριο Δερματάς, στην παραλία της Όσσας, δέχθηκε επίθεση από το πυροβολικό των ανταρτών, ενώ έπλεε 150 μέτρα περίπου από την παραλία. Το σκάφος χτυπήθηκε με 9 βλήματα των 75 χιλιοστών και παρά τις σοβαρές βλάβες, μεταξύ των οποίων και η αχρήστευση της μιας μηχανής, κατόρθωσε να διασωθεί. Κατά την επίθεση αυτή σκοτώθηκαν 3 ναύτες και τραυματίσθηκαν 2. 

Καθέλκυση ακταιωρού Fairmile στο ναυπηγείο της εταιρείας Anglo-American Nile Τourist Co στο Κάϊρο.

Το “Νίσυρος” ναυπηγήθηκε το 1944 στα ναυπηγεία της εταιρείας Anglo – American Nile Tourist Co στο Κάϊρο. Παρελήφθη από την Ελλάδα τον Μάιο του 1947 στη Μάλτα. Αμέσως μετά την άφιξή του στην Ελλάδα έγιναν οι απαραίτητες μετασκευές (κυρίως η αφαίρεση των συστημάτων ναρκαλιείας) ώστε να χρησιμοποιηθεί ως πλοίο μεταφοράς του Βασιλέως Παύλου, η στέψη του οποίου είχε γίνει τον Απρίλιο του ίδιου έτους. Πράγματι, το καλοκαίρι του 1947 το πλοίο εκτελούσε συχνά δρομολόγια μεταφοράς της βασιλικής οικογένειας και της συνοδείας τους από το Πόρτο Ράφτη ή τη Ραφήνα στους Πεταλιούς. Εκεί διέμεναν στη βίλα της οικογένειας Εμπειρίκου στο πλαίσιο θερινών διακοπών. Αυτό επαναλήφθηκε και τα καλοκαίρια του 1948 και 1949. Κατά τη διάρκεια  του υπόλοιπου χρόνου το πλοίο εκτελούσε περιπολίες και έλεγχο υπόπτων πλοίων στην περιοχή Νοτίου Ευβοϊκού, Αργοσαρωνικού και ανατολικών ακτών Πελοποννήσου, δεδομένου ότι ο Εμφύλιος ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Σε λίγες περιπτώσεις εκτελέστηκαν χειμερινά δρομολόγια για τη μεταφορά του Βασιλέως Παύλου σε εκδηλώσεις εκτός Αττικής (Βόλο, Χαλκίδα κλπ)

Διαβάστε επίσης:  Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν μας παραχωρήθηκαν από τον κ. Ιωάννη Λαδά, εγγονό του Ανθυποπλοίαρχου (ΕΦ) Θεόδωρου Αποστόλου, πρώτου κυβερνήτη του “Νίσυρος” ο οποίος παρέμεινε στο πλοίο ως το 1952, οπότε και παρέδωσε στον Σημαιοφόρο (ΕΦ) Π. Εϊπίδη. 

Η Α/Κ Νίσυρος φωτογραφημένη από το cris craft του Βασιλέως.
Η Βασίλισσα Φρειδερίκη και ο Κυβερνήτης στην γέφυρα
Η Πριγκήπισσα Σοφία ο κυβερνήτης και ο Διάδοχος Κωνσταντίνος
A/K Nίσυρος
Πριγκήπισσα Σοφία και ο Διάδοχος Κωνσταντίνος
Μέλη του πληρώματος σε παράταξη.
Βόλος 13 Οκτωβρίου 1947. Προετοιμασία αποβίβασης του Βασιλέως Παύλου. Δίπλα του ο Ναύαρχος Αλέξανδρος Σακελλαρίου, τότε Υπουργός Ναυτικών)
Βόλος 13 Οκτωβρίου 1947. Αποβίβαση του Βασιλέως Παύλου. Δίπλα του ο Ναύαρχος Αλέξανδρος Σακελλαρίου, τότε Υπουργός Ναυτικών) χαιρετά τον κυβερνήτη Ανθυποπλοίαρχο (ΕΦ) Θ. Αποστόλου
Οι Πριγκήπισσες Ειρήνη και Σοφία και ο Διάδοχος Κωνσταντίνος με τον Κυβερνήτη και το πλήρωμα του "Νίσυρος"
Α/Κ Νίσυρος
Α/Κ Νίσυρος στους Πεταλιούς
Α/Κ Νίσυρος
Οι ελληνικές ακταιωροί παραβεβλημένες. Τοποθεσία άγνωστη.
Ο Κυβερνήτης, ανθυποπλοίαρχος Αποστόλου με μέλη του πληρώματος
Ο Κυβερνήτης του "Νίσυρος" με τον Αντιπλοίαρχο Φοίφα (υπασπιστή του βασιλέως Παύλου) και 2 Αξιωματικούς του πλοίου.
Ο αντιπλοίαρχος Φοίφας με τον Κυβερνήτη και μέλη του πληρώματος

Στα τέλη του 1949 το “Νίσυρος” έπαψε να εκτελεί χρέη πλοίου μεταφοράς του Βασιλέως και το 1950 μετονομάστηκε σε “Κομοτηνή”. Παροπλίστηκε το 1954.

Η συνέχεια της πορείας του πλοίου ήταν να εκποιηθεί και να αγοραστεί από ιδιώτες ως επιβατηγό – τουριστικό πλοίο. Αυτό το φαινόμενο ήταν σύνηθες για τα παροπλιζόμενα σε όλο τον κόσμο Fairmiles, αφού διέθεταν πολύ χώρο στο πρυμναίο τμήμα τους για μετασκευές προσθήκης χώρου επιβατών.

Στις φωτογραφίες που ακολουθούν βλέπουμε παραδείγματα μετασκευασμένων Fairmile σε διάφορες χώρες

Δυστυχώς το τέλος του “Νίσυρος – “Κομοτηνή” – “Ατλαντίς” δεν ήταν αντάξιο της ιστορίας του. Δείτε πώς το περιγράφει ο Χρήστος Ντούνης στο βιβλίο του “Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες 1951-2000”:

Διαβάστε επίσης:  Επιστολές από τον πόλεμο

“Το τουριστικο ΑΤΛΑΝΤΙΣ, νηολογίου Θεσσαλονίκης 1433,  ήταν πλοιοκτησίας της ναυτικής εταιρείας ΙΟΝΙΑΝ ΣΗ ΚΡΟΥΙΖΕΣ, εκπροσωπούμενη από τον Ιωάννη Στεφάνου Ματζαβίνο. Το σκάφος βρισκόταν παροπλισμένο στη Χαλκίδα από το 1992 και το 1996 αποφασίστηκε να πλεύση ρυμουλκούμενο στον Πειραιά. Το σκάφος πράγματι περί ώρα 20.35 της 15ης Οκτωβρίου 1996 απέπλευσε ρυμουλκούμενο από το ρυμουλκό ΜΠΟΥΚΟΥ Α., νηολογίου Χαλκίδας 24, με προορισμό τον Πειραιά. Η καταλληλότητα ρυμουλκού και ρυμουλκούμενου για τη διενέργεια της ρυμούλκησης είχε διαπιστωθεί προηγουμένως από επιθεωρητή που είχε εκδώσει σχετική βεβαίωση καταλληλότητας. Το ταξίδι συνεχιζόταν κανονικά μέχρι ώρα 02.30 της επομένης 16/10/96, που το πλοίο έπλεε με ήρεμη θάλασσα σε απόσταση ενός μιλίου από την βραχονησίδα Δίψα του νότιου Ευβοικού. Τότε παρατηρήθηκε αυξανόμενη κλίση στο ρυμουλκούμενο σκάφος, που μέσα σε 15 λεπτά της ώρας βυθίστηκε ολοσχερώς σε στίγμα 38-05-08 Βόρειο και 24-06-00 Ανατολικό. Η βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι ο κυβερνήτης του ρυμουλκού έπλεε με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτήν που καθόριζαν οι τεθείσες προυποθέσεις ασφαλούς ρυμούλκησης, με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων στο σκάφος ΑΤΛΑΝΤΙΣ που ήταν παρήλικο (52 ετων) και παροπλισμένο για 4 χρόνια.”

Στο βίντεο που ακολουθεί παρουσιάζεται η εικόνα του ναυαγίου στο βυθό. Όπως μας πληροφορεί η ιστοσελίδα www.grafasdiving.gr το ναυάγιο στέκεται στον άξονα βορά/νότο (πρύμη βοράς πλώρη νότος). Μέγιστο βάθος -52μ ελάχιστο -46μ. Η πλώρη του είναι διαλυμένη όπως και η γέφυρα. Το σκάφος ακουμπάει στο βυθό με ελαφρια δεξιά κλήση, υπάρχουν ρήγματα σε όλα του τα σημεία. Οποιαδήποτε ξύλινη υπερκατασκευη υπήρχε έχει καταρρεύσει.

Πηγές: 

Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες 1951-2000. Τόμος β Χρήστος Ντούνης.

Τα πλοία του πολεμικού ναυτικού 1829-1999.Κ.Παίζη-Παραδέλη.

https://www.grafasdiving.gr/shipwrecks/ss-atlantis/

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Βασιλική ΟικογένειαΕλληνική ΙστορίαΝαυτική ΙστορίαΝίσυροςΠαύλοςΤσιαντούλας
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

Επόμενο Άρθρο

Τα παθήματα του δόκιμου Αρλιώτη.

Σχετικά Άρθρα

Φωτογραφίες

Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).

Κωνσταντίνος Κυρίμης
2 Οκτωβρίου 2025
Ελαιογραφία του Lusitania από τον Norman Wilkinson (1907)
Φωτογραφίες

Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
2 Μαΐου 2025
Φωτογραφίες

Ένας έρωτας στη δίνη του πολέμου

Γιώργος Κανάκης
14 Φεβρουαρίου 2025
Φωτογραφίες

Χριστούγεννα 1943 & Πρωτοχρονιά 1944 για την κορβέτα “Κριεζής”.

Νικόλαος Βαζάκας
27 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Τα παθήματα του δόκιμου Αρλιώτη.

Η καταστροφή της Ισπανικής "αήττητης" Αρμάδας (1588)

Τα υποβρύχια "Δελφίν" και "Ξιφίας".

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Λεωνίδας Τσιαντούλας

    Ο Αρχιπλοίαρχος (ε.α.) ΠΝ Λεωνίδας Τσιαντούλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Το 1980 εισήχθη στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και σταδιοδρόμησε στο Πολεμικό Ναυτικό επί 40 έτη. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του διετέλεσε Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΝ, Κυβερνήτης των Πλωτών Ναυτικών Μουσείων Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ και Α/Τ ΒΕΛΟΣ (παράλληλα υπεύθυνος για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ και το ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ), Ακόλουθος Άμυνας της Ελλάδος στο Μαυροβούνιο και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη και Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού.

    Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA) στις “Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγική” από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι επίσης απόφοιτος του Κολλεγίου Αμύνης του NATO (NADEFCOL) στη Ρώμη.

    Την περίοδο 2015-2017 διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού «Ναυτική Επιθεώρηση» και είχε την επιμέλεια των εκδόσεων της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού.

    Από το 2021 έως το 2023 ήταν σύμβουλος έκδοσης της ηλεκτρονικής έκδοσης "ΘΑΛΑΤΤΑ. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας" που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας.

    Σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή της μόνιμης έκθεσης για την ιστορία του Θωρηκτού “Γ. Αβέρωφ” η οποία είναι εγκατεστημένη από το 2023 στον χώρο του 1ου υποστρώματος του πλοίου - μουσείου.

    Είναι συγγραφέας άρθρων σχετικών με την Ελληνική και Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία και υπεύθυνος για την παραγωγή των ντοκιμαντέρ “Η γέννηση του Κυπριακού Ναυτικού 1964-66” και “Το Ναυτικό στη διάρκεια της Επταετίας 1967-74”.

    Σήμερα είναι Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος. Παράλληλα είναι ο Διευθυντής Παραγωγής του portal "navalhistory.gr"

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.
    George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.
    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023