NavalHistory
Σάββατο, 1 Νοεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Πρoστατευμένο: ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΠΑΤΡΑΙΚΟΣ

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Πρoστατευμένο: ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΠΑΤΡΑΙΚΟΣ

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

Θεόδωρος Κόντες Θεόδωρος Κόντες    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Θεόδωρος Γ. Κόντες

Σχεδόν αμέσως μετά την ενοποίηση της Ιταλίας το 1861 (il Risorgimento / Η αναβίωση) αρχίζει η προσπάθεια για την ίδρυση υπερπόντιων αποικιών. Οι τελευταίες απομένουσες ανοιχτές περιοχές για αποικιοποίηση ήταν στην Αφρική. Με την έκρηξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (Α΄Π.Π.) η Ιταλία είχε προσαρτήσει την Ερυθραία, τη Σομαλία, την Λιβύη και κατόπιν την Αιθιοπία (Colonialismo Italiano).

Η κατάληψη της Κέρκυρας από τους Ιταλούς, 1923. Πηγή: https://www.corfuhistory.eu/?p=1443 Ημερομηνία ανάκτησης 4/10/2024

Στις 9.5.1936 ανακηρύσσεται επισήμως η Ιταλική Αυτοκρατορία (Impero). Με την άνοδο του Benito Moussolini (1883 – 1945) στην εξουσία το 1922 και την εγκαθίδρυση του φασιστικού καθεστώτος, η Ελλάς αντιμετωπίζετο ως υποψήφια ενσωματώσεως στην υπό ανασύσταση «Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία». Το 1923 οι Ελληνοϊταλικές σχέσεις εξετραχύθησαν πολύ και ο Μουσολίνι με πολεμικά πλοία βομβάρδισε και κατέλαβε την Κέρκυρα. Η κατάληψις διήρκεσε περίπου ένα μήνα και η λύσις δόθηκε από την Κοινωνία των Εθνών (Κ.Τ.Ε.). Με την διάλυση της Αυστροουγγαρίας το 1918 η Ιταλία είχε επιτύχει επί της Αλβανίας ένα είδος ανεπίσημου προτεκτοράτου επί του οποίου ο έλεγχος καθίστατο συνεχώς αποκλειστικότερος. Στις 8.4.1939 οι Ιταλοί ολοκληρώνουν την κατάληψη της Αλβανίας με μηδενική αντίσταση.

Παρά την ανύπαρκτη αντίσταση των Αλβανών ο ιταλικός στρατός παρουσιάζει αδυναμίες κατά τη διάρκεια της επιχείρησης όπως: δυσκολίες στην αποβίβαση, ανεπάρκεια εφοδιασμού του, μη συντονισμός επικοινωνιών κ.α., σύμφωνα με την ενημέρωση του εν Αλβανία Ιταλού στρατηγού Guzzoni (1877–1965) στον Ιταλό Υπουργό Εξωτερικών Ciano (1903 -1944) κατά την μετέπειτα επίσκεψή του στα Τίρανα.

Απόβαση ιταλικών στρατευμάτων στο Δυρράχιο (AP Images), 100 χρόνια ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 20/4/2019

Τον Μάρτιο του 1939 τοποθετείται στην Ελλάδα ως πρεσβευτής της Ιταλίας ο Emmanuelle Grazzi (1891-1961). H εφημερίδα Tempο τον χαρακτηρίζει: «Άνθρωπος ευφυής, ραφινάτος, καλλιεργημένος, ευαίσθητος, πλήρης ειρωνείας και αγαθότητας, ένας τύπος Τοσκάνου και μάλιστα Φλωρεντινού Παλιάς κοπής».

Η εντολή του Ciano προς τον Grazzi είναι να παραμένει «κύριος αλλά ψυχρός» απέναντι στον Έλληνα Βασιλέα Γεώργιο Β’ (1890 -1947). Πριν της αφίξεως του Ιταλού πρεσβευτού στην Αθήνα που έγινε στις 24.4.1939 συνέβησαν τα παρακάτω γεγονότα:

α) η κατάληψις της Αλβανίας υπό των Ιταλών και

β) η απειλή της απέλασης του Έλληνος πρεσβευτή στην Ρώμη (άρα και η ακύρωσις της τοποθετήσεως Grazzi στην Αθήνα, διότι ο Έλληνας Συνταγματάρχης Βαγενάς, Στρατιωτικός Ακόλουθος της Ελλάδας στο Βουκουρέστι είχε εκφραστεί όχι και τόσο ευνοϊκώς για τις πολεμικές αρετές του ιταλικού στρατού. Τελικώς η Ελληνική Κυβέρνησις ανεκάλεσε τον Συνταγματάρχη στην Αθήνα και το θέμα θεωρήθηκε λήξαν.

Ο Grazzi προσπάθησε να δημιουργήσει στην Αθήνα εγκάρδιες σχέσεις και καλό κλίμα. Το Pallazzo Chigi (ΥΠΕΞ της Ιταλίας) τον άφηνε σε πλήρη άγνοια όσον αφορά την εξωτερική πολιτική της Ιταλίας έναντι της Ελλάδος. Γράφει ο ίδιος: «συχνά δεν απαντούν στα τηλεφωνήματα μου, ή, οι εκθέσεις μου φαίνονται να χάνονται τους μαιάνδρους του Pallazzo Chigi, ή, αισθάνομαι σαν δικηγόρος αναγκασμένος να υποστηρίξω μια υπόθεση για την οποία δε μου έχουν ανακοινώσει όλα τα σχετικά έγγραφα ενώ είμαι μάλλον βέβαιος ότι το δίκιο ανήκει πιο πολύ στον αντίδικο πάρα στον πελάτη μου».

Διαβάστε επίσης:  Ένα άτυχο πλοίο: USS WILLIAM D. PORTER (DD-579)

Ο Πρωθυπουργός Ιωάννης Μεταξάς (1871-1941) από την πλευρά της Ελλάδος τηρούσε αυστηρή ουδετερότητα παρότι είχε ταχθεί σαφώς με τη Μ. Βρετανία. Κατά τον Grazzi ο Μεταξάς έτρεφε βαθιά αισθήματα φιλίας προς την Ιταλία από την εποχή της εξορίας του στην Siena.

Ο Μεταξάς και αριστερά του ο Grazzi

Οι Ελληνοϊταλικές σχέσεις κατά τη διετία 1939 – 1940 είχαν μεγάλες διακυμάνσεις πάντοτε με πρωτοβουλία της Ιταλίας: Από την επίσκεψη του Ιταλού Υπουργού Εθνικής Παιδείας Bottai στην Αθήνα σε έκθεση για το «Iταλικό βιβλίο» και την συμφωνία απομάκρυνσης των Iταλικών στρατευμάτων κατά 20 χιλιόμετρα από τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, μέχρι της βυθίσεως της ‘Ελλης, τις κατηγορίες των Ιταλών ότι οι Έλληνες δολοφόνησαν τον Αλβανό Νταούτ Χότζα κοντά στα ελληνικά σύνορα, τις κατηγορίες ότι τα Ελληνικά νησιά φιλοξενούν Αγγλικά πολεμικά πλοία, κ.α. Στα παρασκήνια της Ιταλικής διπλωματίας αυτή την περίοδο σχεδιάζονται με πρωτοβουλία του Ciano οι αποστολές στην Αθήνα των Curcio Malaparte και του Nebil Dino.

Ο Curcio Malaparte, λογοτέχνης, δημοσιογράφος στις μεγαλύτερες εκφασισμένες εφημερίδες και προσωπικός φίλος του Ciano, επισκέπτεται την Αθήνα δυο φορές με σκοπό να γίνει αποδεκτός από την Αθηναϊκή κοινωνία και να αφουγκραστεί το εδώ κλίμα για την Ιταλία. Στις 8 Οκτωβρίου 1940 επισκέφτηκε στο ΥΠΕΞ τον Γεώργιο Σεφέρη (1900-1971), προϊστάμενο της Διεύθυνσης Εξωτερικού Τύπου του Υφυπουργείου Τύπου και Πληροφοριών. Ο Σεφέρης τον δέχεται με δυσφορία. Το γράφει καθαρά ο διπλωμάτης: «Όπως είναι σήμερα τα πράγματα πώς να μιλήσει κανείς με Ιταλούς. Ωστόσο δέχομαι να τον ιδώ. Σύσταση της υπηρεσίας». Η συζήτησις περιστράφηκε γύρω από λογοτεχνικά ή περιηγητικά θέματα.

Κατά το δεύτερο ταξίδι του που διαρκεί από τις 30 Σεπτεμβρίου 1940 μέχρι τις 23 Οκτωβρίου 1940 ο Malaparte ενημερώνει τον Grazzi ότι σε λίγες ημέρες θα αρχίσει ο πόλεμος με την Ελλάδα (!) και ότι ο Ciano θα εισβάλει επικεφαλής Αλβανικών συμμοριών (!). Έκπληκτος ο Grazzi τα ακούει και προβάλει τις αντιρρήσεις του λέγοντας ότι ο Στρατιωτικός Ακόλουθος του ενημερώνει συνεχώς τους προϊσταμένους του, ότι Ελλάς είναι προετοιμασμένη και προσπαθεί να αποτρέψει τα επερχόμενα. Κατά την παραμονή του στην Αθήνα o Malaparte γράφει άρθρα που αποστέλλονται στη Ρώμη για να δημοσιευθούν στον τύπο μετά την 28η Οκτωβρίου 1940.

Άρθρα με τίτλους: π.χ.
– Ο πασάς του βασιλέως Γεωργίου Β! Πού είναι ο Μανιαδάκης (αναφέρεται στον Υφυπουργό Δημόσιας Ασφάλειας του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου).
– Το μίσος των Ελλήνων κατά της Ιταλίας.
– Οι μέτοικοι που κυβερνούν την Ελλάδα δεν έχουν καμία σχέση με το λαό.
– Οι βυζαντινές απάτες του Ι. Μεταξά.
– Πορτραίτο του Ι. Μεταξά υπαίτιου της δυστυχίας του λαού κ.α.

Διαβάστε επίσης:  Κεραυνοί πάνω από τα κύματα. Η δράση των βρετανικών τορπιλακάτων και κανονιοφόρων στη Μεσόγειο κατά τον Β' Π.Π.

Ο Malaparte εγκαταλείπει την Ελλάδα στις 23 Οκτωβρίου 1940 όταν έλαβε την προσυμφωνημένη συνθηματική φράση «οι αγουρίδες ωρίμασαν». Κατά τον Ιταλό ερευνητή Bandini η γενικότερη στάση του Malaparte και τα άρθρα του έδωσαν στον Ciano και τον Mussolini την αποφασιστική ώθηση για να προχωρήσουν στην κήρυξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.

Ο Nebil Dino, απόγονος πλούσιας και πολιτικά ισχυρής φάρας της Αλβανίας, προσωπικός και αυτός φίλος του Ciano, ανεχώρησε τέλη Σεπτεμβρίου του 1939 από τα Τίρανα για την Αθήνα με το ποσό των 5.000.000 τότε ιταλικών λιρών σε 50 επιταγές «πληρωτέες στον φέροντα» με σκοπό να εξαγοράσει κάποιους ισχυρούς Έλληνες «φίλους του». Τον φωτογραφίζει ο Grazzi χωρίς να τον κατονομάσει. Πάντως οι Έλληνες «φίλοι» του δεν έδειξαν καμία εμπιστοσύνη στις εν λόγω επιταγές.

Συνοψίζοντας, οι Malaparte και Dino ανέλαβαν τον Σεπτέμβριο έως Οκτώβριο του 1940 την ανεπίσημη υπό τον Ciano διπλωματική επιχείρηση στην Αθήνα, καλύπτοντας ο ένας το ιδεολογικό μέρος και ο άλλος την υλική επένδυση σε λιρέτες.

O Mussolini με τον Ciano

Έχει μεσολαβήσει εν τω μεταξύ το Ιταλικό Πολεμικό Συμβούλιο της 15ης Οκτωβρίου 1940 όπου έλαβαν μέρος οι: Mussolini, Ciano, στρατάρχης Badoglio, Soddu, Roatta, Prasca (οι τρεις τελευταίοι ανώτατοι αξιωματικοί του Στρατού Ξηράς) και Iacomoni (τοποτηρητής του Ιταλού Βασιλέως στα Τίρανα). Δεν παρίσταντο οι: Fransesco Pricolo, Regia Aeronautica (Α/ΓΕΑ) και Domenico Cavagnari, Regia Marina (Α/ΓΕΝ).

Από τα πρακτικά του Συμβουλίου συμπεραίνεται ότι Ιταλοί πίστευαν ότι θα έκαναν μάλλον περίπατο. Παρατίθεται ο παρακάτω διάλογος:
ΝΤΟΥΤΣΕ: Ποια είναι η ψυχική κατάστασις του ελληνικού πληθυσμού;
ΤΣΙΑΝΟ: Υπάρχει εις σαφής διαχωρισμός του πληθυσμού και μιας ιθυνούσης μικράς τάξεως πλουτοκρατικής, η οποία εμπνέει την αντίσταση και καλλιεργεί το αγγλόφιλον πνεύμα. Ο λοιπός πληθυσμός είναι αδιάφορος για όλα περιλαμβανομένης και της εισβολής μας.

Στις 17 Οκτωβρίου 1940 ο στρατάρχης Badoglio επισκέπτεται τον Ciano και τον ενημερώνει μετά μέγιστης σοβαρότητας ότι και οι τρεις αρχηγοί των όπλων είναι εναντίον της επιχειρήσεως, ότι οι υπάρχουσες δυνάμεις είναι λίγες, ότι το Ναυτικό δεν μπορεί να πλησιάσει στην Πρέβεζα διότι τα νερά είναι ρηχά και προβλέπει παράταση του πολέμου με εξασθένηση των δυνάμεων. Την επόμενη όμως 18 Οκτωβρίου 1940 παρουσία του Mussolini, ο Badoglio δε λέει τίποτα από τα προαναφερθέντα αλλά ζητά μια παράταση για την έναρξη των επιχειρήσεων δηλ. για τις 28 Οκτωβρίου 1940.

Πίσω στην Αθήνα, τώρα, στις 23 Οκτωβρίου 1940 ο Στρατιωτικός Ακόλουθος Mondini επισκέπτεται τον Grazzi και τον ενημερώνει, ότι συνάντησε στο αεροδρόμιο Τατοΐου συνάδελφο του, ανώτερο αξιωματικό, στην πτήση Ρώμης – Ρόδου που τον ενημέρωσε για την επικείμενη έναρξη των εχθροπραξιών. Την επόμενη το γραφείο στην Αθήνα της Ala Littoria (κρατική ιταλική αεροπορία) ανακοίνωσε, ότι τα αεροπλάνα Ρώμη-Ρόδος δεν θα σταματούν στην Αθήνα. Ο Grazzi δεν έχει καμία ενημέρωση ως πρέσβης ούτε κανείς απαντά στο Pallazzo Chigi. Αντιθέτως παίρνει ένα τηλεγράφημα από την Ιταλία «Aποφεύγετε να τηλεφωνείτε».

Διαβάστε επίσης:  Ναρκοπέδια Ελληνοϊταλικού πολέμου. Η είσοδος της νηοπομπής Ν/1 στο ναρκοπέδιο Αίγινας-Φλεβών

Εν τω μεταξύ μεσολαβεί η πρεμιέρα της «Madame Butterfly» στο Εθνικό Θέατρο στις 25 Οκτωβρίου 1940, με την παρουσία του ζεύγους Puccini, κομίζοντας και διαβεβαιώσεις του Pavolini, Υπουργού της Λαϊκής Επιμόρφωσης της Ιταλίας ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση θα βοηθούσε στην εξομάλυνση των ελληνοϊταλικών σχέσεων (!).

Κατά την δεξίωση που παρέθεσε ο Grazzi στην Ιταλική πρεσβεία μετά την εκδήλωση φτάνει στην πρεσβεία το τελεσίγραφο που έπρεπε να επιδοθεί στην ελληνική κυβέρνηση στις 28 Οκτωβρίου.

Ο Μεταξάς ενημερωμένος για τα επερχόμενα από τους πρεσβευτές κ.κ. Πολίτη στην Ρώμη, Ραγκαβή στο Βερολίνο και Ψαρούδα στην Βέρνη αλλά και από άλλες πηγές ανησυχεί και γράφει στο ημερολόγιο του τις τελευταίες ημέρες προ της 28-10-40. (Ησυχία…ησυχία).

Στις 28 Οκτωβρίου 1940, την καθορισμένη ώρα ήτοι 10 λεπτά πριν από τις τρεις το πρωί, ο Grazzi, ο Στρατιωτικός Ακόλουθος Mondini και ο διερμηνέας De Santo φτάνουν στην καγκελόπορτα της οικίας Μεταξά στην Κηφισιά με το μικρό αυτοκίνητο της πρεσβείας για να μην κινήσουν υποψίες. Ο φρουρός της οικίας με το επώνυμο Τραυλός συγχέει μέσα στο σκοτάδι το τρίχρωμο της ιταλικής σημαίας στο αυτοκίνητο με αυτό της Γαλλικής. Ξυπνούν το Μεταξά λέγοντάς του ότι τον ζητά ο Γάλλος πρέσβης. [..]Αντί του Maugrace – αναφέρεται στο ημερολόγιο του ο Μεταξάς – Βλέπω μπροστά μου τον Grazzi. Αμέσως κατάλαβα περί τίνος επρόκειτο [..].

Μετά την επίδοση του τελεσιγράφου, η συνάντησις τελειώνει ως εξής (Σημ. η συζήτησις και το τελεσίγραφο ήταν στα γαλλικά) :
Ιωάννης Μεταξάς: Alors c’ est la guerre
Emmanuel Grazzi: Pas necessaire, mon excellence
Ιωάννης Μεταξάς: No, c’est necessaire
και πηγαίνοντας προς την πόρτα: Vous êtes les plus forts
Υποκλίθηκα, γράφει ο Grazzi, με τον βαθύτερο σεβασμό στον πρεσβύτη εκείνον που κατά την υπέρτατη στιγμή προτίμησε να διαλέξει για την πατρίδα του, το δρόμο της θυσίας και όχι τον της ατιμώσεως και βγήκα από το σπίτι του.

Πηγές:

  • Ημερολόγιο: Ι. Μεταξά, εκδόσεις Γκοβόστη
  • Η μάχη της Ελλάδος 1940-41: Θ. Παπακωνσταντίνου, Εκδότης, Εκδοτική Εταιρία Αθηνών, 1966.
  • Έλληνες και Ιταλοί στα 1940-41: Ζαχαρίας Τσιρπανλής, University Studio Press, 2004
  • Diario 1937-1943: Galeazzo Ciano
    IL principio della fine: Emmannuele Grazzi
  • Ιo ho aggredito la Grecia: Visconti Prasca
Print Friendly, PDF & Email
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

Επόμενο Άρθρο

Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

Σχετικά Άρθρα

Παγκόσμια Ιστορία

Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

Άρης Καθρέπτας
31 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Ηρακλής Καλογεράκης
31 Οκτωβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

Γιώργος Καρέλας
31 Οκτωβρίου 2025
Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.
Παγκόσμια Ιστορία

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

Λεωνίδας Τσιαντούλας
24 Οκτωβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Θεόδωρος Κόντες

    Ο Θεόδωρος Γ.Κόντες, είναι συνταξιούχος υπάλληλος της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας, του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.
    Το τελευταίο ταξίδι του ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη
    Το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου στο “Αβέρωφ”.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Οκτ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023